Byta från fast axel till S-drev

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Sneseglarn
Diamantmedlem

Re: Byta från fast axel till S-drev

Inlägg av Sneseglarn » mån 01 aug 2011, 11:05

Det är klart att det går - men det känns som slöseri med tid och pengar på de flesta sätt.

För att få tystare/mindre vibrationer hade jag snarare gett mig på dessa övningar:

* Flexibel koppling på axeln och mjuka tassar till motorn. Det gör underverk eftersom motorns skakande tas om hand av tassarna istället för av skrovet.
* Isolering av motorrum
* Byte till trecylindrig motor

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 01 aug 2011, 11:21

Sneseglarn skrev:Det är klart att det går - men det känns som slöseri med tid och pengar på de flesta sätt.

För att få tystare/mindre vibrationer hade jag snarare gett mig på dessa övningar:

* Flexibel koppling på axeln och mjuka tassar till motorn. Det gör underverk eftersom motorns skakande tas om hand av tassarna istället för av skrovet.
* Isolering av motorrum
* Byte till trecylindrig motor
Om man adderar :
kontroll att propelleraxeln är rak,
kontrollera/bytlagringar ( både i skäddan och i skrovet)
se till att motorn är ordentligt uppriktad och i linje med axeln
kontrollera propellern att den är oskadd och balanserad

så är det nog komplett lista på åtgärder.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

BjörnS
Platinamedlem

Inlägg av BjörnS » mån 01 aug 2011, 12:23

Jag har gjort det ( för tre år sedan) och det blev bra!
Vid motorbytet förenklas allt dramatiskt med att installera en komponent i fom av motor och drev i en passande bädd som anpassas till skrovet. Inga uppriktningar etc. Man slipper finliret.

Jag funderade mycket innan jag bestämde mig och allt bekräftades, det var tekniskt lätt. Att det var dammigt, trångt etc, det hade det blivit under alla förhållanden. Dessutom fick jag in det nya paketet i befintligt motorutrymme med marginella justeringar.
Att behålla den fasta axeln med en ny motor hade varit förödande. Jag funderade också på en knut men den hade krävt utrymmen som jag inte hade, dvs stor ombyggnad av inredning i anslutning till nedgången.
Vid det här laget finns det lång tids erfarenhet av Sdrev. Några faktiska larmsignaler utöver tro och tyckande har jag inte sett. Det finns säkert fall där allt misskötts och fallerat men det tillhör inte vanligheterna. Det kan uppstå problem med fast axel också ( ett aktuellt fall har varit uppe här eller på MG nyligen. Galvanikproblem finns i båda fallen, jag har erfarenhet av det också, med och utan galvaniskt avskild axel och propeller. Drevet har, så här långt, klarat sig bättre
Eftersom jag eftermonterat drevet så vet jag också att det går att byta bälg. Inget jag ser fram mot med entusiasm men det är genomförbart.
//Björn

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 01 aug 2011, 21:48

Är man ute efter tyst, vibrationsfri gång, icke bromsande propeller samt utmärkta manöveregenskaper så är lösning enkel:
snurra. Eller hur?

Funderar man på ett motorbyte längre fram ska man absolut titta på dieselelektrisk drift dvs där backslaget ersättas med generator/elmotor. Prisskillnaden är mindre än man tror och det finns en stark utveckling på elektrisk drivning med eller utan diesel. Dessutom kan man komplettera med batterier och klara kortare sträckor utan dieseln.

En bra början är att plocka fram bladmåt och linjal, lossa bultarna i axelkopplingen och kolla motorns uppriktning. Den brukar vara usel. Att byta kuddar och rikta upp motorn brukar ge en stor förbättring.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 02 aug 2011, 07:19

BjörnS skrev:Jag har gjort det ( för tre år sedan) och det blev bra!
Vid motorbytet förenklas allt dramatiskt med att installera en komponent i fom av motor och drev i en passande bädd som anpassas till skrovet. Inga uppriktningar etc. Man slipper finliret.

Jag funderade mycket innan jag bestämde mig och allt bekräftades, det var tekniskt lätt. Att det var dammigt, trångt etc, det hade det blivit under alla förhållanden. Dessutom fick jag in det nya paketet i befintligt motorutrymme med marginella justeringar.
Att behålla den fasta axeln med en ny motor hade varit förödande. Jag funderade också på en knut men den hade krävt utrymmen som jag inte hade, dvs stor ombyggnad av inredning i anslutning till nedgången.
Vid det här laget finns det lång tids erfarenhet av Sdrev. Några faktiska larmsignaler utöver tro och tyckande har jag inte sett. Det finns säkert fall där allt misskötts och fallerat men det tillhör inte vanligheterna. Det kan uppstå problem med fast axel också ( ett aktuellt fall har varit uppe här eller på MG nyligen. Galvanikproblem finns i båda fallen, jag har erfarenhet av det också, med och utan galvaniskt avskild axel och propeller. Drevet har, så här långt, klarat sig bättre
Eftersom jag eftermonterat drevet så vet jag också att det går att byta bälg. Inget jag ser fram mot med entusiasm men det är genomförbart.
På vilket sätt menar du att det varit illa att behålla den befintliga axeln?

Om man startar med en tom båt och kan anpassa inredning och förstärkningar till endera transmissionen är det ju något helt annat än om man skall byta från det ena till det andra. Båda koncepten har för- och nackdelar som man måste hantera.
Anders S

Alf Johnson
Trogen medlem

Inlägg av Alf Johnson » tis 02 aug 2011, 08:27

En icke oväsentlig fördel med rak axel är att propellern sitter omedelbart framför rodret vilket gör att båten styr redan innan den gör fart genom vattnet. En båt med S-drev har betydligt svårare att manövrera i trånga utrymmen. Därtill kommer alla andra nackdelar som beskrivits. / Alf

Användarvisningsbild
mikaelno
Silvermedlem

Inlägg av mikaelno » tis 02 aug 2011, 09:28

Alf Johnson skrev:En icke oväsentlig fördel med rak axel är att propellern sitter omedelbart framför rodret vilket gör att båten styr redan innan den gör fart genom vattnet. En båt med S-drev har betydligt svårare att manövrera i trånga utrymmen. Därtill kommer alla andra nackdelar som beskrivits. / Alf
Är det verkligen så ? Min uppfattning är att rak axel propeller sitter väldigt olika långt ifrån rodret och hur som helst så borde avståndet ha mindre medydelse för manövrerbarhet då man i vilket fall som helst styr vattenströmmen från propellern. Troligen påverkar költyp och roderstorlek betydligt mer.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 02 aug 2011, 09:55

mikaelno skrev:
Alf Johnson skrev:En icke oväsentlig fördel med rak axel är att propellern sitter omedelbart framför rodret vilket gör att båten styr redan innan den gör fart genom vattnet. En båt med S-drev har betydligt svårare att manövrera i trånga utrymmen. Därtill kommer alla andra nackdelar som beskrivits. / Alf
Är det verkligen så ? Min uppfattning är att rak axel propeller sitter väldigt olika långt ifrån rodret och hur som helst så borde avståndet ha mindre medydelse för manövrerbarhet då man i vilket fall som helst styr vattenströmmen från propellern. Troligen påverkar költyp och roderstorlek betydligt mer.
det är olika från båt rill båt. Jag har erfarenhet från 2 båtar med rak axel, accent där propellern
"driver" på rodret, det gör accenter till extremt lättmanövrerad med motor. Min nuvarande
maxi95 har propellern mycket längre fram och nertill, och där skulle jag inte kalla båten för
lättmanövrerad.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tis 02 aug 2011, 10:06

En icke oväsentlig fördel med rak axel är att propellern sitter omedelbart framför rodret
Som andra påpekat så skiljer detta från båt till båt.
/Anders G

Skriv svar