Däckslucka

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Däckslucka

Inlägg av styrman » sön 14 nov 2010, 21:05

Har inget öppningsbart på toa idag väljer mellan att byta portlighten till en dito öppningsbar eller sätta en liten däckslucka i taket.
För att sätta en däckslucka, behöver man plasta någon förstärkning runt eller är det bara att ta hål och montera?
Bilagor
IMAG0122 (Small).jpg
Peter
S/Y Calypso

bosseh
Diamantmedlem

Re: Däckslucka

Inlägg av bosseh » sön 14 nov 2010, 21:27

Elektrisk fläkt?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 14 nov 2010, 21:33

Du behöver kanske inte plasta någonting ovanpå rufftaket, men du behöver se till att luckhålet stabiliseras. Sannolikt ligger det distansmaterial i rufftaket, och kanterna på hålet behöver gröpas ur och ersättas med solitt material. Det materialet kan vara glasfiberarmerat spackel, massivt trä (eventuellt plywood i epoxy) eller armerad epoxy. Sedan kan det vara så att rufftaket har valvform, och för att få bra passning kan det behövas en (lös) passram som luckan ligger på och som limmas in med sika eller liknande då du skruvar ner luckan. En sådan kan du göra av teak. Passramen kan behövas för att det skall bli tätt, luckor gillar inte att ligga på ens svagt böjda ytor.

Det finns oerhört arbetsbesparande innerramar till vissa däcksluckor, vilket kanske kan påverka ditt val.... Gör man kantningen av sandwichtaket i massivt trä kan man också lösa saken med "rätt trä" och litet finputs i hålet.
Anders S

Finlir
Trogen medlem

Inlägg av Finlir » mån 15 nov 2010, 09:27

En ventilator med fläkt gör jobbet mycket bättre än öppningsbar portlight eller lucka i taket om det är frisk luft du behöver. Portlighten eller luckan i taket kan ju inte stå öppen så ofta. Om portlighten är sådan som öppnas utåt slår du i tårna och om den öppnas inåt regnar det in. Samma med luckan i taket. Om du behöver få in ljus finns ju ledlampor eller varför inte ett prisma. En kul gammal produkt som verkar vakna till liv igen. Se här: http://www.boatdeckprism.com/. Ventilator med solceller och batteri är enkelt och effektivt.
/Fredrik

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 15 nov 2010, 10:08

Ventilatorer med fläkt är ett sådant ohemult skit att jag genast måste säga stopp! En sådan är dessutom tveksam att kunna stänga totalt tätt och kräver ett hål i rufftaket, den också. Husvagnsgrej, på sin höjd, knappt det... (Skälet att det går på tok är att fläktdelen och motorn inte tål saltet, även om det skulle hålla för vanligt regnvatten).

En vanlig Electroluxventil fungerar anständigt men problemet att få tätt om sjöarna går över rufftaket kvarstår. Vill man extra ventilation efter besöken handlar det ändå bara om korta stunder. På min båt har jag tvenne toaletter, och kan jämföra. På den ena enbart en öppningsbar fönsterventil, för att "vädra vid besök", på den andra konstant vädring via en (mesig) E-luxventil OCH öppningsbart fönster. Skillnaden är inte stor, men hade det funnits möjlighet att sätta en takventil på aktertoan hade det blivit en sådan. Det går också utan, eftersom man vädrar enkelt via fönstret.

Nu ser det ju ut som Calypso har ett "designat" fönster, så det går kanske inte att byta till ett öppngsbart rakt av, men det hade jag gjort om det skulle bli enkelt.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 15 nov 2010, 10:22

Instämmer med Anders S och ventilatorer med fläkt - skit!

En skylight, om den är av en vettig sort med överhängande båge som inte är läckert designad för att vara "flush" kan stå konstant öppen med en vädringspringa i hamn och också under mycket av seglingstiden. Om den kombineras med någon slags luftinsläpp längre ner i toalettutrymmet, som tar sin luft från båtens inre, exempelvgis en slits i dörrens nederkant räcker ventilationen gott för att hålla utrymmet fräscht.
En annan möjlighet är en vanlig ejektorventil (Electrolux, typ) i taket men med ett fläktstyrt luftintag nertill i utrymmet som trycker in luft från båtens inre. En tidstyrd sådan anordning har jag sett - där gick fläkten igång i några minuter efter att den elektriska toan spolats.

Däremot håller jag med om kritiken av öppningsbara fönster. Typisk Medelhavsaccessoir.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 15 nov 2010, 10:42

Finlir skrev:En ventilator med fläkt gör jobbet mycket bättre än öppningsbar portlight eller lucka i taket om det är frisk luft du behöver. Portlighten eller luckan i taket kan ju inte stå öppen så ofta. Om portlighten är sådan som öppnas utåt slår du i tårna och om den öppnas inåt regnar det in. Samma med luckan i taket. Om du behöver få in ljus finns ju ledlampor eller varför inte ett prisma. En kul gammal produkt som verkar vakna till liv igen. Se här: http://www.boatdeckprism.com/. Ventilator med solceller och batteri är enkelt och effektivt.
/Fredrik
Välkommen till forumet, förresten.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 15 nov 2010, 11:13

De flesta toalettrum brukar vara försedda med Electroluxventil eller liknande. Komplettera den med en datafläkt. Dessa brukar hålla ganska länge och kostar nästan inget. En 60 mm fläkt som man sågar av ena sidans öron på brukar gå att trycka upp direkt i hålet. Sen kan man ju komplettera med en tidsfördröjning så att fläkten går 5 min efter man tryckt på knappen. Men det brukar räcka bra med en strömbrytare + en kontrollampa i salongen. Vill man lyxa till det kan man ta ut spänning före solcellsregulatorn så går fläkten alltid när solpanelen får tillräckligt med ljus. Man bör begränsa spänningen till fläkten mha zenerdiod.

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » mån 15 nov 2010, 11:26

Prisma verkar läckert då det inte kräver energi men nu är det bara vädring som behövs.
In till toa finns slits i dörrkarmen men ut finns inget. Upplever inte något större problem med odörer eftersom båten i sig är väl ventilerad.
Men blöta sjökläder... Har ett utblås från värmaren på toa och vill kunna torka blöta sjökläder och då vill jag ha öppningsbart av något slag.
Peter
S/Y Calypso

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 15 nov 2010, 12:25

Då hade jag placerat en "vanlig" E-luxventil strategiskt. Med strategiskt menar jag: Red ut var du skulle sätta en däckslucka, om det i framtiden skulle bli så. Sätt sedan E-luxventilen någonstans i den ytan, så att su minimerar hål om du går vidare framöver. Stödjer du med ett lågt placerat luftinlopp och framförallt värmeblås så fungerar en sådan ventil rätt OK. Se bara till att du har något att stänga den med eller placeringen är så att takdroppet inte generar... E-luxventiler klarar regn bra, likaså skvätt, men om en sjö kommer i full frihet räcker den inte. Det vet jag alldeles säkert...
Anders S

Finlir
Trogen medlem

Inlägg av Finlir » mån 15 nov 2010, 14:07

Anders S skrev:Välkommen till forumet, förresten.
Hej och tack!
Min nuvarande båt är Safir utan batteri och elsystem. All navigation och annan el är "självförsörjande" eller laddningsbara. Inte en el-installation på hela fartyget! Det är ett kul koncept, att försöka minimera installationer (och underhåll) utan att minska (allt för mycket) på komfort och funktion.

Angående ventilator med solceller och batteri är även jag tveksam till de som säljs av båtprylhandlarna i Sverige. De finns dock flera än hos de svenska. Ett exempel är:
Bild

Här är länken...
http://www.svb.de/index.php?sid=03184df ... 4&anid=362.

Långtidserfarenheter är ju knappast möjligt då produkterna är relativt nya och förbättras år för år, så jag tycker att man kan ge dem en chans till.
/Fredrik
Mot de sju haven med stormsteg

Skriv svar