Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Jebban
- Guldmedlem
Hej, efter vänliga och goda råd här på forumet tidigare har vi nu blivit med ny värmare. Det blev en Eberspächer D4+. Den sitter nu i stort sett på plats men en sak förbryllar mig.

De skickar med en slang till förbränningsluftintag men ingen genomföring... Någon genomföring finns heller inte att köpa som tillbehör. Nu är det samma dimension på den slangen som på slangen som gick till "skorstenen" på vår tidigare Wallas. Tror ni att det funkar att bara koppla på den slangen på skortsenen eller blir det för lite luftgenomströmning för att det ska funka bra?
Några andra tips på skrovgenomföring annars? Dimensionen är 26,3 mm.
Tack!
// J
-
120cara
- Silvermedlem
Jag använde den gamla sidoskorstenen från wallasen och gjorde en liten svanhals på slangen först. Har funkat problemfritt hittills.
-
toaen
- Diamantmedlem
Jag monterade en värmare i motorrummet på min motorseglare för ett par år sen. Det var en Webasto, men det har ju mindre betydelse. Det fanns med en kort slang och en ventil/bordgenomföring. Slangen var för kort för att nå fram där det gick att sätta intaget. Försökte få tag på en längre slang, utan framgång. Till slut hamnade jag på en firma som installerade värmare. Jag förklarade i korthet, som ovan. De hade slang, men tyckte att det var onödigt. Deras förslag var att ta förbränningsluften i motorrummet. Dit var det ju gott om tilluft - 4x90mm slang.
Fäste den korta slang jag hade längs tilluften till värmen så lång den va. Kanske onödigt, men ändå. Motorrummet blir ju i viss mån ventilerat när jag kör med värmaren. Har fungerat bra. Jag har i varje fall inte märkt några problem. Fast du kanske inte har din värmare på det sättet.
Kollade på min genomföring som var av typ vanlig lång bottengenomföring med 20 mm hål - fast förniklad. Ytterdiametern på gängorna var ca 26 mm men nedsvarvad för slangen till styvt 22 mm. Hade liggandes en precis lika dan bottengenomföring som inte var nersvarvad eller förnicklad.
Men det fungerar säkert med den skorsten du har, bara det inte kan regna in i den.
thallatha(alfakrull)hotmail.com
-
Jebban
- Guldmedlem
Tack för snabba svar. För förtydligande är den Wallas-skorsten som sitter där en sådan här:

- 2460_thumb.jpg (3.76 KiB) Visad 6401 gånger
Det regnar inte in i den och den sitter på sidan av sittbrunnssargen så den är skyddad från vatteninträngning också.
Värmaren sitter i babordsstuven och den är väl OK ventilerad och frågan jag funderar på är om man kanske riskerar att begränsa inluften för förbränningen mer genom att ansluta den till skorstenen än att låta värmaren suga luften från stuven direkt.
// J
-
Anders S
- Diamantmedlem
Alltså, tilluftsslangen går utanpå avgasslangen av en anledning: att ge en försäkring mot att avgaser inte kommer in i båten. Kör man toaens variant är det nödvändigt att man har en helt tät avgasslang. Läcker avgasslangen minsta lilla får man avgaser in i hytten, vilket är verkligt obra. Om sedan värmaren tar ventialtions/värmeluften från samma utrymme kan det sluta riktigt illa, särskilt om värmaren går litet rikt och börjar sota.
Därför är det bra att använda dubbelslangen. Dels är draget fläktstyrt (så brännaren får vad den skall ha) dels skapar suget ett litet undertryck i insugsslangen (litet!) som ser till att avgaserna absolut inte kan tränga ut i hytten - då måste inte bara gå genom två metallslangar, utan också gå åt mot tryckskillnaden efter de har kommit ut i inloppsslangen.
Anders S
-
toaen
- Diamantmedlem
Anders S skrev:Alltså, tilluftsslangen går utanpå avgasslangen av en anledning: att ge en försäkring mot att avgaser inte kommer in i båten. Kör man toaens variant är det nödvändigt att man har en helt tät avgasslang. Läcker avgasslangen minsta lilla får man avgaser in i hytten, vilket är verkligt obra. Om sedan värmaren tar ventialtions/värmeluften från samma utrymme kan det sluta riktigt illa, särskilt om värmaren går litet rikt och börjar sota.
Därför är det bra att använda dubbelslangen. Dels är draget fläktstyrt (så brännaren får vad den skall ha) dels skapar suget ett litet undertryck i insugsslangen (litet!) som ser till att avgaserna absolut inte kan tränga ut i hytten - då måste inte bara gå genom två metallslangar, utan också gå åt mot tryckskillnaden efter de har kommit ut i inloppsslangen.
På min Webastovärmare är det två separata slangar eller rättare sagt fyra.
En för avgaser
En för tilluft för förbänning
och dessutom en för tilluft för värme och naturligtvis en som sänder varmluften in i båten.
Det är aldrig frågan om nån dubbelslang.
Hur det är på Eberspächern har jag ingen aning om.
-
Anders S
- Diamantmedlem
Om värmaren har den konstruktionen har den också täta och pålitliga avgasrör - så måste det vara. Nu har det visats koaxialskorstenar, och sådana sitter på värmare med balanserat drag, där måste man tänka sig för.
På bilden av D4+ (som jag kollade upp) verkar avgasslangen ha dubbelslang endast för att isolera avgasröret vilket kan verka litet förledande. Då borde den gamla skorstenen kunna brukas som luftintag (till brännaren!) om man så vill. Men använder du det inre röret som luftintag kan det komma in vatten genom ytterröret, tänk på det.
Anders S
-
Jebban
- Guldmedlem
Eberspächer ser likadan ut som Webasto som Toaen beskriver ovan. Jag ber om ursäkt att jag förvirrade det hela med en bild med Wallas-skorstenen, men eftersom det var till en sådan jag funderade på att dra inluftsslangen till förbränningsluften så tänkte jag att det kunde vara pedagogiskt. Det låter på er som om det skulle kunna funka att göra som jag tänkt, vilket är bra. Jag var orolig att Ebern skulle behöva så pass mycket tillluftfslöde att Wallas-skorstenen skulle stypa förbränningen, men 120cara har ju prövat med lyckat resultat. Jag har förstått att det "yttre röret" i skorstenen efteråt kommer att vara ett hål rakt in i stuven, om en skyddat av den metallhatt som sitter på den.
// J
-
Anders S
- Diamantmedlem
Jebban skrev:Eberspächer ser likadan ut som Webasto som Toaen beskriver ovan. Jag ber om ursäkt att jag förvirrade det hela med en bild med Wallas-skorstenen, men eftersom det var till en sådan jag funderade på att dra inluftsslangen till förbränningsluften så tänkte jag att det kunde vara pedagogiskt. Det låter på er som om det skulle kunna funka att göra som jag tänkt, vilket är bra. Jag var orolig att Ebern skulle behöva så pass mycket tillluftfslöde att Wallas-skorstenen skulle stypa förbränningen, men 120cara har ju prövat med lyckat resultat. Jag har förstått att det "yttre röret" i skorstenen efteråt kommer att vara ett hål rakt in i stuven, om en skyddat av den metallhatt som sitter på den.
// J
Jag anar att du vill använda skorstenn för att slippa röra skorstenen och kanske få ett fult hål eller någon lapp eller så. Då är det ju inget som hindrar att du helt sonika tätar den yttre delen på lämpligt sätt, eller t o m gör en förminskning så att du går från grovt till klent och ansluter till det yttre röret med någon lämplig förminskning. Vattenrisken slipper du inte. Hatten blir guld värd.
Strunta i min oro, jag missförstod principerna för Webasto och Eberspächervärmarnas till och frånluft.
Anders S
-
toaen
- Diamantmedlem
Jebban skrev:Eberspächer ser likadan ut som Webasto som Toaen beskriver ovan. Jag ber om ursäkt att jag förvirrade det hela med en bild med Wallas-skorstenen, men eftersom det var till en sådan jag funderade på att dra inluftsslangen till förbränningsluften så tänkte jag att det kunde vara pedagogiskt. Det låter på er som om det skulle kunna funka att göra som jag tänkt, vilket är bra. Jag var orolig att Ebern skulle behöva så pass mycket tillluftfslöde att Wallas-skorstenen skulle stypa förbränningen, men 120cara har ju prövat med lyckat resultat. Jag har förstått att det "yttre röret" i skorstenen efteråt kommer att vara ett hål rakt in i stuven, om en skyddat av den metallhatt som sitter på den.
// J
O det inte regnar in i det oanvända yttre hålet, så spelar det väl ingen roll om det är öppet. Ventilation kan man väl aldrig få för mycket av i ett stuv !?
-
b_syrsa
- Trogen medlem
Har en Webasto som fungerar på samma sätt som Ebesprächern. Jag tar förbränningsluften direkt från stuven, ser ingen anledning att ta förbränningsluften direkt utifrån. Har istället satt en extra ventil i stuven. På så sätt får jag också lite extra mekanisk ventilation när värmaren går, vilket aldrig skadar bland fuktiga tampar mm.