Demontera kompressorkyl

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
grenyg
Erfaren medlem

Demontera kompressorkyl

Inlägg av grenyg » fre 24 feb 2012, 09:40

Hej,

Har en äldre kompressorkyl i segelbåten och funderar på att byta ut den mot en nyare som förhoppningsvis är tystare och drar mindre ström. Samt även se över isoleringen till boxen.

Men hur demonterar jag den gamla kompressorn? Kylslingan går genom ett mindre hål in i kylboxen. Om jag klipper av den så läcker det väl ut freon? Måste jag ta hjälp av en kyltekniker? Hur har ni gjort?

/Greger

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Re: Demontera kompressorkyl

Inlägg av Seagull » fre 24 feb 2012, 10:17

Att kapa kylröret och låta freon läcka ut är inte speciellt farligt för dig eftersom freon inte är giftigt. Däremot har det en negativ effekt på ozonlagret uppe i himlen. Jag gjorde själv motsvarande operation i fjol och då råkade kopparröret gå av av misstag så freonen läckte ut, en doftfri gas som inte är farlig alltså.
Men om du gör jobbet själv och kan komma åt så är ett tips att försöka nypa åt kopparledningen med något så att den blir platt och därmed kanske kan lyckas bli tät. Sedan kan ta ta din gamla kompressor med till din återvinningcentral. Vet inte om du lyckas men försöka duger

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 24 feb 2012, 11:16

grenyg skrev:Hej,

Har en äldre kompressorkyl i segelbåten och funderar på att byta ut den mot en nyare som förhoppningsvis är tystare och drar mindre ström. Samt även se över isoleringen till boxen.

Men hur demonterar jag den gamla kompressorn? Kylslingan går genom ett mindre hål in i kylboxen. Om jag klipper av den så läcker det väl ut freon? Måste jag ta hjälp av en kyltekniker? Hur har ni gjort?

/Greger
Om kylen inte är lastgammal, så finns det två kopplingar med självstängande ventil ungefär vid kompressorn. Delar du där skall det gå bra. Sedan lirkar du ut kylplattan och rören(t) ur boxen bakvägen. Hål och fri väg för röret måste ändå ordnas, för du skall ju sätta i ett nytt, samma väg. Kan du inte lirka ut grejorna lär du inte kunna lirka in nya heller.

Är kylen så gammal att den är laddad på plats, så skall du rätteligen anlita en kyltekniker som kommer och evakuerar systemet. Det är inte så dyrt som du kanske tror.
Anders S

grenyg
Erfaren medlem

Inlägg av grenyg » fre 24 feb 2012, 15:08

Tack för tipsen. Har inte sett några kopplingar vid kompressorn men jag får kolla det. Annars får jag ringa efter kyltekniker.

seniorseglare
Platinamedlem

Inlägg av seniorseglare » lör 25 feb 2012, 09:06

Rekommenderar att du köper en vattenkyld kompressor med kylplatta i boxen, den är tyst och mycket strömsnål - kostar några kronor mer men det är det värt. Man får byta genomföringen för pentryts avlopp, men det är inte svårt när båten står på land.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 25 feb 2012, 11:08

seniorseglare skrev:Rekommenderar att du köper en vattenkyld kompressor med kylplatta i boxen, den är tyst och mycket strömsnål - kostar några kronor mer men det är det värt.
"några kronor mer"? Ja ca 7000 kr mer.
För den lilla extra summan får man ASU en funktion som är ganska tveksam i en segelbåt och som oftast måste stängas av när man har laddning via solpaneler.
Sen får man en vatenkyld kondensor (inte kompressor). Står kompressorn i ett svalt utrymme tex under vattenlinjen så blir skillnaden i elförbrukning är ganska marginell. Annas går det att förse kondensorn med sval luft via slang.
Tystare? ja man slipper ju datorfläkten på kondensorn. Men nog låter kompressorn mer än fläkten?

En "normal" kompressorkyl brukar man kunna ha igång hela sommaren med en 50W solpanel så varför ska man lägga ut en massa onödiga pengar?
(Förutom det självklara svaret att båtägare älskar att bli lurade)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 25 feb 2012, 15:00

grenyg skrev:Tack för tipsen. Har inte sett några kopplingar vid kompressorn men jag får kolla det. Annars får jag ringa efter kyltekniker.
Kanske inte. Om det är slack i ledningen (kopparrören) kan du antagligen platta till och vika röret några gånger på två ställen, och så klippa av det på mitten (mellan tillplattningarna). Det viktiga är att inget läcker ut. Naturligtvis går inte jorden under om du misslyckas (i alla fall inte genast), sunt förnuft säger mest att man skall låta bli att släppa ut godvilligt.

Vad gäller ASU och vattenkyld kondensor: Vattenkyld kondensor (dvs, diskhoavlopp med kondensorkylare i röret) är inte dumt alls.

Däremot är ASU (boostar kylen då det finns generatorström över och lägger kylan i ett kylmagasin (stor kylklamp) mer tveksamt på en segelbåt. För den merkostnaden som ASU innebär kan man förmodligen räkna hem en solpanel (eller en större solpanel, eller en extra) och det kan vara en smartare ide. Man kan utan vidare jämför ASU:ns kylklamp med ett extra batteri - det spelar inte så stor roll om man lagrar överskottenergi i en kylklump eller i en mer universell energibehållare. Det stämmer dock att den blir litet tystare, eftersom kompressorn inte går lika ofta, i alla fall inte så länge kylklumpen är laddad med kyla.
Anders S

Skriv svar