Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Freddan
- Guldmedlem
Hoppas det inte blir den kallaste vintern på 1000 år som det spås. Jag skall försöka hinna med:
Byta avlastare
Byta rutor
Täta om alla beslag på däck
Byta skrovgenomföringar
Fräscha upp inredningen
Epoxibehandla
sist men inte minst: Hybriddrift.(Lägga till en elmotor till den befintliga dieseln) Minst viktigt men mest spännande och roligt.
Dessutom behöver båten en rejäl omgång med rubbing, polish osv. (samma glansvärde som en griffeltavla ungefär)
Förhoppningsvis hinner vi allt (Har en mycket händig och intresserad fru som älskar verktyg och blåställ)
eller bara det viktigaste, beror på Kung Bore
-
ChrisT
- Silvermedlem
Linjerna på båten har varit dåliga ett par år och ska bytas ut. Dessa är målade så det blir ett drygt arbete med att få bort de. Tanken är att de nya linjerna ska stripas(?) dit.
Tips på att får bort de målade linjerna mottages tacksamt, finns det något färgborttagningsmedel som funkar? Bums får man väl inte använda.
// Christer
-
seniorseglare
- Platinamedlem
av seniorseglare » tis 23 nov 2010, 09:31
Freddan skrev:Hoppas det inte blir den kallaste vintern på 1000 år som det spås. Jag skall försöka hinna med:
Byta avlastare
Byta rutor
Täta om alla beslag på däck
Byta skrovgenomföringar
Fräscha upp inredningen
Epoxibehandla
sist men inte minst: Hybriddrift.(Lägga till en elmotor till den befintliga dieseln) Minst viktigt men mest spännande och roligt.
Dessutom behöver båten en rejäl omgång med rubbing, polish osv. (samma glansvärde som en griffeltavla ungefär)
Förhoppningsvis hinner vi allt (Har en mycket händig och intresserad fru som älskar verktyg och blåställ)
eller bara det viktigaste, beror på Kung Bore
Ambitiöst

! Hoppas du står inomhus .... annars blir det kämpigt, men med en duktig fru som enbart genom att se till så du inte driver iväg bort till grannbåtarna för att prata lite skit så går det säkert bra

-
Glad_seglare
- Platinamedlem
Hej på Er
Riktigt kul ämne att prata om!! I höst har jag blivit ägare till en Winga 29. Det blev bara en segling hem från Nordön där jag köpte henne. Båten är i bra skick men inte så som jag vill ha henne så min lista kan göras lång vilket också är himla kul om man gillar att dra på sig arbetskläderna. En förstående hustru underlättar också.
Intressant att läsa Freddans list. Skulle vara kul att se hur du fixat hybriddriften? Har du rak axel eller drev?
Min korta lista ser ut så här (den långa har jag inte riktigt funderat klart på):
Byta genomföringar, ventiler och slangar
Ny sprayhood (lämnar jag bort)
Nytt segelkapell
Kylskåp
Inredning av stuvfack med ankarbox
Septitank
Ny antensladd i masten med antennseparator
Slipa och lacka rorkulten, tänkte använda Benarolja men uv-skydd. Gjorde så på tidigare båten med gott resultat.
+ en massa nadra saker som jag kommer att komma på när jag väl sätter igång
Ska håva in stålar för försäljning av min tidigare båt och sedan bränna dem hos marinbutikerna i Gtb. De brikar ha rea vid olika tillfällen. Såg en glimt av rea på Seasea. Måste kolla den tråden. annar är det ju som oftast rea efter båtmässan i februari.
Ha det bra
Glad Seglare
-
Perra
- Platinamedlem
Har just lyft fram motorn i salongen, tagit ur bränsletanken (50l under sittbrunn)
Hackat fram och avlägsnat stödbocken.(satt löst efter att jag lyckats dra ner en norsk hallonbåt
Så bara akterspegeln syntes) Vid återmontering blir det ny axel nytt cutlesslager ny packbox
och inte minst ny prop, (Kiwiprop). Renovering av all demonterad inredning får man väl försöka
hinna med oxo.
Segla vackert.
-
seniorseglare
- Platinamedlem
av seniorseglare » tis 23 nov 2010, 12:53
När man köper en ny (eller begagnad) båt ska man ändra på allt

, komplettera med utrustning etc. ,men har man seglat ett antal säsonger så är det ganska lugnt på fronten.
För min del blir det:
* Byta pumpdelen på toaletten
* Isolera slangen till luftvärmen lite bättre, den går under kylboxen.
* Se över teakdäcket om det är några pluggar som behöver bytas
* Montera 10-metersmarkeringar på ankarkättingen så man vet hur många meter som används
* Kontrollera och eventuellt byta batterier 2 x 140Ah
Inga större saker alltså
-
Finlir
- Trogen medlem
Jag köpte min segelbåt i höstas så det är många idéer men bara några få måsten...
* Lanternor. Jag tänkte en flerfärgad topplanterna med led-lampor och ett laddningsbart ficklampsbatteri under däck vid mastfoten. Akterlanterna: Letar efter en med led och batteri och snabbfäste som inte är av "nödlanternekvalité".
* Ventilation i ruffen. Kanske tar in luft från under skarndäck i sittbrunnen. Det kan inte regna in där, men det behövs nog fläkt. Solcell, batteri och datorfläkt??? Nä måste nog hitta på nåt bättre.
* Förbättra länspump/slang så att den suger ut även de sista centimetrarna av vatten från båda facken i kölsvinet.
* Bra toahink och plats...
och en del andra mer vanliga vinterpyssel.
/Fredrik
Mot de sju haven med stormsteg
-
fribbe
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Jag ska dra om elsystemet. Nu ska jag göra det ordentligt och en gång för alla:)
De grova kablarna till startmotor och generator är redan i sin ordning men nu ska resten fixas. Endast förtenta kablar, rejäla plintar och strömbrytare kommer få äran att tjänstgör i min båt och snyggt och prydligt ska det bli!
Skräddarsydd solcell och ny batteriladdare ska också installeras.
Så det så!

Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970