Flytoverall

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
oceanracer
Rookie

Flytoverall

Inlägg av oceanracer » mån 11 okt 2010, 13:09

Hej,

Jag ska upp till Norge och fiske om ca en månad och behöver införskaffa en flytoverall. Är det någon som har prövat följande: https://www.outdoorexperten.se/p-11691- ... l-845.aspx
En polare till mig har den och är belåten men han har ju inte direkt satt den på prov så jag skulle gärna vilja ha lite mer kommentarer innan jag slår till. :lol:

Gaidin
Diamantmedlem

Re: Flytoverall

Inlägg av Gaidin » mån 11 okt 2010, 14:22

Jag har inget att tillföra men om du köper den är jag intresserad av vd du tycker om den.

Vad menar de att den är certifierad som sjöräddningsdräkt? Skiljer det på denna och andra overaller när det gäller flytförmågan? Vad jag förstår så skall man ändå ha flytväst för att det skall vara säkert då overallerna inte flyter på "rätt ställe" de har en tendens att lyfta rumpan uppåt och huvudet neråt...

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 11 okt 2010, 15:23

Jag har frågat runt bland mina fiskande kamrater och de tycker Fladen är bra. Men livslängden är begränsad om man använder den mycket, då ska man köpa något bättre (och dyrare). Nu ska man komma ihåg att en del av dessa kamrater är helt galna, typ åker ut på lunch för att fiska osv.
De som seglar säger att den är "onödigt varm" - sitter man still fungerar det perfekt men ska man "jobba" blir man snabbt svettig. Samma overall finns även i tvådelat utförande och det är nog vettigare när man seglar.
Flytkraften ska vara tillräcklig, problemen kommer om man trillat i och ska upp med allt vatten som samlats i overallen blir man ganska tung vilket också talar för en tvådelad. Det sägs också att badar man med enbart flytbyxorna så kan man bli liggande med ändan upp.

Det löjliga är att köper man i UK så betalar man för jackan och får byxorna på köpet jämfört med svenska priser.
t ex http://www.uk-fishing-tackle.co.uk

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 11 okt 2010, 16:05

Fru S och jag har haft varsin Fladenovarall i närmare 10 år.
Kvaliteten är helt ok, inget har gått sönder och kärvar.
Flytkraften (har testat i försommarvärme) är utmärkt, man flyter som en kork och värmehållningen verkar vara god om manschetter är täta och alla band åtdragna. Man kan nog klara vintervatten rätt länge.
Men som Bosseh säger - man blir tuuuung!
För varm ibland - javisst. Men det är knappast overallens fel, snarare ens eget när man inte har andra kläder för mellankallt väder. Å andra sidan har jag aldrig frysit i den, trots blåsig seglats i minusgrader.

Som yrkesman som regelmässigt är ute på vatten vintertid finns det säkert bättre alternativ. Men för oss som seglar litet då coh då under nov-april och kanske använder den någon enstaka grisig natt även under sommarhalvåret kan jag inte se något jag hellre köper. Jag lägger hellre pengarna på en god SM att avnjuta när overallen är avtagen i kajutlampans sken.
Bilagor
Fladen RS.JPG
Allhelgonadagen 2009

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 11 okt 2010, 17:54

Haver en Fladen som håller mej varm. Har funkat ok de senaste 8 åren. Som sagts ovan för varm att jobba i men helt ok på kalla lång rortörnar.

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » mån 11 okt 2010, 20:42

Har modell samma som Eilan. Har samm omdöme och som Lasse L: Under sommaren varm att arbeta i, fin under kalla rortörnar. Ersätter det vanliga sjöstället - vattentät. I vattnet blir det som att ligga på en vattenmadrass - skönt. Hustrun har en annan bra synpunkt: Bra när man ska på toan - enkel att skala av jämfört med vanliga sjökläder + väst.

Skriv svar