Livsele är viktigt! (var: En olustig känsla)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Livsele är viktigt! (var: En olustig känsla)

Inlägg av Eilean » tis 23 aug 2011, 11:05

// Den här tråden är delad från ursprungstråden "En olustig känsla" därför att frågan är viktig och värd sin egen tråd // MOD

Trist, oerhört trist och sorgligt. Jag kan föreställa mig hur det kryper tätt inpå en när man var bland de sista som talade med mannen i livet. För vid det här laget får man anta att allt hopp är ute.

Men jag kan inte låta bli och tänka på ett ord, om och om igen, livsele, livsele, livsele...

Varför är det så fö---at svårt?

Brendan
Diamantmedlem

Livlina viktigare än flytväst

Inlägg av Brendan » lör 27 aug 2011, 07:59

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: En olustig känsla

Inlägg av Anders S » lör 27 aug 2011, 09:51

Jag är litet kluven här. Att klandra den som själv fått betala det yttersta priset för sitt misstag (eller beslut) kan ju kännas "sådär", samtidigt som det förstås är motiverat om att påminna om riskerna och vad man kan göra åt saken.

På Brendans bild ser man dock en delvis olämplig lösning, U-bultar i kombination med en säkerhetskrok som kan öppna sig själv, om den kommer i kläm. Den som till äventyrs nu kompletterar sin båt, så är byglarna utmärkta fästen i sig, selen säkert utmärkt (jag hade samma sort sedan många år, men har numera en uppblåsbar flytväst och sele, i ett) men uppdatera linan med "tvåstegshakar".
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » lör 27 aug 2011, 11:01

Anders S skrev:Jag är litet kluven här. Att klandra den som själv fått betala det yttersta priset för sitt misstag (eller beslut) kan ju kännas "sådär", samtidigt som det förstås är motiverat om att påminna om riskerna och vad man kan göra åt saken.
Signaturen "Eilean" tycks vara lika litet kluven som jag när det gäller att ta lärdom av andras och egna misstag. Han skriver ovan så här om den försvunne seglarens tillkortakommande: "Men jag kan inte låta bli och tänka på ett ord, om och om igen, livsele, livsele, livsele... Varför är det så fö---at svårt?"

Jag kan bara hålla med: Varför är det så fö---at svårt?

Och visst kan man byta ut de befintliga brandkårshakarna mot bättre och dyrare hakar. Men ännu har ingen omkommit på grund av att en brandkårshake öppnat sig, inte vad jag vet. Men jag vet förstås inte allt, till skillnad från Anders S.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 27 aug 2011, 12:01

Jag vet helt säkert inte allt, Brendan. Till exempel vet jag inte vad som hänt i detta fall.
Men när det gäller säkerhetsregler för båtar vet jag åtminstone något. Här, ett citat ur säkerhetsregelverket för havskappseglande båtar:
5.02 Säkerhetssele och säkerhetslinor
5.02.1 Varje besättningsmedlem ska ha en säkerhetssele och en säkerhetslina som
överensstämmer med EN1095 (ISO 12401) eller motsvarande med en
säkerhetslina som inte är längre än 2 m.
a) Varning: en vanlig karbinhake kan lösgöra sig från en U-bult om haken
under belastning vrids i rät vinkel mot U-bultens axel. Av den anledningen
rekommenderas bestämt hakar med positiv låsning.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Brandkårshakar

Inlägg av Brendan » lör 27 aug 2011, 12:22

Nu vänder jag mig med mina rekommendationer inte till havskappseglare utan i första hand till seniorseglare, för vilka havskappsegling inte längre är aktuellt.

Vad man ser på bilden är heller inte någon karbinhake utan en rostfri, überkraftig brandkårshake av den typ som i alla år sålts och fortfarande säljs med gängse livlinor i båttillbehörsaffärerna.

Beslaget som man fäster livlinans brandkårshake i är dessutom inte en U-bult utan en kraftig rostfri bygel som är förankrad med två ben istället för ett.
Helt andra förutsättningar alltså!

Men jag har inga som helst invändningar mot att man byter ut brandkårshaken mot något kanske ännu säkrare.

Läs gärna vad SXK skriver om säkerhetslinor i sina rekommendationer (som har varit vägledande för mig) - ingenting om typ av hake:

http://www.seniorseglarna.se/eskaderseg ... stning.htm

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 27 aug 2011, 12:56

Brendan skrev:Nu vänder jag mig med mina rekommendationer inte till havskappseglare utan i första hand till seniorseglare, för vilka havskappsegling inte längre är aktuellt.

Vad man ser på bilden är heller inte någon karbinhake utan en rostfri, überkraftig brandkårshake av den typ som i alla år sålts och fortfarande säljs med gängse livlinor i båttillbehörsaffärerna.
Jag blev överraskad av det fetstilade så jag letade litet. Du får gärna motbevisa mig, men de livlinor (selar) som säljs idag (som jag hittade) är alla av typen med sk "säkerhetskrokar". Modellen du visar är ett bra tag sedan den såldes. Det är nog ingen dum ide att fråga sig varför, om du nu inte kan ta mitt tips för gott.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Brandkårshakar

Inlägg av Brendan » lör 27 aug 2011, 13:22

Jag har inte skrivit något med fetstil!

Sea Sea produktkatalog 2011, sidan 99!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 27 aug 2011, 13:47

Brendan skrev:Jag har inte skrivit något med fetstil!

Javisst. Är det inte förfärligt. Det borde du kampanja emot!
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » lör 27 aug 2011, 13:56

Anders S skrev:

Nu fattar jag ingenting. Vad är det som är förfärligt? Att Sea Sea faktiskt säljer livlinor med brandkårshakar den dag som idag är?
Du ville ju att jag skulle motbevisa dig, och nu har jag gjort det. Eller?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Säkerhetsselar är viktigt

Inlägg av Anders S » lör 27 aug 2011, 15:56

Brendan skrev:
Anders S skrev:

Nu fattar jag ingenting. Vad är det som är förfärligt? Att Sea Sea faktiskt säljer livlinor med brandkårshakar den dag som idag är?
Du ville ju att jag skulle motbevisa dig, och nu har jag gjort det. Eller?
Jo dessvärre. De här krokarna vet man numera är olämpliga, och det är litet dåligt att de säljs. Men är du intresserad att förmedla kunskap om livlinor vore det väl bra att visa hur de bör se ut? Infästningarna i din båt är ju sällsynt gedigna, det är bara kombinationen med hakarna som är olämplig.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Brandkårshakar

Inlägg av Brendan » lör 27 aug 2011, 16:12

Det finns inga som helst skäl, utom rent psykologiska, att byta ut bra brandkårshakar mot dyra hakar, som inte ger större säkerhet.

Men jag upprepar: Om man har svårt att värja sig mot skrämselinformationen, så varsågod och byt ut dem! Dyrhakarna är säkert inte sämre än brandkårshakar.

Orsaken till att man saluför de dyrare hakarna har bara ett syfte. Affärsmännen tjänar mer pengar på dem. Heder åt SeaSea som fortsätter att sälja livlinor med rejäla brandkårshakar!

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » lör 27 aug 2011, 23:41

Hej!

Jag var väldigt aktiv klättrare för ca 10 år sedan. De "sling" man använder sig för att koppla sig mot säkringarna i berget, är av den
enklare typen av karbinhake. För stuligt att använda annat i trängda lägen. Jag har varit med om att de har öppnat sig vid fall ett flertal ggr.
Därför säkrar man sig med så många so är rimligt möjligt. Floppar 1, så har man backup.. Övriga ställen använder man sig av låsbar karbinhake.

Själv, i somras när jag skulle segla hem från västkusten, så insåg jag läget när det gick rätt mycket sjö...Det kändes olustigt att inte vara inkopplad.
Framför allt när jag och grabben är rätt färska seglare..Misstagen kommer..Riggade ett par grova tampar både på däck och i sittbrunnen. Fick använda
Enkla vanliga karbinhakar. Det hade förmodligen hållt vid en incident..Det känndes defenetivt bättre än inget....

Likaså tycker jag dom nyare "dyrhakarna" är mycket bättre än "enkelhakarna". Men, "enkelhakarna" är defenetivt bättre än inget.
Till nästa år, så ska det införskaffas både godkända däcksband och säkerhets linor, selar m.m

Jag vill ut på havet. Då ska man ha bra säkerhets utrustning. Jag tycker det är fel att snåla med säkerheten. Man vill ju ha kul en annan dag igen! :D

Min son kör cross. Där lägger jag hellre pengarna på ett bra ryggskydd än något rödanodiserat bling,bling. Som gör att man ser snabbast ut i depån...

Det ska va kul och leva! Så gör allt för att det blir så länge som möjligt!! :mrgreen:

p.s
Det måste vara den värsta mardrömen, att ramla av båten och inse att det är det sista man gör i detta livet..
Jag känner med de närmsta efterlevande.

Brendan
Diamantmedlem

Brandkårshakar

Inlägg av Brendan » sön 28 aug 2011, 07:11

Karbinhakar har jag aldrig använt i några sammanhang. Dem har man varnats för i alla tider. Brandkårshakar, däremot, har då aldrig jag tidigare varnats för. Därför har jag under alla mina havsseglingar, flera gånger över Nordsjön bland annat och ofta i mycket hårt väder, i samband med ett stort antal 48-timmars med mera, använt de livselar som saluförts med mycket kraftiga brandkårshakar i linorna. Alla ombord har haft just sådana. Det är inte många gånger de har fått bekänna färg, men vid de få tillfällen det har hänt, har de fungerat utan problem.

Oftast sitter man kopplad i timtal i sittbrunnen utan att röra sig särskilt mycket. Om man ska upp på fördäck använder man två hakar växelvis, och kopplar inte ur den ena förrän man har kopplat i den andra. Det känns mycket tryggt och säkert. Att en brandkårshake kopplad till jäckbandet skulle kunna gå upp har knappast ens föresvävat mig.

Jag har aldrig hört talas om något fall där en brandkårshake har öppnat sig. Däremot har man ofta hört talas om seglare som spolats överbord på grund av att de inte har varit kopplade över huvudet taget.

Det är samma sak som vid bergsklättring. Det får inte vara alltför krångligt att använda hakarna. Jag vet inte hur en dyrhake fungerar, men jag förstår på din beskrivning att de kan vara struliga. Risken är att man i de ”snabba lägen” som är ofta förekommande ombord i hårt väder helt avstår från livselen, om det inte går snabbt och enkelt att koppla om sig, när man ska jobba på fördäck.

Och det skulle storligen förvåna mig, om SeaSea skulle ha det dåliga omdömet att sälja livsfarliga livselar i åratal.

De som inte litar på brandkårshakar, ska naturligtvis byta ut dem. Jag tror inte dyrhakarna på något sätt är sämre. Men de är krångligare och dyrare.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 28 aug 2011, 07:43

Brendan, du gömmer dig bakom dösnack, som så ofta. Sk "brandkårshakar" kallas lika ofta karbinhakar eller snabbhakar, men det är exakt den sortens hakar som kan lägga sig fel och resultera i en omärklig urkoppling.
Nu är effekten allmänt känd och det är bedrövligt att Sea&Sea fortfarande säljer livlinor med den typen av hakar, när man VET att de har denna beklagliga brist. Hur dina hakar ser ut framgår på dina bilder.

Angående ditt tjafs om "dyrkrokar" (som om priset spelar roll?)

Billigt? http://www.seasea.se/S%c3%a4kerhet/S%c3 ... NA_3_KROKS
Dyrt? http://www.seasea.se/S%c3%a4kerhet/Flyt ... ROKS_OCEAN
Samma produkt på Hjertmans, 398 kronor.
Anders S

Skriv svar