Trimma botten
Trimma botten
Då jag läste Anders B:s initierade inlägg i tråden ”Dumt med så djupt roder?” kom jag att tänka på följande.
Läser och hör titt som tätt att folk spacklar och slippar botten på båten. Syfet är naturligtvis bättre prestanda. Har tex hört att Smargader har olikformig köl pga ljutningstekniken och då kan man ju fatta att man vill få den liksidig. Men varför spacklar man tex på en First 40.7? Är det specifika kända brister man åtgärder då?
Förutom att ytan ska vara slät. Vad ska man titta efter om man vill trimma botten på sin båt? Handlar det om att får bort bulor och inbuktningar?
mvh Erik
Läser och hör titt som tätt att folk spacklar och slippar botten på båten. Syfet är naturligtvis bättre prestanda. Har tex hört att Smargader har olikformig köl pga ljutningstekniken och då kan man ju fatta att man vill få den liksidig. Men varför spacklar man tex på en First 40.7? Är det specifika kända brister man åtgärder då?
Förutom att ytan ska vara slät. Vad ska man titta efter om man vill trimma botten på sin båt? Handlar det om att får bort bulor och inbuktningar?
mvh Erik
Re: Trimma botten
Om man spacklar upp kölen är det för att få en jämn yta, inte bara slät. Alternativt vill man bumpa kölen, dvs ändra profilen en smula. Men för en hydrodynamiskt belastad yta (som kölen, men egentligen hela skrovet, som ju bär upp båten i vattnet) så är det förödande med onödiga trycksförändringar i vattenflödet på grund av inbuktningar i skrovet, hur ytfina de än är i övrigt. Jämn, fin kurva skall det vara. Då klänger vattenströmmen fast så länge det går, och det vill vi.TOR_A skrev:Då jag läste Anders B:s initierade inlägg i tråden ”Dumt med så djupt roder?” kom jag att tänka på följande.
mvh Erik
SWE54:s tips säger det mesta. De kan sammanfattas som "man kan inte slipa för mycket".
Anders S
Fast det finns sätt som ger lägre friktion än en spegelblank botten.
http://www.nasa.gov/centers/langley/new ... blets.html
http://forum.sailingscuttlebutt.com/cgi ... ?post=8414
Fast man får då egentligen inte kappsegla enligt ISAF RRS (Racing Rules of Sailing) paragraf 53:
" SKIN FRICTION
A boat shall not eject or release a substance, such as a polymer, or
have specially textured surfaces that could improve the character of
the flow of water inside the boundary layer."
Så tills man finner ut ett sätt att åstadkomma något av dessa friktionsbegränsande mekanismer utan att kunna fällas av den paragrafen så får man nog slipa.....
http://www.nasa.gov/centers/langley/new ... blets.html
http://forum.sailingscuttlebutt.com/cgi ... ?post=8414
Fast man får då egentligen inte kappsegla enligt ISAF RRS (Racing Rules of Sailing) paragraf 53:
" SKIN FRICTION
A boat shall not eject or release a substance, such as a polymer, or
have specially textured surfaces that could improve the character of
the flow of water inside the boundary layer."
Så tills man finner ut ett sätt att åstadkomma något av dessa friktionsbegränsande mekanismer utan att kunna fällas av den paragrafen så får man nog slipa.....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
-
oceansailor
- Diamantmedlem
Just kölprofilen är väl det man bör kontrollera och åtgärda. Finns ju NASA profiler att jobba med. Inte fel om kölen är liksidig!
Målet med att fixa bottenfinish är att man vill bibehålla laminär strömning på så stor del av undervattenskroppen som möjligt. Laminär strömning innebär ungefär halva friktionsmotståndet jämfört med turbulent strömning, vid låga farter domineras skrovets strömningsmotstånd av friktion och det är då man mest märker effekten av slät botten. Vattentemperaturen (som påverkar vattnets viskositet) har också betydelse. På våren (i kallt vatten) ska man ha bäst ytfinish.
Uppfattningen om hur noga man ska slipa/polera botten på en kappseglingsbåt har skiftat genom åren. För sådär 40 år sen var uppfattningen att det räcker med att jobba med den första metern, med hela kölen och hela rodret (fenkölade båtar med separat roder). Tanken var då att vattenströmningen succesivt störs av skrovet och överslag till turbulent strömning erhålls oavsett hur blank botten är längre bak. Och när väl överslaget skett, så kan man ha en grov yta utan att det bromsar.
Denna uppfattning är idag reviderad. Det beror på att strömningen inte är stationär (som den är hos tex en båtmodell som släpas i en provränna). I verkligheten orsakar båtens ojämna och lite ryckiga rörelser tillsammans med olika vattenrörelser i vågtoppar och vågdalar att vattnets rörelse utefter skrovet hela tiden ändrar riktning. Därför nyskapas hela tiden nya strömningsfält. På områden med bra ytfinish bibehålls den laminära strömningen i dessa nyskapade strömningsfält längre tid jämfört med områden med dålig ytfinish där överslag till turbulent strömning sker snabbare.
En jämn botten är förstås också bra (så lite gropar och toppar som möljligt).
Jag har använt VC17 målat direkt på gelcoaten (vinylesterbåt) och efterpolerat med 1200 papper. Tidigare använde jag hård bottenfärg (med hög kopparhalt) och vattenslipade/polerade upp den. Allt runt båten blev (i mitt fall) blått och det var Inte särskilt miljövänligt. Tunnskiktsfärg innebär betydligt mindre kopparspill. Hoppas det kommer en bra produkt som ersättning för VC17.
Uppfattningen om hur noga man ska slipa/polera botten på en kappseglingsbåt har skiftat genom åren. För sådär 40 år sen var uppfattningen att det räcker med att jobba med den första metern, med hela kölen och hela rodret (fenkölade båtar med separat roder). Tanken var då att vattenströmningen succesivt störs av skrovet och överslag till turbulent strömning erhålls oavsett hur blank botten är längre bak. Och när väl överslaget skett, så kan man ha en grov yta utan att det bromsar.
Denna uppfattning är idag reviderad. Det beror på att strömningen inte är stationär (som den är hos tex en båtmodell som släpas i en provränna). I verkligheten orsakar båtens ojämna och lite ryckiga rörelser tillsammans med olika vattenrörelser i vågtoppar och vågdalar att vattnets rörelse utefter skrovet hela tiden ändrar riktning. Därför nyskapas hela tiden nya strömningsfält. På områden med bra ytfinish bibehålls den laminära strömningen i dessa nyskapade strömningsfält längre tid jämfört med områden med dålig ytfinish där överslag till turbulent strömning sker snabbare.
En jämn botten är förstås också bra (så lite gropar och toppar som möljligt).
Jag har använt VC17 målat direkt på gelcoaten (vinylesterbåt) och efterpolerat med 1200 papper. Tidigare använde jag hård bottenfärg (med hög kopparhalt) och vattenslipade/polerade upp den. Allt runt båten blev (i mitt fall) blått och det var Inte särskilt miljövänligt. Tunnskiktsfärg innebär betydligt mindre kopparspill. Hoppas det kommer en bra produkt som ersättning för VC17.
YES!!
Har slipat många vingar på segelflygplan av samma anledning!
Skönt att höra att jag fortfarande kan utöva våtslip och polish "porr"
med en motiverande anleding!
Gammla VC17 verkar vara bra, nya inte så... Som nybliven segelbåtare
och förhoppningsvis blir det en hel del kappsegling.
Vad ska man använda på mitt pimpningsprojekt? (Maxi Magic)
Har slipat många vingar på segelflygplan av samma anledning!
Skönt att höra att jag fortfarande kan utöva våtslip och polish "porr"
med en motiverande anleding!
Gammla VC17 verkar vara bra, nya inte så... Som nybliven segelbåtare
och förhoppningsvis blir det en hel del kappsegling.
Vad ska man använda på mitt pimpningsprojekt? (Maxi Magic)
http://coppercoat.com/sator skrev: Vad ska man använda på mitt pimpningsprojekt?
Coppercoat är - såvitt jag kan förstå - epoxi uppblandat med kopparpulver i stor mängd. Fördelen med VC17 är ju att det är en tunnskiktsfärg. Oerhört enkel att applicera och sedan polerar man med 2000 papper. Eftersom färgen inte alls är hård, så gör man poleringen med väldigt lätt hand och det går snabbt. Det tar max en timme att fixa perfekt bottenfinish på en 10 m båt. Vad krävs för arbetsinsats för att få en polerad botten med Coppercoat? Jag misstänker att ytan efter att man målat/rollat kräver vattenslipning och polering. Med uppslammat kopparpulver rinnande nedför armarna och kopparkontaminerad mark under båten. Eller?
* Lätt att applicera: Ja. Skumrollers ett måste för att få bra finish. Många skumrollers, dom löser upp sig efter ett tag.Anders B skrev:Coppercoat är - såvitt jag kan förstå - epoxi uppblandat med kopparpulver i stor mängd. Fördelen med VC17 är ju att det är en tunnskiktsfärg. Oerhört enkel att applicera och sedan polerar man med 2000 papper. Eftersom färgen inte alls är hård, så gör man poleringen med väldigt lätt hand och det går snabbt. Det tar max en timme att fixa perfekt bottenfinish på en 10 m båt. Vad krävs för arbetsinsats för att få en polerad botten med Coppercoat? Jag misstänker att ytan efter att man målat/rollat kräver vattenslipning och polering. Med uppslammat kopparpulver rinnande nedför armarna och kopparkontaminerad mark under båten. Eller?
* Tidskrävande att applicera år 1: Jämförelsevis ja. Räkna med att en normal 36-fotare tar en dag för en person.
* Arbetsinsats för polerad botten år 1 - vattenslipa till önskad finhet, polera
* Smutsigt - nej, inte alls.
* År 2-10 - inget arbete med att applicera, enbart lätt polering med slipsvamp av önskad grovhet
* Smutsigt - nej, inte nu heller.
Dock måste man givetvis att ta hänsyn till att det är en epoxybaserad bottenbehandling så kräver tillfredställande härdning innan man slipar. Gärna +2 veckor i > 10 plusgrader. Förarbetet kommer man förstå inte ifrån heller. Bäst om man kan applicera direkt på gelcoat men är det ett "ROT-jobb" så får man räkna med många timmars arberte för att få en slät botten att utgå från. Etc.
Förbjudet att segla i svenska farvatten med en båt behandlad med coppercoat? Förbjudet att marknadsföra coppercoat? Förbjudet att privatimportera coppercoat? Förbjudet att sälja coppercoat? Förbjudet att applicera coppercoat? Förbjudet att sjösätta en båt behandlad med coppercoat?Peter_K skrev:Är det inte så att Coppercoat är förbjuden i Sverige?
Alternativa frågeställningar av likvärdigt intresse
Är det förbjudet att gå över vägen 30 m från ett övergångsställe?
Är det förbjudet att blanda kryddor i bottenfärg?
Är det förbjudet att använda kopparspik på undervattenkroppen av en båt?
Är det förbjudet att spika fast en kopparplåt under kölen?
Är det förbjudet att stryka epoxy på botten av en båt?
Är det förbjudet att hälla en liter glyfosat i epoxyn innan man applicerar den?
Är det förbjudet att gjuta ett båtskrov i glyfosatmättad epoxy?
Hm..
Om man slipar bort all tidigare färg. Lägger på ny gealcoat och nöjer sig med det. Hur ofta får man tvätta om man ska ha botten slät och fin?
Om man slipar bort all tidigare färg. Lägger på ny gealcoat och nöjer sig med det. Hur ofta får man tvätta om man ska ha botten slät och fin?
Många frågor du har där, barry.
Vad jag undrade var om den är tillåten att sälja i Sverige, och det tror jag du förstod.
Det kan ju vara bra att upplysa om sådant när man rekommendeear en produkt tänkte jag.
Vad jag undrade var om den är tillåten att sälja i Sverige, och det tror jag du förstod.
Det kan ju vara bra att upplysa om sådant när man rekommendeear en produkt tänkte jag.
Alla borde ha skägg
Jag tror inte att Kemi har godkänt Coppercoat. Det betyder att det finns i ett "ingenmansland" där det inte är straffbart att använda för en privatperson men inte möjligt att sälja för en näringsidkare. Jag övervägde den lösningen för egen del men lade ner, av flera skäl. Det ena är att kopparpulvret fungerar mot viss typ av beväxning men inte allt, medan färger går att trimma efter behovet på ett annat sätt, det andra var osäkerheten med att efter man lagt på det, så har man ett kopparinfiltrerat epoxyskikt som är ett tveksamt underlag för annan bottenfärg. Sedan anges epoxysubstratet i Coppercoaten vara ett tätskikt i sig, men det tror jag inte på, inte om det är mättat med kopparpulver som skall friläggas för att fungera som antiväx. Under coppercoaten borde man i så fall lägga ett garanterat kompatibelt tätskikt som skyddar skrovet - det borde vara en lösningsmedelsfri epoxy av samma typ.
I England gäller delvis andra förutsättningar, för där kan man normalt komma åt båtbotten vid tidvatten för att ta bort slajm och plack, dvs det vi ser som en grågrön hinna vid upptagningen. Tvättar man bort det här slemmet emellanåt är Coppercoat säkert alldeles utmärkt, speciellt om det håller (som påståtts) i tio år. Jag påstår inte att vanliga bottenfärger är bättre, men de är lättare att underhålla om det behövs. Att måla Coppercoat är ett stort projekt och kräver tid, det har inte alla lust med.
Här har vi också svaret på "vad händer om man har en ren botten och låter den ligga": Efter ungefär en vecka kommer slemmet, efter två veckor kommer växterna och när havstulpanerna sätter bo (sker i perioder), så söker de upp ytan och börjar bygga bo. Snäckorna har en egenhet, då de dör verkar de aktivera härdaren till det limämne som de sitter fast med (typ...), bevisat av hur relativt lätt man kan skava av snäckor vid upptagningen, men hur jobbiga de är efter man låtit dem sitta en vinter. Man får ta upp var eller allra senast varannan vecka och göra rent.
I England gäller delvis andra förutsättningar, för där kan man normalt komma åt båtbotten vid tidvatten för att ta bort slajm och plack, dvs det vi ser som en grågrön hinna vid upptagningen. Tvättar man bort det här slemmet emellanåt är Coppercoat säkert alldeles utmärkt, speciellt om det håller (som påståtts) i tio år. Jag påstår inte att vanliga bottenfärger är bättre, men de är lättare att underhålla om det behövs. Att måla Coppercoat är ett stort projekt och kräver tid, det har inte alla lust med.
Här har vi också svaret på "vad händer om man har en ren botten och låter den ligga": Efter ungefär en vecka kommer slemmet, efter två veckor kommer växterna och när havstulpanerna sätter bo (sker i perioder), så söker de upp ytan och börjar bygga bo. Snäckorna har en egenhet, då de dör verkar de aktivera härdaren till det limämne som de sitter fast med (typ...), bevisat av hur relativt lätt man kan skava av snäckor vid upptagningen, men hur jobbiga de är efter man låtit dem sitta en vinter. Man får ta upp var eller allra senast varannan vecka och göra rent.
Anders S