Volvo penta drev 120 S kraftöverföring.
Volvo penta drev 120 S kraftöverföring.
Hejsan!
Jag har en VP MD 2003 med 120 S drev.
Mitt bekymmer är att splines-axel och medbringare mellan motor och drev har slitits hårt efter 2200 timmars drift.
Jag vet att många drabbats av detta med dyra renoveringskostnader. Om man vänder sig till VP.
Problematiken är ju att det sitter stumt utan flexibilitet. VP har ett eftermarknadskit, men dyrt som sagt.
Har fått tips om följande firma i England: http://www.versatilemarine.co.uk/gearbox.htm
Där dom slipar ner splinesaxeln till en sexkant och kompletterar med en flexibel medbringare.
Är det någon av er som haft med dessa att göra?
Vad tror expertisen här om deras modifiering?
mvh
OE36Crown
Jag har en VP MD 2003 med 120 S drev.
Mitt bekymmer är att splines-axel och medbringare mellan motor och drev har slitits hårt efter 2200 timmars drift.
Jag vet att många drabbats av detta med dyra renoveringskostnader. Om man vänder sig till VP.
Problematiken är ju att det sitter stumt utan flexibilitet. VP har ett eftermarknadskit, men dyrt som sagt.
Har fått tips om följande firma i England: http://www.versatilemarine.co.uk/gearbox.htm
Där dom slipar ner splinesaxeln till en sexkant och kompletterar med en flexibel medbringare.
Är det någon av er som haft med dessa att göra?
Vad tror expertisen här om deras modifiering?
mvh
OE36Crown
Re: Volvo penta drev 120 S kraftöverföring.
Jag har ingen erfarenhet av denna firma och deras lösning, men om du (liksom jag) tror på lösningen och den är för dyr, kanske en god liten svensk maskinberabetningsfirma kan göra detsamma: http://www.allabolag.se/5560939083
De har för en måttlig peng hjälpt mig att tillverka nya aningen grövre axlar till min foldingpropellers blad, som börjat bli för glappa. Perfekt resultat och den är som ny igen för en bråkdel va priset för en ny.
De har för en måttlig peng hjälpt mig att tillverka nya aningen grövre axlar till min foldingpropellers blad, som börjat bli för glappa. Perfekt resultat och den är som ny igen för en bråkdel va priset för en ny.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Det var väl de här medbringaren med specialbultar med "gummikuddar" som var poängen, om jag förstod det hela rätt. Att fräsa bort splinesen var väl bara för bärga den befintliga axeln? Jag hade absolut frågat på pris och garantier på den här engelska lösningen, annars kan man ju också fråga sig "hur länge höll förra lösningen" och "kommer en vända till att räcka?"
Jag är inte lika positiv som Seawolf till lösningens hållbarhet. En kritisk fråga är (om)härdningen av axeln och materialvalet i medbringaren och toleranserna i sexkanten. En annan är om sexkanten i längden kan överföra momenten det är frågan om utan att nötas ner - all rörelse sker i den kontaktytan. Notera gärna att leverantören är noga med att kopplingen skall öppnas och inspekteras vartannat år.
Jag är inte lika positiv som Seawolf till lösningens hållbarhet. En kritisk fråga är (om)härdningen av axeln och materialvalet i medbringaren och toleranserna i sexkanten. En annan är om sexkanten i längden kan överföra momenten det är frågan om utan att nötas ner - all rörelse sker i den kontaktytan. Notera gärna att leverantören är noga med att kopplingen skall öppnas och inspekteras vartannat år.
Anders S
Man vet inte om denna lösning håller länge. Men för att bedöma den bör man veta detta:
Alla 200X-motorer har ungefär samma varvtal och utväxling i S-drevet. Både Pentas och Yanmars specifikation för foldingpropellrar kräver ryckutjämnare i propellernavet. Jag tror inte detta krav finns på de fasta propellrarna som har mycket lättare blad.
2003-motorerna sitter på större båtar med större fasta propellrar, och inte sällan charterbåtar. Såna båtar manövreras ofta våldsamt vad gäller snabba växlingar mellan fram/back under högt varvtal, vilket i kombination med de relativt större 3-bladiga propellrarna utsätter splines för alltför stor aryck, så de brister till slut.
Problemet som skall lösas är troligen i första hand att införa en ryckutjämning mellan motor och drev även med stora fasta propellrar som inte har inbyggd ryckutjämning (eller att öka den), inte att öka det moment som kan överföras på grund av motorvridmoment osv.
Av de skälen tror jag på den engelska lösningen. Fast man VET ju inte. Antagligen kan man få referenser av firman, jag läste om denna lösning för c:a 10 år sen, och den var inte direkt ny då heller.
Alla 200X-motorer har ungefär samma varvtal och utväxling i S-drevet. Både Pentas och Yanmars specifikation för foldingpropellrar kräver ryckutjämnare i propellernavet. Jag tror inte detta krav finns på de fasta propellrarna som har mycket lättare blad.
2003-motorerna sitter på större båtar med större fasta propellrar, och inte sällan charterbåtar. Såna båtar manövreras ofta våldsamt vad gäller snabba växlingar mellan fram/back under högt varvtal, vilket i kombination med de relativt större 3-bladiga propellrarna utsätter splines för alltför stor aryck, så de brister till slut.
Problemet som skall lösas är troligen i första hand att införa en ryckutjämning mellan motor och drev även med stora fasta propellrar som inte har inbyggd ryckutjämning (eller att öka den), inte att öka det moment som kan överföras på grund av motorvridmoment osv.
Av de skälen tror jag på den engelska lösningen. Fast man VET ju inte. Antagligen kan man få referenser av firman, jag läste om denna lösning för c:a 10 år sen, och den var inte direkt ny då heller.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Jo, det fungerar nog (även om en öppning vartannat år låter litet lurigt), och det kanske blir avsevärt mycket billigare än en ny drevsats, medbringare mm från Penta. Hur mycket billigare blir det än en "originalreparation" ? Har de referenser sedan lång tid tllbaka bör det ju säga något, det också.
PS till Seawolf: Du tror inte att slagen kommer från motorn, egentligen, och propellern har rätt litet med just detta problem att göra?
En tung propeller gör nog mer skada i andra ändan av "drev/drivlinan".
PS till Seawolf: Du tror inte att slagen kommer från motorn, egentligen, och propellern har rätt litet med just detta problem att göra?
Anders S
Om det finns referenskunder så vet de nog att berätta om de kört typ 10 år med lösningen eller ej. Och har det funkat så är nog kommentaren om vartannatårsöppning en rest från innan firman visste, och skall nog idag mest ses som den sedvanliga "cover my ass"-kommentaren. I likhet med Pentas utsaga från en avlägsen tid om byte av S-devsbälgar som idag bevisats skapa större problemrisker än att inte byta.Anders S skrev:Jo, det fungerar nog (även om en öppning vartannat år låter litet lurigt), och det kanske blir avsevärt mycket billigare än en ny drevsats, medbringare mm från Penta. Hur mycket billigare blir det än en "originalreparation" ? Har de referenser sedan lång tid tllbaka bör det ju säga något, det också.
Det där med slagen från motorn får du förklara, menar du månne motorns olikformighetsgrad vid rotationen? (I så fall skulle den vara max för MD2001 eller MD2002, inte för MD2003 där dessa skador förekommit mest, och där de fasta propellrarna har störst tröghetsmoment.)
Det är just foldingpropellrarnas tunga blad och stora tröghetsmoment som gör att Penta+Yanmars specar för sådan kräver en ryckutjämnare. Och visst kysser de drevet hårdast i nedre delen, men uppenbarligen är det fram/backsmällar som knäcker splines, för där är det tydligen underdimensionerat. Så att införa en ryckutjämning mellan drev och motor ser ut att vara mycket välbetänkt.
Hej igen!
Jag har varit i kontakt med Versatilemarine.
De vill ha 420 pund inkl wat. dvs runt 5000sek inkl frakt med svenska postväsendet.
Jämfört med VP delar och samma arbete på VP verkstad 16- 18000sek.
Det är stor skillnad. Det är svårt att bedömma hur länge denna modifiering varar.
Man ska ha klart för sig att VP originaldelar varade i 2200 timmar.
Jag tror detta varar längre. Jag använder maskin mellan 100- 150 timmar per säsong.
Frågan är nu om man vågar skicka backslaget till England utan referenser på närmre håll?
mvh
OE36Crown
Jag har varit i kontakt med Versatilemarine.
De vill ha 420 pund inkl wat. dvs runt 5000sek inkl frakt med svenska postväsendet.
Jämfört med VP delar och samma arbete på VP verkstad 16- 18000sek.
Det är stor skillnad. Det är svårt att bedömma hur länge denna modifiering varar.
Man ska ha klart för sig att VP originaldelar varade i 2200 timmar.
Jag tror detta varar längre. Jag använder maskin mellan 100- 150 timmar per säsong.
Frågan är nu om man vågar skicka backslaget till England utan referenser på närmre håll?
mvh
OE36Crown
Jo men visst. Vad kostar ett begagnat "delen-du-måste-skruva-av-och-skicka-iväg" (du behövde väl inte skicka drevet) ? Om du assurerar (fint ord, passar bra i båtsammanhang) godset för något i den stilen tar du väl inte så stor risk. Du sparar ju en rejäl slant om den varar lika länge, och gör ändå en hyfsad affär om den vara halva tiden. Vem vet om du har motorn kvar om tio år?
(Mest) till Seawolf: Drevet går ju sönder nära motorn, inte nära propellern. Det borde ju vara motorn som är boven. Jag tror det gått alldeles utmärkt med en klen motor och en stor propeller (hur det nu skulle gått till - det är ju liksom "50 hästar" i båda ändar av det här kraftspelet. En gummikoppling (om så bara i form av "mjuka bultskallar") är säkert alldeles utmärkt, precis som gummibufferten i en vanlig lamell skonar växellåda, knutar etc.
(Mest) till Seawolf: Drevet går ju sönder nära motorn, inte nära propellern. Det borde ju vara motorn som är boven. Jag tror det gått alldeles utmärkt med en klen motor och en stor propeller (hur det nu skulle gått till - det är ju liksom "50 hästar" i båda ändar av det här kraftspelet. En gummikoppling (om så bara i form av "mjuka bultskallar") är säkert alldeles utmärkt, precis som gummibufferten i en vanlig lamell skonar växellåda, knutar etc.
Anders S
Jag bytte till pentas stötdämpande koppling på min 2002:a för 4 säsonger sedan. Den har gått ca 500 timmar sedan dess. Den nya kopplingen hamnade något närmare drevet på friskare matrial på axeln. Blev en del mätning med inchimsningen. Det gäller att ha tomgången ganska lågt ställd för att klara kopplingarna. Volvos gamla enspaksreglage är ganska fiffigt byggda om man tittar närmare. När man skall lägga i växeln vill reglaget sänka tomgången på maskinen. Dom flesta har ställt tomgången vi stoppskruven mot tomgångsarmen och då kan ju inte reglaget sänka varvet utan känns bara trögt.
Justera istället tomgången vi justering av vajern, och skruva ut stoppskuven. Lite trixing innan man får det perfekt. Man vill ju inte ha för låg tomgång heller med dom nackdelar det medför. Träffade en Hr ägare som hade en 2003:a monterad. Drevet var renoverat 3 ggr tills en mekaniker kom på att tomgången var för hög.Dyrt. Dom senare 200.. tror jag har en "mjuk" koppling standard.