Genomföringar i plast

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Jebban
Guldmedlem

Genomföringar i plast

Inlägg av Jebban » tis 16 nov 2010, 11:46

Jag såg i Praktiskt Båtägande att det nu säljs genomföringar i kompositmaterial (märke Tru-Design). De ska vara godkända och testade. Någon som har någon erfarnehet av dessa? Det låter ju fantastiskt bra om man kan slippa metallen i genomföringarna med bibehållen hållfasthet. Några kloka tankar?

peterh
Diamantmedlem

Re: Genomföringar i plast

Inlägg av peterh » tis 16 nov 2010, 12:19

Jag vet inte om det är en klok tanke precis, men jag skulle nog passa på detta.
Mässing vet man att det håller, rostfritt likaså. Men vill jag riskera min
båt på en oprövad grunka i plast ? Nej för min del.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Jebban
Guldmedlem

Inlägg av Jebban » tis 16 nov 2010, 12:47

Men problemet är väl just det att metall inte håller. Inte över tid i alla fall, när genomföringarna försvagas av korrosion.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tis 16 nov 2010, 12:52

Finns det inte massvis med genomföringar i plast till diverse givare? Men det kanske är annorlunda?

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 16 nov 2010, 12:58

Jebban skrev:Men problemet är väl just det att metall inte håller. Inte över tid i alla fall, när genomföringarna försvagas av korrosion.
Jo men vad händer med plastsorten i fråga (som vi inte vet vad det är) när mjukgöraren
diffunderat iväg och uv-ljuset från vinteruppläggningen fått verka några år.
Mässingen / stålet har vi ju erfarenhet av.

Jag har bytt t.ex. dyvikor i plast som spruckit, och ersatt med liknande i mässing,
och jag har aldrig sett en mässingdyvika spricka.

Jag har några instrumentgenomföringar i plast, och de är jag bekymrad över. Skall nog
byta när "echopilot" har motsvarande i mässing.

Mr Q
Diamantmedlem

-

Inlägg av Mr Q » tis 16 nov 2010, 13:04

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 16 nov 2010, 13:16

peterh skrev:Jag vet inte om det är en klok tanke precis, men jag skulle nog passa på detta.
Nej, vanlig mässing håller inte, det avzinkas om det inte har offeranoder. Det måste vara avzinkningsfri mässing eller brons för att funka i längden.
man skall alltid ta reda på att bordsgenoföringar av gul metall är avzinkningsfria och havsvattenbeständiga.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 16 nov 2010, 13:22

Seawolf skrev:
peterh skrev:Jag vet inte om det är en klok tanke precis, men jag skulle nog passa på detta.
Nej, vanlig mässing håller inte, det avzinkas om det inte har offeranoder. Det måste vara avzinkningsfri mässing eller brons för att funka i längden.
man skall alltid ta reda på att bordsgenoföringar av gul metall är avzinkningsfria och havsvattenbeständiga.
Jomenvisst skall det vara saltvattenbeständigt, lite slarvigt av mig att inte nämna detta. Men
samtidigt diskuterar vi genomföringar i "plast" utan att nämna vilken sorts plast.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 16 nov 2010, 13:37

peterh skrev: ....Men samtidigt diskuterar vi genomföringar i "plast" utan att nämna vilken sorts plast....
Glasfiberarmerad nylon. Inte särskilt svårt att ta reda på.
http://s3.amazonaws.com/assets.trudesig ... 1284071894

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 16 nov 2010, 15:49

Det funkar säkert. Fast det sa man ju om plastfärgen en gång i tiden också!
När plastgenomföringarna funnits några år och gärna använts av varven så kan jag också tänka mig använda plast.
Tsv håller jag mig till äkta Biltema i avzinkningsfri mässing. Med byte vart 10:e år.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tis 16 nov 2010, 16:21

bosseh skrev:När plastgenomföringarna funnits några år och gärna använts av varven så kan jag också tänka mig använda plast.
Ja, när HR börjar använda plastgenomföringar så vet vi att det är säkert...

Men som sagt så ha man ju använt plastgenomföringar jättelänge till givare. Satte väl in en plastgenomföring för givare för sådär 20 år sedan och det har inte hänt något med den (den har stått "tomt" utan givare de senaste 10 åren).

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 16 nov 2010, 16:22

Egentligen är de ingen nyhet, kompositgenomföringar/kranar har använts på en del aluminiumbåtar i många år. Och det är väl där de är intressantast, på båtar av aluminium eller stål.
På en plastbåt är ju korrosion sällan något problem, så om man kollar sina genomföringar noga och bankar på dem med en slägga årligen finns ju ingen anledning till oro.

Däremot för oss vinterliggare vore det intressant med en genomföring/ventil som garanterat tål att frysa. Det gör inget om man slipper slabba med glykol. Det sägs att Tru-Design tål att frysa, men....

Finlir
Trogen medlem

Inlägg av Finlir » tis 16 nov 2010, 16:45

bosseh skrev:Det funkar säkert. Fast det sa man ju om plastfärgen en gång i tiden också!
När plastgenomföringarna funnits några år och gärna använts av varven så kan jag också tänka mig använda plast.
Tsv håller jag mig till äkta Biltema i avzinkningsfri mässing. Med byte vart 10:e år.
Att ha en teknik som kräver årligt underhåll och byte var 10:e år är knappast en beskrivning av en fungerande lösning. Borde vi inte ställa högre krav än så?
Jag tycker mig läsa in en motvilja till utveckling mellan raderna. Inte bara i bosseh's inlägg.
Om vi blickar lite tillbaka har det ju hänt en del de senaste 20 åren! Båtar är av plast och otroligt många fungerande detaljer konstrueras av plast. Problemen uppkommer när man väljer fel plast och fel konstruktion. En vanlig källa till dylika fel är då priset sätts först och man handlar på Biltema eller andra lågprisställen.
Jag tycker att man ska pröva nytt och jag tror på välkonstruerade plastdetaljer! Tru Design verkar vara ett bra alternativ. Men jag gissar att det inte är billigare än Biltema.
/Fredrik
Mot de sju haven med stormsteg

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 16 nov 2010, 16:46

Eilean skrev: Däremot för oss vinterliggare vore det intressant med en genomföring/ventil som garanterat tål att frysa. Det gör inget om man slipper slabba med glykol. Det sägs att Tru-Design tål att frysa, men....
I en ventil eller annat där det kan bli en sluten volym vatten blir ju volymökningen nästan 10% vid frysning. Det rimligaste sättet att undvika problemet är att det inte bildas nån sluten volym. Trevägs kulventiler i olika former och konfigurationer kan funka. Ett inneslutningsproblem kan också uppstå i metallrör där frysningen sker i ändarna före det fryser i mitten. Om man vill ha en mekaniskt stabil genomföring och ventil av plast är det inte uppenbart att detta kan förenas med tålighet mot sönderfrysning, iskall plast kan nog ta stryk av frysning. Antingen genom att brista om det finns inneslutning, eller att bli permanent deformerad.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 16 nov 2010, 17:12

Jag är inte motvillig till utveckling, oftast tvärtom. Men inom vissa områden vill jag inte vara pionjär!
Man behöver inte byta bordsgeomföringar vart 10:e år, jag plockade ut 30 år gamla som var helt felfria.
Det skadar inte att se över genomföringar vart 10:e år, ny tätningsmassa, kolla ventiler och slangar. Oftast är det enklare att få ut en genomföring genom att förstöra den, för mig är det förbrukningsvara precis som packningar.

Skriv svar