Toalett lukt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
paliswe
Diamantmedlem

Re: Toalett lukt

Inlägg av paliswe » ons 18 apr 2012, 07:07

Hur gamla är slangarna? De brukar lukta efter några år och det enda som hjälper är att byta. Då ska man helst installera Lundgrens Marine Sanitary Hose som är diffusionstät. Den är inte billig men bra och böjlig. Kostar 250 - 400 kr /m beroende på dimension.

Martin Fredin
Guldmedlem

Inlägg av Martin Fredin » sön 22 apr 2012, 19:49

Båten är sjösatt förra säsongen så slangarna är nya , det får nog bli montage av en tablett dispenser .

Tack för alla tips
Maxi Racer SWE 303 / Dehler 32 2011

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 22 apr 2012, 21:35

paliswe skrev:Hur gamla är slangarna? De brukar lukta efter några år och det enda som hjälper är att byta. Då ska man helst installera Lundgrens Marine Sanitary Hose som är diffusionstät. Den är inte billig men bra och böjlig. Kostar 250 - 400 kr /m beroende på dimension.
Jag misstänker starkt att vi inte talar om den begripliga och självklara lukten FRÅN toa, utan lukten av "ruttet vatten" från inloppsslangen. Den är svårare att skydda sig mot, för stanken kommer med kraft då man spolar. Annars är det förstås alldeles rätt att ha täta och bra slangar till tank och utlopp.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 23 apr 2012, 04:09

Ett inte ovanligt problem, som också diskuterats i omgångar här på Sailguide. Allt vatten, salt som sött, innehåller mikroorganismer. När det står still utan tillräcklig tillgång till syre börjar en nedbrytningsprocess som leder till dessa lukter (som i sig är väligt envisa och långvariga).

Som mycket riktigt påpekats i några inlägg så är de mesta problemen kring inflödet av vatten, och inte vid utflödet.

Självklart kan detta motverkas med diverse bakteriedödande kemikalier, men det är ju lite synd och onödigt. Tvätt- och diskmedel likaså, dessutom har de lite begränsad effekt, men kan påverka mjukgörare i själva toaletten. Tricket med lite koppar var nytt för mig, låter intressant.

Slangdragning osv kan hjälpa, metoden med att öppna häverten när ventilen är stängd låter bra (ur just denna synpunkt).

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 23 apr 2012, 06:25

Nu är det ju så att en hävertbrytare av gängse modell skall finnas på inloppsledningen hur som helst. Har man sedan direktavlopp till havet, så blir det knepigt hur som helst med en hävertbrytare på denna, eftersom den inte (på den sidan) bara släpper in litet luftbubblor, utan (hu) läcker, såväl vätskor och lukter. Å andra sidan slutar snart en sådan ventil att fungera och blir alldeles tät. En högt placerad toatank blir genom sin ventilation i sig en hävertbrytare.

Men på inloppet fungerar det alldeles utmärkt. Där visar sig det hela bara som en rad små bubblor som följer med vattnet till toapumpens inlopp, och sedan nivelleras vattennivån i slangen till havets nivå. Luft får man sas "på köpet". En skalad koppartråd är en smal sak (haha) att lägga in i slangen, det gör man innan den monteras. Huruvida den skulle hjälpa mot anaeroba bakterier kan man fråga sig, men vittnesmål om detta är ju intressanta. Åtgärden är enkel och lär vara ofarlig.
Anders S

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » ons 25 apr 2012, 09:49

Hej igen
Jag har ju tablett dispenser på min båt från Tankette denna kostade 800kr sen kostade 6 tabletter ca 800 kr,,de fungerar bra o tar bort all lukt.men till min syora bedrövelse såg jag nu att hjertmans säljer dispenser med samma teknik som monteras på toans tilloppsslang ,där kostar den endast 149 kr artnr 4778-865
sen köpte jag två tabletter från dem för endast 49 kr de ser identiska ut mot de jag fick från Tankette firman,lite irriterande att det blev ca 650 kr dyrare .
Så hade jag vart dig så hade jag provat hjertmans lösning, Jag skall testa tabletterna under sommaren o se om effekten är densamma . bägge leverantörers tabletter ser lika ut o luktar samma art nr på tabletter 4778-866

//Johan

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 25 apr 2012, 10:21

Jag har alltid haft intaget till toaletten ihopkopplat med handfatets avlopp. Om det är anledning till att jag aldrig haft någon dålig lukt vet jag inte men det är ett hål mindre i botten!

Skriv svar