Vad kostar båtlivet?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
SWE54
Diamantmedlem

Re: Vad kostar båtlivet?

Inlägg av SWE54 » ons 12 okt 2011, 15:47

Bosslady skrev:Va dum man kan vara,
Inte hade jag en enda susning om att pris för vinterförvaring samt sommar plats berodde på om båten var sunkig eller bemängd med repor eller böldpest.
Tur att det finns intelligenta seglare.
Så kan det nog vara till viss del. En mer påkostad vintertäckning ger oftast bättre skydd och inomhushall är ju rena lyxen och kostar ju såklart därefter.
Visst mår båten bättre av att stå inomhus och bevaras därmed också bättre. Är det å andra sidan värt kostnaderna om man har en gammal och sliten båt..?
Så visst kan det höra ihop.

Jag håller med nilsnobbing att det inte behöver vara så överdrivet kostsamt. Sen beror det väl lite på vad man anser vara kostsamt.
Runt 8.000 SEK går till båtplats+vinterförvaring per år, 1.500 SEK till bottenfärg, allmänt underhåll och uppgraderingar någon tusing och så kostar väl seglen runt 1.000 -1.500 SEK per cruisingsegel per år om man slår ut det lite grovt. Bränsle och motorunderhåll är för mig försumbart, utombordare och 25 l bensin. Så i runda slängar ca 15.000 SEK.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 12 okt 2011, 16:54

Inte hade jag en enda susning om att pris för vinterförvaring samt sommar plats berodde på om båten var sunkig eller bemängd med repor eller böldpest.
Om man har en litet enklare båt kanske man inte behöver betala (kollar.... tjuåttatusen!) för att förvara inomhus i varmhall.

Det är väl svårt att ha båt för mindre än tio papp om året, men den stora summan där är bryggplats och lyft. Det andra kan man nog ekonomisera med en hel del.
Anders S

Berra2
Platinamedlem

Inlägg av Berra2 » tor 13 okt 2011, 09:10

Tycker sådana här diskussioner blir konstiga och grunda.

De flesta har väl en båt för att använda den. När man är ledig. När man skulle gjort något annat om man inte använde båten. Något som skulle kostat pengar det med.

Vår båt kostar kanske 30.000:- om året, allt inräknat. Vi använder den fem till sju veckor per år. Skulle jag hyra stuga, åka till legoland eller Thailand dessa veckor hade det troligen blivit mycket dyrare.

En båt är dyr om man inte använder den. Använder man den så blir det ofta en medeldyr eller tom billig semester.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Inlägg av mariatherese » tor 13 okt 2011, 10:41

Jag förstår ju att båtlivet måste kosta. Jag knotar inte när jag årligen öppnar plånboken för vinter- och sommarplats till båten. Ej heller för att få viss service på båten utförd som vi gärna slipper att göra själva. Sen tillkommer ju gästhamnsavgifter och en massa annat som kanske är lite mer av frivillig natur. Vi har en årlig budget för bara det löpande som inte går av för hackor...

Det som retar mig är dock när man verkligen anstränger sig för att skinna oss båtägare. Senaste exemplet är väl när Mekonomen försökte ge sig in i tillbehörsmarknaden. Skamligt. Detsamma gäller vissa andra båtprylar som blir många gånger dyrare bara för att de innehåller ordet "Marin", utan att för den sakens skull hålla någon som helst högre kvalitet.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tor 13 okt 2011, 11:27

mariatherese skrev:Jag förstår ju att båtlivet måste kosta. Jag knotar inte när jag årligen öppnar plånboken för vinter- och sommarplats till båten. Ej heller för att få viss service på båten utförd som vi gärna slipper att göra själva. Sen tillkommer ju gästhamnsavgifter och en massa annat som kanske är lite mer av frivillig natur. Vi har en årlig budget för bara det löpande som inte går av för hackor...

Det som retar mig är dock när man verkligen anstränger sig för att skinna oss båtägare. Senaste exemplet är väl när Mekonomen försökte ge sig in i tillbehörsmarknaden. Skamligt. Detsamma gäller vissa andra båtprylar som blir många gånger dyrare bara för att de innehåller ordet "Marin", utan att för den sakens skull hålla någon som helst högre kvalitet.
Nu förstår jag inte. Är det skamligt att mekonomen försöker ge sig in i båtbranchen ? Eller
tycker du det är skamligt att vissa leverantörer försökte motarbeta mekonomens försök ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 13 okt 2011, 12:11

Det skamliga är nog att några leverantörer inte ville leverera till Mekonomen.

Nu finns det en liten hake: Yanmar och Volvo (etablerat SNOR-dyra på reservdelar och servicedelar) vill naturligtvis att deras kund (Mekonomen) skall köpa hela sitt Volvo- och Yanmarsortiment från dem. Mekonomen affärside är att sälja slit- och högfrekvensdelar via OEM (i bästa fall) eller via pirattillverkare (i en del andra fall). När det gäller bilar är detta relativt enkelt (där finns det mesta), men fungerar "sådär" vad gäller marinmotorer. För att få fullsortiment måste man då köpa en del från Yanmar/Volvo etc, men de mer lönsamma slit/serviceprodukterna tar man "på stan".

Själv handlar jag oljefilter, olja, drivremmar, impellrar och annat sådant på Biltema, men jag inser ju att vill jag ha en vattenpump eller en kåpa till någon transmission, så får jag köpa dyra originaldelar.
Anders S

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tor 13 okt 2011, 14:27

Anders S skrev:Det skamliga är nog att några leverantörer inte ville leverera till Mekonomen.

Nu finns det en liten hake: Yanmar och Volvo (etablerat SNOR-dyra på reservdelar och servicedelar) vill naturligtvis att deras kund (Mekonomen) skall köpa hela sitt Volvo- och Yanmarsortiment från dem. Mekonomen affärside är att sälja slit- och högfrekvensdelar via OEM (i bästa fall) eller via pirattillverkare (i en del andra fall). När det gäller bilar är detta relativt enkelt (där finns det mesta), men fungerar "sådär" vad gäller marinmotorer. För att få fullsortiment måste man då köpa en del från Yanmar/Volvo etc, men de mer lönsamma slit/serviceprodukterna tar man "på stan".

Själv handlar jag oljefilter, olja, drivremmar, impellrar och annat sådant på Biltema, men jag inser ju att vill jag ha en vattenpump eller en kåpa till någon transmission, så får jag köpa dyra originaldelar.
Vi som kör med kubota/mitsubishi/iveco kan ju vända oss till närmaste traktorverkstad ( såvida det
inte är t.ex. avgaslimpa eller andra marin-specialer)

Pentadelar borde ju duga med shiabura ( om de nu säljer något OEM i sverige) yanmar är sämre, de gör hela kedjan
själva.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

nilsnobbing
Platinamedlem

Inlägg av nilsnobbing » tor 13 okt 2011, 19:53

Bosslady, nog har du valt. Inte behöner väl båten stå inomhus i värme? Men läs en gång till det jag skrev istället för att vara spydig. Jag skrev att man till stor del väljer kostnadsnivå. Där kan man t ex välvilligt förstå att bryggplats kan vara en sådan kostnad som är svår att påverka.

Tycker du det är dyrt med din 35-fotare? Byt upp dig till en mindre båt. Små bekymmer - små pengar! :-)

Nils Nobbing

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » sön 16 okt 2011, 23:35

Fråga till HR312:

Skulle du kunna speca dina utlägg enligt ovan? Gärna även vad normaldrift i form av hamnplats, försäkring, etc kostar!

---------
(Kan tyvärr inte markera/citera, det är inte bara inloggningen som strular.)
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

LinusA2
Trogen medlem

Inlägg av LinusA2 » mån 17 okt 2011, 11:33

Jag började segla som student.

Första båten kostade totalt 17-18000 kr inkl. båtplats hela säsongen. Det var en liten hurley-liknande 22fot med nästan ny utombordare. Detta delades med en kompis och vi hade en fantastisk sommar med både rigghaveri och grundstötningar. Såldes för 5000 till en idiot från göteborg vid namn Sören. Han tog ut motorn och det nya origo3000 köket och sålde den vidare direkt utan att informera näste köpare om skador från grundstötning m.m.

Andra båten var en vega. Inköp 45000, såld för samma summa till Polen.
Årskostnad var ca 7-8000 (sjö och landplats + lyft + bottenfärg och lite annat smått)
Lade ner ca 10 000 till på båten; ny toa, vhf, autopilot och landströmsladdare. Var här ensam ägare och fortfarande student, jobbade mycket helg under studieåret och hade en fantastisk sommar med 2 månader på havet: danmark, tyskland, polen, bornholm, öland, gotland och hela svenska kusten däromkring.

Nu har jag en maxi84 som köptes i våras för 200 000. Ny motor (VP MD2020) och nya segel 2003, därav priset.
Årskostnaderrna ligger högre nu, uppskattningsvis bortåt 12-15000 med båtplats, vinterkonservering, vårrustning osv.
Kommer väl bli en del inköp till våren; ny toa, nya tågvirken, vhf, eventuellt solceller. Tanken är att byta upp mig till en värdig långseglare (HR, Najad, OE, Malö etc, 31-34 fot) inom två tre år och då vill jag kunna sälja denna pärla så jag tänkte hålla skicket på båt och motor i topp.

Slutsats: det gick att komma undan billigt om man ville, enligt mig räcker 5-600 kr i månaden utöver inköpet om man bara gör det nödvändigaste.

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » mån 17 okt 2011, 20:26

Om man inte tycker att det är kul att pilla, och drömma om nya projekt för pärlan så är det nog mer ekonomiskt att hyra båt om man ser till
vad det kostar att segla per timma. Men jag tror att de flesta av oss på forumet tycker att det är så kul att äga, drömma och planera att vi är beredda att betala en slant för detta nöje.

seniorseglare
Platinamedlem

Inlägg av seniorseglare » tis 18 okt 2011, 11:06

Läste Arne Mårtenssons bok "vid nytt roder", han var ju VD för Handelsbanken och kan säkert en del om ekonomi. Han skriver att en tumregel är en årlig kostnad av 10% av båtens inköpsvärde vid långsegling och 5% vid "Svensson-segling". Min erfarenhet är att jag ligger långt under den summan per år - inklusive kapitalkostnad, sommarplats och vinterförvaring.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Inlägg av mariatherese » tor 20 okt 2011, 13:50

5%? Hade han räknat in avskrivning på segel, motor, kapell, tåg och andra saker som kan behöva bytas under båtens livslängd? Jag skulle nog säga att det ligger lite högre... kan kanske bero på att jag har en billigare båt också...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 20 okt 2011, 14:45

mariatherese skrev:5%? Hade han räknat in avskrivning på segel, motor, kapell, tåg och andra saker som kan behöva bytas under båtens livslängd? Jag skulle nog säga att det ligger lite högre... kan kanske bero på att jag har en billigare båt också...
Ja, den tumregeln kan vi skjuta ner direkt: Det är bara att jämföra en ny båt för 3 miljoner med en ungefär lika stor begagnad båt för 300.000. Den nya, felfria båten får då 150.000 kronor i driftbudget, den gamla och slitna (mycket slitna...) äldre båten får en driftbudget på 15.000 kronor. Kan båda vara rimliga, eller bara den ena, och i så fall vilken. (Det förstår ju var och en att sådär kan bara en bankdirektör räkna på saken.)

Givetvis kostar båtlivet det var och en vill lägga ut. Nästa säsong kommer jag att ivestera bortemot 100.000 i båten (segel, ny stående och löpande rigg, allmänna renoveringar och annat mer eller mindre nödvändigt. Sedan dröjer det ju ett tag innan det blir aktuellt med så stora utgifter igen. (Klart och tydligt självbedrägeri...) Många byter kostnader i reda pengar mot eget arbete, andra projektleder och jagar "lägsta pris" på service olika håll och ekonomiserar på andra sätt. Bara en skitsak som att "serva värmaren" kan ju göras själv (delarna kostar), värmaren kan monteras ur och lämnas in (arbete och delar) eller så kan man ringa servicemannen för att göra jobbet mot timpeng. (Restid, i/urmontering, delar, arbete). Räkningen lär då skilja en del.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 21 okt 2011, 08:29

Båtplats (12 mån i sjön för 12,6 x 4,10 m) 7200.-
Vinterel 500.-
Försäkring (950') 6400.-
Torrsättning (en gång/år på slip över helg) 1000.-
Motorolja, backslagsolja, filter, anoder 1500.-
Bottenfärg (8 liter vart 5-e år) 250.-
Vax, rengöringssaker etc 400.-
Batterier (10 st á 1.200.- byte vart 5-e år) 2400.-
Stående rigg (13000, byte vart 10-e år) 1300.-
Summa 20950.-/år

Ovanstående är alltså kostnaden att bara ha båten, inte segla den.
Då har jag inte anlitat någon som helst inhyrd arbetskraft sedan båten köptes 1999. Inga haverier att tala om, rena reparationer har uppgått till max 10000.- under en 10-årsperiod, arbetskraft då oräknat då jag gör allt själv.
Jag har ingen täckning, ingen vagga/pallning. Rena komfort/prestanda/kul-att-ha-förbättringar/ är naturligtvis inte inräknade. Dessa styr man naturligtvis över själv. Segel köptes nya år 2000 för 60000.- Räcker nog för mina krav närmare 10 år till.
Om jag gissar att övriga kostnader per år (avskrivningar, segel och motor, tampar, apparater som kyl, winchar och spel, värmare etc etc) uppgår till 20000.- och sånt jag glömt till 10000.-/år så hamnar kostnaderna på 50000.-/år.

Då har jag bekvämt boende för upp till 6 pers under de 7-8 veckor vi semesterseglar varje sommar och till oräkneliga helger resten av året. Vad kostar det att hyra en volyminös 42-fotare med all utrustning för en vecka? Knappast under de 6000 mina 8 semesterveckor kostar.
Dessutom är det kul att äga båt - är värt en hel del!

Detta är nog ett slags budgetbåtägande - är man fåfäng och förvarar båten inomhus, prestandainriktida och skall ha nya laminatlappar vart fjärde år, är lat och lejer folk för massor av jobb blir det ju andra siffror som sett...

Skriv svar