Vad skall båten få i vår ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
peterh
Diamantmedlem

Vad skall båten få i vår ?

Inlägg av peterh » mån 14 feb 2011, 18:12

Så tyst det blev här ...
Nu kan jag passa på att öppna tråden "vad båten skall få fixat i vår".

Själv har jag bara ett par punkter : dra ner storfall/rev till sittbrunnen samt montera
en ny värmare. Sedan kommer småpunkter som att justera lådor och enstaka skivor i pentryt, men det räknas knappt.

Vad skall Du göra ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Vad skall båten få i vår ?

Inlägg av August » mån 14 feb 2011, 18:34

Folk har väl skrivit av sig om HR nu kan förhoppningsvis släppa det snart. :)
Det jag har på lager är ny storskotskena, ska sätta igång med jobbet snart. Vidare mer dekaltrim eller eventuellt rostfri pimpning med led-belysning, om nu firman som jag gått till tillverkar de någon gång. Stormfock på nytt inre fäste, gennaker/screacher/code 0 på rulle är på önskelistan men det är mycket utgifter just nu, tyvärr.
Bär av, bär av, BÄR AV

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 14 feb 2011, 18:42

Hade tänkt mej en Bredbandsradar till motorbåten men hittade ingen på Mässan som gick att köra i PC.
Segelbåten skall få ny lackfärg på friborden.
Båda skall få Hydrographicas kort och S57-kort till Eagle-plottern, om de hinner komma ut.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 14 feb 2011, 18:49

Jo, som vanligt massor av "måste skaffa" men ett par småsaker vert jag bestämt. Värmaren (Thermo) skall få en ny sensor och nya lager. Sedan skall hela salongen lackas, men det hoppas jag att målarmästaren sköter om. Kanske, kanskeblir det ett sittbrunnstält, om jag nu inte viker ner mig och slår öljetter på rätt ställe i en lågpris prasselpressening i stället. En mantågsgrind på vardera sidan har jag också funderat på. Och så en bättre badstege.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 14 feb 2011, 19:04

Jag har förutsatt mig att inte börja på några nya projekt förrän de jag började på förra vintern är klara. Det största är att färdigställa och montera skåpfronter i förpiken, vilket jag håller på med just nu. Sen är det lite smådetaljer här och där.

Monterade en enkel plotter vid den yttre styrplatsen i höstas, men provturen frös inne :?

Under samma segling skulle jag provat de gamla CU-rullen som jag byggt om till en hissbar genakerrulle, så även den testen återstår.

Är lite intresserad av en stor Ipad i stället för laptoppen vid den inre styrplatsen. Alternativt en dator, gärna med en statisk hårddisk, och en platt skärm som får plats framför styrplatsen.I min nuvarande båt har jag inget bra ställe för min lapptop.

Hållöjulle skall få lite omvårdnad under våren i huvudsak bestående av lack.

Vill det sig riktigt väl får även min storfidra, som ligger i malpåse, lite omvårdnad - men det återstår att se.

tommy
Bilagor
xxxxIMG_0511.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » mån 14 feb 2011, 19:32

Tja, jag hade ju en lista på saker. Fler solpaneler, fler och nya batterier, nytt salongsbord etc.
Men, för en månad sedan for jag handlöst nerför en trappa och bröt fotleden. Så nu går man här hemma till inte mycket nytta. Kan inte ens ta mej ombord om jag skulle vilja. Trist!
Ett litet plus är väl ändå att båten ligger i sjön över vintern så vårjobbet blir ju litet enklare. Så segling i sommar ska det väl ändå bli!

PS Känner att min byline är mer aktuell än vanligt... :)
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » mån 14 feb 2011, 22:12

Anders S skrev:Jo, som vanligt massor av "måste skaffa" men ett par småsaker vert jag bestämt. Värmaren (Thermo) skall få en ny sensor och nya lager. Sedan skall hela salongen lackas, men det hoppas jag att målarmästaren sköter om. Kanske, kanskeblir det ett sittbrunnstält, om jag nu inte viker ner mig och slår öljetter på rätt ställe i en lågpris prasselpressening i stället. En mantågsgrind på vardera sidan har jag också funderat på. Och så en bättre badstege.

Som alternativ till prasselpressenning kan jag tipsa om yttertältsduk. Vatten och vindtätt, utan prassel och stuvas superlätt. Hittas på metervara i tältaffär.
http://www.taltcentralen.se/produkter-1/taltvav-mm.html
En kille att imponeras och inspireras av: http://www.andersj.se/
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 15 feb 2011, 07:32

stangen skrev: Som alternativ till prasselpressenning kan jag tipsa om yttertältsduk...
Ett lysande tips, ju ! Tackar, tackar.
Anders S

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » tis 15 feb 2011, 16:19

Jag har beställt en ny Vhf som borde komma nu i dagarna,annars blir det nog lugnt på handla fronten i år
//Johan

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 15 feb 2011, 17:52

stangen skrev:
Anders S skrev:Jo, som vanligt massor av "måste skaffa" men ett par småsaker vert jag bestämt. Värmaren (Thermo) skall få en ny sensor och nya lager. Sedan skall hela salongen lackas, men det hoppas jag att målarmästaren sköter om. Kanske, kanskeblir det ett sittbrunnstält, om jag nu inte viker ner mig och slår öljetter på rätt ställe i en lågpris prasselpressening i stället. En mantågsgrind på vardera sidan har jag också funderat på. Och så en bättre badstege.

Som alternativ till prasselpressenning kan jag tipsa om yttertältsduk. Vatten och vindtätt, utan prassel och stuvas superlätt. Hittas på metervara i tältaffär.
http://www.taltcentralen.se/produkter-1/taltvav-mm.html
En kille att imponeras och inspireras av: http://www.andersj.se/
Haver av kasserade segel sytt: Segelkapell, Solskydd, mm.
Till motorbåten, Vinterkapell som "fodrats" med "prasselpressening" (sömmarna är inte vattentäta).
Även solskydd till altanen.
8) Alla segel containerfynd.
Vinterkapell2.jpg

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » tis 15 feb 2011, 21:08

Köpte båten i höstas och den ska få en blandning av omvårdnad och saker.

Omvårdnad
Ordentlig städning, bl.a. med Odörgo.
Fixa till tankar och slangar för vatten, "bajs" och bränsle.
Serva och laga värmaren, har tänkt lämna in den då den inte verkar ha fått någon vård de senaste 30 åren.
Rengöra och smörja upp alla vinschar samt akterstagssträckare, lättare än man tror faktiskt och de blir som nya.
Rengöra och smörja upp alla vantskruvar.
Fixa till mast och rigg med "smörja", div. sprintar och skydd mot slitage av segel.
Tvätta dynor och sy nya gardiner.
Slipa och lacka/olja utvändiga trädetaljer.

Prylar
Nya luckor till salong och akterruff. Tänkte mig något med genomskinlig polykarbonat i en ram av teak för att få in lite ljus i ruffen.
Durk i sittbrunnen, målad i ful halkskyddsfärg nu. Har tänkt bygga något själv, träslag är oklart. Vill vara miljövänlig, men vad ska man välja då?
Tofter också målade i ful halkskyddsfärg. Tänkte prova att klä dem med samma material som Busterbåtarna har på sina tofter, någon form av slitstarkt "liggunderlag" med slutna celler (så att de inte suger upp vatten).
Bygga nytt elsystem mellan generator och batterier (som också blir nya).
Brandsläckare, brandfilt, första hjälpen kitt, nödraketer, mm säkerhetsdetaljer. Passar på när jag hittar något billigt, exempelvis brandsläckare 150:- kr/st och brandfilt 99:- kr.
En GPS.

Hur ska vi hinna och orka?
Snart är det sjösättning, men det är fortfarande snö och kyla.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

seniorseglare
Platinamedlem

Inlägg av seniorseglare » ons 16 feb 2011, 10:11

En ny VHF (har uppgraderat mitt certifikat i vinter), spolpump för att lättare hålla ankarkättingen ren och en ny TV ska monteras.
Vågar nog inte ta upp ett nytt hål för spolpumpen :D så jag tänkte använda befintligt till toaletten .....
Förlåt, vi skulle "vända blad" när det gäller HR ...... 8)

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 16 feb 2011, 10:45

Nya batterier behövs(nuvarande 10 år gamla), vilka ska man köpa.
Tänkte även köpa ny genua från Boding i crusinglaminat, någon som har en åsikt.
Calle

Se gla ut

Rapp
Trogen medlem

Inlägg av Rapp » ons 16 feb 2011, 18:10

Kan klart rekommendera dig att köpa Bodinggenuan. Jag har testat olika segelmakare och jag tycker Boding har bra produkter till bra pris.
Själv byter jag ut den trista badrumsmattan på skrovsidorna till teakribb. Jag har enkellaminat så i höstas plastade jag in "divinycellstringers" som skruvreglar. Tycker själv det blir ett lyft.
Mvh

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 16 feb 2011, 21:04

Calle C skrev:Nya batterier behövs(nuvarande 10 år gamla), vilka ska man köpa.
Tänkte även köpa ny genua från Boding i crusinglaminat, någon som har en åsikt.
vad gäller batterier så köp billiga och satsa hellre på att byta dem oftare.
Butiken-vars-namn-inte-får-nämnas t.ex. eller kanske en lokal leverantör ( kan vara bra om något
av batterierna inte håller måttet), det är alltid lättare att reklamera hos en lokal
leverantör där DU är en viktig kund.

Batterier är förbrukningsvara, med rätt skötsel kan vi använda dem några år till !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar