Kulventil vs skjutventil

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Calvados
Platinamedlem

Kulventil vs skjutventil

Inlägg av Calvados » fre 15 apr 2011, 22:42

Hej, skall byta ut ett par genomföringar + ventiler. Hade tänkt sätta dit kulventiler men så var det ngn som sa att det är bättre med skjutventiler när man skall ligga i året runt, vilket jag skall? Vissa varv monterar bara skjutventiler osv pga försäkringar mm???
Hmm, jag som trodde kulventiler var det enda rätta...
Ok, tyck till så jag kan bringa lite ordning i ärendet=)

Mvh
Olle

jansan
Guldmedlem

Re: Kulventil vs skjutventil

Inlägg av jansan » lör 16 apr 2011, 00:59

Låter knepigt. Hjertmans tex har ju bara kulventiler.
Är du säker på att någon av Er inte missuppfattat?
Kulventil är ju ett säkrare alternativ.

frejo
Guldmedlem

Inlägg av frejo » lör 16 apr 2011, 13:02

Att inte Hjertmans för annat än kulventiler behöver inte med nödvändighet innebära att det inte finns andra, bättre, alternativ. Skjutventiler (jag hade visst blandat ihop saker och ting här, se senare inlägg) är säkert bättre, men de blir ju dyrare. Själv har jag från Blakes och de håller visst en livstid. Man måste bara sköta om dem lite, slipa in dem då och då och lägga på nytt fett. Reservdelarna är också ganska dyra, men det finns i alla fall att få tag i.

Blakes går att köpa i England, exempelvis av Spares Marine, och nu när pundet är lågt får man dem för under 2000 spänn tror jag. Priserna på deras hemsida är exkl. moms.
Senast redigerad av 1 frejo, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » lör 16 apr 2011, 14:45

Det har hänt att skjutventilen inte stänger helt. Detta har man ingen koll på.
En kulventil ser man på handtagsvinkel läget öppen / stängd.
Jag har en "3-vägs" med t-kula. I stängt läge dräneras kulan, ingen risk för sönderfrysning.
I dränläge är det lätt att koppla på en spolslang för att enkelt spola ur sjövattensidan.
bottenkran.jpg

Calvados
Platinamedlem

Inlägg av Calvados » lör 16 apr 2011, 16:03

Aha, smart lösning!

/Olle

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 16 apr 2011, 16:19

Talar vi om skjutventiler så menar man i Sverige vanliga "kranar", en sådan här: http://www.lundagrossisten.se/catalogue/i809.html Sådana var vanliga förr, men inte numera.
Frejo talar om Blakes utmärkta sk "seacocks", sådana här: http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/b ... acocks.htm . På svenska säger vi ibland kikventil om principen http://www.fagerberg.se/index.php/produ ... ikventiler .
Det som är vanligast i våra (nyare) båtar är kulventiler: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kulventil

Skjutventiler är inga höjdare, i synnerhet om man inte använder dem. Då fylls de med slam och skit i allmänhet, och när man stänger dem kanske de inte tätar.
Blake-ventiler är utmärkta, men kräver att man meckar en del med båten arbete vid monteringen, de skruvas fast i båten och man behöver försänkt bronsskruv med mutter om det skall bli riktigt bra. Sedan kan de lappas (slipas) och justeras, i princip i evigheters evighet.
Kulventiler i korrekt material är dugliga alternativ, och rätt mycket bättre än skjutventiler. Man byter dem när de blir tröga, typ 10-20 år, och det tar väl 80-100 år innan man tjänat in Blakeventilens dyrare pris. Men genomföringen är kritisk, så man måste se ventil och genomföring som en enhet. Välj rätt material, avzinkningsfri gulmetall!

En ventiltyp som inte bör nyttjas i båtar (SKALL inte nyttjas i genomföringar!) är sk Ohioventiler. De förenar alla de andra ventilernas dåliga sidor utan att ge någon fördel mer än att den öppnar omedelbart... http://www.grene.com/shop/action/produc ... til+art++3
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » lör 16 apr 2011, 16:33

Kulventiler och bordgenomförningar finns även i rostfritt

frejo
Guldmedlem

Inlägg av frejo » lör 16 apr 2011, 20:15

"Kikventil" heter det jag har alltså. Varje dag lär man sig något nytt. Rekommenderas tydligen till kritiska användningsområden som reaktorkärl, kanske lämpligt att använda då om man skulle få för sig att segla till Japan...

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 17 apr 2011, 09:37

Det är egentligen inget större fel på en skjutventil men den bör monteras horisontellt och den ska motioneras med jämna mellanrum. För ett intag är annars en sätesventi egentligen det bästa eftersom den tätar bäst mot tryck. Kikventiler är bäst för avtappning mm. Helt tät i synnerhet om man "straffar" muttern i botten. Dock opraktisk om man ska öppna och stänga ofta.
Blakes "halvkik" är säkert utmärkt men något ålderdomlig, den tillkom troligen långt före den moderna kulventilen. Idag är nog kulventilen den mest lämpliga, i synnerhet om man använder en trevägs.
Min variant på trevägsventil med L-kula:
Kulventil.png
Kulventil.png (8.33 KiB) Visad 8091 gånger

callisto
Platinamedlem

Inlägg av callisto » ons 27 apr 2011, 19:16

Blake-ventilerna är väldigt bra.
De jag har ombord till toa m.m. är i princip outslitliga.
Kräver sitt årliga (enkla) underhåll men hittade en bra beskrivning i brittiska PBO´s aprilnummer 2009 (nr508) sidan 82-83.

Tyvärr har jag skruvventiler också som jag vill byta ut - helst till Blake.
Vet ngn om det finns en återförsäljare i Sverige av denna klassiker ?

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » ons 27 apr 2011, 19:59

callisto skrev:Tyvärr har jag skruvventiler också som jag vill byta ut - helst till Blake.
Vet ngn om det finns en återförsäljare i Sverige av denna klassiker ?
Har för mig att Ital-Nordic haft agenturen, men de verkar inte ha dem längre.

http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/distributors.htm

Men i Norge, Danmark och Finland finns de ju. Liksom naturligtvis i England.

Min erfarenhet är att det går alldeles utmärkt att handla via nätet och ev. mha. telefonsamtal från England.

mvh Sven-barry

frejo
Guldmedlem

Inlägg av frejo » fre 29 apr 2011, 12:38

Jag köpte några reservdelar härifrån http://www.sparesmarine.co.uk/, funkade utmärkt. Men aj vad dyrt med 15 pund plus moms för en skruv...

jansan
Guldmedlem

Inlägg av jansan » fre 29 apr 2011, 16:20

Förstår egentligen inte problemet!
Varför inte kulventiler från Biltema som är avzinkade?
Naturligtvis så ska de motioneras liksom alla ventiler (öppnas/stängas) minst en gång i veckan men annars ser jag inga problem.

callisto
Platinamedlem

Inlägg av callisto » fre 29 apr 2011, 16:38

well - inget problem alls utan snarare en möjlighet :-)
Vissa gillar brons när det gäller t.ex. winchar, ventiler, genomföringar, et.c. - andra väljer rostfritt.
Är personligen helt såld på seg metall som inte rostar - synd bara att det kostar.

Inget fel på BT´s kulventiler utan snarast en fråga om preferens.
Typ - inget fel på Blended men Single Malt är gott..
Skulle vilja påstå att BT har spottat upp sig rätt ordentligt beträffande båtgrejer
efter att de bytte inköpsstrategi för några år sedan.
Allt är inte sk-t där numera.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » fre 29 apr 2011, 16:50

jansan skrev:Förstår egentligen inte problemet!
Varför inte kulventiler från Biltema som är avzinkade?
Naturligtvis så ska de motioneras liksom alla ventiler (öppnas/stängas) minst en gång i veckan men annars ser jag inga problem.
Biltemas kulventiler och andra rördelar är inte direkt avzinkade... Ur mässingssynvinkel vore det närmast en katastrof om dom var avzinkade. Däremot är dom avzinkningsfria. Vore dom av brons vore avzinkning antagligen ett mindre problem, eftersom brons inte ska innehålla zink. Så jag förstår att det inte är något problem för dig.
Rostfritt ska man undvika. Varför har jag glömt just nu men det är tidigare avhandlat här på Sailguide. Letar man så hittar man säkert en tråd om detta.

:o
/T

Skriv svar