Bygge av båtvagn till en 6-7 tons 36fots segelbåt.
Bygge av båtvagn till en 6-7 tons 36fots segelbåt.
Hittade ett lämpligt objekt för att bygga en båtvagn för en 36fotare. (ca 11meter lång, 3.60cm bred 6-7 ton)
Vad tror ni? Har fungerat som en trailer till en lastbil och ska enligt uppgift klara en bra bit över 7ton.
Den mäter 100cm över balkarna , 225cm som bredast (över hjulen) och 5-6meter lång.
Kan de vara nåt att bygga på?
Borde inte vara så komplicerat att förlänga dragstången och ordna ett par ställbara stöttor.
Tänker anlita en svetsare till jobbet, är det något man bör tänka på ang. konstruktionen?
Vad tror ni? Har fungerat som en trailer till en lastbil och ska enligt uppgift klara en bra bit över 7ton.
Den mäter 100cm över balkarna , 225cm som bredast (över hjulen) och 5-6meter lång.
Kan de vara nåt att bygga på?
Borde inte vara så komplicerat att förlänga dragstången och ordna ett par ställbara stöttor.
Tänker anlita en svetsare till jobbet, är det något man bör tänka på ang. konstruktionen?
Re: Bygge av båtvagn till en 6-7 tons 36fots segelbåt.
Blir det inte väldigt mycket tryck på draget? Enaxliga båtkärror brukar väl ha hjulen mera mitt på?
om du ändå anlitar en smed så flytta ned tvärbalkarna och svetsa dom på undersidan istället så får du ner båthöjden
Håller med dig om att det borde vara så men ex. den här vagnen är skräddarsydd till en Jeanneau 36i performance (5.6ton) och är byggd för att klara betydligt tyngre båtar.Blir det inte väldigt mycket tryck på draget? Enaxliga båtkärror brukar väl ha hjulen mera mitt på?
Ägaren på "mitt" varv visade mig denna vagn som ett bra exempel och som enligt han var enkel att manövrera bakom en traktor.
Denna är byggd i Scaniabalkar och är 2 meter bred över balkarna och 3.60 över hjulen.
Vagnen jag tänkte bygga på har rejäla balkar men är alltså smalare, är det någon nackdel?
Enklast vore väl att beställa en liknande vagn som den blåa, men den kostar närmare 50" att låta tillverka...
Låter klokt, tror tyvärr det är genomgående axel så det går nog inte att göra den helt lågbyggd, men några dec. borde man tjäna på det.om du ändå anlitar en smed så flytta ned tvärbalkarna och svetsa dom på undersidan istället så får du ner båthöjden
Hej
Vänd på båten, låt aktern stå mot draget, tyngdpunkten ligger i aktra delen av båten. Kärran kan då göras mycket kortare och fören sticka ut bakåt utan någon kärra under.
Hälsningar Ove
Vänd på båten, låt aktern stå mot draget, tyngdpunkten ligger i aktra delen av båten. Kärran kan då göras mycket kortare och fören sticka ut bakåt utan någon kärra under.
Hälsningar Ove
Ok, hjulen såg ut att sitta väldigt lång bak på första bilden.dvraptor skrev: Håller med dig om att det borde vara så men ex. den här vagnen är skräddarsydd till en Jeanneau 36i performance (5.6ton) och är byggd för att klara betydligt tyngre båtar.
Ägaren på "mitt" varv visade mig denna vagn som ett bra exempel och som enligt han var enkel att manövrera bakom en traktor.
Största utmaningen med denna typ av kärror är att få rätt balans. Men när balansen är riktig så är kärran väldigt lättmanövrerad. Men det är enklare att få en "vanlig" kärra bra. Även om en tvåaxlad är hopplös att backa med (för mig i alla fall)
Hej!
Har själv en båtvagn som jag köpte "färdig" till vår Bavaria 33.
Som sagts så kommer en hel del vikt fram så det är viktigt att få kölen genast framom axeln. Höjden har enligt min åsikt ingen betydelse eftersom du sänker ner kölen mellan rambalkarna och där gör en skena för den att vila på. Jag har endast fyra stöttor men det går bra ändå, kör båten ca femton kilometer hem till oss. Axeln måste du nog förlänga så att den blir bredare i gången, denhär vagnen var först bara 2,25 vid hjulen, men det är för smalt (båten 3,50 m), nu har vi gjort om den så att den är tre meter och nu är det ok.
Kan försökasända dig några bilder om du är intresserad.
Lycka till med bygget!
Har själv en båtvagn som jag köpte "färdig" till vår Bavaria 33.
Som sagts så kommer en hel del vikt fram så det är viktigt att få kölen genast framom axeln. Höjden har enligt min åsikt ingen betydelse eftersom du sänker ner kölen mellan rambalkarna och där gör en skena för den att vila på. Jag har endast fyra stöttor men det går bra ändå, kör båten ca femton kilometer hem till oss. Axeln måste du nog förlänga så att den blir bredare i gången, denhär vagnen var först bara 2,25 vid hjulen, men det är för smalt (båten 3,50 m), nu har vi gjort om den så att den är tre meter och nu är det ok.
Kan försökasända dig några bilder om du är intresserad.
Lycka till med bygget!
Så här traspoteras båtarna i Henån. http://bavaria40.dinstudio.se/gallery_47.html
En hydralisk vagn som hämtar upp vaggor.
Vaggan är 3m lång och 2m bred, hjulen bygger ut ca 30cm på var sida. Tot bredd 2,6m.
Inga spännband och en fartglad föra som gör det här 100 tals gånger både vår och höst.
Min båt är 12,4x4 och vägde i kranen 9800 kg.
Den står helt på kölen men är framflyttad i vagga ca 40cm så båten får en jämnvikt i centrum på vaggan och att stöttorna bak tar upp lite av bakvikten.
Kan vara bra att veta när ni bygger vagnar.
Håller själv på att bygga om en vagn som ska passa båten. Den blir 5,2m lång mellan stöttorna och 2,6m bred. Då passar den exakt enl belastningpunkterna i instruktionboken.
//Jonas
En hydralisk vagn som hämtar upp vaggor.
Vaggan är 3m lång och 2m bred, hjulen bygger ut ca 30cm på var sida. Tot bredd 2,6m.
Inga spännband och en fartglad föra som gör det här 100 tals gånger både vår och höst.
Min båt är 12,4x4 och vägde i kranen 9800 kg.
Den står helt på kölen men är framflyttad i vagga ca 40cm så båten får en jämnvikt i centrum på vaggan och att stöttorna bak tar upp lite av bakvikten.
Kan vara bra att veta när ni bygger vagnar.
Håller själv på att bygga om en vagn som ska passa båten. Den blir 5,2m lång mellan stöttorna och 2,6m bred. Då passar den exakt enl belastningpunkterna i instruktionboken.
//Jonas