Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
morg
Diamantmedlem

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av morg » ons 08 dec 2010, 15:24

CE-märkningen gäller skada som orsakas av att produkten är felaktig. Om BN åker ut i grissjö och dör så kan de anhöriga sedan stämma HR med detta som grund. Vill man hävda att båten inte längre klarar CE-kraven och att det är typ dumt är man hänvisad till svensk konumenträtt. Så förstår iaf jag saken... är dock långt i från SIS gubbe!

henrik1969
Rookie

Inlägg av henrik1969 » ons 08 dec 2010, 19:26

Angående din fråga om en båt klassa ner,

Det finns inga trading certifikat för fritidsbåtar, ingen kan således säga vilken båt som får trada var och hur det är helt upp till ägaren.
När det gäller dessa besiktkningsmän är det väl så vitt jag förstår en intresseorganisation, de har ingen formell besiktningsrätt eftersom sådan bara kan utföras av myndigheter, flaggstater och klassningssällskap, eller genom delegering från tex sjöfartsverket, men då gäller det enbart komersiella farkoster.

För att kunna få ett trading certifikat måste man kvala in antingen via Marpol / SOLAS eller nationell konvention och där ligger tack och lov inte fritidsbåtar.

Jag har jobbat ett antal år på ett klassningssällskap och på nittiotalet hade man en guide för GRP konstruktioner över 24m, man följde byggnationen och kontrollerade fortlöpande tillverkningsprocessen och skrev sedan ut ut certificate of conformity som i princip är lika mycket värt som ett intyg från bilbesiktningen men kostade ett par hundra tusen.
Man lämnade sedan branschen eftersom det bara blev strul, kraven var helt enkelt för höga och kostsamma för att kunder / tillverkare skulle vara intresserade.

Sen kom CE märkning som i princip är samma sak som klass men jag kan känna att båtar kvalar in som i vart fall inte jag skulle krossa oceaner med.....så jag vet inte vad som är bra eller dåligt....

Jag som är Bavaria ägare och medlem i Bavaria klubben läser dagligen om saker som lossnar eller går sönder, båtar som tappar kölar och spricker, dom är också CE märkta Ocean A
För att inte tala om Hanse, jag tror jag såg tre spruckna kölar på Öckerö uppställningsplats förra vintern....

För mig har alltid drömmen varit en Hallberg Rassy och jag hoppas det inte kommer fram fler båtar med samma problem, det känns ändå som en enstaka båt kan gå fel, sen får man väl se vad HR kommer fram till.

Vad som förvånar mig är bemötandet, jag tycker i alla tider man hört om alla nöjda kunder, så dyker detta upp, man blir ju förfärad men samtidigt lite skeptisk om allt verkligen kan stämma.....

Nej nu hoppas jag på förlikning så HR kommer på banan, och det här paret kan segla vidare.....

Digiloo
Platinamedlem

Inlägg av Digiloo » ons 08 dec 2010, 19:28

henrik1969 skrev:Angående din fråga om en båt klassa ner,

Det finns inga trading certifikat för fritidsbåtar, ingen kan således säga vilken båt som får trada var och hur det är helt upp till ägaren.
När det gäller dessa besiktkningsmän är det väl så vitt jag förstår en intresseorganisation, de har ingen formell besiktningsrätt eftersom sådan bara kan utföras av myndigheter, flaggstater och klassningssällskap, eller genom delegering från tex sjöfartsverket, men då gäller det enbart komersiella farkoster.

För att kunna få ett trading certifikat måste man kvala in antingen via Marpol / SOLAS eller nationell konvention och där ligger tack och lov inte fritidsbåtar.

Jag har jobbat ett antal år på ett klassningssällskap och på nittiotalet hade man en guide för GRP konstruktioner över 24m, man följde byggnationen och kontrollerade fortlöpande tillverkningsprocessen och skrev sedan ut ut certificate of conformity som i princip är lika mycket värt som ett intyg från bilbesiktningen men kostade ett par hundra tusen.
Man lämnade sedan branschen eftersom det bara blev strul, kraven var helt enkelt för höga och kostsamma för att kunder / tillverkare skulle vara intresserade.

Sen kom CE märkning som i princip är samma sak som klass men jag kan känna att båtar kvalar in som i vart fall inte jag skulle krossa oceaner med.....så jag vet inte vad som är bra eller dåligt....

Jag som är Bavaria ägare och medlem i Bavaria klubben läser dagligen om saker som lossnar eller går sönder, båtar som tappar kölar och spricker, dom är också CE märkta Ocean A
För att inte tala om Hanse, jag tror jag såg tre spruckna kölar på Öckerö uppställningsplats förra vintern....

För mig har alltid drömmen varit en Hallberg Rassy och jag hoppas det inte kommer fram fler båtar med samma problem, det känns ändå som en enstaka båt kan gå fel, sen får man väl se vad HR kommer fram till.

Vad som förvånar mig är bemötandet, jag tycker i alla tider man hört om alla nöjda kunder, så dyker detta upp, man blir ju förfärad men samtidigt lite skeptisk om allt verkligen kan stämma.....

Nej nu hoppas jag på förlikning så HR kommer på banan, och det här paret kan segla vidare.....
Mycket bra skrivet och instämmer i det sistnämnda.

Nisse Kula
Trogen medlem

Inlägg av Nisse Kula » tor 09 dec 2010, 09:40

henrik1969 skrev:Angående din fråga om en båt klassa ner,

Jag är också förvånad över bemötandet, men ändå inte......

Vi beställde en ny Rassybåt för leverans 2007. När man närmar sig varvet finner man att det vilar en aura av fullkomlighet över allt vad varvet gör. Man bockar för vilken båtstorlek man skall ha, och extrautrustning från en lista. Prislappen är given. Många tror att man kan diskutera utförande och olika lösningar, det är en illusion. Varvet dikterar villkoren, även innan man "skrivit på". Å andra sidan är man välkommen att följa bygget av sin båt, och varvet svarar blixtsnabbt och korrekt på alla frågor. Och man levererar båten på utsatt tid, alltid. Jag har haft en del småsaker som enkelt blivit fixade när varvets servicebil haft sina turer över till ostkusten.

Makarna Nordé gick tillbaka till varvet med sina krav, väl underbyggda av kompetenta tekniker och besiktningsmän. Men hur skall man kunna ställa krav på någon som är fullkomlig (och kanske ställde makarna Nordé lite för tuffa krav). Det var givet från början att det skulle bli konflikt.

Jag hoppas naturligtvis också att det löser sig, men då måste nog "Pappa Rassy" styrelsen, och varvets juridiska ombud ge direktiv till VD. För där finns nog inte någon kompromissvilja, och kundvård är ett okänt begrepp.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 09 dec 2010, 11:01

morg skrev:CE-märkningen gäller skada som orsakas av att produkten är felaktig. Om BN åker ut i grissjö och dör så kan de anhöriga sedan stämma HR med detta som grund. Vill man hävda att båten inte längre klarar CE-kraven och att det är typ dumt är man hänvisad till svensk konumenträtt. Så förstår iaf jag saken... är dock långt i från SIS gubbe!
Vad som inte är så känt är att Oceanklass A bara kräver att en båt skall klara storm på öppet hav. Orkan behöver de inte klara. Detta står i den ISO-standard som definierar dessa krav, och som skapas och uppdateras av bl.a. kommitterepresentanter för båttillverkare.

Skulle alltså en båt förolyckas på öppet hav kommer det alltså att bero på att det lokalt var orkan.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

seniorseglare
Platinamedlem

Inlägg av seniorseglare » tor 09 dec 2010, 13:06

Nisse Kula skrev: Jag är också förvånad över bemötandet, men ändå inte......

Vi beställde en ny Rassybåt för leverans 2007. När man närmar sig varvet finner man att det vilar en aura av fullkomlighet över allt vad varvet gör. Man bockar för vilken båtstorlek man skall ha, och extrautrustning från en lista. Prislappen är given. Många tror att man kan diskutera utförande och olika lösningar, det är en illusion. Varvet dikterar villkoren, även innan man "skrivit på". Å andra sidan är man välkommen att följa bygget av sin båt, och varvet svarar blixtsnabbt och korrekt på alla frågor. Och man levererar båten på utsatt tid, alltid. Jag har haft en del småsaker som enkelt blivit fixade när varvets servicebil haft sina turer över till ostkusten.

Makarna Nordé gick tillbaka till varvet med sina krav, väl underbyggda av kompetenta tekniker och besiktningsmän. Men hur skall man kunna ställa krav på någon som är fullkomlig (och kanske ställde makarna Nordé lite för tuffa krav). Det var givet från början att det skulle bli konflikt.

Jag hoppas naturligtvis också att det löser sig, men då måste nog "Pappa Rassy" styrelsen, och varvets juridiska ombud ge direktiv till VD. För där finns nog inte någon kompromissvilja, och kundvård är ett okänt begrepp.
Nisse, jag tror du representerar normalkunden hos HR, de flesta jag vet har blivit bemötta på detta sätt.
Det finns en point i att inte få sin HR i vilken färg eller med vilken utrustning som helst (vilket är möjligt på flera andra Orustvarv), en HR från 1979 ser i stort layoutmässigt ut som en från 2010, design är ändrad förstås men annars är färgsättning i det närmaste identisk, det hänger samman med HR:s styrka att bygga varumärket - man ska känna igen en HR..
Att man inte får välja utrustning av vilket fabrikat som helst är medvetet för att man ska kunna utbilda servicefolk som reser jorden runt, de har då erfarenhet och kunskap av t.ex. specifika elektroniska instrument som sitter i båtarna - det ger en bättre kundservice helt enkelt både i tid och reservdelar. Sedan kan det naturligtvis ge volymfördelar för varvet som i sin tur ger bättre ekonomi.

Digiloo
Platinamedlem

Inlägg av Digiloo » fre 10 dec 2010, 20:19

Hallberg Rassy 372 blev European Yacht of the Year 2010.

Juryns motivering: "Fantastisk seglare, inga vibrationer, inga stamp, bara kraftfull gång i hårt väder, är äkta och lyxig segling. Ingen billig båt, men superb kvalitet utomordentlig interiör, bästa valet i klassen"

Källa, Curt Gelin och tidningen Segling.

Nisse Kula
Trogen medlem

Inlägg av Nisse Kula » lör 11 dec 2010, 10:04

seniorseglare skrev: Nisse, jag tror du representerar normalkunden hos HR, de flesta jag vet har blivit bemötta på detta sätt.
Det finns en point i att inte få sin HR i vilken färg eller med vilken utrustning som helst (vilket är möjligt på flera andra Orustvarv), en HR från 1979 ser i stort layoutmässigt ut som en från 2010, design är ändrad förstås men annars är färgsättning i det närmaste identisk, det hänger samman med HR:s styrka att bygga varumärket - man ska känna igen en HR..
Att man inte får välja utrustning av vilket fabrikat som helst är medvetet för att man ska kunna utbilda servicefolk som reser jorden runt, de har då erfarenhet och kunskap av t.ex. specifika elektroniska instrument som sitter i båtarna - det ger en bättre kundservice helt enkelt både i tid och reservdelar. Sedan kan det naturligtvis ge volymfördelar för varvet som i sin tur ger bättre ekonomi.
Frånsett första meningen så är det exakt vad en HR-säljare framhåller.

Vi är mycket nöjda med vår båt, men den skulle vara ännu bättre med några små justeringar. Och varvet servar ju inte kyl/frys/värmare/motor/elektronik. Det gör resp. återförsäljare, som även står för alla garantiärenden. Det kan tyckas lite märkligt, men det är så det fungerar i praktiken.

Min poäng var att varvets attityd och självuppfattning gjorde det givet att makarna Nordés krav skulle tillbakavisas.

Ursäkta, jag skriver varvet, men det finns nog lite olika uppfattningar internt på HR. Den officiella uppfattningen i detta ärende präglas naturligtvis av VD's attityd. Det skulle vara intressant att veta styrelsens uppfattning. Någon som har koll?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 11 dec 2010, 10:30

Seawolf skrev:
morg skrev:CE-märkningen gäller skada som orsakas av att produkten är felaktig. Om BN åker ut i grissjö och dör så kan de anhöriga sedan stämma HR med detta som grund. Vill man hävda att båten inte längre klarar CE-kraven och att det är typ dumt är man hänvisad till svensk konumenträtt. Så förstår iaf jag saken... är dock långt i från SIS gubbe!
Vad som inte är så känt är att Oceanklass A bara kräver att en båt skall klara storm på öppet hav. Orkan behöver de inte klara. Detta står i den ISO-standard som definierar dessa krav, och som skapas och uppdateras av bl.a. kommitterepresentanter för båttillverkare.

Skulle alltså en båt förolyckas på öppet hav kommer det alltså att bero på att det lokalt var orkan.
Det finns som bekant inga gratisluncher, ej heller strykfria skjortor. Vem tror (på riktigt) att det finns stormsäkra båtar? En klok seglare i en dålig båt kan klara sig där en idiotisk seglare i en bra båt inte gör det.
Anders S

Digiloo
Platinamedlem

Inlägg av Digiloo » lör 11 dec 2010, 11:41

Anders S skrev:Det finns som bekant inga gratisluncher, ej heller strykfria skjortor. Vem tror (på riktigt) att det finns stormsäkra båtar? En klok seglare i en dålig båt kan klara sig där en idiotisk seglare i en bra båt inte gör det.
Hur blir det med samma seglare i en bra båt respektive kass båt då? :roll:

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem

Inlägg av Perra » lör 11 dec 2010, 14:56

En bra seglare klarar sig i vilken båt som helst , En kass seglare ska stanna i land .
Segla vackert.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 11 dec 2010, 15:56

Digiloo skrev:
Anders S skrev:Det finns som bekant inga gratisluncher, ej heller strykfria skjortor. Vem tror (på riktigt) att det finns stormsäkra båtar? En klok seglare i en dålig båt kan klara sig där en idiotisk seglare i en bra båt inte gör det.
Det beror ju som sagt på seglaren. De flesta förstår saken enkelt om man jämför med biltrafik - det är sällan bilen det beror på, det är föraren. Hur mycket fortare kan du köra i en Porsche än i en Skoda, och ändå överleva en krock med en buss?
Anders S

Nisse Kula
Trogen medlem

Inlägg av Nisse Kula » lör 11 dec 2010, 16:50

Anders S skrev:
Digiloo skrev:
Det beror ju som sagt på seglaren. De flesta förstår saken enkelt om man jämför med biltrafik - det är sällan bilen det beror på, det är föraren. Hur mycket fortare kan du köra i en Porsche än i en Skoda, och ändå överleva en krock med en buss?
Jag fattar inte. På vägen sitter jag gärna i Porschen, men att utmana en buss? Då föredar jag en Skoda Superb. Dessutom bör nog de flesta förare krypköra en Porsche.

Digiloo
Platinamedlem

Inlägg av Digiloo » lör 11 dec 2010, 17:12

Anders S skrev:De flesta förstår saken enkelt om man jämför med biltrafik - det är sällan bilen det beror på, det är föraren.
Förstår de flesta det? Finns det undersökning på det?

Nisse Kula
Trogen medlem

Inlägg av Nisse Kula » lör 11 dec 2010, 18:41

[quote="henrik1969"]Angående din fråga om en båt klassa ner,

quote]

Tack för ditt informativa inlägg.

Skulle dock vilja återkomma till ovanstående saxade citat. Varför är våra konsumentorgan, t.ex. På Kryss, så rädda för att ta upp detta. En kritisk konsumentgranskning gynnar ju alla, även leverantörerna på lång sikt. Jmf. bilar. Nu får man en fantastisk bil för en "normal" årslön jämfört med för 40 år sedan. Det vore ju skrämmande om konsumentorganens tystnad bara beror på kortsiktiga annonsintäkter.

Jag tycker också att konsumentorganen varit alldeles för frånvarande i makarna Nordés case. Oavsett vem som får rätt i HovR så är ärendet intressant och lärorikt ur ett konsumentjuridiskt perspektiv. Vi är mycket nöjda med vår Rassy-båt som har en (skenbart?) mycket hög byggkvalité. Oavsett vem som har rätt eller fel så kanske vi valt annorlunda idag, enbart beroende på den känslomässiga distans varvet och VD visat makarna Nordé. Att som VD sitta cool i TV och säga att motparten bara vill göra business av detta tycker iaf jag är helt oacceptabelt.

Skriv svar