Batterimonitor, alternativ typ.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Batterimonitor, alternativ typ.

Inlägg av Eilean » ons 22 jun 2011, 10:50

Vad sägs om denna? Inga problem med shuntar, enkel inkoppling och enligt "white paper" långt bättre noggrannhet än de klassiska med shunt. Pris under £ 160.
Men hur funkar den?

http://www.merlinequipment.com/page/document.asp?id=322
http://www.merlinequipment.com/page/document.asp?id=199

peterh
Diamantmedlem

Re: Batterimonitor, alternativ typ.

Inlägg av peterh » ons 22 jun 2011, 10:54

Eilean skrev:Vad sägs om denna? Inga problem med shuntar, enkel inkoppling och enligt "white paper" långt bättre noggrannhet än de klassiska med shunt. Pris under £ 160.
Men hur funkar den?

http://www.merlinequipment.com/page/document.asp?id=322
http://www.merlinequipment.com/page/document.asp?id=199
dessa länkar ser livsfarliga ut. Undvik att ladda ner binärer !!
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 22 jun 2011, 10:58

peterh skrev:dessa länkar ser livsfarliga ut. Undvik att ladda ner binärer !!
Ursäkta, vad menas med "binärer" i sammanhanget? Jag är bara en ringa ljudtekniker....

Här är länken till sidan med pdf-erna man kan öppna/ladda ner om det av någon anledning är säkrare
:
http://www.merlinequipment.com/page/?id=114

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 22 jun 2011, 11:02

Eilean skrev:
peterh skrev:dessa länkar ser livsfarliga ut. Undvik att ladda ner binärer !!
Ursäkta, vad menas med "binärer" i sammanhanget? Jag är bara en ringa ljudtekniker....

Här är länken till sidan med pdf-erna man kan öppna/ladda ner om det av någon anledning är säkrare
:
http://www.merlinequipment.com/page/?id=114
någonting som inte har korrekta html-headers. Vilket dessa inte hade ( men det visade sig att
åtminstånde den ena var en pdf-fil (utan filändelse)

Försiktighet anbefalles i alla fall!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 22 jun 2011, 11:20

Eilean skrev:Vad sägs om denna? Inga problem med shuntar, enkel inkoppling och enligt "white paper" långt bättre noggrannhet än de klassiska med shunt. Pris under £ 160.
Men hur funkar den?
Den har ingen shunt, och räknar inte in/ut. I stället gör den en beräkning löpande på hur batteriet reagerar på belastning. BM-1 gör en liknande värdering OCH räknar på in-ut. Skillnaden på algoritmerna är nog inte så stor, men det kan väl tänkas att SmartGauge har fler parametrar att ställa in, och skulle då kunna tänkas räkna bättre. Det finns ju tre fyra batterityper att hålla reda på, alla med en smula skillnad i sina egenskaper och förmågor. Merlin har ännu inte vänt och ner på naturlagarna, det vågar jag lova.

Sedan går det inte att öppna filerna alls i min web-browser (Firefox) vilket är bra i sig. Det är inte Gunnars fel att de trasslat med filerna, men det är ändå en god regel att inte ladda ner binärfiler.

Prova denna länk: http://www.power-store.com/view-item.asp?itemid=2088 Här har de bättre ordning.
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » ons 22 jun 2011, 12:40

__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 22 jun 2011, 14:38

Jag tycker presentationen är mumbo-jumbo.

Man ägnar stor möda och många ord för att måla upp svårigheter som finns för de shuntmätande enheterna att fungera och att det går åt fler ledare att installera dem osv.
Sen konstaterar man lugnt att man har en egen lösning som funkar utan shunt, men att man förstås inte vill tala om varför. "Snake-Oil" sa Bull.

Det vore kanske möjligt att tro på det om de hade hintat grundprincipen i sin metodik, men innan de gör det är jag tvivlande till att deras metod skulle innebära mindre risker för felvisning. Eller att någon oberoende testare hade konstaterat hur det funkar.

Att någon skulle göra riktiga tester av batteritankmätare är mindre troligt, för det skulle kräva ett extremt omfattande jobb med flera enheter av varje fabrikat, och flera batterityper, samt blandningar av nya och åldrade batterier. Varje test med ett enda batteri skulle dessutom nog behöva ta flera veckor....

Det är nog båtägarkollektivets samlade erfarenheter som kan komma att peka ut de användbara koncepten. Men det är svårt att fånga upp detta och redovisa det.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 22 jun 2011, 15:25

Utan shunt tycker jag man missar en del väsentlig information som "laddar generatorn?", "ger solpanelerna något?", "vad fasen är det som drar ström nu då?".

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 22 jun 2011, 17:38

Seawolf skrev:Jag tycker presentationen är mumbo-jumbo.

Man ägnar stor möda och många ord för att måla upp svårigheter som finns för de shuntmätande enheterna att fungera och att det går åt fler ledare att installera dem osv.
Sen konstaterar man lugnt att man har en egen lösning som funkar utan shunt, men att man förstås inte vill tala om varför. "Snake-Oil" sa Bull.

Det vore kanske möjligt att tro på det om de hade hintat grundprincipen i sin metodik, men innan de gör det är jag tvivlande till att deras metod skulle innebära mindre risker för felvisning. Eller att någon oberoende testare hade konstaterat hur det funkar.

Att någon skulle göra riktiga tester av batteritankmätare är mindre troligt, för det skulle kräva ett extremt omfattande jobb med flera enheter av varje fabrikat, och flera batterityper, samt blandningar av nya och åldrade batterier. Varje test med ett enda batteri skulle dessutom nog behöva ta flera veckor....

Det är nog båtägarkollektivets samlade erfarenheter som kan komma att peka ut de användbara koncepten. Men det är svårt att fånga upp detta och redovisa det.
Jag kan bara instämma. Om mätaren enbart har batterispänning som "input" och med
denna räknar ut övriga parametrar ( kapacitet, laddningsnivå temperatur mm) så
kommer den att misslyckas visa på en försämrad kapacitet.

Ett instrument som håller ordning på "ström in/ström ut" visar däremot att något är galet, och detta förhoppningsvis innan man blir stående med helkasst batteri.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 22 jun 2011, 18:37

Jag håller det nog inte för otroligt att man lyckats modellera hur ett typiskt batteri uppträder och att dra en slutsats om laddningsgrad med hjälp av spänningen är ju enkelt - det kan man göra utan något sofistikerat program. BM-1 (som jag har studerat beteendet på) verkar ta in parametern "strömförbrukning" i den ekvationen, och det skulle man ju vilja att den här batterimätaren också gör. Att bokföra in-ut är en sak, att använda batteriets beteende då belastas (och mätaren vet belastningen!) är en annan. Det som då är uppseendeväckande är hur mätaren klarar av att beräkna kvarvarande kapacitet "på rörligt mål".
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tor 23 jun 2011, 07:35

Jag läste på en hel del om detta då jag byggde min batterimonitor och det finns alternativa sätt att mäta/uppskatta kapacitet, bla genom att mäta batteriets impedans. Se tex här:

http://www.eng-tips.com/viewthread.cfm? ... 954&page=1
/Anders G

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 23 jun 2011, 22:23

bosseh skrev:Utan shunt tycker jag man missar en del väsentlig information som "laddar generatorn?", "ger solpanelerna något?", "vad fasen är det som drar ström nu då?".
Kan man inte se hur mycket solpanelen ger, eller hur mkt en ledlampa drar är det ju kasst! Min BM1 visar just nu att det laddar 0 ampere, och spänningen är 14 volt, med stereo/slutsteg och typ all belysning på nere i båten. Det betyder att Cetek-laddaren fungerar exakt lika bra som de påstås göra, den släpper igenom exakt samma mängd ström som jag gör av med.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 23 jun 2011, 22:57

AndersGustafsson skrev:Jag läste på en hel del om detta då jag byggde min batterimonitor och det finns alternativa sätt att mäta/uppskatta kapacitet, bla genom att mäta batteriets impedans. Se tex här:
http://www.eng-tips.com/viewthread.cfm? ... 954&page=1
Aha. Då anar jag att man kan använda någon form av multivariat analysmodell (mät allt du kommer över och kolla vilka värden i mätvektorn som speglar vad du är ute efter, kollas mot facit, dvs ett batteri man mäter på det jobbiga sättet). Kan man mäta resistivitet, spänning och kapacitans med ett smart instrument och bara tillgång till + och - kan man kanske samla tillräckligt för att göra en bedömning?

Guitar Nilsson skrev:
bosseh skrev:Utan shunt tycker jag man missar en del väsentlig information som "laddar generatorn?", "ger solpanelerna något?", "vad fasen är det som drar ström nu då?".
Kan man inte se hur mycket solpanelen ger, eller hur mkt en ledlampa drar är det ju kasst! Min BM1 visar just nu att det laddar 0 ampere, och spänningen är 14 volt, med stereo/slutsteg och typ all belysning på nere i båten. Det betyder att Cetek-laddaren fungerar exakt lika bra som de påstås göra, den släpper igenom exakt samma mängd ström som jag gör av med.
Ja, jag håller med. Att se spänningen och få laddningsgraden presenterad är förstås intressant, men det är mycket bra att se förbrukning respektive laddning. Det kunde jag även innan (teoretiskt) på en A- och V-mätare från Sufa, men det var ogörligt att se halva A och små skillnader i spänning.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersJ
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersJ » lör 25 jun 2011, 08:29

Det mesta är väl sagt här allaredan, men jag måsteändå tycka att strömmätande batterimonitorer har en tendens att komma ur synk. Jag tror att den ideala batterimonitorn mäter både spänning och ström, men att den skulle basera laddnigsangivelsen på spännigen "stöttad" med att den känner till strömmen.

Sannolikt mindre noggrannt än en Ah-räknande mätare, men ändå enligt principen "hellre ungefär rätt än exakt fel"!

Men det kan ju vara så att apparater i marknaden gör just så.

I alla händelser så är det ju värdefullt att faktiskt kunna se vad nettoströmmen är, man ser ju då direkt om solcellerna inte laddar eller om man glömt lanternorna på eller så.

Skriv svar