Brendan skrev:Anders S skrev:I all rättvisa: Jag har förmodligen seglat ungefär lika länge som Brendan,
Å fan!
Hur många sjömil och dygn på öppet hav i hårt väder med livlina kopplad?
Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst?
Som du agerar så börjar jag undra om det inte är en 13-åring som gömmer sig bakom ditt nick.

(eller så har du fantastiskt tråkigt)
Men, för att bemöta dig på ett sakligt sätt...
Oavsett, så är en krok bättre än ingen!
Skulle jag använda en karbinhake med grind, utan låsning. Så skulle jag ha två oberoende inkopplade.
Personligen skulle jag välja att ha en karbinhake med så kallat quick-lock. Det är en enkel låsning av grinden som
går att enhands manövrera. Om man är tvungen...
Måste även påpeka att de karbinhakar med grindar, tillverkade med trådtyp. Är rent förkastliga. Grinden
har dålig hållfasthet vid en tvärgående belastning. Mao över grinden. Sedan fastnar de mer än andra typer
i pinaler i omgivningen. Använd gärna sådana, men inte till säkerhets utrustning.
Hur har jag gjort själv?
Jag knopar in en 10mm polyesterlina i selen/flytvästen, med en åtta. I andra änden har jag en karbinhake
i aluminium med quick-lock som grindlåsning. Jag skapar ett sling som jag slår runt skotbalken. (ska ordna öglor)
Slinget har den fördelen att man slipper metall mot metall som skapar sprickor. Dessutom slammrar det mindre..
Det är en lösning som hindrat mig att slå ihjäl mig åtskilliga gånger, när jag utmanat bergen. Längsta fallet är nog
nästan 10 meter. Nåt jag vill påpeka. Är att man bör knyta/knopa in sig i selen. Inte ha karbinhake i båda ändarna mao.
Säkrare och mindre krims-krams att fastna i/med, osv.
Det jag ska ändra på, är att byta hakarna mot stål/rostfritt. Mindre risk att sprickor uppstår vid metall mot
metall situationer.
Allt var inte bättre förr.. Inklusive mina väl utprovade klätterprylar. De nya pinalerna som finns att köpa.
Är säkrare, lättare, snyggare, håller längre..osv..
Sedan, som gammal klättrare och flygtekniker. Så måste jag påpeka några saker om din installation.
Vajern du har mellan öglorna i durken är felaktigt pressad. Det saknas ut-stick i vajerändarna. Det
ska sticka ut ungef. lika mycket som wirediametern, från presshylsan. Klart en säkerhetsrisk, då
det är osäkert om den håller vid en plötslig, kraftig g-belasting. Sedan är jag tacksam för din bild med
jackstay bandet. Det jag funderar på, om man inte ska slå något varv runt knaparna, för att säkerställa
att bandet inte "floppar" vid en kraftig återkommande belasting. (typ om någon häger och dinglar i relingen och doppas i sjön)
mvh
Johan
p.s
När vi ändå är i den här tråden som gäller olyckan efter TR.
Vi tjafsar ihäl oss om saker som igentligen är småsaker. Skillnader mellan krokar...
Hur är det med övrig utrustning????
1. Flytväst
2.VHF
3.PLB el dyl?
Listan kan göras lång...