Måla masten
Måla masten
Hej!
Jag skulle vilja måla min aluminiummast. Det är inte enkelt sägs det. Min mast är anodiserad och detta försvarar (omöjliggör?) övermålnig,har jag hört. Vad säger ni på forumet?
Jag skulle vilja måla min aluminiummast. Det är inte enkelt sägs det. Min mast är anodiserad och detta försvarar (omöjliggör?) övermålnig,har jag hört. Vad säger ni på forumet?
-
Martin Fredin
- Guldmedlem
Re: Måla masten
För att måla på aluminium krävs en etsande grundfärg eller en kromatering för att färgen skall fästa.
Enklaste är nog etsande grundfärg
Enklaste är nog etsande grundfärg
Maxi Racer SWE 303 / Dehler 32 2011
Känner inte till en enda fördel med att måla masten, så VARFÖR?
Det är väl när masten blivit (alltför) ful och repig som ett lager färg kan göra nytta. Men visst går det, "etch primer" och sedan någon lämplig tvåkomponentsfärg ovanpå det. En av hakarna med att måla är att det visserligen blir mycket snyggt och fint i början, så blir det snabbt fult igen, speciellt om den gamla mastens "fulhet" berott på skav och slit.
Anders S
Kontaktplast med mönster av trä eller kolfiber - kan det vara något? 
Alla borde ha skägg
Kan du utveckla din idè lite? Vad är kontaktplast för något?
Gissningsvis samma sorts plast man strajpar bilar eller bussar med. Oftast då i reklamsyfte.
Det går ju att trycka vad som helst på plasten. Varför inte en palm eller björkstam när man ändå håller på?
Det går ju att trycka vad som helst på plasten. Varför inte en palm eller björkstam när man ändå håller på?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
Jag tror kontaktplast var mest ett skämt. Denna sjävhäftande plast var väldigt populär under en period, tex för att få trälook på hembygda högtalarlådor. Eller tegelstensmönster.
Men om man tänker på hur hållbar modern kontaktplast är (se tex stripning på båtsidor eller skyltfönster) så är inte tanken helt fel. Man skulle säkert kunna klä åtminstone en del av en ful mast med plast och få det att hålla länge.
Men visst kan man lacka en mast med gott resultat. Titta på aluminiumskrov, flygplan, fönster eller fälgar. Det är nästan alltid lackat. En riktig rengöring, en etsande/betande grundfärg och sen en tvåkomponenet färg så håller det snyggt i minst 10 år.
Men om man tänker på hur hållbar modern kontaktplast är (se tex stripning på båtsidor eller skyltfönster) så är inte tanken helt fel. Man skulle säkert kunna klä åtminstone en del av en ful mast med plast och få det att hålla länge.
Men visst kan man lacka en mast med gott resultat. Titta på aluminiumskrov, flygplan, fönster eller fälgar. Det är nästan alltid lackat. En riktig rengöring, en etsande/betande grundfärg och sen en tvåkomponenet färg så håller det snyggt i minst 10 år.
Problemet med master är i så fall att fall och stag (backstag) skaver så illa på lacken, att den snabbt chanserar (som folie, hur bra den än är i övrigt). Lösningen kan då vara att "lacka masten i mastens färg", om man vill fräscha upp utseendet. Är masten eloxerad vinner man dock föga i något annat avseende än det estetiska.bosseh skrev:Jag tror kontaktplast var mest ett skämt. Denna sjävhäftande plast var väldigt populär under en period, tex för att få trälook på hembygda högtalarlådor. Eller tegelstensmönster.
Anders S
Nu är det det allvar. Peter på Blur rapporterar om en särskild sorts tejp som används av de stora pojkarna. Funkar det för PUMAs VO70 borde det fungera i skärgården?bosseh skrev:Jag tror kontaktplast var mest ett skämt.
http://www.blur.se/2010/11/18/mets-2010/
http://www.protect-tapes.com/index-en.htm
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
-
seniorseglare
- Platinamedlem
Även en ganska risig mast blir hyfsat fräsch med en strykning med parafinolja - ska man för övrigt alltid göra varje höst. Det tätar porer och förhindrar oxidation
Det finns ett företag som heter Instalia som gör "dekaler". De sätter på trykt plastfilm på bilar, båtar och skyltar. Alla kapseglingsbåtar med bilder på skroven och master är plastfilmade. Det finns olika kvalitéer på filmerna. Tex sådana som håller för saltvatten och jordenruntsegling. Du måste dock skaffa dig en global bank eller nåt som sponsor för att ha råd med filmen.
/Fredrik
/Fredrik
Mot de sju haven med stormsteg