Bygga om och flytta skotpunkten till storen?
Re: Bygga om och flytta skotpunkten till storen?
Jag har precis samma lösning som Peter_K med en demonterbar skotbalk. Likadana beslag som är monterade utan några extra förstärkningar. Det hela fungerar utmärkt och man slår inte sönder benen på beslagen. Antagligen därför att man inte rör sig på samma sätt i sittbrunnen i hamn ...
Någon tidigare ägare till min båt har sytt en massa påsar och skydd. Så på balken sitter en påse på vardera sidan av balken. Den ena med fack för kikare, vinschhandtag mm. I den andra läggs överblivet skot. I hamn hängs bommen upp i en tamp i mellan mina dubbla akterstag och skotet som har en skothake för fastsättning i bommen lossas och hela storskotet åker ner i påsen innan skotbalken åker ner i stuven. Skotet slipper bli utsatt för väder och vind i hamn och håller sig rent och snyggt. Totalt sett en väldigt bra lösning.
Någon tidigare ägare till min båt har sytt en massa påsar och skydd. Så på balken sitter en påse på vardera sidan av balken. Den ena med fack för kikare, vinschhandtag mm. I den andra läggs överblivet skot. I hamn hängs bommen upp i en tamp i mellan mina dubbla akterstag och skotet som har en skothake för fastsättning i bommen lossas och hela storskotet åker ner i påsen innan skotbalken åker ner i stuven. Skotet slipper bli utsatt för väder och vind i hamn och håller sig rent och snyggt. Totalt sett en väldigt bra lösning.
För att återuppta en forumtråd.
Skulle det hålla att använda popnit/mutternit för ett nytt bomfäste? Vilket av dom är bäst? Vad bör jag tänka på (antal, storlek, osv)?
Skulle det hålla att använda popnit/mutternit för ett nytt bomfäste? Vilket av dom är bäst? Vad bör jag tänka på (antal, storlek, osv)?
Popnit i Monel är stark och bra. Den korroderar inte heller. Mutternitar håller inte för den här applikationen, det är bara en liten fläns på dem.nauska skrev:För att återuppta en forumtråd.
Ditt bombeslag har antagligen ett antal hål. Använder du alla är du på den säkra sidan. Det är troligen fler hål än du behöver om beslaget är tänkt för en träbom, men att gissa på det är ju tämligen svårt. Bild på beslaget? Båtstorlek? Bommens utseende?
Anders S
Jag måste köpa ett nytt beslag, det gamla sitter på änden av bomen och går inte att flytta in. Båten är 25 fot och någon bild på bomen har jag inte, men jag kan fixa om det hjälper. Är det stor skillnad på olika bomar?
Du kanske ska mäta upp var du vill ha det nya fästet, och sen åka med bommen till en riggverkstad om du har någon sådan i närheten. Det borde ju vara snabbt fixat för dem att montera på ett beslag. Det känns dessutom skönt att veta att du har fått rätt prylar och att de sitter som det skall.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Nej, inte så värst. Är det en aluminiumbom skall det vara monelnitar, går bra ihop med rostfritt. Måla insidan på beslaget eller lägg något isolerande emellan - du kan använda dubbelhäftande tejp, till och med (som isolering, alltså...). Jag tänkte mer på om en enkel bygel ( http://www.watski.se/f/Bombygel-Formbar-5-Mm-2922661 ) kan räcka eller om du behöver något stabilare. Hur stort storsegel har du?nauska skrev:Jag måste köpa ett nytt beslag, det gamla sitter på änden av bomen och går inte att flytta in. Båten är 25 fot och någon bild på bomen har jag inte, men jag kan fixa om det hjälper. Är det stor skillnad på olika bomar?
Anders S
Nej, inte så värst. Är det en aluminiumbom skall det vara monelnitar, går bra ihop med rostfritt. Måla insidan på beslaget eller lägg något isolerande emellan - du kan använda dubbelhäftande tejp, till och med (som isolering, alltså...). Jag tänkte mer på om en enkel bygel ( http://www.watski.se/f/Bombygel-Formbar-5-Mm-2922661 ) kan räcka eller om du behöver något stabilare. Hur stort storsegel har du?nauska skrev:Jag måste köpa ett nytt beslag, det gamla sitter på änden av bomen och går inte att flytta in. Båten är 25 fot och någon bild på bomen har jag inte, men jag kan fixa om det hjälper. Är det stor skillnad på olika bomar?
Annars är Fredriks råd rätt bra, tycker jag. Behöver du Köpa popnittången Allan bara för fyra nitar blir det också dyrt. Gör så!
Anders S
Jag hade eventuellt tänkt mig något liknande denna:

Säljs på Hjertmans som spinnakerbomfäste (4104-1).
Mitt storsegel är på 14,5 m^2.
(Har även tänkt använda en likadan för att fästa en kicktalja i, som jag också måste montera.)

Säljs på Hjertmans som spinnakerbomfäste (4104-1).
Mitt storsegel är på 14,5 m^2.
(Har även tänkt använda en likadan för att fästa en kicktalja i, som jag också måste montera.)
Har du lösfotat storsegel är ett par band runt bommen ett enklare, lättare och billigare alternativ.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
En bit tross att hänga runt bommen med pålstekar i båda ändarna att sätta blocket i funkar också bra.stangen skrev:Har du lösfotat storsegel är ett par band runt bommen ett enklare, lättare och billigare alternativ.
Själv har jag lämnat bort skotskenan helt och hållet och har dubbla, av varandra oberoende storskot med fästpunkterna ganska långt ute till sidorna. Ger bra kontroll av seglet, möjlighet att använda vinsch vid skotningen (har aldrig behövts än, men...) och helt öppen sittbrunn. Smalbenen tackar.