havstulpaner

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Christian
Trogen medlem

havstulpaner

Inlägg av Christian » sön 16 okt 2005, 14:59

Jag tog upp båten och propellern var full med havstulpaner ( inte konstigt att det gick trögt det sista)
Min fråga till alla är: kan man måla en 3 bladig foldingprop i brons (Volvos) med bottenfärg?

Mjuk eller hård färg?
Skall man grunda innan och i så fall med vad?
Kan den ta skada?

Eller finns det något annat sätt att hålla dom små odjuren borta?

MVH
Christian 8)

Calle C

Inlägg av Calle C » sön 16 okt 2005, 15:21

Hej

Jag har försökt det mesta under de sista fem åren.
Det enda år som det inte växte var när jag nästan direkt tappade offeranoden, å andra sidan tar då propellern stryk.

Det här är inte lätt.

Calle

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » sön 16 okt 2005, 17:56

En av mina jobbarkompisar svär på att det hjälper att polera propellern med Autosol så att den är blank. Poleringen måste ske precis före sjösättningen om det skall funka. Jag tror säkert det funkat att måla också och jag kan inte se hur propellern skulle kunna ta skada av det. Jag hade provat att grunda med förtunnad Hempel light primer och sedan hård färg

Calle C

Inlägg av Calle C » sön 16 okt 2005, 17:58

Hej

Jag har provat alla dina förslag och några till.
Hittills har inget hjälpt.

Calle

Erfaren medlem

Inlägg av Good » sön 16 okt 2005, 20:03

Har ni provat med att varma lanolin fett på propellern innan båten skall
i på våren jag har haft goda erfarenheter med det

hælsningar

Calle C

Inlägg av Calle C » sön 16 okt 2005, 20:07

Kanske inte just det fettet.
Men wett annat utan resultat.

Calle

Seawolf

Målning och jonvandring

Inlägg av Seawolf » sön 16 okt 2005, 20:52

Det som skyddar en bronspropeller är att den släpper ifrån sig lite kopparjoner. Det är exakt samma som sker med en kopparbaserad bottenfärg, fast färgen ger ifrån sig lite mer, och beroende av färg, även vissa andra substanser.

Detta med kopparjoner från bronset eller färgen är egentligen en mycket svag korrosion.

Sätter man nu en offeranod i kontakt med propellern eller den syrafasta axeln, så sätter den igång och skickar ut zinkjoner 'åt andra hållet' och detta stoppar korrosionen på bronset eller färgen. Och, ja, då slutar de vara beväxningsskyddande....

För att alltså få stopp på beväxningen skall man alltså (två fall):

1) på en axel med propeller skall man se till att både motorplus och motorminus blir frånkopplingsbara från + resp. - 12V, samt från annat som köl mm. Sen skrotar man offeranoden, så att kopparn eller färgen verkligen läcker ut kopparjoner.

2) på ett S-drev eller skall man se till att både motorplus och motorminus blir frånkopplingsbara från + resp. - 12V, samt från annat som köl mm. Sen målar man drevdelen med speciell antifoulingfärg avsedd för alu-drev, och man behåller offeranoden av zink på själva drevet. Man ser till att bronspropellern, vare sig den är folding eller fast, har en ryckutjämnande och elektriskt isolerande hårdgummibussing invändigt. Kolla med propellerleverantören, eller kontrollmät på land med en Ohm-meter mellan axelhålets metall och ytternavet.

Om den är elektriskt isolerad målar man propellern med antingen vanlig bottenfärg eler med den speciella drevfärgen, eller testar med blankpolering.

I lösning 1) är motor och propeller etc. sitt eget galvaniska system, och syrafast och brons behöver ingen offeranod,

I lösning 2 är motor och drev ett eget system som behöver en offeranod, men zink och aluminium ligger rätt nära varandra med begränsade jonutbyten så antifoulingefärgens skyddsverkan störs inte. Propellernavet och bladen samt de rostfria axlarna är då ett eget galvaniskt system, och behöver ingen offeranod utan skall kunna läcka aningen kopparjoner ifrån sig.

Hoppas detta begripliggör saken lite....

Calle C

Inlägg av Calle C » sön 16 okt 2005, 21:03

Hej seawolf

Kan du utveckla detta citat lite grand, hänger inte med!!!
\" på en axel med propeller skall man se till att både motorplus och motorminus blir frånkopplingsbara från + resp. - 12V\"

Calle

Seawolf

Inlägg av Seawolf » mån 17 okt 2005, 11:53

Calle C skrev:Hej seawolf

Kan du utveckla detta citat lite grand, hänger inte med!!!
" på en axel med propeller skall man se till att både motorplus och motorminus blir frånkopplingsbara från + resp. - 12V"

Calle
För att man skall kunna ta bort offeranoden så den inte stör kopparjonavgången utan att riskera att läckströmmar (eller galvaniska strömmar från andra ekvipotentialjordade undervattensdelar) ger sig på propeller/axel, får man bryta bort all +12V och all -12V samt ev. ekvipotentialjordning från motorinstallationen.

Görs antingen med en tvåpolig huvudbrytare eller med två olika. Under drift är de naturligtvis inkopplade, men det är oftast ganska korta perioder jämfört med stillaliggandet under en säsong.

Och visst, detta har jag provat i många år, med bottenfärgsmålad bronspropeller där färgen varken flagar eller blir bevuxen alls, i de värsta vattnen på västkusten. Samt understundom med landströmskabeln inpluggad veckovis.

Vill du få mera inspiration kan du leta på Volvo Pentas installationsanvisningar för 1 1/2 - poligt elsystem för metallbåtar, det är uppbyggt p liknande sätt. (OBS: det hela blir enklare om man låter Pentas tvåpoliga generator helt och hållet ingå i förbrukarelkretsarna och vara helt isolerad från motorn. Utom när man kopplar in motorhuvudbrytarna)

Calle C

Inlägg av Calle C » mån 17 okt 2005, 12:01

Hej

Tack, ska plugga vidare.

Calle

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 17 okt 2005, 12:11

Jag kan nämna att jag under många år målat propellern, även om det innebär litet sämre prestanda (i teorin). Eftersom det är en bronspropeller målar jag med hård kopparbaserad färg - min 75cl-burk kommer att räcka många år till. För mig har detta fungerat bra. Notera nu att jag är i Bohuslän hela sommaren, men på vår och höst ligger båten i Öresund. Nu har jag bytt båt, så nu får vi se hur det går.

Men, de säsonger jag inte målade samlade det sig enorma mängder havstulpaner - vid ett minnesvärt tillfälle i sådan klasar att det inte gick att köra båten till mastkranen. Propellern var som en havstulpanboll !
Anders S

Calle C

Inlägg av Calle C » mån 17 okt 2005, 12:23

Hej Anders

Vilken färg är det du använder.

Calle

Gäst

havstulpaner

Inlägg av Gäst » mån 17 okt 2005, 12:40

Bor i och för sig på sydkusten och har inte så stora problem med tulpaner men de finns. Själv polerade jag upp min propeller 1sandpapper våtslipade i olika nr autosol för att tillsist avsluta med försvarets vapenfett. När jag tog upp båten fanns inga tulpaner och propellern var lite kletig med alger men inga mängder. Tog en grön svamp +vatten och efter 3 min var den som ny, allt satt i fettet./

Christian
Trogen medlem

Inlägg av Christian » mån 17 okt 2005, 16:11

Är det därför som anoden på propellern är helt slut och den på drevet klarar sig i flera säsonger?

Enligt Seawolfs resonemang så skulle det då inte spela någon roll om man målar proppen då, eller? För att anoden sätter kopparn ur spel.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 17 okt 2005, 18:19

Hm, ja, alltså - nu kollade jag in burken. Det handlar om en tributyltennfärg, som varken får eller bör användas eller kan köpas längre. Den heter Clear 25, och det enda som är bra med den (med dagens miljönormer) är att den är på 25 cl, inte 75.

Men kan man med att använda sådan gojamoja så har det i alla fall skyddat min båt.
Anders S

Skriv svar