Flaggetikett

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori

Vilka eler vilket av dessa alternativ passar in på dig?

Omröstningen slutade tis 18 maj 2010, 21:20

Jag halar alltid flaggan vid solnedgågnen eller senast 21.00
16
29%
Jag halar för natten när jag kommer ihåg det
21
38%
Jag bryr mig inte om att hala flaggan för natten när jag är ombord
8
14%
Jag låter flaggan sitta uppe tills den blåser sönder
1
2%
Jag skulle kunna tänka mig att segla med EU-flaggan med en svensk miniatyrflagga i hörnet istället för vår vanliga nationsflagga
2
4%
Jag skulle kunna tänka mig att hissa en tungad flagga även om det är emot flagglagen
7
13%
Jag hissar överhuvudtaget ingen flagga
1
2%

Antal röster: 56

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Flaggetikett

Inlägg av Anders S » ons 12 maj 2010, 19:18

I Danmark har man klart för sig. Där har man en fin båtflagga.

Jag tillhör de som får superangst när dårarna i viken börjar med tuteri och annat tjafs. Rebellhalvan i mig vill då helst sitta kvar medan traditionsbärararen, konformisten etc givetvis tar in in flagga. Det här innebär att jag tar in flaggan, helst innan någon tutar. Då låtsas jag i hemlighet att de inte har koll på tiden, och skämmer ut sig därmed. Undantaget är i de få hamnar man har ett flaggskott klockan tjugoett.

Men jag är mycket noga i hamn, i synnerhet om vi gästar något utrikiskt land. När den egna flaggan kommer ner, så kommer också gästflaggan ner.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » ons 12 maj 2010, 19:54

Jag/vi, men det är nog i sannings namn allra mest jag som hanterar flaggspelet och hela stången, brukar vara noga med att ta ned 21.00 eller vid solens nedgång. Kanske finns där en genusskillnad?

Om jag(som sagt!) glömmer att ta ned, brukar en sorts djup förstämning sprida sig på morgonkvisten, när flaggan ses i aktern, slak och fuktigt hängande, utan att någon sett till och ordnat dess borttagande.

Däremot erkännes att gästflaggans halande är det sämre med. Jag tycker mig också ha noterat att gästflaggan på andra båtar oftast får hänga kvar i mörka natt.
Anders S skrev:Men jag är mycket noga i hamn, i synnerhet om vi gästar något utrikiskt land. När den egna flaggan kommer ner, så kommer också gästflaggan ner.
Kanske är det Rebellhalvan där också, fast på något sätt omvänt.

Själv tycker jag att flaggning är oviktigt mycket viktigt!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 13 maj 2010, 08:55

Eilean skrev:
Mr Sailman skrev: Klubbflaggor ska föras på SB sida men flyttas till BB om man hissar destinationsflagg som alltid ska vara på SB.
Därav följer att att de allra flesta åtminstone i de vatten jag seglar mest frekvent (Öresund) har klubbflaggorna permanent på BB sida så man slipper flytta dem varje gång man ska ta en helgsegling eftersom den i princip alltid går till Danmark.
Men råkar jag veta att Håkan har lååångt till Danmark.
Och att permanent föra klubbvimplar på BB sida är i grunden fel, även i Öresund. Precis som det är fel att ha nationsflaggan hissad dygnet runt när man är ombord. Vilket en del väljer att göra, däribland jag.
Det här var helt nytt för mig. Där ser man. Måste flytta slörorna till sb. Klubbvanäringen måste gå reglementsenligt till.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 13 maj 2010, 08:57

coppertail skrev:Jag tycker det är dags att införa en civil tungad marinflagga i Sverige.
Så även du röstade på det! Det är lite snits på de tretungade. Fast den vanliga gul och blå är faktiskt en av de finaste av alla flaggor. :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » sön 21 aug 2011, 17:21

Litet komiskt, men jag bladade genom gamla nummer av den finska båttidningen "Vene" och de hade en artikel om flaggetikett där de rankade olia östersjöländers efterlevnad. Vill minnas att det var ( i fallande ordning) Finland, Danmark, Norge, Sverige, Tyskland, Holland, Frankrike

De sista är ju inte Östersjöländer, men ymnit förekommande i Östersjön.
/Anders G

Fresso
Platinamedlem

Inlägg av Fresso » ons 24 aug 2011, 21:06

Den tretungade flaggan får du med båten. Tillhandahålls av Marinen och får bara föras av Hans majistät konungen med familj samt örlogsfartyg. Sådanna är den svenska flagtraditionerna och flagglagen. I andra länder har de andra regler men att föra örlogsflagg på en fritidsbåt är ungefär lika löjligt som att bära shorts till frack.

Finnarnas vita kors i de blå härstammar från tiden när landet var en del av tsarryssland och kom sig av att det fanns ett behov av att se var handelsfartygen kom ifrån.

Jag halar flagg när jag går och lägger mig och kommer ihåg. På land halas den vid mörkrets inbrott eller klockan 21 om inte flaggan ör upplyst. Jag flaggar inte när jag lämnar båten i hemma hamn.
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 25 aug 2011, 06:42

Sedan finns det ett intressant undantag. Den tvåtungade svenska flaggan, som för närvarande endast förs på ett enda fartyg, nämligen ostindiefararen Götheborg. Ostindiska kompaniet fick nämligen igenom ett undantag i flagglagen på sin tid. De seglade ju genom vatten som även på den tiden var hemsökta av pirater. Om man spanar genom kikare från hyfsat långt avstånd, ser nämligen den tvåtungade flaggan precis ut som den tretungade örlogsflaggan. Den gula fliken på den tretungade syns helt enkelt väldigt dåligt jämfört med de bägge blå. Man målade också en massa falska kanonportar på friborden och därmed svalnade intresset starkt hos de piratkaptener som siktade fartyget i sina kikare.
Dessa fartyg var ju annars storvillebråd med sin dyrbara last.
http://carpe-diem.bloggagratis.se/2008/ ... gotheborg/
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tor 25 aug 2011, 07:46

Finnarnas vita kors i de blå härstammar från tiden när landet var en del av tsarryssland och kom sig av att det fanns ett behov av att se var handelsfartygen kom ifrån.
Behöver nog klargöras här.... Under ryska tiden (1808 - 1917) förde finländska handelsfartyg den ryska trikoloren (Minnesregel: Vi Blevo Ryssar = Vitt Blått Rött). Ryska örlogsfartyg förde den ryska örlogsflaggan, ett blått, snedställt andreaskors.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Naval ... Russia.svg

Den första officiella båtklubbflaggan i Finland, Nyländska Jaktklubbens flagga, godkändes den 4 mars 1861 samtidigt som klubbens stadgar stadsfästes. Finlands nuvarande flagga är från 1919 och således baserad på klubbflaggan.
/Anders G

Skriv svar