Hur mycket kostar din båtplats?
Hur mycket kostar din båtplats?
Rent allmänt tycker jag det kunde vara kul att veta vad båtägare betalar för sin båtplats runt omkring i vårt land. Det kan nog variera en hel del.
Jag tänker mig att man kan uppge ungefär vad totalsumman blir för sommar- och vinterplatsen.
Om vi tänker oss en 30 fots segelbåt, ex en Ballad som är 9,14 x 9,96 så betalar man i min klubb 3357:-/år (inkl medlemsavgift) sedan tillkommer 400:-/lyft vilket vid vår- och höstlyft gör totalt 4157:-.
Hur mycket betalar man hos er?
Jag tänker mig att man kan uppge ungefär vad totalsumman blir för sommar- och vinterplatsen.
Om vi tänker oss en 30 fots segelbåt, ex en Ballad som är 9,14 x 9,96 så betalar man i min klubb 3357:-/år (inkl medlemsavgift) sedan tillkommer 400:-/lyft vilket vid vår- och höstlyft gör totalt 4157:-.
Re: Hur mycket kostar din båtplats?
6682 kr (minus 400 om jag deltar på dom två städdagarna) Båten är 10,8 * 2,75 (vad bred din båt är, förresten)Seagull skrev:Rent allmänt tycker jag det kunde vara kul att veta vad båtägare betalar för sin båtplats runt omkring i vårt land. Det kan nog variera en hel del.
Men 6682 kr är ju helt intetsägande om man inte vet var båtplatsen finns, om det är en klubb eller en marina, vilken service som finns osv.
/T
Sorry, jag skrev att den båt jag angivit priset för är 9,96 bred, det ska vara 2,96 (annars hade det varit en trimaran eller nå´t).
Båtplatsavgiften jag nämner gäller i Stockholmsförort, privat båtklubb med skyddad hamn. Servicen som finns där är ganska hygglig, d.v.s toa, dusch, bastu, klubbhus, klubbholme, mastkran, egen mobilkran, vatten och el på bryggor och uppläggningsplatser, inhägnat område med nattvakt(egna).
Båtplatsavgiften jag nämner gäller i Stockholmsförort, privat båtklubb med skyddad hamn. Servicen som finns där är ganska hygglig, d.v.s toa, dusch, bastu, klubbhus, klubbholme, mastkran, egen mobilkran, vatten och el på bryggor och uppläggningsplatser, inhägnat område med nattvakt(egna).
Sommar plats vid Basteviksholmen NV Lysekil. Bommar 12x5 9400kr plus insats 12000kr som jag får tillbaka när ja säger upp platsen.
Elen kostar ca 300 för April till November.
Upptagning och sjöättning 3200kr. Har båten hemma vid huset. 1000 kr/mån för el till värme och avfuktare December till Mars. Håller 10-12g hela vintern.
Givet vis så finns vatten, el,återvinning, toa och nattvakter. Skyddad för vågor men inte den bohuslänska Sydvästan.
Tot för ett år Ca 17000kr.
//Jonas
bavaria40.dinstudio.se
Elen kostar ca 300 för April till November.
Upptagning och sjöättning 3200kr. Har båten hemma vid huset. 1000 kr/mån för el till värme och avfuktare December till Mars. Håller 10-12g hela vintern.
Givet vis så finns vatten, el,återvinning, toa och nattvakter. Skyddad för vågor men inte den bohuslänska Sydvästan.
Tot för ett år Ca 17000kr.
//Jonas
bavaria40.dinstudio.se
-
Pirateking
- Guldmedlem
Jag är Grefabkund och min båt som är ungefär beroende på hur man mäter den i alla fall uppskriven i papprena som9,4m lång och exakt 3,08 bred kostar (med ett extra tillägg för att den är extra tung) med p-avgift för bilen totalt 11420 kr om året i hamnkostnader.
Jag är medlem i båtklubb i Oxelösund och betalar totalt ~2900:-/år. För det får jag båtplats 3,25 X 6m, båthall 9,5 X 4,5m, fri el (med vissa förbehåll) och vatten på bryggan, mastkran, tillgång till högtryckstvätt för låg kostnad, vakthållning (går själv 1 natt). Båthallen fungerar under sommaren som garage när jag är ute på sjön. Det som tillkommer är 150:- i/upptagning och högtryck med myntinkast. Helt ok.
Bär av, bär av, BÄR AV
Har tvenne båtar liggande i GREFAB Hinsholmen, IF och 10.3 m motorbåt
Bryggp. 10 m 2960, Vinter på land 4030, El 125 Stege 100
Bryggp. 14 m 3855, Vinter i sjön 3040, Sommar el 125
Sommarlyft 2*800, spolning 400, pallning 400
Sjöbod 665
Totalt 17200
Insatser 7500 + 16500
Parkeringskort tillkommer. ??kr.
Oj vad dyrt det blev. Hoppas att inte moatjen ser vad det kostar.
Men det är värt varenda krona.
Till detta kommer vinterplats i sjön för min 2dra segelbåt på kompissens privat brygga.
Bryggp. 10 m 2960, Vinter på land 4030, El 125 Stege 100
Bryggp. 14 m 3855, Vinter i sjön 3040, Sommar el 125
Sommarlyft 2*800, spolning 400, pallning 400
Sjöbod 665
Totalt 17200
Insatser 7500 + 16500
Parkeringskort tillkommer. ??kr.
Oj vad dyrt det blev. Hoppas att inte moatjen ser vad det kostar.
Men det är värt varenda krona.
Till detta kommer vinterplats i sjön för min 2dra segelbåt på kompissens privat brygga.
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Hej,
Min båt (10,6x2,95) kostar mig c:a 3000 för vinterplats inkl upptag samt en sommar avgift på c:a 2000. Vi har fått sänkta avgifter eftersom klubben har så god ekonomi. Jag ligger på Bosö Båtklubb i Stockholm med en medlemsavgift på 300 per år.
Deltar jag i arbetsdagarna (2 st) minskar kostnaden med 700, och jag tycker nog att det är ganska billigt i Stockholmsområdet att betala 4600 per år.
//Mats
Min båt (10,6x2,95) kostar mig c:a 3000 för vinterplats inkl upptag samt en sommar avgift på c:a 2000. Vi har fått sänkta avgifter eftersom klubben har så god ekonomi. Jag ligger på Bosö Båtklubb i Stockholm med en medlemsavgift på 300 per år.
Deltar jag i arbetsdagarna (2 st) minskar kostnaden med 700, och jag tycker nog att det är ganska billigt i Stockholmsområdet att betala 4600 per år.
//Mats
Scanner 391 nr 142
Båtplats (9x3m) 1500, vinterplats 600kr, kommunal hamn. Upptagning resp sjösättning 400kr/gång.
Förut stod inomhus/frostfritt för 390kr/månad.
Lägg därtill att jag inte behöver bottenmåla och har tillgång till 147 kubikkilometer färskvatten och 22000 öar.
Förut stod inomhus/frostfritt för 390kr/månad.
Lägg därtill att jag inte behöver bottenmåla och har tillgång till 147 kubikkilometer färskvatten och 22000 öar.
Grefab-kund
12 x 3,5m totallt/år ca 13.000:-
Detta är alldeles för dyrt, den dyraste biten är grusplanen 6 månader a ca 8.000:-
Konstigt att inte fler reagerar över Grefabs höga priser dessutom tillkommer det en insats.
12 x 3,5m totallt/år ca 13.000:-
Detta är alldeles för dyrt, den dyraste biten är grusplanen 6 månader a ca 8.000:-
Konstigt att inte fler reagerar över Grefabs höga priser dessutom tillkommer det en insats.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Kände att jag bara måste fråga Calle C vilka marinor i Göteborgsområdet han jämför med när han tycker priserna hos GREFAB är alldeles för höga? Och vad det kostar på dessa andra marinor.
Som kontrast kan jag nämna att jag tycker GREFAB håller en acceptabel prisnivå, men att det verkar bli avsevärda höjningar under de närmaste åren genom politiskt beslut som baseras endast och allenast på att kommunen behöver mer pengar. Fast de beskriver det som anpassning till marknadsvärdet, dock utan att låta marknaden få säga vad det skulle kunna vara. Enligt Calle C borde det ju vara lägre än i dag...
Om de där politikerna bakom GREFAB behöver mer pengar från båtägarna för att finansiera alla Upp!seendeväckande projekt i kommunen, eller om det faktiskt är marinorna som GREFAB ansvarar för som går med förlust i dag kan man fundera över.
Det finns de som tror det senare och jag har till och med blivit beskylld för att min båtplats delvis betalas av hårt arbetande barnfamiljer.
Fast det var på ett annat plank som är lite mer oberäkneligt än detta...
MVH
Håkan
Som kontrast kan jag nämna att jag tycker GREFAB håller en acceptabel prisnivå, men att det verkar bli avsevärda höjningar under de närmaste åren genom politiskt beslut som baseras endast och allenast på att kommunen behöver mer pengar. Fast de beskriver det som anpassning till marknadsvärdet, dock utan att låta marknaden få säga vad det skulle kunna vara. Enligt Calle C borde det ju vara lägre än i dag...
Om de där politikerna bakom GREFAB behöver mer pengar från båtägarna för att finansiera alla Upp!seendeväckande projekt i kommunen, eller om det faktiskt är marinorna som GREFAB ansvarar för som går med förlust i dag kan man fundera över.
Det finns de som tror det senare och jag har till och med blivit beskylld för att min båtplats delvis betalas av hårt arbetande barnfamiljer.
Fast det var på ett annat plank som är lite mer oberäkneligt än detta...
MVH
Håkan
En expert i mängden
-
Pirateking
- Guldmedlem
Maxi33 skrev:Kände att jag bara måste fråga Calle C vilka marinor i Göteborgsområdet han jämför med när han tycker priserna hos GREFAB är alldeles för höga? Och vad det kostar på dessa andra marinor.
Håkan
Frågan var inte riktad till mig men vad har andra marinor i gbg-området med saken att göra? Man bör väl jämföra priser med andra kommuner i Sverige (resp storstadsområden). Frågan är väl knappast vad en båtplats i gbg bör kosta utan frågan bör väl hellre lyda under formuleringen vad en båtplats i Sverige skall kosta? Att en kommun kan erbjuda båtplatser till hyfsade priser är/var väl snarare ett lockbete för att få bra folk till att flytta in.
Själv kan jag inte se något hinder för att min båt i framtiden skulle kunna ligga i någon annan kommun. Rent konkurrensmässigt ligger för min del Kungälv, Stenungsund och Ljungskile bra till.
Har försökte en god stund att förstå hur du tänker, Pirateking, men utan att lyckas. Och jag hoppas slippa höra att det är för att jag är dum...
Den tolkningen jag kan göra är att du inte tycker man ska jämföra GREFABs priser annat än med andra kommunala båtplatsuthyrare och detta överallt i Sverige. Om man då hittar en sådan i en glesbygd, med halva prisnivån, är det då sådan prisnivån ska vara i hela Sverige? Eller är det den högsta nivån som ska användas? Du uttrycker det ju själv att det inte handla om vad en båtplats bör kosta utan vad den ska kosta, frågan är då vilken nationell myndighet som ska bestämma.
Nej, man ska jämföra aktörer som agerar i samma områden, eller åtminstone direkt jämförbara som till exempel storstäder (vilket du ju också nämner, Pirateking) dvs tre städer i Sverige, resten är inte i närheten att kallas storstäder. är GREFAB alldeles för dyra jämfört med kommunalt drivna marinor i Malmö eller Stockholm?
Men varför är det inte OK att jämföra med andra som driver marinor i göteborgstrakten om man vill bedöma om GREFAB är alldeles för dyra, Pirateking? Det får du gärna försöka förklara.
Hoppas Calle C också hör av sig, jag är angelägen att få andras synpunkter på båtplatskostnader.
MVH
Håkan
Den tolkningen jag kan göra är att du inte tycker man ska jämföra GREFABs priser annat än med andra kommunala båtplatsuthyrare och detta överallt i Sverige. Om man då hittar en sådan i en glesbygd, med halva prisnivån, är det då sådan prisnivån ska vara i hela Sverige? Eller är det den högsta nivån som ska användas? Du uttrycker det ju själv att det inte handla om vad en båtplats bör kosta utan vad den ska kosta, frågan är då vilken nationell myndighet som ska bestämma.
Nej, man ska jämföra aktörer som agerar i samma områden, eller åtminstone direkt jämförbara som till exempel storstäder (vilket du ju också nämner, Pirateking) dvs tre städer i Sverige, resten är inte i närheten att kallas storstäder. är GREFAB alldeles för dyra jämfört med kommunalt drivna marinor i Malmö eller Stockholm?
Men varför är det inte OK att jämföra med andra som driver marinor i göteborgstrakten om man vill bedöma om GREFAB är alldeles för dyra, Pirateking? Det får du gärna försöka förklara.
Hoppas Calle C också hör av sig, jag är angelägen att få andras synpunkter på båtplatskostnader.
MVH
Håkan
En expert i mängden
-
Pirateking
- Guldmedlem
MVH
Håkan[/quote]
Okay! Skall försöka förklara, det var år 1998 eller 99 som jag köpte "sista" båtplatsen i Björlanda kile, före dess var det ingen kö vågar jag mig påstå, inte dit i alla fall, (det kan jag så gott som bevisa om det behövs). Alla marinor i gbg-området har klarat sig bra fram tills dess såvitt jag vet men efter de här årtalen jag nämnt har behovet av båtplatser ökat lavinartat och på sedermera affärsmannamässiga sätt tycks priserna stigit med raketfart av ingen annan anledning än att utnyttja köerna och ockra på priserna såvitt jag förstått.
Eftersom "andra marinor" tidigare har klarat sig på mindre inkomster så varför kan de nu inte klara sig på de tidigare priserna?
Bankräntorna har väl under den här tiden minskat väl eller?
Hursomhelst så välkomnar jag nya kraftiga prisökningar hos Grefab eftersom jag tror att båtplatskön i och med det kommer att försvinna samtidigt som jag tror att hamnarna inom några år kommer att stå med tomma ej uthyrda båtplatser, vilket i sig kommer att tendera till att priserna sänks såväl på marinor som båtplatser. Det här sista jag skrivit är givetvis ren spekulation.
Det blir en spännande framtid hur man än vänder och vrider på det.
MVH
Håkan[/quote]
Okay! Skall försöka förklara, det var år 1998 eller 99 som jag köpte "sista" båtplatsen i Björlanda kile, före dess var det ingen kö vågar jag mig påstå, inte dit i alla fall, (det kan jag så gott som bevisa om det behövs). Alla marinor i gbg-området har klarat sig bra fram tills dess såvitt jag vet men efter de här årtalen jag nämnt har behovet av båtplatser ökat lavinartat och på sedermera affärsmannamässiga sätt tycks priserna stigit med raketfart av ingen annan anledning än att utnyttja köerna och ockra på priserna såvitt jag förstått.
Eftersom "andra marinor" tidigare har klarat sig på mindre inkomster så varför kan de nu inte klara sig på de tidigare priserna?
Bankräntorna har väl under den här tiden minskat väl eller?
Hursomhelst så välkomnar jag nya kraftiga prisökningar hos Grefab eftersom jag tror att båtplatskön i och med det kommer att försvinna samtidigt som jag tror att hamnarna inom några år kommer att stå med tomma ej uthyrda båtplatser, vilket i sig kommer att tendera till att priserna sänks såväl på marinor som båtplatser. Det här sista jag skrivit är givetvis ren spekulation.
Det blir en spännande framtid hur man än vänder och vrider på det.