Båtmarknaden
Re: Båtmarknaden
Vad slutade notan på för din Bav 40 jämfört med utgångspriset och vilka tillbehör valde du?
Nu kan jag ju låta spydig, men det du skriver ovan kan ju tolkas på två sätt. Det ena av de sätten är inte smickrande för båtfabrikanten. Annars brukar sådant där vara symptom på hårt användande utan vård under lång tid - det vore väl alldeles förfärligt om det kommer sådant med en ett år gammal båt? Men det är ju alldeles korrekt analyserat - en ny båt vs en några år gammal till samma pris verkar inte rimligt ens om de är rimligt välhållna. Finns det utrustning ombord för en halv mille kan det ju vara en annan sak.Flayban skrev:Intressant tråd.
Det var därför som vi köpte en helt ny BAV 40 -10, vissa av beg. var dyrare än ny, och då pratar om den helt nya modellen som kom 2010 VS gamla modellen.
Köper du en ny så slipper du massa mögel, dålig motor, sunkiga dynor, gamla gasol-anläggningar, slitna segel, teak som släpper, ev en blästring av botten, mm.
Mitt tips: Se båtar som system: (Ogrundade) skrov håller i 50 år, riggar (wirar och rörliga delar, winchar, t ex) i 25, motorer i 20, segel och mjuka delar av inredningen 10 år. Det behöver inte vara så illa med allt, men om man värderar på det sättet blir man inte lurad. När man sedan räknar, så gäller omvänd bevisbörda, dvs om man skall skriva upp värdet av något av det uppräknade skall det vara "bevisat friskt". Många båtar är i fint skick, men inte alla - och detta visar sig inte alltid på priset. Annars är ju en till exempel en begagnad klassisk båt från 70-talet ofta oförskämt prisvärd i förhållande investering/bruksvärde - men då talar vi förstås inte om bobåtar i Bavaria32-klass (eller större) - sådana finns knappt och var i så fall något annat redan från början. En Ballad, IF eller IW31 kan man absolut inte bygga ny till sina begagnatpriser. Men 30-fotare från 70-talet är inte lika ihåliga som moderna båtar, heller, så bruksvärde (bovärde?) måste man bedöma själv.
Anders S
Gaidin skrev:Vad slutade notan på för din Bav 40 jämfört med utgångspriset och vilka tillbehör valde du?
Här kan du se hur båten är utrustad.
http://www.bavaria40.dinstudio.se
Båt med utrustning 1495000, BAV har kraftiga rabatter på vintern föra att få ett jämt flöde i produktionen. Ja kommer få min 1V i Januari.
Kommer att montera mycket själv. se under extra utrustning.
//Jonas
Sweet båt Flayban!
-
Regnskogsoffret
- Rookie
Bavaria 40. Jo den ser stor och välutrustad ut, inredningen är inte riktigt i min smak.
Men jag vill nog påstå som en del andra -att jag inte har råd att köpa en sådan här båt.(och då är det inte inköpspriset jag syftar på).
Men jag vill nog påstå som en del andra -att jag inte har råd att köpa en sådan här båt.(och då är det inte inköpspriset jag syftar på).
Låter som ett attraktivt pris! Mycket nöje, med båten och med skruvandet...Flayban skrev:....
Båt med utrustning 1495000, BAV har kraftiga rabatter på vintern...
//Jonas
Anders S
Det är ju den ständiga avvägningen. Med rätt finansiering har man ju råd att skaffa en ganska stor båt, i synnerhet om man köper en ny båt och då kan få ner månadskostnaden. SEB lånade ut pengar till segelbåtar på 30 år i våras, så kan man inte köpa en äldre båt, då brukar det oftast bli 10-15 år max.Regnskogsoffret skrev:Bavaria 40. Jo den ser stor och välutrustad ut, inredningen är inte riktigt i min smak.
En äldre båt kostar dessutom mer i underhåll än en ny, eller har jag fel? Rätta mig gärna i så fall. Initialkostnaden första året, då man köper till allting man vill ha borde väl bli hög i båda fallen, ny som gammal båt.
Ser man det så här så kan det t o m vara billigare att köpa en ny båt för 1,4 miljoner än en 90-talare för 900K
Gaidin skrev:Det är ju den ständiga avvägningen. Med rätt finansiering har man ju råd att skaffa en ganska stor båt, i synnerhet om man köper en ny båt och då kan få ner månadskostnaden. SEB lånade ut pengar till segelbåtar på 30 år i våras, så kan man inte köpa en äldre båt, då brukar det oftast bli 10-15 år max.Regnskogsoffret skrev:Bavaria 40. Jo den ser stor och välutrustad ut, inredningen är inte riktigt i min smak.
En äldre båt kostar dessutom mer i underhåll än en ny, eller har jag fel? Rätta mig gärna i så fall. Initialkostnaden första året, då man köper till allting man vill ha borde väl bli hög i båda fallen, ny som gammal båt.
Ser man det så här så kan det t o m vara billigare att köpa en ny båt för 1,4 miljoner än en 90-talare för 900K
Nu är det så här att jag bytte från motorbåt så det blev nästa ingenting emellan.
Så ja vet inte vad dom har för finansiering. Men 30 år låter lite brutalt i mina ögon.
//Jonas
Men är inte Bavaria ett ganska speciellt objekt om man ska analysera prisläget på andrahandsmarknaden. Just det varvet har ju under väldigt lång tid haft som mer eller mindre uttalad affärsmodell att slå undan fötterna för begagnatmarknaden. Genom konsekvent utförda rationaliseringar i produktionen kombinerat med allt större volymer har man år efter år kunnat bibehålla eller till och med sänka sina priser* på nya båtar. Allt för att få så stor andel av instegskunderna på marknaden att köpa en ny båt (som man tjänar pengar på) i stället för att vända sig till blocket (en affär man inte tjänar pengar på).
Det jag personligen förundras över är att så få av alla de som köpte sig en Bavaria för 10-talet år sedan och nu vill byta båt inte visar någon som helst insikt i hur varvets prissättningsstrategier fungerar. Man verkar på fullt allvar** tro att man kan få ut ungefär det man gav för båten på synbart ingen annan grund än att "så fungerar det med båtar".
Pratar vi 70-talare är det som någon var inne på är det dock en liten annan sida av myntet tycker jag. Marknadsmekanismen för båtar där "nysubstituten" är mer svåridentifierat (hur ser utbudet av nya Ballader, Scampi, Wasa 55:or, Carreror eller Maxi 68:or ut?) bör rimligtvis vara lite annorlunda än mer lättjämförliga objekt som en tio år gammal vs en ny Bavaria 32.
*Som exemplifiering kostade gamla modellen av Bavaria 32 SEK 658.000 som ny 2001, år 2005 kostade den SEK 676.000. I reala termer en prissänkning med ett par procent. Jämför man med den nya 32:an som har ett listpris på 740.000 har även den sjunkit i pris jämfört med 2001 års modell (12.5 procent prisökning, 13.5 procents ökning av KPI under perioden)
** Fullare allvar än andra båtägare kanske man ska säga, instämmer rent generellt i att gammelbåtsägare i många fall har en tendens att övervärdera sin egendom
Det jag personligen förundras över är att så få av alla de som köpte sig en Bavaria för 10-talet år sedan och nu vill byta båt inte visar någon som helst insikt i hur varvets prissättningsstrategier fungerar. Man verkar på fullt allvar** tro att man kan få ut ungefär det man gav för båten på synbart ingen annan grund än att "så fungerar det med båtar".
Pratar vi 70-talare är det som någon var inne på är det dock en liten annan sida av myntet tycker jag. Marknadsmekanismen för båtar där "nysubstituten" är mer svåridentifierat (hur ser utbudet av nya Ballader, Scampi, Wasa 55:or, Carreror eller Maxi 68:or ut?) bör rimligtvis vara lite annorlunda än mer lättjämförliga objekt som en tio år gammal vs en ny Bavaria 32.
*Som exemplifiering kostade gamla modellen av Bavaria 32 SEK 658.000 som ny 2001, år 2005 kostade den SEK 676.000. I reala termer en prissänkning med ett par procent. Jämför man med den nya 32:an som har ett listpris på 740.000 har även den sjunkit i pris jämfört med 2001 års modell (12.5 procent prisökning, 13.5 procents ökning av KPI under perioden)
** Fullare allvar än andra båtägare kanske man ska säga, instämmer rent generellt i att gammelbåtsägare i många fall har en tendens att övervärdera sin egendom
-
seniorseglare
- Platinamedlem
Om vi för ett ögonblick jämför med t.ex. HR (som är populärt att diskutera i detta forum) så kan man notera att de har lyckats få ut högre priser på sina båtar. En HR36 kostade 2001 2 016 000 kr och om man jämför det med HR37 idag (samma mått, deplacement och motor) så kostar den idag gissningsvis ca 2 800 000 kr, en ökning med ca 40% medan KPI har ökat med ca 14% under motsvarande tid.
HR har också rationaliserat på många områden och därför tjänat mycket pengar. Jag har hört att HR:s finansiella styrka gör att de klarar två års verksamhet utan att få en enda order.
HR har också rationaliserat på många områden och därför tjänat mycket pengar. Jag har hört att HR:s finansiella styrka gör att de klarar två års verksamhet utan att få en enda order.
Att jämföra något äldre svenska båtar med en nyare tysk/franska är att att jämföra två helt olika koncept. Helt klart är att en nyare ty/fr båt ger mer volym/kr än en svensk. Jämför man däremot stuvutrymme/kr så får de nya ordentligt med stryk. Jag tycker att de nya är mer att se som förväxta dagseglare. Man ska in till marinan och gå upp på restaurant på kvällen. Eller så är det så att man har för mycket saker med sig efter som det finns utrymme? Jag har inte förlikat mig med den invändiga designen på nyare utländska båtar än, men det kanske kommer. Nytt är trots allt nytt.
Ja har precis som alla andra (nästa utan att säga för mycket) haft en viss fördom för Bavaria. Men tänker ge dom ett försök.
Har prata med många nöjda och missnöjda BAV ägare och alla har samma svar: Vi sålde vår Bav bara på några veckor eller månad utan förlust eller fick pengarna tillbaka.
Det största problemet är nog alla oerfarna köpare och dom som hyr (även här gäller det så klart inte alla).
Under sommaren 2010 så prata ja nog med 50 tal Bav ägare, vissa riktig vana och vissa riktiga nybörjare. Tlx" : är du nöjd med din Bavaria: svar: öhh jo är det en Bavaria vi har"
Har även försök att få en del svar på vilka problem det har varit.
Rent allmänt så har dom inte så mycket problem som det ryktas om, mest var det små fel, inga allvarliga.
och det mesta är okunskap och dåligt pålästa om hur saker funkar.(gäller så klart inte alla) " värmaren funkar inte det kommer ingen luft ur gallret" gallret är en högtalare.
Dom mest nöjad Bav ägaren som ja har pratat med är på tidig vår (Mars-Apri) och sen höst( Okt-Nov).
Som ni säkert förstår så har ja gjort en egen undersökning.
Nu har ja glidit ifrån ämnet eller. håller nog där nu. Sorry
//Jonas
Har prata med många nöjda och missnöjda BAV ägare och alla har samma svar: Vi sålde vår Bav bara på några veckor eller månad utan förlust eller fick pengarna tillbaka.
Det största problemet är nog alla oerfarna köpare och dom som hyr (även här gäller det så klart inte alla).
Under sommaren 2010 så prata ja nog med 50 tal Bav ägare, vissa riktig vana och vissa riktiga nybörjare. Tlx" : är du nöjd med din Bavaria: svar: öhh jo är det en Bavaria vi har"
Har även försök att få en del svar på vilka problem det har varit.
Rent allmänt så har dom inte så mycket problem som det ryktas om, mest var det små fel, inga allvarliga.
och det mesta är okunskap och dåligt pålästa om hur saker funkar.(gäller så klart inte alla) " värmaren funkar inte det kommer ingen luft ur gallret" gallret är en högtalare.
Dom mest nöjad Bav ägaren som ja har pratat med är på tidig vår (Mars-Apri) och sen höst( Okt-Nov).
Som ni säkert förstår så har ja gjort en egen undersökning.
Nu har ja glidit ifrån ämnet eller. håller nog där nu. Sorry
//Jonas
Jag känner 3 som har Bavaria, supernöjda alla tre. De har nyare båtar allihop 2003-2008.
De verkar uppskatta följande grejor:
+Nytt och fräscht
+Byggda för komfort, dvs möjlighet att utan ansträngning ligga ute veckovis utan att det känns som tältsemester
+Rullgenua och rullstor gör att de seglar mer(!) eftersom det är enklare att komma igång.
+All utrustning som "gammelbåtsägare" sliter med i åratal för att få in i båten sitter förmonterat och klart.
-Viss kritik mot att det är litet murrigt med det mörka träet i inredningen.
Jämförelsen Volvo V60 mot en 140 är nog ganska träffande egentligen.
Däremot vad gäller seglingsegenskaperna verkar de fortfarande litet förvirrade då de samtliga anser att den seglar mycket bra. Känns avlägset fgrån sanningen (eller inte?).
De verkar uppskatta följande grejor:
+Nytt och fräscht
+Byggda för komfort, dvs möjlighet att utan ansträngning ligga ute veckovis utan att det känns som tältsemester
+Rullgenua och rullstor gör att de seglar mer(!) eftersom det är enklare att komma igång.
+All utrustning som "gammelbåtsägare" sliter med i åratal för att få in i båten sitter förmonterat och klart.
-Viss kritik mot att det är litet murrigt med det mörka träet i inredningen.
Jämförelsen Volvo V60 mot en 140 är nog ganska träffande egentligen.
Däremot vad gäller seglingsegenskaperna verkar de fortfarande litet förvirrade då de samtliga anser att den seglar mycket bra. Känns avlägset fgrån sanningen (eller inte?).
Som sagt, inte konstigt att BAV har ett konstigt rykte. 
//Jonas
//Jonas
Bavaria kappseglas en del i Norge (men inte i Stenungsund, tydligen), och där anses den vara helt OK, dvs den seglar upp till sitt handikapp. I Sverige verkar den betraktas mer som en "bobåt" och då blir det litet annorlunda besättningar som är ute och seglar. Jag kan tänka mig att en (1) välpreparerad och (2) med goda segel försedd Bavaria som (3) seglas av en kunnig besättning, skulle kunna reda sig helt anständigt.
Min vinkel på "varför man inte skall gilla Bavaria" är i så fall att det är rätt kul att ha en båt som inte är så vanlig och som ser ut som alla andra, och Bavaria finns det ju en hel del av OCH den ser ut som alla andra... Men hur fel det är kan ju diskuteras. Sedan är det ju hur man ser på Atlantfaktorn, material- och komponentval och hur den är hopsatt, men man kan ju heller inte pressa in riktigt allt inom den mycket rimliga prisramen. Konceptet som sådant är det ju många som har.
Min vinkel på "varför man inte skall gilla Bavaria" är i så fall att det är rätt kul att ha en båt som inte är så vanlig och som ser ut som alla andra, och Bavaria finns det ju en hel del av OCH den ser ut som alla andra... Men hur fel det är kan ju diskuteras. Sedan är det ju hur man ser på Atlantfaktorn, material- och komponentval och hur den är hopsatt, men man kan ju heller inte pressa in riktigt allt inom den mycket rimliga prisramen. Konceptet som sådant är det ju många som har.
Anders S