Årets proppellerskörd

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Johan 52
Diamantmedlem

Årets proppellerskörd

Inlägg av Johan 52 » mån 03 okt 2011, 08:30

Tulpanerna på propellern var ovanligt få i år.
Offeranoderna är tillbörligt uppätna så matrialavgång från propellern borde inte vara orsaken.
Någon mer som haft onormal påväxt åt något håll?

Bild

Bild

Bild

Bild

På sista bilden är det danska mirakelmedlet som bygger på nanoteknik använt. Då borstade jag ändå propellern ett par gånger under sommaren.
Medlet fanns kvar i butik i våras om ngn är intresserad av att prova.// Johan.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Re: Årets proppellerskörd

Inlägg av Seawolf » mån 03 okt 2011, 08:58

Alla bilderna visar att det är zinkanoderna som orsakar beväxningen. De hindrar kopparjoner att avgå från propellerbronset samt från ev. kopparhaltig bottenfärg som målats på axeln.
MEN: stödlagret som också är målat med (roligen starkt kopparhaltig) bottenfärg och som sitter omedelbart intill zinkanoderna har inte en enda havstulpan. Orsaken är att gummilagret medför att offeranoderna inte påverkar stödlagtret, och där kan alltså kopparfärgen avge sina skyddande kopperjoner.

Det är inget konstigt med detta. Lösningen är att se till att axel och propeller aldrig någonsin kan utsättas för krypströmmar och att propellern är av en legering som klarar havsvatten utan offeranod.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » mån 03 okt 2011, 09:23

Varför det växer, och varför det växer olika på olika delar, kan jag.
Varför det inte växer på propellern nu däremot, det är frågan.
Var det ett dåligt tulpanår i år ? Kanske beror det på häxbrygden till bottenfärg ? Nyimpregnerad stolpe brevid båten ? Ändrat vattenflöde kring bryggan?

Själv hoppas & tror jag på färgen men får nog vänta ett år till innan man är i hamn (försöker vara rolig) ang. propellerbeväxning.// Johan.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » fre 28 okt 2011, 19:21

Nu efter upptagningen kan jag konstatera att :
- vattenfast fett samt avsaknad av zinkanod håller propellern ren från beväxning/tulpaner
- dinitrol fungerar inte för att hålla havstulpaner borta.

( jag hade missat bottenfärg på några fläckar, och där var det havstulpaner !! Täta skogar )
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » sön 30 okt 2011, 18:14

Johan 52 skrev:Själv hoppas & tror jag på färgen men får nog vänta ett år till innan man är i hamn (försöker vara rolig) ang. propellerbeväxning.// Johan.
Vad är det för färg du har målat med?

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » sön 06 nov 2011, 17:50

Hempels kopparfärg + egna organiska "motmedel". // Johan.

Skriv svar