Välja bogpropeller..
-
Kalle Kula
- Diamantmedlem
Välja bogpropeller..
Hej på Er!
Våren närmar sig..eller ja, i varje fall det första vårtecknet i form av Båtmässan i Göteborg..
Årets investering till skutan blir en bogpropeller.
Men vad skall man välja, vilket fabrikat?
Båten en en Jeanneau Sun Odyssey 36.2, semesterrustad ligger hon nog runt 8,5ton. Dimensionering är de företag jag pratat med anskaffning överens om, det skall vara en 6hp maskin.
Jag har beslutat mig för ett tunnelmonterat system.
Men sedan då...remdrift, snäckväxel, joystick, knappsats, fotknappar, fjärrkontroll..
..och...vilket fabrikat...vilket är bäst, billigast, säkrast, mest långlivat..?
Är det motiverat att köpa någon av de dyrare...är de så mycket bättre eller skall man satsa på någon av uppstickarna?
Skall man köpa det här hemma eller via nätet eller är det kanske värt en inköpsresa och weekend i t.ex Tyskland?
Överös mig med Er kunskap..
Med vänlig hälsning,
Ola
Våren närmar sig..eller ja, i varje fall det första vårtecknet i form av Båtmässan i Göteborg..
Årets investering till skutan blir en bogpropeller.
Men vad skall man välja, vilket fabrikat?
Båten en en Jeanneau Sun Odyssey 36.2, semesterrustad ligger hon nog runt 8,5ton. Dimensionering är de företag jag pratat med anskaffning överens om, det skall vara en 6hp maskin.
Jag har beslutat mig för ett tunnelmonterat system.
Men sedan då...remdrift, snäckväxel, joystick, knappsats, fotknappar, fjärrkontroll..
..och...vilket fabrikat...vilket är bäst, billigast, säkrast, mest långlivat..?
Är det motiverat att köpa någon av de dyrare...är de så mycket bättre eller skall man satsa på någon av uppstickarna?
Skall man köpa det här hemma eller via nätet eller är det kanske värt en inköpsresa och weekend i t.ex Tyskland?
Överös mig med Er kunskap..
Med vänlig hälsning,
Ola
Re: Välja bogpropeller..
Min båt har sedan länge en tidig Sleipner (Side-Power heter den, inget annat). Den fungerar utmärkt fortfarande, men den används inte särskilt mycket. Det går (även på semestern) många dagar mellan den används. Ett år slog jag inte om huvudbrytaren förrän en bit i Augusti. Det tog t o m litet eftertanke innan den "felsökningen" lyckades... Jag manövrerar propellern med en enkel SB/BB-vippströmbrytare i ett fack vid ratten. Denna är insänkt och skyddad mot ofrivillig manövrering - det finns all anledning att se till att manövern inte kan ske av misstag. Å andra sidan, har man den skall den fungera då den behövs, utan att (hm...) upptäcka att man slagit av stora huvudbrytaren förra hösten.
En av de tankar jag haft är att det tydligen finns många fabrikat som delar diameter på tunneln. Som jag ser det är tunneln och dess infästande i båten minst hälften av problemet /arbetet. Så en av de "hemliga" urvalsparametrarna kanske skall vara tunneldiameter - det vore ju dubbelt trist att ha en "uddadiameter" om man efter ett antal år tvingas byta fabrikat.
En av de tankar jag haft är att det tydligen finns många fabrikat som delar diameter på tunneln. Som jag ser det är tunneln och dess infästande i båten minst hälften av problemet /arbetet. Så en av de "hemliga" urvalsparametrarna kanske skall vara tunneldiameter - det vore ju dubbelt trist att ha en "uddadiameter" om man efter ett antal år tvingas byta fabrikat.
Anders S
Kört med Vetus 2 Hkr i en 10 m snipa 6 ton i >11 år.
Vetusen har funkat utan anm. Lite för svag till den båten när det blåser.
När MAXPower kom med en 4 Hkr för 2 år sen byttes till den.
Har ett rör till ovanstående som kan överlåtas till ½ nypriset.
MaxPowern´s växelhus rasade efter 1 år, fick ny på garantin.
Använder fotkontakter. Händerna är ju upptagna att styra och "slå manöver".
Vetusen har funkat utan anm. Lite för svag till den båten när det blåser.
När MAXPower kom med en 4 Hkr för 2 år sen byttes till den.
Har ett rör till ovanstående som kan överlåtas till ½ nypriset.
MaxPowern´s växelhus rasade efter 1 år, fick ny på garantin.
Använder fotkontakter. Händerna är ju upptagna att styra och "slå manöver".
- Bilagor
-
- fotkontakt bogpropp.jpg (38.55 KiB) Visad 6481 gånger
-
oceansailor
- Diamantmedlem
Tunnel, så stor som möjligt (6 Hk låter väl lagom), välkänt fabrikat, Side-Power alt. Vetus är mitt tips.
Prisskillnaden är inte enorm mellan kända och mindre kända tillverkare.
Bättre att använda en produkt som har ett bar trackreckord och bra tillgång på reservdelar samt service.
Prisskillnaden är inte enorm mellan kända och mindre kända tillverkare.
Bättre att använda en produkt som har ett bar trackreckord och bra tillgång på reservdelar samt service.
Vilka fördelar har man med en Bogpropeller förutom att kunna styra fören vi tilläggning.
I kombination med vanliga motorn vad kan man göra då?
Hej
Jag har haft en lite ovanlig användning för min bogpropeller. Jag fick ett backslag som havererade, fungerade bara på back. Jag har backat från Nidingen till Onsala 5M och styrt med bogpropellern.
Jag har en Vetus 4 Hkr, har fungerat i 20 år utan minsta problem.
Hälsningar Ove
Jag har haft en lite ovanlig användning för min bogpropeller. Jag fick ett backslag som havererade, fungerade bara på back. Jag har backat från Nidingen till Onsala 5M och styrt med bogpropellern.
Jag har en Vetus 4 Hkr, har fungerat i 20 år utan minsta problem.
Hälsningar Ove
Få båten att gå sidledes.Fido skrev:Vilka fördelar har man med en Bogpropeller förutom att kunna styra fören vi tilläggning.
Full styrbord på bogen, rodret dikt babord, motorn på tomgång och båten rör sej i sidled
Ev. backa upp försiktigt om båten kommer för långt fram.
Hej!
Du har en båt som seglar med fin fart. (erkänner att jag är kappseglings intresserad)
En bogproppeller sänker seglingsfarten rätt ordentligt. (% räknat)
Såg att Lewmar har "nedfällbara" bogpropellrar. Det är troligen dyrare. Men
betydligt bättre för segelfarten.
Hål i före är inget jag vill ha!

Du har en båt som seglar med fin fart. (erkänner att jag är kappseglings intresserad)
Hål i före är inget jag vill ha!
Nu är bogpropeller lika mycket en religiös som funktionell fråga, men det går naturligtvis att klara sig mycket bra utan bogpropeller också. Jag har en numera, men just segelbåtar är annars tacksamma att köra utan. De ligger med mycket skrov i vattnet, har köl, stort roder och styr även i låga farter. Det går att klara sig utan. Jag använder min "på riktigt" några ggr varje år, mer är det inte. Men några manövrer blir litet enklare, framförallt går det att vända åt "fel håll" i trånga hamnrännor och att trycka in fören mot vinden när man lägger till, också åt fel håll.
Jag har flera gånger tänkt att man skulle kunna ha figursydda proppar i tunnelhålen, att sätta dit då man kappseglar. Sedan har jag gäspat och återgått till att filosofera. Men för den som HAR en rejser med hål på tvären i skrovet kanske det kan vara en tanke ?
Jag har flera gånger tänkt att man skulle kunna ha figursydda proppar i tunnelhålen, att sätta dit då man kappseglar. Sedan har jag gäspat och återgått till att filosofera. Men för den som HAR en rejser med hål på tvären i skrovet kanske det kan vara en tanke ?
Anders S
En annan faktor som jag tycker är värd att beakta är att de moderna segelbåtsskroven ofta är väldigt grunda i fören. En konventionell tunnelpropeller tenderar att hamna långt bak, eller nära vattenytan med sämre effekt och mer oväsen som följd.sator skrev:Hej!
Hål i före är inget jag vill ha!![]()
Jag valde själv en swing thruster, mer av anledningen att installationen blir bättre, än att minimera vattenmotståndet.
Bogpropellern är underbar att ha för att enkelt kunna svänga i en trång hamn, avlasta för frugan vid förtöjning etc. Men jag har en bestämd uppfattning om att jag använder den mindre mindre och mindre för varje säsong som går.