Livsele är viktigt! (var: En olustig känsla)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Brendan
Diamantmedlem

Brandkårshakar

Inlägg av Brendan » sön 28 aug 2011, 07:58

Anders S skrev:Brendan, du gömmer dig bakom dösnack, som så ofta. Sk "brandkårshakar" kallas lika ofta karbinhakar eller snabbhakar, men det är exakt den sortens hakar som kan lägga sig fel och resultera i en omärklig urkoppling.
Nu är effekten allmänt känd och det är bedrövligt att Sea&Sea fortfarande säljer livlinor med den typen av hakar, när man VET att de har denna beklagliga brist. Hur dina hakar ser ut framgår på dina bilder.

Angående ditt tjafs om "dyrkrokar" (som om priset spelar roll?)

Billigt? http://www.seasea.se/S%c3%a4kerhet/S%c3 ... NA_3_KROKS
Dyrt? http://www.seasea.se/S%c3%a4kerhet/Flyt ... ROKS_OCEAN
Samma produkt på Hjertmans, 398 kronor.

Till skillnad från dig har jag stor praktisk erfarenhet av det jag skriver om. Det borde du respektera.

Mitt inlägg gällde användandet av livlina. Jag illustrerade detta med en bild på den utrustning jag använt sedan 1980 under många hårda havsseglingar utan några som helst problem.

Karbinhakar är någonting helt annat än brandkårshakar, som är en betydligt senare uppfinning.

För övrigt har jag inte alls motsatt mig användningen av de hakar du förordar, dyra eller ej. Men till skillnad från dig vet jag hur verkligheten ser ut. Det får inte vara för krångligt, då frestas man att springa upp på däck utan livlina.

Nu har jag inte mer att skriva i den här saken. Tag till dig vad en erfaren man har att lära dig eller strunta i det. Nu ger jag dig sista ordet. Som vanligt!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: En olustig känsla

Inlägg av Anders S » sön 28 aug 2011, 12:01

Här kan var och en själv bilda sig en uppfattning varför det är viktigt att ha tvåstegskrokar: http://www.stw.fr/dt/display_dt.cfm?dt=976
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » sön 28 aug 2011, 13:05

Ruggigt!
/Anders G

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » sön 28 aug 2011, 20:02

Anders S skrev:Här kan var och en själv bilda sig en uppfattning varför det är viktigt att ha tvåstegskrokar: http://www.stw.fr/dt/display_dt.cfm?dt=976
Precis detta scenario som föresvävade mej också. Brandkårskroken är IMHO för lätt att öppna.

/j

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » sön 28 aug 2011, 23:15

Precis!
Om man använder sig av denna typ av hakar, så bör man använda sig av två oberoende.

Ändå, En är absolut bättre än ingen!!

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » mån 29 aug 2011, 04:53

Var igår och tittade på seglet nere i Kullavik där Maxi 77:an ligger på land.
Illa åtgången med rejäla skrapmärken i stävlinjen under vattenlinjen. Mitt segel har legat under stäven och gnagt mot graniten vid haveriet så det anser iallafall jag vara skrot. Rodret var av vid nedre fästet vilket troligen hände vid granitkontakt.

Var idag uppe på "Öppna varv" på Orust och träffade både skaderegleraren från Atlantica och segelmakare Boding. Skaderegleraren hävdade att det troligen skulle kunna tas från den havererade båtens försäkring vilket skulle medföra 0:- i självrisk för min del, sedan ersätts mitt segel med 10% avdrag för 2 år vilket ger mig ungefär 9500:- till inköp av nytt töj. Rullgennaker code one är ju beställd sedan tidigare så det verkar lösa sig rätt bra. Tyvärr har jag inte läst något om Maxiseglaren eller om han har hittats än.

Ps. Jag använder själv Baltic´s säkerhetsband med tre krokar av säkerhetstyp. :wink:

Fresso
Platinamedlem

Re: Livsele är viktigt! (var: En olustig känsla)

Inlägg av Fresso » mån 29 aug 2011, 18:02

Vi införskaffade västar med inbyggd sele den här säsongen. Jag har inte reflekterat över om haken i något läge kan öppna sig av sig själv. Öppningsspärren sitter inuti haken och måste pressas ner av t ex pekfingret innan man kan pressa in låskläppen med tummen. Detta gör att man kan manövrera haken med en hand medan man håller fast sig med den andra - vilket i säg är bra. Det ska ju vara lätt att använda grejorna också för annars används de inte alls. Antar att det är en av alla livets kompromisser.

I vilket fall så har jag använt linan vid ett par tillfällen när jag behövt upp på däck för att fixa något. När jag är ensam ombord är det en självklarhet och vid ett tillfälle gav pistolhaken till genuaskotet upp när det var 5-7 sekundmeter och hög sjö. Jag kan säga att det känns mycket säkrare att arbeta på däck nu än tidigare säsonger.

Hur det sedan skulle gå om man föll överbord och blev hängande är en annan fråga. Jag har badstege i aktern som många andra men man kan ju knappast nå den utan att krypa ur västen.

Livlinan ska ju var så kort att man blir kvar om bord - jag vet, men det här är väl ännu en kompromis.
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 29 aug 2011, 19:37

De hakar som ofta såldes förr brukar kallas "brandkårshake"
http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... Q&dur=7295
De skiljer sig från vanliga karbinhakar genom ringen, där livlinan sitter insplitsad. Ringen är en avsevärd förbättring i denna applikation, klättrare tittar förmodligen på en oanvändbar karbin...

De hakar som är de vanligaste numera finns av litet olika fabrikat, men liknar vanligen den här modellen: http://www.tridentuk.com/sailing/produc ... 77687.html

För den som (likt Brendan och jag och säkert många andra) har byglar (u-bultar) som fästen, så kan man minska problemet med "självurkoppling" genom att sätta en schakel i ögat. Monterar man nya fästen för bruk i sittbrunnen kan man med fördel överväga sk "padeyes", som har en rörlig ring som fäste.
Anders S

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » mån 29 aug 2011, 22:31

Då kan jag passa på att fråga! :D

Ska som sagt montera fästen i sittbrunn och däcksband, ja till däcket. :D
Tex. "elastisk" säkerhets lina. Enkel eller dubbel sådan? Hur lång?
Bästa sättet att dra bandet längs däcket?

Har en Maxi Magic som ska pimpas. Eftersom säkerheten ska pimpas först, så tar jag gärna
emot många bra tips på utrustning och bra montering.
Har bläddrat i många härligt dyra båtkataloger. Priset är inte så viktigt. Ska ha bra grejjor
helt enkelt. Men slänger inte gärna pengarna i sjön..eh..Eller det gör man ju i båthobbyn! :wink:

Tanken är att den ska utrustas för att passa för kraven för havskappsegling. Ett steg i taget. Dels
för att det intresserar mig att prova. Dels har grabbarna och tjejerna som knåpat ihop kraven genom
åren, förmodligen bra koll på vad som är viktigt. Borde mao vara bra att ha i vilket fall, om man nu
ska ut och svinga rorkulten på lite mer öppet vatten.

Mycket tacksam för kontruktiva tips och råd!!

Har bra koll på mycket här i världen, men är tillräckligt ödmjuk att fråga dem som vet bättre.
Mao, så lär jag mig ännu mer! :mrgreen:

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 29 aug 2011, 22:39

För att klara Kat.4 behövs inte så mycket dyra prylar, godkänd räddningsväst, sele, livlina och lite annat smått kommer man en bit med.
Se exempel från Bohusracet
http://vikenagir.se/Bohusracet-filer/sakerhet.htm

För Kat.3 blir det en liten annan sak och frågan är om ens Maxi Magic klarar minkraven för mättalet som ofta är satta ganska högt.
Fast Gotland Runt borde ju gå att köra iof...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 30 aug 2011, 06:28

Kappseglingskraven ger ofta en rätt rimliga tips för "aktiva seglare" så där kan man titta. De lämnar ju rätt stor frihet till hur man realiserar kraven, men vad man måste ha är de tydliga med. Sedan finns det alltid diskussioner i tidningar och på forum att ta intryck av.

När det gäller den sk "löplinan" skall man se den som en förlängning av de fasta ögonen, inom ramarna för vad som är möjligt att ordna praktiskt. Den stora vattendelaren är hur vanten är placerade, dvs om man går utanför eller innanför när det är dåligt väder. Går man utanför är det där löplinan får ligga, kan man gå innanför drar man linan/bandet/wiren så nära mitten som möjligt. Poängen är (förstås) att när man en riktigt dålig dag tappar fotfäste eller grepp, så skall man stanna kvar i båten, om man krokat i "korta kroken" på livselen. Alla vill stanna kvar ombord, få kan ordna så att det blir så med garanti. Till detta kan man fundera på vilken sida av båten man går på, de flesta väljer nog lovartssidan (vindsidan) och då kan man resonera att ett fall innebär att man rasar ner mot lä, och då är det bättre om man hänger i lovarts löplina. Jag har två löplinor som går från för till akter, tämligen nära relingen, väl uppsträckta, och i särskilda fästen som bara används för löplinan.

Calle C tipsade (för länge sedan) om att dra löplinan ett varv runt toppvantets röstjärn, poängen där var att stoppa en rutschning och att korta av den "fria längden" - båda är rätt bra argument. Motargumentet är att man måste kroka om då man är vid masten, om man skall vidare ut på fördäck.

Elastiska säkerhetslinor är att betrakta som oelastiska, dvs de bromsar inte förrän de är uttänjda. De består av en gummilina (typ) inne i en polyesterslang, finessen är att de blir litet kompaktare då de inte används. Smaksak, tycker jag. Klättrare är noga med skillnaden mellan stumma och elastiska rep, och risken om man faller 10 meter med hård eller mjuk knyck. I båttillämpningar är alla rep "stumma" och det finns massor av skäl att alltid hålla rörelsen man kan drabbas av så kort det bara går, någon "mjuk inbromsning" kan man aldrig räkna med.
Anders S

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » tis 30 aug 2011, 21:46

Tack!

Mina vant är indragna, så rent praktiskt så måste de gå utanför mao. Ska fundera på att fästa de i toppvanten. God idé. Nackdelen för mig dock är omkrokningen somsagt.
Har försegel med tvättäkta pstolhakar, så jag springer en del på fördäck. (Ska man lära sig segla, så ska det göras hardcore :D) Rulle kan jag skaffa när jag blir gammal...eh..ännu äldre! :wink: Hm.. Det är alltså bäst att bulta fästena i fördäck med egna skruvförband. Fästa i förstagsinfästning är dåligt? Låter som de får sitta för jämnan. Hur länge håller de då? UV ljus, saltvatten osv påverkar ju livsängden.

Köper nog vanliga "oelastiska" säkerhets linor. Klättra skulle jag alldrig göra med ett stumt rep. Bryta nacken är inget kul. När jag klättrade så fick man naturligt vis ta lite längre
fall då och då. Även om linorna är elastiska, så blir det rätt så bra ryck vi ett kort fall. Ett längre ger skönare "inbromsning". Om man nu inte gungar in i väggen.. :mrgreen:

Får nog skapa en egen tråd om :pimp my Magic. Mycket behöver bytas och upgraderas, fall trissor, block..listan är lååååång. Här verkar det ju finnas gott om kompetens inom segelbåtandet. Tanken är att den ska bli lagom vettig för ragattor. Semestra osv. Som gammal flygtekniker så är jag lite petig med skicket på pinalerna. Tyvärr så byter jag och fixar
saker lite för tidigt oftast. Men det är skönt att ha bra saker som fungerar när man väl är ledig och vill ha kul på fritiden..

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 30 aug 2011, 22:23

sator skrev: ... Det är alltså bäst att bulta fästena i fördäck med egna skruvförband. Fästa i förstagsinfästning är dåligt? Låter som de får sitta för jämnan. Hur länge håller de då? UV ljus, saltvatten osv påverkar ju livsängden...
Det är inga problem med att till exempel en förstagsinfästning inte håller (eller en knap eller motsvarande), för det kommer de att göra. Det viktiga är att bandet inte trasslar och att det sitter runt en tillräcklig radie, så det inte kan skäras av vid en stor belastning. Den radien kan man ordna med en grov schackel om man vill, om man har ett lämpligt öga eller hål i befintligt beslag. Genom en rundad knap skall gå bra, med reservationen att de förstås kommer att kollidera med förtöjning i hamn och möjligen bli svårare att ta in. De flesta kommersiella band har ett sytt öga och ett öga man fäster med någon form av nästan-permanent beslagsspänne, så det är inte sådär enkelt att ta in dem från fasta ögon heller. UV-skydd måste vara i materialet, någon säljer svarta band. En avlagd Ankarolina skall man inte använda, nytt skall det vara. Vill man sopara, så häktar man av och tar in. Hållbarhet? Två år om de används varje dag, fem år i Sverige, med normal semester och vinteruppehåll. Man byter dem långt innan de riskerar att vara skadade, då gör man segelband, packstroppar eller presenningslinor av dem (typ).

Sk "padeyes" är stabila och pålitliga infästningar och brukas av de flesta storvarven för ändamålet. Fyra sådana kostar ett par hundra. Saknar du "naturliga fästen" ?
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 30 aug 2011, 22:56

Det är mycket ila om man ramlar över mantåget trots kopplad livsele.
Att bli hängande på utsidan av friborden är inte kul, och är man dessutom ensam ombord slutar det sannolikt riktigt illa.

Därför förspråkar jag två sträckta linor, så nära midskepplinjen som möjligt, på varsin sida av masten. Är dessa dessutom av vajer slipper man töj och med en lagom kort lina på selen håller man sig inombords även om man ramlar illa.

Nu kommer de förväntade motargumenten:
Vajer är farligt, man kan rulla när man kliver på den. Inte alls, jag har mina vajrar uppspända ständigt, tar aldrig bort dem och under 12 års flitigt seglande har inget hänt. Dessutom behöver jag inte bekymra mig om UV-beständigheten.
Att vajer är stum ger hårda ryck. Möjligt, men jag föredrar det framför att hänga utanför båtsidan i 8 knop och sjögång.
Vajern löper innanför vanten. Visst, men jag tar gärna den litet krångligare passagen framför att riskera att bli hängande överbord.

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » tis 30 aug 2011, 23:13

Tack för svaren grabbar! :D

Det naturliga infästningen som finns i sitbrunnen är runt skotskenan. Gjorde en sling runt i somras som jag
inte tyckte blev bra, då den är i vägen lite.

Ska kolla hur det blir om jag drar bandet/vajjerninnanför masten. Vill inte heller ramla utanför. då jag
kommer att segla själv ibland.

Skriv svar