vilken extra gps?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
peterh
Diamantmedlem

Re: vilken extra gps?

Inlägg av peterh » tis 14 jun 2011, 22:25

Man får väl 4 stycken "hand-gps" , vattentäta och med bytbara batterier för samma pengar
som en iphone ?

Eller en "hand-gps" och en himla massa sjökort ( eller pilsner/whisky/<whatever>/ )

Har själv en iphone men tycker den är för "pillig" att använda i sittbrunnen.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 15 jun 2011, 06:44

Berra2 skrev:"är sugen på att köpa en gps som ska kunna fungera som extra gps i båten och gärna litet i bilen och helst också som bärbar på vandringar.

något bra förslag?"

Så skrev jag i inledningen till den här tråden. Det var alltså inte huvudsakligen en nöd-gps jag sökte utan ett komplement. Visst, om den ordinarie slutar fungera kan väl den nya duga men mest var den avsedd för turer i skogen och i bilen. Kanske också då man slår sig på en långtur i jollen.
Tänker därför, är inte en iphone för ömtålig?
Annan tanke: Vad skiljer de där itrex och de dyrare bärbara garmin, som oregon t. ex?
Kartografin. Den billiga har en virtuell "karta"; ett tomt plottingkort, om man vill vara marin. Den dyrare blir dessutom dubbelt så dyr (igen) om man vill sätta i en karta. En Etrex (ekonomimodell) motsvarar ungefär den 12XL som jag har som backup, och den går utmärkt att använda som positionsgivare, den kan lägga ett spår, man kan lagra waypoints, den kan ge kompassriktning, (Etrexen lär ha en kompass, om det är en "riktig" kompass är det en poäng - man kan bara få riktning under rörelse av en vanlig GPS) etc.

Så mitt förslag: Etrex, ekonomimodell som komplement och "svamp-GPS".
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » ons 15 jun 2011, 06:45

bosseh skrev: Visst är den ömtåligare än en gummiklädd handjagare men en mer avancerad apparat blir ju alltid mer ömtålig.
Anää, så är det definitivt inte. Avancerad och ömtålighet har inget direkt beroende. Det går att bygga avancerade och robusta grunkor, också till ett bra pris. Att industrin inte alltid förmår att göra detta är en annan sak, en frågan om konstruktionsprinciper - och för all del om marknadspolicy.
bosseh skrev: Men med lite förstånd och lite skydd så är det inga problem. Trots allt, det finns ganska många iPhones ute som fungerar ganska bra trots en del smällar.
De håller ju för en tonåring ...
Nähä, inte detta heller. Grundlösa påståenden (dvs referenser eller faktaunderlag saknas). Tvärtom toppar iPhone reparationsligan. De fungerar inte bra med avseende på grundläggande funktionalitet, som till exempel radion. Just tonåringar rapporteras ha stora problem med spräckta fönster på iPhone (som är det vanligaste skadan på iPhone).

Däremot är det så att iPhone på känt Apple-maner har ett helt unikt bra MMI (man-maskin-interface). Detta tilltalar väldigt många, och en del så långt att de överser med andra defekter hos apparaten.

Bosseh gillar Apple starkt, och propagerar för dem i alla lägen. Får han så gärna så göra.

Söker man en reserv eller extra GPS, ev med lite plotterfunktion, är det rimligen en sådan man skall köpa. En telefon (jaja, en UE då) är en annan apparat, med de kompromisser som finns i en sådan.
Det svåraste momentet i sökandet efter en bra lösning är att definiera sin kravspecifikation. När den väl är klar är det bara att slå upp katalogerna och välja på pris.
- att ha en kravspec är ungefär som att ha en inköpslista innan man går in i supermarketen (eller IKEA, Clas-i-sjön osv): följer man den får man precis vad man tänkt sig. Kör man utan inköpslista är det stor risk att man köper på sig en massa man inte tänkt sig, och kanske för lite av det man verkligen behövde.

Jaramaz

Berra2
Platinamedlem

Inlägg av Berra2 » ons 15 jun 2011, 08:20

Jo.
Min kravlista är:

- Vill att den ska kunna fungera hjälpligt i bilen.

- Vill kunna ha en reserv/extra plotter i båten.

- Vill kunna ta med den ut i skogen utan besvär.

- Inte kosta mycket. Helst bara runt 1000-lappen.

För mig är det inte självklart då jag tittar i t. ex. Hjertmans katalog vilket apparat som fyller alla dessa funktioner.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 15 jun 2011, 09:02

Peterh: Blandar du inte äpplen och päron? En "gummiklädd" med plotterfunktion och sjökort blir dyrare än en iPhone med sjökort.
Vill man bara ha position så är en "gummiklädd" ett självklart val.

Jaramaz: Naturligtvis måste inte en mer avancerad apparat vara ömtåligare men man görs ofta andra prioriteringar som att hålla ner priset.
Visst går iPhone sönder och glas krossas. Jag har undervisat lite på en skola och när man ser alla ungdomar som nonchalant går på stengolven med en iPhone i handen så är det lätt att förstå att glas krossas. Eller kommer cyklande samtidigt som de skriver SMS. Men det är trots allt få som går sönder.
För en normalt försiktig person håller en iPhone bra.

Många har önskat ett man tex skulle göra en vattentät, oöm "plotterkiller" av iPaden. Men det lär inte ske, Apple säljer lika många iPads på en vecka som hela plottermarknaden på ett år. Typ.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » ons 15 jun 2011, 12:00

Berra2 skrev:Jo.
Min kravlista är:

För mig är det inte självklart då jag tittar i t. ex. Hjertmans katalog vilket apparat som fyller alla dessa funktioner.
Utan funktionellt krav #2 hade det varit enkelt. Då hade närmaste elektronikkedja kunna förse dig, och lätt uppfyllt det ekonomiska kravet.
Men det finns mig veterligt inget enkelt sätt att få in sjökort i bil-prottrarna, vilket hänger på format (dvs viljan).
Som Anders antydde ovan, det är inte hårdvaran man tar betalt för, det är kartan.

Vill du att alla dina funktionella krav skall vara uppfyllda får du nog rucka på det ekonomiska kravet.
Eller, om du kan göra avkall på något funktionellt krav så är det lätt att klara det ekonomiska kravet.
(en del har beskrivits tidigare i tråden).

Det kan finnas en öppning i att skaffa sig en bil-plotter som kör på Windows CE, finns att köpa direkt för under 1000:- från PRC på diverse siter. På en sådan kanske det går att klämma in något gratisprogram som SeaClear eller OpenCPN.
Detta är dock riskfyllt, kräver arbete och är lite kladdigt.

Jaramaz

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 15 jun 2011, 14:07

bosseh skrev:Peterh: Blandar du inte äpplen och päron? En "gummiklädd" med plotterfunktion och sjökort blir dyrare än en iPhone med sjökort.
Vill man bara ha position så är en "gummiklädd" ett självklart val.

<snip>
Vem har pratat om sjökort ???

att se min position är nr 1, att kunna ha waypoints och tracks kommer som 2 och 3 för en "reserv-gps"
en billig etrex får man för en 1000-lapp. du får ge 4-5 sådana för en iphone.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 15 jun 2011, 18:54

peterh skrev: Vem har pratat om sjökort ???
Jag fattade det som att trådskaparen vill ha en "en reserv/extra plotter i båten" vilket jag tolkad som en önskan om "inbyggda" sjökort

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 16 jun 2011, 11:06

Trådskaparen:
Berra2 skrev:Jo.
Min kravlista är:

__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Leif_J
Rookie

Inlägg av Leif_J » ons 29 jun 2011, 10:06

Hvad med denne her?
Da får man både reserve GPS og VHF!
http://www.vhfshoppen.dk/product.asp?product=1600

Skriv svar