Navionics i iphone+dumskalle=grundstötning...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
ErikG
Guldmedlem

Navionics i iphone+dumskalle=grundstötning...

Inlägg av ErikG » lör 25 jun 2011, 15:59

Jahapp, nu har jag ställt till det...

Jag gjorde vad jag säger att jag aldrig gör. Jag kollade bara på iphonen navionics och inte på kortet som låg i sittbrunnen.
NAvionics lagom utzoomad, lite djupkurvor men inget blått i färdriktingen. Sex knop för motor, PANG vi hoppar över ett grund!
Drar av motorn rycker till mig sjökortet. Tvärblått! 1,2-3m och just precis där valde jag att gå.
Ingen annan att skylla på utm mig själv. Jag har ju förstås läst att grynnor kunde försvinna när man zoomar ut. Trodde inte att ett helt blått område skulle kunna försvinna. Zoomar in så syns det blå klart och tydligt.

Ingen vatteninträngning vad det verkar. Fet spricka i basinredet.
En vecka till start på seglingssemestern.

Perfekt...

bosseh
Diamantmedlem

Re: Navionics i iphone+dumskalle=grundstötning...

Inlägg av bosseh » lör 25 jun 2011, 18:59

Tro brukar inte anses vara något pålitligt navigationshjälmpmedel....

Men, jag förstår inte riktigt. I extremt utzoomat är allt vatten vitt, zoomar man lite blir allt vatten blått. Zoomar man in ännu mera så blir vattnet blått resp vitt beroende på djupet.
Bilagor
sjk3.PNG
inzoomat
sjk2.PNG
utzoomat
sjk1.PNG
mycket utzoomat

ErikG
Guldmedlem

Inlägg av ErikG » sön 26 jun 2011, 14:25

Så här ser det ut NV Kalkobbsfjädren i stockholms skärgård. Precis N Märrgrundet.
För den som inte är bekant med området är måhända fyren Franska stenarna bekant. Denna ligger NV om Märrgrundet.
59°14.05 N
18° 40.82 E

Utzoomat. Bara djuplinjer, och helt vitt:
Bild

Inzoomat. Inte längre bara djuplinjer i vitt utan ett blått område.
Bild

Som synes inte riktigt bra att lita på tyvärr. Självklart borde jag inte ha kört med kortet så utzoomat, utan att dubelkolla med sjökortet, men det gjorde jag.

Så här ser det ut ordentligt inzoomat.
Bild
Senast redigerad av 1 ErikG, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » sön 26 jun 2011, 14:35

Det där skulle ev. kunna vara ett fall för skadeståndskrav. Att dölja ett 1.2-metersgrund i en såpass detaljerad kartbild utan att ens visa en blå prick eller ett stentecken är oförlåtligt olämpligt....

Skriv in din iakttagelse på SXK:s tekniska forum, och kanske en blänkare till På Kryss också.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

d88-jwn
Platinamedlem
Kontakt:

Inlägg av d88-jwn » sön 26 jun 2011, 14:46

Tack för "erkännandet", dvs jag menar tack för att du tog dig tid att skriva och kanske förhindra min (andras) olycka!

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem

Inlägg av coppertail » sön 26 jun 2011, 14:56

Seawolf skrev:Det där skulle ev. kunna vara ett fall för skadeståndskrav. Att dölja ett 1.2-metersgrund i en såpass detaljerad kartbild utan att ens visa en blå prick eller ett stentecken är oförlåtligt olämpligt....

Skriv in din iakttagelse på SXK:s tekniska forum, och kanske en blänkare till På Kryss också.
Alltså, trådskaparen navigerar i skärgården med hjälp av en mobiltelefon, går på grund, och ska skriva klagoinsändare till tidningarna om att Navionics agerat olämpligt?

Jag skulle hållt vääldigt tyst om detta, åtminstone tills jag fått skadan reglerad av försäkringsbolaget.

Inget illa menat till trådskaparen, du vet ju med dig att du gjort fel.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » sön 26 jun 2011, 15:29

Tack för att du är öppen med misstag.
Läge att uppdatera kartor och program verkar det som.
Bilagor
Nav.jpg
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 28 jun 2011, 00:20

Vi begåvas med diverse hjälpmedel men glömmer ofta att man måste ta reda på brister eller hur de fungerar i olika sammanhang. Kompass, logg och lod är traditionella navigationshjälpmedel men ganska värdelösa om man inte vet hur de ska användas eller kontrollerar att de visar rätt.
När man får avancerade prylar som plotters etc är det lätt att fascineras så över alla möjligheter att man kanske inte kritiskt granskar apparaten fungerar i olika sammanhang.
Jag tittade på mina hemmavatten och konstaterar att jag måste ha skalan 0,1 M för att ta mig ut genom farleden och några-hundra-fot skalan för att åka över små blåa områden. Det var nyttigt att kolla detta, i hemma vatten är det oftast inga problem men på okänd områden är det bra att känna till vilken inzoomningsgrad man ska använda. Jag kör normalt med plottern och där vet jag hur den beter sig. Tror jag ...

Dumskallar är vi nog alla ibland, skillnaden är bara hur mycket tur vi har.

ErikG
Guldmedlem

Inlägg av ErikG » tis 28 jun 2011, 05:40

Tack Bosseh och alla som inte rackar ned på mig.
Känns kymigt nog ändå.
Jag tror dock att drt finns fler än jag som stundtals eller helt litar på sin teknik för att undvika diverse "faror" på sjön. Trist när de alls inte är tillförlitliga. Detta oavsett tekniken plattform.
Rent teknsikt finns det givetvis inget skäl varför Navionics i iphone skulle i sig vara sämre som teknisk lösning än en traditionell mindre plotter. Synd att den trots allt är det.

Det jag set tidigare är att vid utzoomning kunde flera grund reduceras till ett osv men inte försvinna... Det gör förstås produkten direkt olämplig att använda till annat än rutt planering.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 28 jun 2011, 07:13

ErikG skrev:Tack Bosseh och alla som inte rackar ned på mig.
Känns kymigt nog ändå.
Jag tror dock att drt finns fler än jag som stundtals eller helt litar på sin teknik för att undvika diverse "faror" på sjön. Trist när de alls inte är tillförlitliga. Detta oavsett tekniken plattform.
Rent teknsikt finns det givetvis inget skäl varför Navionics i iphone skulle i sig vara sämre som teknisk lösning än en traditionell mindre plotter. Synd att den trots allt är det.

Det jag set tidigare är att vid utzoomning kunde flera grund reduceras till ett osv men inte försvinna... Det gör förstås produkten direkt olämplig att använda till annat än rutt planering.
Alla gör misstag och som tur är blir det inte alltid så illa som i ditt fall, med trasig båt och spruckna basinredningar och sådant. Erfarenhet mäts i antal misstag, det vet alla. Men (det här kan låta magsurt, men är inte menat så) - man MÅSTE vara medveten om begränsningar och fel i de verktyg man använder. Totalt sett har säkert plotters och elektroniska sjökort gagnat mer än de stjälpt, så var det dock inte denna gång.

För många år sedan (på den tiden man inte var lika ödmjuk som idag) seglade vi inifrån Nordströmmarna ut mot Gullholmen. Strax innan Gullholmen säger min hustru till mig: Här kan man inte segla! Jag tittar i kortet och undrar vad hon menar med d... PANG. Givetvis fanns där ett grundflak, väl utmärkt, men inte med på kortet. Dvs, inte med på kortet, men väl med i specialen över Gullholmen som jag inte brytt mig om att ta fram, där hade jag ju seglat för.

Du är med andra ord inte ensam, och den tabbe du gjorde kan man göra även utan plotter.
Anders S

Skriv svar