Vad kostar båtlivet?
Vad kostar båtlivet?
Den rubricerade frågan ska man väl egentligen inte ställa sig eftersom det handlar så mycket mer än om pengar, det är helt enkelt en väldigt viktig del av livet för de flesta skribenter på detta forum, så även mig
Därför har jag väl, i ärlighets namn, undvikit att räkna samman vad jag lagt på båten de senaste åren. Men igår satte jag mig och räknade samman vad "investeringarna" i båten uppgått till, dvs då ingår inte båtplats, hamnavgifter, försäkring, avsaknad av avkastning på kapital och allt annat som hör den löpande driften till. Beloppet stannade på 167 000 kr sedan 2007 men då ingår inköp av gummibåt, men inget nytt teakdäck, segel eller motor. Häpnadsväckande summa är men nu är bäten på många sätt i bättre skick än ny och det är en himla glädje. Är det värt? Ja, det tycker jag nog.
Därför har jag väl, i ärlighets namn, undvikit att räkna samman vad jag lagt på båten de senaste åren. Men igår satte jag mig och räknade samman vad "investeringarna" i båten uppgått till, dvs då ingår inte båtplats, hamnavgifter, försäkring, avsaknad av avkastning på kapital och allt annat som hör den löpande driften till. Beloppet stannade på 167 000 kr sedan 2007 men då ingår inköp av gummibåt, men inget nytt teakdäck, segel eller motor. Häpnadsväckande summa är men nu är bäten på många sätt i bättre skick än ny och det är en himla glädje. Är det värt? Ja, det tycker jag nog.
Henric D
Re: Vad kostar båtlivet?
Har ett smärre antal båtar.
Det är värt varenda krona.
Men mycket blir det.
Det är värt varenda krona.
Men mycket blir det.
Genomsnittlig årlig summa för underhåll 10 kkr innefattar bl.a. motorbyte o två segelgarderober under en tid av 25 år.
IW31.
IW31.
Segla vackert.
10 000 kr i underhåll över 25 år tror jag är en ren glädjesiffra om man vill hålla båten i skick och bevara värdet. Skulle nog tippa på minst det dubbla för en 31-fotare och därutöver.
Henric D
-
Pirateking
- Guldmedlem
Jag har slutat räkna för länge sedan, det som står på inköpslistan nu är en ny komplett rigg + nya segel så det går väl på en 150 000 kr om man skall köpa nytt. Det är inga småsmulor precis, båtlivet medför förhoppningsvis en bättre hälsa och det skall man nog undvika att räkna i pengar tror jag, detta är anledningen till att jag alltid varit (och kommer att vara) stentuff i min attityd till förhandlingar om båtplatshyror etc.HR312 skrev:Den rubricerade frågan ska man väl egentligen inte ställa sig eftersom det handlar så mycket mer än om pengar, det är helt enkelt en väldigt viktig del av livet för de flesta skribenter på detta forum, så även mig
Jag tror att kostnaderna (då tänker jag i första hand på en efterfrågeutsatt sektor som båtplatserna) kommer att öka dramatiskt på allt förutom möjligen båtbegagnatpriserna beroende på det ökade antalet människorna på sjön. Det kan man ju tycka vad man vill om, men det är ingen mänsklig rättighet att få ha båt. Möjligen kan ökade kostnader relativt normalpersonsens intjänandeförmåga leda till färre personer på sjön och en mindre bealstning på våra skärgårdar. Det är ju möjligen det "positiva" med höga kostnader för båtägandet.
Henric D
-
Pirateking
- Guldmedlem
Allting hänger ihop, det finns ett "visst belopp" som man kan plocka ut ur båtägarna, det är jag tämligen säker på. Låt säga att vi hyrde ut båtplatserna i gbg till högstbjudande under några år, kortsiktigt skulle de som båtplatsägare tjäna på det men långsiktigt? Hur tänker du då som affärsman Hr312?HR312 skrev:Jag tror att kostnaderna (då tänker jag i första hand på en efterfrågeutsatt sektor som båtplatserna) kommer att öka dramatiskt på allt förutom möjligen båtbegagnatpriserna beroende på det ökade antalet människorna på sjön. Det kan man ju tycka vad man vill om, men det är ingen mänsklig rättighet att få ha båt. Möjligen kan ökade kostnader relativt normalpersonsens intjänandeförmåga leda till färre personer på sjön och en mindre bealstning på våra skärgårdar. Det är ju möjligen det "positiva" med höga kostnader för båtägandet.
Skulle jag räkna ihop alla utgifter jag haft under det senaste årtionet så blir summan säkerligen högre än 200 000:-. De stora utgifterna som jag kan i huvudet är:
3 X segel: Boding ~25 000:- inkl Furlex 100S, UK ~25 000:-, Gransegel ~60 000:- inkl kapell.
Nuvarande motor Yamaha 6hk ~20 0000:-
Dynor 16 500:-
Sprayhood X 2 från Garbo ~5 000:- styck. Bytte till svart, första marinblå.
Sprayhoodförlängning/ sittbrunnskapell som täcker halva sittbrunnen 5 500:-
Kylskåp ~6 000:-
Solpaneler ~5 000:-
Storskotskena ~3 500:-
Autopilot ~4 500:-
Jag håller nu på med totalrenovering av ruffen, slutsumman kommer lätt hamna över 10 000:-
Nya rutor beställda 5 500:-
Jag har även ett helt galet projekt på gång, ny mast och nya membransegel, hårdvindsfock samt Code 0. Jag har inte fått slutgiltig offert än men jag räknar med åtminstone 120 000:-
Allt underhållsmaterial, dekaler etc som hittills gått åt är inte medräknat, det är svårt uppskatta men där är summan MINST på 50 000:-
Allt till en Maxi 77 som köptes för 45 000:-, helt galet om man tänker efter men men.
3 X segel: Boding ~25 000:- inkl Furlex 100S, UK ~25 000:-, Gransegel ~60 000:- inkl kapell.
Nuvarande motor Yamaha 6hk ~20 0000:-
Dynor 16 500:-
Sprayhood X 2 från Garbo ~5 000:- styck. Bytte till svart, första marinblå.
Sprayhoodförlängning/ sittbrunnskapell som täcker halva sittbrunnen 5 500:-
Kylskåp ~6 000:-
Solpaneler ~5 000:-
Storskotskena ~3 500:-
Autopilot ~4 500:-
Jag håller nu på med totalrenovering av ruffen, slutsumman kommer lätt hamna över 10 000:-
Nya rutor beställda 5 500:-
Jag har även ett helt galet projekt på gång, ny mast och nya membransegel, hårdvindsfock samt Code 0. Jag har inte fått slutgiltig offert än men jag räknar med åtminstone 120 000:-
Allt underhållsmaterial, dekaler etc som hittills gått åt är inte medräknat, det är svårt uppskatta men där är summan MINST på 50 000:-
Allt till en Maxi 77 som köptes för 45 000:-, helt galet om man tänker efter men men.
Bär av, bär av, BÄR AV
underbart att höra august, säkert en 77:a i toppskick!
det blir en speciell båt
det blir en speciell båt
Henric D
Sen är väl frågan vad man skulle gjort istället? Lagt pengarna på hög? Åkt till Mallis? Anlagt tennisbana i trädgården? Nej tack, bättre att använda pengarna på det jag tycker är kul, nämligen båtliv! Att det dessutom betyder att mina barn blir vana vid sjön och båtlivet är ju en ren bonus.
Aclei
Det är ingen glädjesiffra. det är faktiska pengar ut ur fickan. Summan efter 25 år är 250kkr.HR312 skrev:10 000 kr i underhåll över 25 år tror jag är en ren glädjesiffra om man vill hålla båten i skick och bevara värdet. Skulle nog tippa på minst det dubbla för en 31-fotare och därutöver.
Platshyran ingår naturligtvis inte i den siffran. Sommar o vinterplats kostar i dag lika mycket... Till saken hör att jag utför allt arbete på
flyteteyget med egna händer.
Segla vackert.
Jag har en Jeanneau 35 på västkusten, denna vinterförvarar jag inomhus på varv i varmhall till en kostnad på 28.000,-
Härtill kommer sommarplats i marina 9.500,-
I mitt fall så går båtlivet på c:a 50.000,- och då har jag inte seglat en enda distans, och då har jag inte räknat på kapitalkostnader eller värdeminskning.
Att hyra båt framstår mer som ett alternativ, om det inte vore så att man så gärna vill äga sin båt.
Vi är ju konsumenter så lätta på lädret.
......./ lasse
Härtill kommer sommarplats i marina 9.500,-
I mitt fall så går båtlivet på c:a 50.000,- och då har jag inte seglat en enda distans, och då har jag inte räknat på kapitalkostnader eller värdeminskning.
Att hyra båt framstår mer som ett alternativ, om det inte vore så att man så gärna vill äga sin båt.
Vi är ju konsumenter så lätta på lädret.
......./ lasse
lasse
_/)_/)_/)_/)
Jeanneau SO 35
_/)_/)_/)_/)
Jeanneau SO 35
Båtlivet är för dyrt, alldeles för dyrt. Jag tror jag blir tvungen att lämna det. Kostnaderna för vinter o sommarplats står inte i någon rimlig proportion till vad en liten billig båt kostar. Tiden man kan utnyttja båten är för kort. Dessutom finns det för många motorbåtar som kör för nära med för stort svall, för många trasiga kanalsignaler som gör att man får möte med handelsfartyg där det är för trångt, &c, &c. Sen har vi alla så kallade skärgårdskommuner där tillgången på sommar och vinterplatser är sämre än i inlandskommuner som helt saknar förbindelse med segelbart vatten.
xyz123
-
nilsnobbing
- Platinamedlem
Min erfarenhet är att det inte alls behöver vara mördande dyrt. Det finns en snobbism inom båtlivet och en tro på att båten måste vara i toppskick. Det behöver den inte. Båten ska vara i sjövärdigt skick, men repiga fribord, böldpest och sunkiga dynor påverkar inte sjövärdigheten. Men folk kanske tittar snett på bryggan, så det är väl bäst att investera några tiotusingar till? Dessutom investeras mycket pengar i bekvämlighetsutrustning som inte är nödvändig, men kanske önskvärd. Man väljer sin egen kostnadsnivå till stor del.
Nils Nobbing - lågbudgetseglare (just nu nollbudget tyvärr)
Nils Nobbing - lågbudgetseglare (just nu nollbudget tyvärr)
Va dum man kan vara,
Inte hade jag en enda susning om att pris för vinterförvaring samt sommar plats berodde på om båten var sunkig eller bemängd med repor eller böldpest.
Tur att det finns intelligenta seglare.
Inte hade jag en enda susning om att pris för vinterförvaring samt sommar plats berodde på om båten var sunkig eller bemängd med repor eller böldpest.
Tur att det finns intelligenta seglare.
lasse
_/)_/)_/)_/)
Jeanneau SO 35
_/)_/)_/)_/)
Jeanneau SO 35