Furlex problem?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Filip
Platinamedlem

Furlex problem?

Inlägg av Filip » lör 30 apr 2011, 20:20

Blir lite orolig att nått har havererat och man ska vara tvungen att kapa förstaget för att renovera furlexen...för det måste man väl göra för att byta lager banor?.
Hittade 5-6 kullager på fördäcket idag och begriper inte var de kommer från.
Lagrena är 6.3mm i diameter och nån typ av delrinmatrial eller liknande.....slår jag upp furlex reservdelslista skall furlex 200s ha 6.0 mm lagerkulor men vet ej vad det är för matrial.

Vet nån vad det för matrial på dessa furlexkulor?

Det andra man kan misstänka är travarna till genuan.
Tackar för svar innan jag kapar förstaget

peterh
Diamantmedlem

Re: Furlex problem?

Inlägg av peterh » sön 01 maj 2011, 06:54

Min furlex har stålkulor..
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » sön 01 maj 2011, 07:02

Förmodar att du menar att du funnit några kullagerkulor av delrin?
Det skulle kunna vara från något kullagrat block, de förekommer med delrinkulor.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem

Inlägg av Vilse » sön 01 maj 2011, 08:35

"Kapa?" Monterade min Furlex själv och det sitter en terminal som går att öppna nertill. Jag skall korta mitt förstag i sommar så har har inte den erfarenheten ännu.... men det skall gå... . Har du manualen? http://www.seldenmast.com/download.cfm? ... %20Low.pdf

Om kulorna ramlat ut borde rullen glappa rejält och kanske går det att ta ner rullen i helhet och sedan lägga in kulorna igen infettade om så skulle vara.

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » mån 02 maj 2011, 21:40

Tack för svaren
Tror det är nån som driver med mej och kastat lite kullager på däcket. :D ........bra att veta att furlex har rostfria kullager.då kan jag utesluta det....i reservdelslistan stod det att de skulle vara 6mm i diameter och dom jag hittat är 6.3mm i diameter.....har än så länge inte hittat var kullagrena kommer från...har snabbkollat block o travare......lite frustrerande

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Sailman » mån 02 maj 2011, 23:14

Kanske någon som tappat ett block eller nåt på bryggan så kulorna for omkring och en del hamnade på ditt fördäck?

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tis 03 maj 2011, 08:05

När jag seglade SM för några år sedan var det en filur som kastade ett trasigt schackel på vårt storsegel mitt i rundningen, så att schacklet trillade rätt ner i vår sittbrunn. Det höjer stressnivån ganska mycket när man febrilt måste börja spana efter vad det var som just gick sönder...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » ons 04 maj 2011, 19:04

Fredrik skrev:När jag seglade SM för några år sedan var det en filur som kastade ett trasigt schackel på vårt storsegel mitt i rundningen, så att schacklet trillade rätt ner i vår sittbrunn. Det höjer stressnivån ganska mycket när man febrilt måste börja spana efter vad det var som just gick sönder...
Varför ska man få så bra tips när man kappseglat klart :evil: :wink: .

Skriv svar