Syraproblem i båten (läckande batteriavluftning)
Syraproblem i båten (läckande batteriavluftning)
HJÄLP!!
vi har världens mysterium i vår båt. I år har mycket av våra textilier först fått gula fläckar, sen har det frätt hål i tyget framförallt efter tvätt men även spontant. Detta gäller saker som förvarats på olika ställen, skor (durken), kläder och underkläder (kläder framförallt i garderoben men ibland framme var som helst, men underkläder endast garderoben), sittdynor (löst i båten mest på ena kojen eller i sittbrunnen). Jag förstår att det handlar om nån form av syra, och en ganska potent sådan, då t ex tyget till sittdynorna är rätt tjockt... Vi har/har använt efter att ha rannsakat oss ordentligt två olika syror i båten, oxalsyra för att tvätta bort svartmögel under durkar, ingen speciellt frätande syra. Sen är det ju HCl i batterierna, detta är ju en stark syra. Batterierna ligger i förpiken i ett av stuvfacken under "sängen". Men alltså, hur skulle syra kunna spridas från dem? skulle det läcka borde det rinna ner i kölen och där förvarar vi inga kalsonger... och vi pratar stora fläckar, från 1-2 cm till de flesta som är 3-5 cm i diameter.
Vi blir tokiga, är det någon syra vi inte tänkt på, har någon råkat ut för något liknande eller är det ågon som kan ge någon form av input till problemet?
vi har världens mysterium i vår båt. I år har mycket av våra textilier först fått gula fläckar, sen har det frätt hål i tyget framförallt efter tvätt men även spontant. Detta gäller saker som förvarats på olika ställen, skor (durken), kläder och underkläder (kläder framförallt i garderoben men ibland framme var som helst, men underkläder endast garderoben), sittdynor (löst i båten mest på ena kojen eller i sittbrunnen). Jag förstår att det handlar om nån form av syra, och en ganska potent sådan, då t ex tyget till sittdynorna är rätt tjockt... Vi har/har använt efter att ha rannsakat oss ordentligt två olika syror i båten, oxalsyra för att tvätta bort svartmögel under durkar, ingen speciellt frätande syra. Sen är det ju HCl i batterierna, detta är ju en stark syra. Batterierna ligger i förpiken i ett av stuvfacken under "sängen". Men alltså, hur skulle syra kunna spridas från dem? skulle det läcka borde det rinna ner i kölen och där förvarar vi inga kalsonger... och vi pratar stora fläckar, från 1-2 cm till de flesta som är 3-5 cm i diameter.
Vi blir tokiga, är det någon syra vi inte tänkt på, har någon råkat ut för något liknande eller är det ågon som kan ge någon form av input till problemet?
Re: syra problem i båten
Batterisyra, troligtvis. Det låter sannolikt om fläckarna (hålen) uppstår efter tvätt. Men varför tror du att syran kommer från båten - ni kan ju haft syra på kläderna efter att ha burit batterier (lätt hänt, fråga inte...), efter att ha laddat batterierna i båten med propparna av (småskvätt av syra då det "bubblar") eller t o m någon annan stans ifrån. Har ni under båtsäsongen syrat tegelfogar (saltsyra), har ni haft anledning at krångla mycket med bilens batteri?
Har man fått batterisyra på kläder som tål syra, så sprider man det enkelt.
Har man fått batterisyra på kläder som tål syra, så sprider man det enkelt.
Anders S
Vi har inte pillat med batterierna alls, vi förvarar dem i båten under vintern, vi har inte rört dem i sommar, innan sjösättning fyllde vi på dest.vatten det är allt. Elsystemet är "automatiskt" så det laddar sig själv när man ansluter kabeln, man behöver aldrig röra batterierna. Vi trodde vi fått på oss syran i land, för vi upptäckte det efter vi legat i en naturhamn, men sen har fläckarna fortsatt komma, på handdukar som inte varit i land, på dynorna och andra kläder. Det drabbar bara kläder vi haft ombord och vi har upptäckt det direkt efteråt när vi tvättat dem här hemma. Vi bor i lägenhet och har inte haft nån anledning att hantera syra privat.
vi bara tackar för att vi hittills inte upptäckt fläckar på något riktigt dyrt, ska nålfara dynorna i båten och hålla tummarna för att det inte är några gula fläckar på dem...
vi bara tackar för att vi hittills inte upptäckt fläckar på något riktigt dyrt, ska nålfara dynorna i båten och hålla tummarna för att det inte är några gula fläckar på dem...
Skulle gissa på batterierna, speciellt om ni fyllt på vatten och du säger att det dränerar till kölsvinet!
Om du då får syra på en strumpa och slänger den i tvättenpåsen med andra kläder så är det lätt hänt att andra kläder förstörs. Det behövs ofta bara några droppar!
Åtgärd är enkel om det finns utrymma, sätt batterierna i en batterilåda.
Om du då får syra på en strumpa och slänger den i tvättenpåsen med andra kläder så är det lätt hänt att andra kläder förstörs. Det behövs ofta bara några droppar!
Åtgärd är enkel om det finns utrymma, sätt batterierna i en batterilåda.
Batterisyran, svavelsyra utspädd med dest. vatten, har stor förmåga att fräta igenom organiska material. Pröva att smaka på fläckar och platser där skadade saker legat, surt mot tungan. Det bör framgå rätt klart om det handlar om svavelsyraangrepp, Sedan borde det gå att tvätta/skölja områden där man identfierat syra med en svag bas. Om jag inte missminner mig helt skulle natriumbikabonat vara en sådan svag bas.
//Björn
- coppertail
- Platinamedlem
Ja, kanske bäst att tvätta dynorna med bikarbonatlösning för säkerhets skull.
Bikarbonat neutraliserar batterisyra som sagt.
När det slutar skumma är syran neutraliserad.
Bikarbonat neutraliserar batterisyra som sagt.
När det slutar skumma är syran neutraliserad.
-
Glad_seglare
- Platinamedlem
Hej på Er
Detta var ett intressant ämne eller skall jag säga viktigt ämne. Ingen vill väl sina textilier förstörda i båten. Efter att ha läst det som skrivits har jag följande fundering. Många batterier säljs under rubriken marinbatterier eller fritidsbatterier. De ser helt täta ut. Jag har haft ett sådant i min lilla båt i en batterilåda men aldrig märkt att det läcker vätska. I min stora båt som är ny för mig ligger de betydligt öppnare under en av kojerna i kajutan. Äntag att dessa batterier är max 10 år gamla och att den som köpte dem hade någont förnuft i huvudet. Kan man anta att de är av tät typ dvs att de inte kommer att läcka beroende på lutning eller sjögång.
Hälsningar
Detta var ett intressant ämne eller skall jag säga viktigt ämne. Ingen vill väl sina textilier förstörda i båten. Efter att ha läst det som skrivits har jag följande fundering. Många batterier säljs under rubriken marinbatterier eller fritidsbatterier. De ser helt täta ut. Jag har haft ett sådant i min lilla båt i en batterilåda men aldrig märkt att det läcker vätska. I min stora båt som är ny för mig ligger de betydligt öppnare under en av kojerna i kajutan. Äntag att dessa batterier är max 10 år gamla och att den som köpte dem hade någont förnuft i huvudet. Kan man anta att de är av tät typ dvs att de inte kommer att läcka beroende på lutning eller sjögång.
Hälsningar
Glad Seglare
"Jag hade samma problem med mina förra förbrukarbatterier, de läckte syra något galet ur skvallerslangen. Vi har ju en solcell så den stod konstant på 14,4 volt när man kom till båten."
vilken är/vad är en skvallerslang, kan inte minnas att jag har inte sett någon slang, förutom en de skickade med för avluftning om jag inte minns fel som inte är monterad. Sen undrar jag när de läcker ur den här skvallerslangen, antog det var vid vid sjögång men din passus till solcellen gör mig osäker, läcker det när de laddar eller? annars förstår jag inte riktigt kopplingen till solceller. Vi har sk fritidsbatterier och vi har även en solcell som sköter underhållsladdningen.
Men en batteribox verkar ju vara iallfall vara en del av lösningen det ska införskaffas.
vilken är/vad är en skvallerslang, kan inte minnas att jag har inte sett någon slang, förutom en de skickade med för avluftning om jag inte minns fel som inte är monterad. Sen undrar jag när de läcker ur den här skvallerslangen, antog det var vid vid sjögång men din passus till solcellen gör mig osäker, läcker det när de laddar eller? annars förstår jag inte riktigt kopplingen till solceller. Vi har sk fritidsbatterier och vi har även en solcell som sköter underhållsladdningen.
Men en batteribox verkar ju vara iallfall vara en del av lösningen det ska införskaffas.
-
Kalle Kula
- Diamantmedlem
...även vanliga "ficklamps" batterier kan ju läcka och orsaka motsvarande skador..?
Många batterier har man ju till alla apparater i båten..
Många batterier har man ju till alla apparater i båten..
Avluftningsslangen bör helst ledas ut ur båten då vätgasen som bubblar ur batteriet vid laddning är mycket explosiv.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Nu har vi tagit en sen kvällstur till båten och visst hade ni rätt, vatten och batterisyra rinner ur ett hål på kortsidan av batteriet. Detta rinner sedan till viss del ut på durken (under pottaportin) och till viss del ner i kölen... Vi tittade där i somras men då var det torrt, antagligen beroende på värmen, men nu när vi lyfte på pottan var det blött av syra, man behövde inte smaka, lukten stack i näsan...
Vi bytte plats på batteriet förra året när vi gjorde om hela elsystemet ombord. Då googlade vi på allt och hämtade massa tips om att göra om elen, men ingenstans har jag hört/sett något om att det finns hål i batteriet och att det vid laddning rinner ur dem
inget kul sätt att få reda på det. Men det är väl grejen med båt, man lär sig hela tiden... Tur som sagt att inget dyrt gått åt. Vi torkade upp allt fuktigt och i vår får vi väl skrubba båten med bikarbonat. Batterierna stoppade vi i varsin batterilåda så nu rinner väl sölet ner i dem, i vår får vi fixa nån lösning med slang och uppsamlingskärl för sölet som tipsades om.
Men bara för att vara säker, skadar det batterierna att syran rinner ner i batterilådan nu i vinter? Vi har ju viss laddning via solcellen under presenningen?
och tack alla för hjälpen!
(passar också på att be om ursäkt för särskrivningen i rubriken, ändrade namnet i sista stund)
Vi bytte plats på batteriet förra året när vi gjorde om hela elsystemet ombord. Då googlade vi på allt och hämtade massa tips om att göra om elen, men ingenstans har jag hört/sett något om att det finns hål i batteriet och att det vid laddning rinner ur dem
Men bara för att vara säker, skadar det batterierna att syran rinner ner i batterilådan nu i vinter? Vi har ju viss laddning via solcellen under presenningen?
och tack alla för hjälpen!
(passar också på att be om ursäkt för särskrivningen i rubriken, ändrade namnet i sista stund)