Koka kaffe
Koka kaffe
Igår åkte jag förbi ÖoB. De hade en mindre kaffbryggare för endast 66 kr(!). Eftersom den var på endast 550W blev jag intresserad av att få experimentera lite. Till saken hör att jag inte drcker speciellt mycket kaffe. Men i forskningssyfte får man offra sig ibland.
Alltså åkte jag ned till båten med den nyinköpta bryggaren och körde igång invertern. På 4 m 30 sek hade den bryggt två stora koppar kaffe. Strömförbrukning låg konstant på 50A. Det åtgår alltså ca 3,8 Ah men pga Peukert-effekten blir det ca 5,4 Ah som tas ur batterierna. Helt acceptabelt. Så nu får jag göra en liten hylla så att bryggaren får en permanent plats ombord. Att koka vatten på spisen för att brygga kaffe tillhör inte mina favoriter, i synnerhet inte i sjön. Risken för skållningsskador är inte helt liten så bryggaren känns ganska vettig.
Invertern är en helt vanlig, billig av "modifierad sinus"-typ.
Alltså åkte jag ned till båten med den nyinköpta bryggaren och körde igång invertern. På 4 m 30 sek hade den bryggt två stora koppar kaffe. Strömförbrukning låg konstant på 50A. Det åtgår alltså ca 3,8 Ah men pga Peukert-effekten blir det ca 5,4 Ah som tas ur batterierna. Helt acceptabelt. Så nu får jag göra en liten hylla så att bryggaren får en permanent plats ombord. Att koka vatten på spisen för att brygga kaffe tillhör inte mina favoriter, i synnerhet inte i sjön. Risken för skållningsskador är inte helt liten så bryggaren känns ganska vettig.
Invertern är en helt vanlig, billig av "modifierad sinus"-typ.
Re: Koka kaffe
Jag vill slå ett slag för riktigt kaffe! För det vill man väl ha?
Då är Handpresso ett utmärkt (det enda?) alternativ. Man få visserligen koka en skvätt vatten. Men om man håller sig i en diskho när man häller och fixar skall man vara mer än lovligt klantig för att skålla sig. Och man får en utmärkt, riktig espresso, med angenäm crema, styrka och smak.
Och de individuellt förpackade podsen håller sig fräscha i minst ett år så man kan köpa storpack till vettigt pris och behöver inte bekymra sig för att kaffet blir gammalt.
http://www.handpresso.se/
Då är Handpresso ett utmärkt (det enda?) alternativ. Man få visserligen koka en skvätt vatten. Men om man håller sig i en diskho när man häller och fixar skall man vara mer än lovligt klantig för att skålla sig. Och man får en utmärkt, riktig espresso, med angenäm crema, styrka och smak.
Och de individuellt förpackade podsen håller sig fräscha i minst ett år så man kan köpa storpack till vettigt pris och behöver inte bekymra sig för att kaffet blir gammalt.
http://www.handpresso.se/
Kan tipsa om att ÖoB även har en filtertratt för termos för ca 20:- Vi bytte från frystorkat till denna i somras och är hur nöjda som helst.
Här blir det enbart brygg och espresso, det finns en gammal näskaffe i absoluta nödfall om det andra skulle ta slut, fast då tar jag nog hellre en kopp te...
Det bryggs i termos via tratt eller espresso i en espressobryggare.
Esspressobryggaren var lite liten för spisen så jag köpte 2 stora pc-fläktgaller, ett för att ha espressobryggaren på och det andra som galler i en kastrull så att man kan värma/baka lite bröd när man vill ha det, och det funkar faktiskt!
Fast kastrullen ser ju inte så kul ut såklart iof...
Det bryggs i termos via tratt eller espresso i en espressobryggare.
Esspressobryggaren var lite liten för spisen så jag köpte 2 stora pc-fläktgaller, ett för att ha espressobryggaren på och det andra som galler i en kastrull så att man kan värma/baka lite bröd när man vill ha det, och det funkar faktiskt!
Fast kastrullen ser ju inte så kul ut såklart iof...
- Diamantmedlem
- Kontakt:
/Anders G
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Vi kör med kokkaffe o kaffepanna. På Enospisen står den så still i sjögång att den står där för jämnan.
Kokar man upp kaffet och direkt häller upp det genom en kaffesil på termos så blir det ganska likt bryggkaffe, inte alls som när man låter det vara kvar i pannan med all kaffesump. Gå på lopppis och leta en fin panna, det är det bästa. Vattnet ska vara kokande för att dra ur all smak ur kaffet, små kaffebryggare ger långt i från kokande vatten...
Kokar man upp kaffet och direkt häller upp det genom en kaffesil på termos så blir det ganska likt bryggkaffe, inte alls som när man låter det vara kvar i pannan med all kaffesump. Gå på lopppis och leta en fin panna, det är det bästa. Vattnet ska vara kokande för att dra ur all smak ur kaffet, små kaffebryggare ger långt i från kokande vatten...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Vi kör med elektrisk vattenvärmare ( 220V 1000w ) som på några minuter levererar
hetvatten till pressbryggare. Nu har vi dessutom hittat pressbryggare i stål ( som inte
krossas i sjögång).
Hetvatten är även användbart till "varma koppen" ,skön värme för frusna seglare.
220 används dessutom till vår elektriska smörgåsgrill, perfekt mellanmål i sittbrunnen !
hetvatten till pressbryggare. Nu har vi dessutom hittat pressbryggare i stål ( som inte
krossas i sjögång).
Hetvatten är även användbart till "varma koppen" ,skön värme för frusna seglare.
220 används dessutom till vår elektriska smörgåsgrill, perfekt mellanmål i sittbrunnen !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Vi fyller alltid en termos med varmt vatten vid frukost så slipper man värma under gång.. Praktiskt och enkelt.
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Lite off topic - men när vi ändå är inne på köksregionerna. Har ni använt tryckkokare i båten?
//Mats
//Mats
Scanner 391 nr 142
O ja. Den är perfekt i båten, halverad koktid och inget som kan koka över eller rinna ut.Mats Brage skrev:Lite off topic - men när vi ändå är inne på köksregionerna. Har ni använt tryckkokare i båten?
//Mats
Förr kokade vi ofta grytor och tog med oss på dagsutflykter. Man kan även koka hemma och frysa hela grytan för att sen ta med.
Jag blev nyfiken men hittade inget sådant på ÖoB.Kan tipsa om att ÖoB även har en filtertratt för termos för ca 20:-
Tryckkokare - javisst. Har en gammal 60-talare med tre iläggskorgar i auminium för resp matvara - lätta att plocka upp efter kok.
Maten blir klar mycket snabbare och ingen skållar sig. Robusta kärl.
Maten blir klar mycket snabbare och ingen skållar sig. Robusta kärl.