Solcell, /Båtstereo/ installation och inköpsfrågor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Solcell, /Båtstereo/ installation och inköpsfrågor

Inlägg av Anders S » fre 06 apr 2012, 19:27

Seawolf skrev:
bosseh skrev:te så många som sitter och lyssnar på radio. Det finns nog en del andra prylar ombord som inte mår så bra av den spänningen.
Du kanske skulle fixa en Battery Brain som klipper alla förbrukare vid 15V?
ISO 10133:2000 anger att båtelektrisk utrustning skall fungera mellan 10.5 till 15.5 volt, så en sån här mottagare bör då helst förses med en liten spänningssänkare som fixar detta, och två dioder är ju inte så betungande. Leverantören anger ju redan att de skall överleva 14.5 volt. Man skulle ju kunna göra en serieregulator också, men det är overkill....
Det är ju äcklig överkurs, men man kan ju också försöka identifiera radiodelen och sänka spänningen bara för denna... (de som köper de här små stärkarna trimmar dem ofta, byter komponenter och meckar runt. men de köper nog inte radio- och ladduttagsvarianten.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 06 apr 2012, 21:08

tizian skrev:Jag tänkte prova denna
http://shop.41hz.com/shop/item.asp?catid=42&itemid=43
Skall vara strömsnål och välljudande, skall bara hitta en lämplig låda att sätta den i. Matas via 3.5 mm kontakt och får ström direkt från 12V

Anders V
Samma Tripath slutsteg men med låda och lite lägre pris:
http://www.ebay.com/itm/RMS-20Watt-TA20 ... 5542wt_901

EDIT: Det var väl ungefär samma du köpte, Anders S?

Användarvisningsbild
tizian
Silvermedlem

Inlägg av tizian » fre 06 apr 2012, 21:42

Den lilla lådan ser väldigt intressant ut. Klart praktiskt med en Iphone eller Android.
Låg energi förbrukning, bra ljud och lågt pris jag provar att beställa en sådan. De verkar inte heller ha betalt för frakt. Är det för bra för att vara sant?

Anders V

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 07 apr 2012, 08:37

tizian skrev:Den lilla lådan ser väldigt intressant ut. Klart praktiskt med en Iphone eller Android.
Låg energi förbrukning, bra ljud och lågt pris jag provar att beställa en sådan. De verkar inte heller ha betalt för frakt. Är det för bra för att vara sant?

Anders V
Inte då. Det har ju både jag och Seawolf kollat upp...

Jag har handlat en del "lölligt billiga" grejor på Ebay. Jag har inte blivit lurad ännu, men en vacker dag kommer inget paket, eller det innehåller något annat än det man tänkt sig. Det är då man får bita ihop och känna sig lurad utan att kunna göra så mycket åt saken.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » lör 07 apr 2012, 14:47

tizian skrev:Den lilla lådan ser väldigt intressant ut. Klart praktiskt med en Iphone eller Android.

Anders V
http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... rt=5587388

Även Lepai LE-2020 anges att ha max14.5VDC som matningsspänning, så man tar en risk om man går högre, t.ex. genom ställa landströmsladdaren på utjämningsladdning vintertid. Fixas som sagt med två dioder.

Den modellen jag köpte för samma pris som dessutom innehåller en skaplig FM-radio funkar i vart fall ned till under 8VDC, till priset av sänkt uteffekt. Men max behöver man inte vid normal lyssning.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
tizian
Silvermedlem

Inlägg av tizian » lör 07 apr 2012, 16:25

Jag tror inte att en liten överspänning dödar förstärkaren så länge man inte spelar max. Är det samma Tripath chip i så (vilket jag inte kunde se på din) så är de nog likvärdig, fast din har radio USB men ingen 3.5mm. Jag beställde LEPAI:en. Får se om den dyker upp till 1/5 av det svenska priset i din länk.

Anders V

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » sön 08 apr 2012, 08:55

Jodå, den jag köpte har även 3.5mm ingång, men den har inte Tripath-chipsen. Men den låter OK för mitt behov.
Hade jag snubblat över en Tripath + radio hade det varit ännu trevligare.....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
tizian
Silvermedlem

Inlägg av tizian » sön 08 apr 2012, 09:51

Jag tror att det kan vara svårt att ha en radio och en tripath is samma lilla låda eftersom en nackdel med tripath är de ger ifrån sig störningar om de inte isoleras((faradays bur / Al-låda) och avstörs på högtalar utgångarna ordentligt. Får se hur avstörd Lepai:en är när den kommer.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 08 apr 2012, 16:34

The plot thickens ...

Så fick vi då bekräftat att Seawolf lilla amp inte är en Tripath. Vad är det då? Vet du något om hur den fungerar? (det ligger väl nära till hands att misstänka att det är en kopia av något slag, konstruktionen har ju varit känd länge, och är lätt att kopiera. )
Nu tror jag inte du behöver ge upp den låda som tröttnat lite, det kan gå att fixa med enkel rep, om man nu orkar, alltså.

Du skriver ovan att
Seawolf skrev:Men max behöver man inte vid normal lyssning.
, men riktigt så är det inte. Medeleffekten som du tar ut är överraskande låg, men om du med behållning skall lyssna på lite mer krävande passager så behövs mer effekt - det som krävs är att klara "sällsynta" toppar. Gör man inte det klipps utsignalen och då blir det distrortion. Usch usch.

Det är i detta sammanhang som dina dioder blir intressanta.
1) Hur reagerar din förstärkare när den behöver mer ineffekt från kraftkällan, och det då finns två olinjära dioder som sitter där och begränsar?
2) Om din förstärkare är fullt utstyrd (D,E,F) hur reagerar den på lite lägre inspänning? Hur mycket effekt får du ut då?

Nu tror inte jag att lite överspänning egentligen är ett problem. De har nog deklarerat max xx V därför att de har valt dåliga och billiga passiva komponenter, de aktiva klarar nog mer utan att genombrott är nära (man brukar dimensionera med en kraftig marginal till genombrottsspänning).

Lite snabb Googling om Lepai ger mer information:
När det gäller billiga produkter från Kina kan man inte alltid förvänta sig att allt ska vara tipp topp:
* Nästan alla motstånd och hälften av kondensatorerna hade helt fel värden (rätt värden står på kretskortet).
* Kretskortet är av undermålig kvalitet, och det är därför lätt att man råkar skada kopparbanorna när man löder av komponenter.
* en OP-amp som är mer lämpad för ändamålet, den som satt i tidigare var främst gjord för gitarrförstärkare.
Som vanligt är det en god ide att byta ut kondingarna, och kanske se över komponenterna. En rimlig gissning är att det är någon enkel komponent som gett sig på Seawolfs numera inte helt fungerande låda.

Ovanstående är väl ungefär det vi skrev tidigare, jag antar att båda herrarna Anders S och Seawolf är medvetna konsumenter och därför är nöjda med sina inköp (av skräp). Ingen av herrarna brukar vara direkt snabba att ändra uppfattning, men det kan ju vara bra för andra intresserade att veta lite mer.
Förresten, avser ni fortfarande montera in dessa fynd i era båtar? :D

/J

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » sön 08 apr 2012, 17:11

Den lilla lådan jag köpte och som ger ett alldeles acceptabelt ljud har två klass B-chips som slutförstärkare, och funkar med 11-12 volts matning via dioder och annat. Det sitter ett gäng kondingar på inkommande spänning som tar hand om lite inkommande skräp och som glättar en del. Det jag var lite orolig för var att FM-radion skull vara för dålig, och att den skulle brus för mycket. Men det visade sig inte vara något problem.

Som andra redan påpekat, och som finns omskrivet på nätet så skvätter KlassT en del goja omkring sig så att en radiomottagare inne i samma burk kan ge problem, det kanske är därför som man inte finner sådana med inbyggd radiodel. "Min" lilla burk fungerar alldeles utmärkt för sitt ändamål och en av dem skall absolut in i båten för att ersätta den defekta Blaupunkten i båten. Och under 0,2 Ampere är helt acceptabelt.

Om jag vore ute efter en fullfjädrad HiFi-förstärkare som dels skulle visa rekordprestanda i ljudfreakarnas testbänkar och dessutom skulle kunna överrösta alla andras dunkadunka i Smögen skulle jag satsa på något annat, helt klart. Men Hr. Jaramaz kanske inte har upptäckt ännu att man inte måste använda slägga då man vill dräpa myggor?

"Min" kravspec är enkel:

Skall låta ungefär som en enkel bilradio brukar göra.
Skall tåla 9-15,5 Volt matning.
Skall kunna ta emot 3.5mm ljudplugg för t.ex.Laptop-TV
Skall ha en skaplig FM-mottagare.
Skall ha Volym, Bas och Diskantkontroll.
Skall dra signifikant lite ström.

Jag fann inte någon annan modell än den jag valde, och hade det funnits en lite dyrare med bättre kvalitet hade det inte skadat. Nu var ju priset väldigt lågt så jag köpte flera stycken, varvid jag provade sönder en av dem, men det var en risk jag tog medvetet.
"Don't let the same dog bite you twice"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 08 apr 2012, 17:54

Jaramaz skrev: Ovanstående är väl ungefär det vi skrev tidigare, jag antar att båda herrarna Anders S och Seawolf är medvetna konsumenter och därför är nöjda med sina inköp (av skräp). Ingen av herrarna brukar vara direkt snabba att ändra uppfattning, men det kan ju vara bra för andra intresserade att veta lite mer.
Förresten, avser ni fortfarande montera in dessa fynd i era båtar? :D

/J
Det får vi se.

I frågan om ljudkvalitet, så är jag positivt överraskad - att "skräpet" låter såpass bra som den gör (jag har alltså en "class T"-chip i min). Sedan handlar det i mitt fall om att installera högtalare i båten på ett sådant sätt att det blir hyfsad ljudbild. Väl där, så ger jag säkert den här lilla förstärkaren chansen.

Angående effektreserver för krävande musik, så får man ju kanske avstå från att spela de mer krävande partierna i några av de mer bombastiska verken, och det är också frågan om dynamiken finns i inspelningarna. Det brukar det sällan göra, men det händer. Att förstärka telefonens hörursutgång (MP3) eller Sangean-radions dito kommer den att klara av. Det här är en bruks-spelare i första hand, och att kunna ha förströelsemusik på till låg strömkostnad är trevligt. Baksidan med de vanligaste bilradioenheterna är ju att de drar rätt mycket ström.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » sön 08 apr 2012, 21:58

Anders S skrev: ...
Angående effektreserver för krävande musik, så får man ju kanske avstå från att spela de mer krävande partierna i några av de mer bombastiska verken, och det är också frågan om dynamiken finns i inspelningarna.
Kanonerna i 1812 och Also Sprach är väl ändå musik man bara plägar spela under kuling eller storm och då maskeras klippning väl av vinandet i riggen och andra akustiska fenomen!

Jag tycker dessa små T-ampar verkar mycket intressanta. Det ger ju vad man egentligen vill ha vid musiklyssning. (Good enough kvalitet med låg strömförbukning. Inte alls som den netonnet-bilstero jag inhandlade som ALLTID drar minst 400 mA!!!) En "avancerad" (nåja) radiodel med KV/MV/LW finns ju i den gamla Blaupunkten. Och förresten, dansken sänder ju numer bara på LW.

mvh Sven-Barry

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 09 apr 2012, 21:44

jag får väl inhandla ytterligare en dynaco sca-35 att ha i båten. Allting mindre är trams och för telefonbruk. :-)
Skall det låta bra så drar det ström, om det inte låter bra är det ju enbart akustisk nedskräpning.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 09 apr 2012, 22:15

peterh skrev:jag får väl inhandla ytterligare en dynaco sca-35 att ha i båten. Allting mindre är trams och för telefonbruk. :-)
Skall det låta bra så drar det ström, om det inte låter bra är det ju enbart akustisk nedskräpning.
Inte undra på att värmaren bara går på krypfart :D

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tis 10 apr 2012, 07:43

Så känsligt det kan vara!

För att nu ta en sak i sänder så .....

Seawolf köpte ett par apparater som han inte visste var för något. Jag fick mig en avhyvling tidigare i denna tråd där han menade att jag skulle minsann googla för att veta mer om Tripath. Hjälper föga när det gäller Seawolfs grunkor, som han nu menar går i klass B. Möjligt, det skulle väl svara mot den hyfsade strömförbrukningen (uppgiven? mätt?), men då låter det inte alls bra. Det är faktiskt många bilradio / förstärkare avsedda för bil / motorcykel som har ganska kraftig distortion, vilket inte gör så mycket i den miljön. Men i en båt där bakgrundsljudet kan vara helt försvinnande mot kvällen så är det inte alls så bra.
Väl inne i distortionstänkandet så behövs effektreserv för mer än pangandet i 1812: betydligt smalare toppar uppträder ofta i musik, för att inte klippa och orsaka distortion behövs reserveffekt. Den distortionen är mycket hörbar.
Det handlar alltså inte om Seawolfs förmåga att tävla med gänget i Smögen, vilket vore lite långsökt, rent geografiskt. Att ha högt ljud kräver inte så mycket effekt (någon Watt räcker mycket långt), men att få bra ljud kräver lite till.
Seawolf stryper sedan sina effektsteg med några dioder vid kraftmatningen. Vad händer då? En fråga som Seawolf förståndigt undviker. För klass A,B,C finns två huvudmöjligheter: a) uteffekten sjunker i proportion till den minskade spänningen **2, eller (b) slutsteget är satt till att leverera 2x 20W, varvid den sänkta spänningen medför att arbetspunkten flyttas till ett mindre linjärt område => kraftig ökad distortion.
Illa, det låter illa ....

Peterh är inne på Dynacos rör-förstärkare sca-35, som är känt för sin enkla men mycket välljudande koppling, vilket nog baseras på att de omnämnda effekttopparna klipps mjukt så att distortionen upplevs som försumbar. Uteffekten från denna är blygsamma 2x 17 W, vilket ju kan jämföras med de kretsar Seawolf köpt. Med ett sca-35 i båten behövs fö ingen värmare ...

Skall man bara lyssna på väderleksrapporten och slikt, då behövs inte mycket effekt, och distortion är ingen viktig fråga. Men är det inte enklare att köpa en liten batteridriven, bärbar radio då? Enklare, tillförlitligare, flexiblare? (Det finns tillochmed vevbara och med solcell).

Anders har haft lite mer tur, och kommit över vad som kan vara tripath-kretsar. De kan mycket väl låta bra, det är lite av poängen med klass D att de alltid är fullt utstyrda (eller inte alls) så det krävs liksom inget extra att förmedla mer effekt. (Anders kanske kommer ihåg mina påpekanden för några år sedan om just klass D ... annars går det ju enkelt att söka på detta forum).

Den allmänna kvaliteten i de här lågrprisprodukterna är speglad i det som jag skrivit tidigare i tråden: dåliga komponenter, dåliga kretskort, ... Det har skrivit mycket på nätet om hur de kan moddas för att bli bättre, nära till hands ligger att de här tillverkarna använt en känd konstruktion och använt billiga komponenter, medan den ursprunglige tillverkaren gått vidare med förbättrade konstruktioner. Så då står man där med en out-dated konstruktion, billigt tillverkad med sannolikt ytterst begränsad livslängd.

Återigen, är det inte bättre att köpa något som är meningsfullt att montera in i båten? Som har en beräknad livslängd på iaf 5-10 år? (Ja, Seawolf har tjatat om sin Blaupunkt, som om det var ett bra exempel, osv.) För blott ca 1000:- får man en bra båtradio, ofta med hyfsad IP-klass (något för Bosse att begrunda), så att den tål både det ena och det andra, och dessutom låter hyfsat. Vill man komplettera detta så är en liten fristående bärbar radio alldeles utmärkt, en bra backup som också kan användas utanför båten.

Det jag finner mest fascinerade är den ofantliga attraktion som ** billigt ** har. Men vem vill ha ett billigt liv?
Hela min argumenation bygger faktiskt på detta - varför hålla på och leta billiga grunkor till båten? Att inte slösa pengar är en helt annan sak.

/J

Skriv svar