Installationsinspiration för solpanel
Re: Installationsinspiration för solpanel
Eftersom du vill ha solcellspanelen på luckgaraget så blir det jättebra.
För mig passade inte en sån montering alls på storfidran och jag vill helst ha panelerna på stång i aktern. Dessutom borrade jag inte ett enda hål för att montera stängerna och kablarna drog jag in via ventilerna till motorumsventillationen.
På min nuvarande båt har jag dem liggandes på däcksalongtaket, fastsatta i handräcket - en proviorisk motering - i väntan på att jag skall bestämma mig för hur jag vill ha dem permanent. På den båten går det helt enkelt inte att montera stänger i aktern. I varje fall inte utan väldigt mycket ombyggnadsarbete. Kanske blir det ett dooghause som på min gamla havsfidra och/eller en targabåge. Vi får se.
På min gamla havsfidra byggde jag ett dooghause som till sin form var nästan exakt lika den gamla sprayhooden. Där fällde jag in solcellspanelen i dooghauset.
"Alla sätt är bra - utom dom dåliga"
tommy
För mig passade inte en sån montering alls på storfidran och jag vill helst ha panelerna på stång i aktern. Dessutom borrade jag inte ett enda hål för att montera stängerna och kablarna drog jag in via ventilerna till motorumsventillationen.
På min nuvarande båt har jag dem liggandes på däcksalongtaket, fastsatta i handräcket - en proviorisk motering - i väntan på att jag skall bestämma mig för hur jag vill ha dem permanent. På den båten går det helt enkelt inte att montera stänger i aktern. I varje fall inte utan väldigt mycket ombyggnadsarbete. Kanske blir det ett dooghause som på min gamla havsfidra och/eller en targabåge. Vi får se.
På min gamla havsfidra byggde jag ett dooghause som till sin form var nästan exakt lika den gamla sprayhooden. Där fällde jag in solcellspanelen i dooghauset.
"Alla sätt är bra - utom dom dåliga"
tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Jag hade nog gjort en ram med tvärpinnar av teak ("stege") som passar precis in under panelen så att man kan skruva fast panelen in från sidorna. Sen skulle jag satt fast ramen med gångjärn resp något överfallslås. Då kan man lyfta upp för rengöring också. Plywood brukar aldrig bli långlivad på en båt ...
Pinne i baken eller targa är ofta ett enkelt sätt att montera där det passar. Jag har en enkel targa gjord av mantågsfötter, aluminiumrör och T-kopplingar. Ser ut som ett H akterifrån och bär också GPS och VHF-antenn.
Pinne i baken eller targa är ofta ett enkelt sätt att montera där det passar. Jag har en enkel targa gjord av mantågsfötter, aluminiumrör och T-kopplingar. Ser ut som ett H akterifrån och bär också GPS och VHF-antenn.
För 5-6 år sedan, när jag monterade en styv panel, sades det att den helst skulle monteras så att det blev en luftspalt på undersidan - för kylningens skull under heta sommardagar.
Staffan
Staffan
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Det stämmer, panelens verkningsgrad sjunker med stigande temperatur.
At 0 degrees C silicon has efficiency of 24%
At room temperature the efficiency is 12%
/Anders G
Visst är det bättre att kunna vrida panelen men hellre 65W på luckgaraget än typ 25 i ett aktermonterat notställ. Jag monterade just Seasea:s 65W på min båt endast med sikaflex. Enkelt var det och bra blev det. Tål ett snedsteg och inga vassa hörn osv. Och inga hål i luckgaraget.
Har du någon bild på det hela?enfin skrev:Visst är det bättre att kunna vrida panelen men hellre 65W på luckgaraget än typ 25 i ett aktermonterat notställ. Jag monterade just Seasea:s 65W på min båt endast med sikaflex. Enkelt var det och bra blev det. Tål ett snedsteg och inga vassa hörn osv. Och inga hål i luckgaraget.
Är det den tunna 65-wattaren för strax under 4.800:- ?
Renovering och elkonvertering av en dansk klassiker. Läs mer på grinde-19.se
Det är den solpanelen och bilder har jag.
Kolla här: http://www.hanseklubben.se/
Forum » Teknikforum » Solcell till 341/342
Kolla här: http://www.hanseklubben.se/
Forum » Teknikforum » Solcell till 341/342
Bilderna på din båt och de som seasea har ser lite olika ut..
Stämmer det att sladden sitter i den korta ändan (som är 660mm) ?
Stämmer det att sladden sitter i den korta ändan (som är 660mm) ?
På min panel sitter sladden i den korta ändan (som på min bild) och jag lovar att det är en SOLPANEL 65W MARIN SWM65 köpt på seasea. 
Det kan ju finnas varianter alt. att seasea slängt in fel bild.
Det kan ju finnas varianter alt. att seasea slängt in fel bild.
typhoon skrev:Tänkte montera en solpanel ovanpå luckgaraget. Det lutar åt en NAPS-panel från Hertmans. Den är 34 hög och skall tåla att gå på vid stum montering. Är det någon här på forumet som gjort något liknande innan och vill dela med sig av erfarenheter?
Är panelen såpass stabil att det räcker med stadig montering kring ramen, eller behöver hela skivan stöttas underifrån?
Jag hade tänkt mig ett par teakribbor i båtens längdriktning, ev. med urtag för "flänsarna" på garaget eller så tillverkar jag "klor" i GRP som fäster i flänsarna.
Jag har erfarenhet av NAPS solpanelmontage från ca 18 år tillbaka. På en Arcona 36 (nu är båten i Göteborg) monterade jag 4 st 45 W NAPS paneler ovanpå en livflotte så att två paneler var vågräta ovanpå livflotten och på vardera sidan fanns sedan en panel i 45 ° vinkel. Panelerna var alla monterade med en teakram omkring. De två vågräta bildade ett bord med ben som med spännöverfall snabbt kan lossas från däcket så att "bordet" kunde vräkas/tas åt sidan och livflotten snabbt lossas i en nödsituation. Även de 45°monterade panelerna var losstagbara och med teakramar och ramarna fästa med spännöverfall. Då jag tog ned seglen steg jag i 15 år alltid på panelerna (de vågräta) men försökte förstås i allmänhet stiga på kanterna (väger 92 kg). Inga haverier av panelerna. Två laddningsregulatorer (en vågrät och en 45° panel kopplades ihop till en regulator).
I två år hade jag en Najad 355 med två stora 85 W NAPS paneler likaså monterade i teakramar horisontellt ovanpå luckgaraget. Också på dem klev jag alltid. Även dessa var med en teakram runt och mycket stumt monterade. Panelerna kunde var för sig med gångjärn och gasfjädrar i hamn lutas 45° mot solen. Båda panelerna hade separata Maxpower regulatorer.
Nu i vinter har jag på en HR 372 monterat två 65 W NAPS paneler med teakramar runt om (av teak ca 65 x 12 mm från Biltema) och med gasfjädrar för vinkling mot solen i hamn. Systemet är helt färdigt med varsin MaxPower regulator och väntar på att tas i bruk när jag får båten i sjön. Också dessa paneler har jag redan testat med att stiga på. Naturligtvis skall man inte hoppa jämfota på dem. Men de tål alltså att gå på om man gör det "försiktigt".
Panelerna har alltså en teakram som med skruvar borrats genom panelens aluram. Dessutom har jag en teaklist (12 x32 mm) runt om innanför som stöd för aluramen. Jag har nu i år först lärt mig att man skall använda Sica teakprimer före man limmar ihop med Sicaflex "limmet" (292). Ramarna har jag bara fogat ihop i hörnen med 3 st träproppar och två skruvar mellan dem,
MInne
Milde Himmel! Vuxna karln, trö (trampa) på styva paneler! Utan att de blir pinaler? Det hade jag aldrig vågat prova. Någon annan ?Minne skrev:... på en HR 372 monterat två 65 W NAPS paneler med teakramar runt om (av teak ca 65 x 12 mm från Biltema) och med gasfjädrar för vinkling mot solen i hamn. Systemet är helt färdigt med varsin MaxPower regulator och väntar på att tas i bruk när jag får båten i sjön. Också dessa paneler har jag redan testat med att stiga på. Naturligtvis skall man inte hoppa jämfota på dem. Men de tål alltså att gå på om man gör det "försiktigt".
Bild, eller det har inte hänt! (Det vore alltså fint att få se en bild på hur monteringen gjorts, om Minne vill vara så snäll... )
Anders S
Har du några bilder på detta arrangemang? Det hade verkligen varit intressant att se.Minne skrev: Jag har erfarenhet av NAPS solpanelmontage från ca 18 år tillbaka. På en Arcona 36 (nu är båten i Göteborg) monterade jag 4 st 45 W NAPS paneler ovanpå en livflotte så att två paneler var vågräta ovanpå livflotten och på vardera sidan fanns sedan en panel i 45 ° vinkel. Panelerna var alla monterade med en teakram omkring. De två vågräta bildade ett bord med ben som med spännöverfall snabbt kan lossas från däcket så att "bordet" kunde vräkas/tas åt sidan och livflotten snabbt lossas i en nödsituation. Även de 45°monterade panelerna var losstagbara och med teakramar och ramarna fästa med spännöverfall. Då jag tog ned seglen steg jag i 15 år alltid på panelerna (de vågräta) men försökte förstås i allmänhet stiga på kanterna (väger 92 kg). Inga haverier av panelerna. Två laddningsregulatorer (en vågrät och en 45° panel kopplades ihop till en regulator).
I två år hade jag en Najad 355 med två stora 85 W NAPS paneler likaså monterade i teakramar horisontellt ovanpå luckgaraget. Också på dem klev jag alltid. Även dessa var med en teakram runt och mycket stumt monterade. Panelerna kunde var för sig med gångjärn och gasfjädrar i hamn lutas 45° mot solen. Båda panelerna hade separata Maxpower regulatorer.
Nu i vinter har jag på en HR 372 monterat två 65 W NAPS paneler med teakramar runt om (av teak ca 65 x 12 mm från Biltema) och med gasfjädrar för vinkling mot solen i hamn. Systemet är helt färdigt med varsin MaxPower regulator och väntar på att tas i bruk när jag får båten i sjön. Också dessa paneler har jag redan testat med att stiga på. Naturligtvis skall man inte hoppa jämfota på dem. Men de tål alltså att gå på om man gör det "försiktigt".
Panelerna har alltså en teakram som med skruvar borrats genom panelens aluram. Dessutom har jag en teaklist (12 x32 mm) runt om innanför som stöd för aluramen. Jag har nu i år först lärt mig att man skall använda Sica teakprimer före man limmar ihop med Sicaflex "limmet" (292). Ramarna har jag bara fogat ihop i hörnen med 3 st träproppar och två skruvar mellan dem,
MInne
typhoon skrev:Har du några bilder på detta arrangemang? Det hade verkligen varit intressant att se.Minne skrev: Jag har erfarenhet av NAPS solpanelmontage från ca 18 år tillbaka. På en Arcona 36 (nu är båten i Göteborg) monterade jag 4 st 45 W NAPS paneler ovanpå en livflotte så att två paneler var vågräta ovanpå livflotten och på vardera sidan fanns sedan en panel i 45 ° vinkel. Panelerna var alla monterade med en teakram omkring. De två vågräta bildade ett bord med ben som med spännöverfall snabbt kan lossas från däcket så att "bordet" kunde vräkas/tas åt sidan och livflotten snabbt lossas i en nödsituation. Även de 45°monterade panelerna var losstagbara och med teakramar och ramarna fästa med spännöverfall. Då jag tog ned seglen steg jag i 15 år alltid på panelerna (de vågräta) men försökte förstås i allmänhet stiga på kanterna (väger 92 kg). Inga haverier av panelerna. Två laddningsregulatorer (en vågrät och en 45° panel kopplades ihop till en regulator).
MInne
Eftersom jag glömt att "prenumerera" på denna tråd så har jag missat att läsa de senaste inläggen från Anders S och typhoon.
Nu har sommarn gått och båten står igen upptagen i hallen. Solpanelmontaget har varit helt lyckat. Inget problem på något sätt och panelerna har bra tålt att jag som en liten älva på ca 95 kg har gått på dem varje gång jag tagit ned seglet. Försöker här sända några bilder av installationen och av mig då jag i hallen står på panelerna. Solpanelerna har bra klarat av att hålla batterierna på 480 Ah väl laddade hela tiden och kylen har stått på ända från sjösättningen i våras till båtupptagningen i början av oktober. Laddningen av batterierna har sällan gått under 90 % enligt mätaren efter dagens seglats. Normalt är batterierna fulladdade.
Har gjort ett stort hål i den främre stödplankan för båda panelerna så att jag kan sticka in ändan av båtshakarna så att de alltid finns nära till hands på däcket. De ligger alltså parallellt med räcket på rufftaket.
Minne
(första gången bilagor, det går väl bättre nästa gång)
Så här blev det till slut.
Inte ett enda hål behövde borras, vare sig för montering av panelen eller kabeldragningen!
Jag konstruerade 4 st. "klor" av 3mm syrafast som bockades som ett U med ett genomgående hål uppåt i vilket panelramen skruvades fast, och ett på sidan med M6 gänga. Med ett mothåll i stål och en skruv kunde jag sedan nypa tag i luckgaragets tvärgående balkar.
Kabel ledes ned genom mastgenomföringen.
Inte ett enda hål behövde borras, vare sig för montering av panelen eller kabeldragningen!
Jag konstruerade 4 st. "klor" av 3mm syrafast som bockades som ett U med ett genomgående hål uppåt i vilket panelramen skruvades fast, och ett på sidan med M6 gänga. Med ett mothåll i stål och en skruv kunde jag sedan nypa tag i luckgaragets tvärgående balkar.
Kabel ledes ned genom mastgenomföringen.