Långsegling?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Långsegling?

Inlägg av Eilean » tor 23 sep 2010, 15:05

Anders S skrev:.....Eller så inser man bara att det är dags att segla hem igen. Här gäller den gamla goda regeln "det är aldrig för sent att ge upp"...
Kan vara litet trist om man sagt upp sig på jobbet, satt sprätt på villa, fonder, Volvo och avlivat jycken....

Sun Chaser var väl et bra exempel på långseglare som inte borde ha gett sig iväg "för gott" utan istället segla ett provår eller så. Vilket väl var vad de gjorde.

Likadant var det för mig, jag har nog aldrig tvekat och har dessutom nog med seglingserfarenhet för att tryggt kunna ge mig iväg för gott, utan provår.
Men Fru S hade bara helgseglat som kocka och kuttersmycke ett halvdussin gånger när vi träffades 1997 och hon var långt ifrån säker på hur hon skulle fungera på båt månad efter månad, kanske år efter år med allt vad det innebär, t.ex med ett invant socialt liv och en yrkesmässig status.
Vår resa 2004-5 bevisade att det skulle fungera och vi behöver inte ha ångest inför att kasta loss mer permanent nästa gång.

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » tor 23 sep 2010, 19:11

@ Eilean

Förstår inte vad du menar eller syftar på i din kommentar till mig :?:

Skrev att 1-2 år är för kort tid -(för något så härligt) Ett liv är även det för kort enligt min mening.

Du menar möjligen att 1-2 år är bättre än en månad...eller inget alls. Det kan jag ju hålla med om
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 23 sep 2010, 19:23

Eilean skrev:
Kan vara litet trist om man sagt upp sig på jobbet, satt sprätt på villa, fonder, Volvo och avlivat jycken....

Sun Chaser var väl ett bra exempel på långseglare som inte borde ha gett sig iväg "för gott" utan istället segla ett provår eller så. Vilket väl var vad de gjorde.
Jo, men om man nu har tvekar en smula, så kan ju insikten att det faktiskt går att ändra sig kanske kännas stärkande. Får man för sig att sådana där beslut nödvändigtvis är "for life" så blir de tyngre att ta.
Apropå Sun Chaser kollade jag upp deras blogg precis, och planen är (Ta-daaaa...!) att ge sig av igen, men med siktet inställt på Medelhavet.
Anders S

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » tor 23 sep 2010, 19:31

Långsegling är något som det pratas om rätt ofta hemma hos oss. Vi har en båt som funkar och barn som är tillräckligt vuxna för att inte bo hemma längre.
Ändå kan vi inte riktigt enas om hur det skulle gå till. Min kära hustru vill nog gärna börja med en "kortare" tur på ca 1 år. Hon jobbar som lärare och skulle nog kunna få tjänstledigt såpass länge. Själv jobbar jag på ett privat, mindre företag och känner att det inte ens är lönt att fråga. Återstår att säga upp sej men det känns inte vettigt att göra för så kort tid som ett år, det skulle jag däremot kunna tänka mej för en tur på 3-4 år. Men det tycker å andra sidan hustrun känns för långt.
Jag långseglar självklart hellre ett år än inte alls men hur får man ihop det? Skulle vara jätteintressant att höra erfarenheter kring detta (säkert inte ovanliga) problem från er som faktiskt varit iväg!
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 23 sep 2010, 20:57

hedgehog skrev:Långsegling är något som det pratas om rätt ofta hemma hos oss. Vi har en båt som funkar och barn som är tillräckligt vuxna för att inte bo hemma längre.
Ändå kan vi inte riktigt enas om hur det skulle gå till. Min kära hustru vill nog gärna börja med en "kortare" tur på ca 1 år. Hon jobbar som lärare och skulle nog kunna få tjänstledigt såpass länge. Själv jobbar jag på ett privat, mindre företag och känner att det inte ens är lönt att fråga. Återstår att säga upp sej men det känns inte vettigt att göra för så kort tid som ett år, det skulle jag däremot kunna tänka mej för en tur på 3-4 år. Men det tycker å andra sidan hustrun känns för långt.
Jag långseglar självklart hellre ett år än inte alls men hur får man ihop det? Skulle vara jätteintressant att höra erfarenheter kring detta (säkert inte ovanliga) problem från er som faktiskt varit iväg!
MIn fru är också lärare. Vår seglats bestämdes av två saker - den tid hon fick tjänstledigt och hur mycket pengar vi hade att sätta sprätt på. Det blev 1,5 år. Jag sade upp mig, tvekade aldrig. Men sådant beror naturligtvis på vilken bransch man jobbar i, ålder och sådana saker. Jag hade jobb klart hos annan arbetsgivare när jag kom hem.

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » tor 23 sep 2010, 21:11

Om man känner sig trygg, övertygad och det passar i livet......kasta loss....gå inte på det att det behövs en superduperbåt med enorma investeringar som hindrar avfärden, de hinder som finns är nog mera mentalt......jag kastade loss i 1 år och det ångrar jag inte.....hoppas det blir igen när ekonomin tillåter

Skriv svar