Dumt med så djupt roder?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Dumt med så djupt roder?

Inlägg av Seglaren » mån 05 sep 2011, 20:06

Funderar på att ev köpa ett häckroder enligt bilden, ett nytillverkat för en Vega. Turkryssaren och Vegan är ju rätt snarlika, men bla med den skillnaden att Vegan sticker 17 cm djupare varför jag tycker det ser ut att bli "för" djupt roder utan modifikation? Hur ska man tänka kring det tycker ni? Kapa rodret nertill? Det är limmad plywood, 44mm och 6 lager glasfiber runt om.

Om jag hänger på det rodret har jag för avsikt att behålla originalrodret och låsa det i sittbrunn, då kan rorkulten hänga med som backup om häckrodret skulle gå sönder. Men som sagt, är det dumt att låta det sticka så djupt i förhållande till kölen?

Bild
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

peterh
Diamantmedlem

Re: Dumt med så djupt roder?

Inlägg av peterh » mån 05 sep 2011, 20:11

Det är nog bra att ha rodret åtminstånde så djupt som din bild, helst lika djupt som kölen.

( häftig sjögång, stort tryck på seglen kan lyfta häcken mer än du önskar ..)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 05 sep 2011, 20:46

Vårt roder sticker ca 7 cm mindre än kölen. Och jag har smällt i det fler gånger än jag tycker känns bra. Det har varit i kanaler, när vi kommit för långt åt sidan, det har varit vid kajer som visat sig vara grundare än man trott. Rodret har klarat sig, kanske tack vare hel skädda. Men jag skulle nog vilja ha mere marginal.
Klart att det beror på hur man seglar!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 06 sep 2011, 06:55

Till att börja med; det nya rodret är väl inte djupare än det gamla? Det är ju helt i nivå med kölen?

Däremot bör man försäkra sig om att akterspegeln håller för påfrestningarna som kommer att uppstå. Sedan kan man göra en enkel beräkning på ytan, och om det nya rodret är ungefär lika stort som det gamla kommer det att räcka. Att en konservativt formad Turkryssare skall ha tendenser för att lyfta på svansen då den kränger ner skall vi kanske inte tro. Roder som luftas och tappar greppet vid litet överdrivna krängningsvinklar brukar vara ett problem för "strykjärnsskrov", där aktern flyter högt vid stark krängning.

Alla båtar som lutar mycket kraftigt kan "tappa taget" med rodret.
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tis 06 sep 2011, 08:33

Anders S skrev:Till att börja med; det nya rodret är väl inte djupare än det gamla? Det är ju helt i nivå med kölen?
Det är sant, om nu min uppskattning stämmer. Men originalrodret hakar inte lätt fast i en sten som ett frihängande roder skulle kunna göra. Det är nog mest en känsla av oro att det skulle kunna hända. Plasta på insidan av akterspegeln för bra styrka är nog inga problem, men som sagt känslan av att är mer utsatt än originalrodret som gnager. Men man kan inte få allt. Och de tillfällen jag tänker mig skulle väl vara då man i Mälarens grumliga vatten går in till en ö och lyckas pricka en sten med rodret vid tilläggning eller när man backar ut. Det är ju inget stort djup vi talar om så runt kusterna ser man normalt sten på det djupet men inte i Mälaren....
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

LiBah
Trogen medlem

Inlägg av LiBah » tis 06 sep 2011, 09:53

Efter att ha försätt en Vega med frihängande och balanserat roder så har jag ett par förslag.

1. Ta bort det gamla rodret. Du minskar den våta ytan och slipper problem med låsningen.
2. Se till att det rodret som du hänger på har en riktig NACA profil.

Förändringen för mig var markant. Jag kan backa dit jag vill. Jag kan vända på ca: en båtlängd. Men framför allt så kan jag smyga sakta sakta in vid tilläggning och ändå kunna justera kursen. För att minska risken för skador så gjorde jag den nedre tredje delen på rodret svagare så att det skulle kunna slås bort vid olycka, men ändå ha styrförmåga kvar.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 06 sep 2011, 09:56

Hur gör man avslutet på kölen om man tar bort rodret?
Blir det inte väldans trubbigt om man bara tar bort rodret, vilket leder till turbulenta strömningar, vilket ger sämre köl- och roderverkan osv...
Alla borde ha skägg

Anders B
Guldmedlem

Inlägg av Anders B » tis 06 sep 2011, 14:47

Det bildas en spetsvirvel i underkant köl. Man ser den ganska tydligt på tex en folkbåt som en ljus slang som hänger i botten på kölens bakkant. En sån spetsvirvel har du också på Vegan. Undvik att göra rodret så djupt att spetsvirveln träffar rodret - det upplever du som att rodret är "oroligt", lite småskakigt. En tumregel för fenkölade båtar med ganska stort djupågående är att roderdjupet ska vara högst 80% av kölens djupgående. Med tanke på Vegans ganska grunda köl, skulle jag ända överskrida det. Du kan enkelt korrigera djupgåendet genom att kapa lite grand. Jag föreslår ca 10 cm mindre djupgående. Roderarea ca 0,5 kvadratmeter med ca 18% balansering (18% av totala roderarean framför hjärstockscentrum). NACA 0012 (12% tjocklek) är en typiskt bra roderprofil.
mvh

Rapp
Trogen medlem

Inlägg av Rapp » tis 06 sep 2011, 18:41

Hur blir man av med en sådan spetsvirvel? Jag upplever mitt roder skakigt stundtals. Min köl är rätt tjock och inte särskilt djupgående.
Mvh

Anders B
Guldmedlem

Inlägg av Anders B » ons 07 sep 2011, 11:55

Du kan inte bli av med virveln men kanske minska storleken på den. Spetsvirveln orsakas av överströmning under kölen från läsida (övertryck) till lovartsida (undertryck). Spetsvirveln suger energi, vingköl är ett exempel på att man kan få tillbaka energin från virveln. Andra sätt är att utforma kölens undersida med skarpa kanter akter om maxtjockleken (typ Express) eller spetsig nedtill som ett V (H-båt, IW31). Elliptiska kölar har väldigt svag spetsvirvel (det är delvis därför dom är så bra). Långkölade båtar har kraftigast spetsvirvel. Utöver att fixa kölens undersida, så kan man bygga ner kölen lite (djupast akterut). Eller kapa rodret något.

Rapp
Trogen medlem

Inlägg av Rapp » ons 07 sep 2011, 17:09

Tackar, får hänga i kranen och spackla lite då. Min båt styrs inte av någon klassregel så vilket av alternativen skulle du rekommendera?
Mvh

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » ons 07 sep 2011, 20:59

Rapp skrev:Tackar, får hänga i kranen och spackla lite då. Min båt styrs inte av någon klassregel så vilket av alternativen skulle du rekommendera?
Mvh
Att rodret känns skakigt ibland, kan ju också bero på rodret i sig. En alltför tjock och rund bakkant kan göra att avlösningen vandrar från sida till sida. Och får rodret att skaka. Kanske en enklare ände att börja i? Eller i alla fall bra att kunna utesluta, innan man börjar bygga om kölen.

:o
/T

Anders B
Guldmedlem

Inlägg av Anders B » ons 07 sep 2011, 21:34

Håller absolut med om detta. Fixa bakkanter på köl och roder, 4 mm bredd är perfekt, 10 mm kan gå an. Fixa framkant på roder, radien ska vara ca 1/4 av maxtjockleken. Bygg på kölens bakkant om du tar bort rodret, du behöver inte bygga på lika mycket som rodret, med 40 mm bred bakkant på kölen räcker det med ca 20 cm påbyggnad och helst 5 mm bred (10 mm kan gå an) i akterkant. Så släta och välturade (man känner inga toppar och dalar när handen smeker ytan) som möjligt. En fast propeller framför rodret (som Vegan) skapar också virvlar som känns som skakningar i rodret. Folding är bättre.

Skriv svar