Har en Suzuki 8/10 hk från mitten av 90-talet som inte får kylning. Motorn har legat i varmgarage i många år utan användning och är i övrigt i fint skick. Har naturligtvis kollat impeller och även sett till att vattnet kan löpa fritt från intaget och genom impellerhuset. Min närmaste tanke om nästa åtgärd är nu att rensa kylkanalerna i motorblock och topp men det känns inte alltför lockande att börja klyva motorn.
Finns det några andra tips på åtgärder?
Ingen kylning till utombordare - förslag på åtgärder?
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Re: Ingen kylning till utombordare - förslag på åtgärder?
Det var vad jag fick göra på vår gamla Suzuki 4Hp. ett skitjobb, inkl att jag fick knacka en ny packning i klingerit...Min närmaste tanke om nästa åtgärd är nu att rensa kylkanalerna i motorblock och topp men det känns inte alltför lockande att börja klyva motorn.
/Anders G
kontrollera att termostaten öppnar ( om det nu finns sådan)Tomas G skrev:Har en Suzuki 8/10 hk från mitten av 90-talet som inte får kylning. Motorn har legat i varmgarage i många år utan användning och är i övrigt i fint skick. Har naturligtvis kollat impeller och även sett till att vattnet kan löpa fritt från intaget och genom impellerhuset. Min närmaste tanke om nästa åtgärd är nu att rensa kylkanalerna i motorblock och topp men det känns inte alltför lockande att börja klyva motorn.
Hur vet du att den inte får kylning ? Om du är avsaknad av stråle från skvallerrör så
kan det mycket väl vara röret/slangen som är täppt.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Jag vet att den inte får kylning genom att blocket blir varmt väldigt fort, vill inte köra den mer än ett kort ögonblick.peterh skrev:kontrollera att termostaten öppnar ( om det nu finns sådan)Tomas G skrev:Har en Suzuki 8/10 hk från mitten av 90-talet som inte får kylning. Motorn har legat i varmgarage i många år utan användning och är i övrigt i fint skick. Har naturligtvis kollat impeller och även sett till att vattnet kan löpa fritt från intaget och genom impellerhuset. Min närmaste tanke om nästa åtgärd är nu att rensa kylkanalerna i motorblock och topp men det känns inte alltför lockande att börja klyva motorn.
Hur vet du att den inte får kylning ? Om du är avsaknad av stråle från skvallerrör så
kan det mycket väl vara röret/slangen som är täppt.