Nytt våldtäktsförsök på Bohuslän/Västergötland

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Re: Nytt våldtäktsförsök på Bohuslän/Västergötland

Inlägg av mariatherese » tor 25 nov 2010, 17:24

Jag vet inte riktigt vem som får mellanpengen men så vitt jag har förstått det så är det aktörer på marknaden som "köper upp" el på spekulation som tjänar de riktigt stora pengarna när elpriset går upp. Jag tror att de stora kraftbolagen måste med visst intervall ge en indikation om hur mycket de tänker producera och till vilket pris. Sen är väl det också väldigt känsligt när och hur information om driftsproblem skall gå ut för att inte störa elmarknaden så att någon kan få vinning av att få informationen tidigare än någon annan.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Re: Nytt våldtäktsförsök på Bohuslän/Västergötland

Inlägg av Schvidja » tor 25 nov 2010, 23:03

mariatherese skrev:Jag vet inte riktigt vem som får mellanpengen men så vitt jag har förstått det så är det aktörer på marknaden som "köper upp" el på spekulation som tjänar de riktigt stora pengarna när elpriset går upp. Jag tror att de stora kraftbolagen måste med visst intervall ge en indikation om hur mycket de tänker producera och till vilket pris. Sen är väl det också väldigt känsligt när och hur information om driftsproblem skall gå ut för att inte störa elmarknaden så att någon kan få vinning av att få informationen tidigare än någon annan.
Det jag tror du menar är den finansiella elhandeln, alltså att man kan teckna sig för en viss volym i framtiden, det är en viktig funktion för att kunna sälja el i förväg. Om en kund vill köpa el så måste säljaren säkra upp det kunden vill ha i framtiden. Svårigheten med en elkund är att säljaren inte vet hur mycket kunden kommer att förbruka utan du får räkna på en schablon, säljaren tar en volymrisk och det var det som hände i vinter. En kund som normalt brukar förbruka 10000kwh över vintermånaderna har ett fast avtal om pris, kunden förbrukade 15000kwh, elhandlaren måste då köpa 5000kwh till spotpris (dagsaktuellt börspris) som är betydligt högre än det pris som kunden betalar. Elhandlaren gör en rejäl förlust. Kunden klagar över att elpriserna är för höga när det egentligen är deras förbrukning som ökat pga den tuffa vintern som var. Så det kan gå.

Skriv svar