Installationsinspiration för solpanel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Kontakt:

Installationsinspiration för solpanel

Inlägg av typhoon » tis 10 maj 2011, 10:51

Tänkte montera en solpanel ovanpå luckgaraget. Det lutar åt en NAPS-panel från Hertmans. Den är 34 hög och skall tåla att gå på vid stum montering.
IMG_5330.jpg
Luckgarage
Är det någon här på forumet som gjort något liknande innan och vill dela med sig av erfarenheter?

Är panelen såpass stabil att det räcker med stadig montering kring ramen, eller behöver hela skivan stöttas underifrån?
Jag hade tänkt mig ett par teakribbor i båtens längdriktning, ev. med urtag för "flänsarna" på garaget eller så tillverkar jag "klor" i GRP som fäster i flänsarna.
Renovering och elkonvertering av en dansk klassiker. Läs mer på grinde-19.se

Kjelle
Diamantmedlem

Re: Installationsinspiration för solpanel

Inlägg av Kjelle » tis 10 maj 2011, 11:03

Har en NAPS 25 W cell byggd på en rostfri plåt. Jag har skruvat fast den på en 12 mm plywoodskiva och under denna skiva tre ribbor anpassade till däckets krökning så cell och ply-skivan ligger plant. Har fungerat hittills

Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av typhoon » tis 10 maj 2011, 11:08

Varianten med en RF-plåt verkar ju väldigt smidig i och med att den går att skruva ner i så att säga.
Denna panelen sitter liksom i en ram (ser ut att vara alu).
5510-32.jpg
NAPS panel

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 10 maj 2011, 11:49

Solpaneler med glas som skydd måste monteras stumt. Man kan inte gå ovanpå dem annars, i alla fall inte jag och de paneler jag sett. Med luckgaraget på bilden lär det krävas rejält med stöd underifrån om man tänker sig ett gåbart montage. JAg kan inte tänka mig att det räcker att montera ramen stumt, utan det måste stöd underifrån över hela ytan. Möjligen kan glaset vara så tjockt och härdat att det bär en vuxen man, men skall vi tro på den saken? Jag hade i så fall provat att gå på panelen i affären!

Det blir lika omöjligt (förstås) att montera en semiflexibel RF solpanel på luckgaraget eftersom förstärkningsbalkarna ligger "på ovansidan". Annars kan en sådan panel göras promenerbar, med försiktighet och om hela panelen stöder mot däcket. Deras nackdel är att de har en folie på ovansidan som är mekaniskt svag och kan förstöras. Jag reklamerade en sådan helt nyligen, därför att folien inte verkade tåla solljus. Jag fick omgående en ny, alla var ju tämligen övertygade om att det måste varit fabrikationsfel på skyddsfolien. Glas lär inte ha den svagheten,men kan i stället spricka.

Tips: Jag testar just nu transparent lackskyddsfolie (sån man sätter på bilar för att skydda lacken mot skador, stenskott och repor) som skyddsskikt på den reklamerade panelen (jag fick behålla den). Denna folie kostar någon hundring hos lackskyddsverkstäder och kan kanske vara en tanke för den som lägger en flexpanel permanent på däck.

Uppdatering: Lackskyddsfolien fungerade inte så bra, den är tydligen alltför tunn.
Anders S

Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av typhoon » tis 10 maj 2011, 18:28

Hela ytan..? Det blir till att "fylla ut" underifrån med plywood som sedan får monteras i "klorna" som fäster i ribborna på garaget.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 10 maj 2011, 20:11

Du skulle ju kunna göra på ett annat sätt: Balkarna finns där för att styva upp luckgaraget. Men du skulle kunna ta bort balkarna helt, slipa rent, lägga matta och divinycell på renslipat laminat, laminera 3-4 lager på toppen och ner på sidorna och göra om garagetaket till "sandwich" i st f med balkar. Då räcker det nog med 15 mm sandwich.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tis 10 maj 2011, 21:02

En liten komentar bara... Det är en enorm skillnad beroende på hur du vinklar panelen mot solen. Så en panel på däck kommer alltid att vara en nödlösning.
/Anders G

Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av typhoon » tis 10 maj 2011, 21:15

Jepp, jag vet. Det är enda möjligheten på min båt dock.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 10 maj 2011, 21:23

typhoon skrev:Jepp, jag vet. Det är enda möjligheten på min båt dock.
Stång i puchpit?

Om du skall bygga om garaget efter Anders modell kan du ju fylla ut mellan förstärkningarna med divinycell och plasta upp en plan yta ovanpå. Så slipper du slipa bort och har dessutom kvar förstärkningen.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 10 maj 2011, 21:30

AndersGustafsson skrev:En liten komentar bara... Det är en enorm skillnad beroende på hur du vinklar panelen mot solen. Så en panel på däck kommer alltid att vara en nödlösning.
Det är riktigt om man räknar hela året, men under maj-augusti är skillnaden inte stor. Den stora fördelen med en panel på fritt stativ är i så fall att man slipper skuggor, som kan vara riktigt lömskt. Sedan kräver en ställbar panel att men verkligen ställer om den i takt med solen. De ungefärliga skillnaderna i solinstrålning mellan en panel i 45 grader riktad mot söder och en horisontell panel är ca 20 % eller så under april-augusti. Den som har ett vridbart stativ skall då ställa det i söder, och i ca 60 grader under sommarmånaderna, då man lämnar båten. Ligger man för ankars eller på svaj fungerar horisontellt (eller nästan, så vattnet rinner av - svensk sommar....) bra det också.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 10 maj 2011, 21:49

Ett helautomatiskt, vridbart stativ för solpanelen kan göra så att man får ut 50% mer effekt ur panelen. I detta fall kan alltså 50W panelen ersättas med en på 33W som hos Hjertmans blir 500 kr billigare. Men då tillkommer ju förstås kostnaden för stativet ...

En horisontell panel på luckgaraget är ganska kostnadseffektivt!

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » ons 11 maj 2011, 07:02

Den stora fördelen med en panel på fritt stativ är i så fall att man slipper skuggor, som kan vara riktigt lömskt
Japp. Så här löste jag det på förra båten:
Bild

Inte idealiskt, men bättre än fast. På nya båten ser det liknande ut, men jag skall bygga om till vridbar axel.

En annan sak som har spara 20..30% är en MPPT-regulator. Såg sådana för under 1000SEK på mässan.
/Anders G

Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av typhoon » ons 11 maj 2011, 08:51

Stativ i aktern hade så klart vart det bästa men med en kosterakter så är det inte så mycket plats över :)

Njae någon plastning / utfyllnad med divinycell lockar inte. Så små ingrepp som möjligt. Jag är inne på en uppochned vänd u-profil i teak. Ett hål borrat genom både teaken och profilerna på garaget och en skruv igenom. På dessa klor fäster jag sedan en skiva plyfa och ev en list som löper längs med insidan av ramen till solpanelen.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 11 maj 2011, 12:49

typhoon skrev:Stativ i aktern hade så klart vart det bästa men med en kosterakter så är det inte så mycket plats över :)

Njae någon plastning / utfyllnad med divinycell lockar inte. Så små ingrepp som möjligt. Jag är inne på en uppochned vänd u-profil i teak. Ett hål borrat genom både teaken och profilerna på garaget och en skruv igenom. På dessa klor fäster jag sedan en skiva plyfa och ev en list som löper längs med insidan av ramen till solpanelen.
Jasså - du har en riktig båt. :wink:

Jo då - det fins hur mycket plats som helst. Se bara på min lilla koster. Modellen heter visserligen "Storfidra", men det berodde på att den var en aning större än sin lillasyster "havsfidran" och den var inte stor.

tommy
Bilagor
zzz_Solceller.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av typhoon » ons 11 maj 2011, 15:40

Jo.. går och går.. allt är ju relativt. Jag är inte sugen kanske är bättre då. :) Anledningarna är flera; jag längtar inte efter fler hål i båten, speciellt inte genomgående sådana, båten är inte speciellt bärig i rompan, så jag skippar helst onödig vikt där, stolpen (stolparna) kommer att vara i vägen där bak (har redan badstege, snurra och akterstagstalja, rorkult och två pollare). Så det är garaget som står till buds i mitt fall.

Var och kollade lite i en watskibutik nyss, de hade en solara såg ut att vara i princips identisk konstruktion som NAPS (men 1.500:- dyrare). De hade även de där tunnare varianten. Den är så klart tilltalande i sin enkelt att montera; direkt på en skiva plyfa. Men priset och de 15W extra som NAPS:en ger överväger. Ser nu att SeaSea har en http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=70212 tunn 65W:are i samma storlek (ca: 700x700) som verkligen ser tilltalande ut. Då slipper jag hela problemet med att fylla ut en ramad panel + att hela klabbet blir en massa kilon lättare och bygger mindre på höjden.

Skriv svar