Ovansidorna är OK, så det vore trist att behöva köpa nya...
Mögel under durk
Mögel under durk
Jag har upptäckt att det stått vatten under durken i min segelbåt i vinter, vilket gjort att durkluckorna har blivit blöta och börjat mögla.
Tror ni att de går att rädda genom att torka dem, slipa bort det fula och stryka epoxi på för att fukttäta? Andra tips?
Re: Mögel under durk
Låt torka, slipa, lacka. Epoxi verkar vara överkurs, tycker jag. Om dom är fula på undersidan kan väl inte vara nån direkt katastrof?Jebban skrev:Jag har upptäckt att det stått vatten under durken i min segelbåt i vinter, vilket gjort att durkluckorna har blivit blöta och börjat mögla.Tror ni att de går att rädda genom att torka dem, slipa bort det fula och stryka epoxi på för att fukttäta? Andra tips?
/T
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Låt torka, slipa, dränk in dem med Boracol och avsluta med att impregnera dem med Owatrol D1.
Tack för snabbt svart! Nej, utseendet under är ju helt ointressant, men jag tänkte att epoximålning skulle göra att poblemet inte uppstod igen lika lätt. Håller lacken fukten borta?
Det sura är att möglet växer till lika bra på epoxyn. Det som hjälper i längden är att hålla torrt, luftat och friskt (litet präktigt, sådär), men färg med antimögeltillsats kan fungera. Pensla på Boracol och låt torka sedan målar du om du vill snygga till från mögelfläckar. Grå danbolin är en klassisk durkfärg. Målar du hindrar du framtida mögel att bita sig fast i träet. Du kan skrubba med klorin om du inte har boracol, men det ger inget långsiktigt mögelskydd. Det finns också färg med mögelskydd inbyggt, alternativt kan du behandla med cuprinol träskydd.
Anders S
Haver tagit hand om tvenne "vrak" som varit mögelskadade.
Tvättat med stark Klorinlösning.
Därefter med "vanligt" rengörningsmedel och därefter haver det luktat fräscht o0ch rent.
http://lasselundell.se/debutant.html
http://lasselundell.se/if.html
Tvättat med stark Klorinlösning.
Därefter med "vanligt" rengörningsmedel och därefter haver det luktat fräscht o0ch rent.
http://lasselundell.se/debutant.html
http://lasselundell.se/if.html
Ett enkelt och mycket effektivt sätt att få bort mögel är med ozon från en ozongenerator. Även mögelsporer i luften dödas.
Trådskaparen säger inget om durkarna var målade / fernissade etc på undersidan när de fick mögel på sig. Är de målade är det bara att torka av och tvätta med klorin. Är de inte målade så tvätta, torka, slipa och måla (nej nej, inte grått. Brandgult är den klassiska färgen). Har durkarna stått våta länge kan det vara väl värt att få de riktigt torra: tag hem och låt de stå torrt några veckor.
Durkar, i likhet med mycket annat, skall vara behandlade på båda sidor. Med lack eller fernissa, det spelar inte så stor roll. Här slarvar nästan alla varv, de flesta nya durkar är inte behandlade på undersidan, eller har bara fått en enkel strykning som efterlämnat en halvknottrig yta som är ytterst mögeltillväxtvänlig. Slätt skall det vara!
Owalotrol ... är inte mer en olja än fernissa? Som förvisso torkar, men ändå? Inget jag skulle rekommendera, sedvanlig färg/fernissa som målas slät och då blir enkel att rengöra.
Huvudfrågan, om durkarna kan räddas är enkel att besvara: självklart.
Gå också över själva kölsvinet ordentligt. Torka, tvätta ... osv . Här kan det vara läge för mögeldödande medel! Det kommer väl in mer vatten vad det lider.
Det kan vara väl värt att hyra en ozongenerator, mögelsporer skall bort helt och hållet, lukten biter sig lätt in.
/J
Durkar, i likhet med mycket annat, skall vara behandlade på båda sidor. Med lack eller fernissa, det spelar inte så stor roll. Här slarvar nästan alla varv, de flesta nya durkar är inte behandlade på undersidan, eller har bara fått en enkel strykning som efterlämnat en halvknottrig yta som är ytterst mögeltillväxtvänlig. Slätt skall det vara!
Owalotrol ... är inte mer en olja än fernissa? Som förvisso torkar, men ändå? Inget jag skulle rekommendera, sedvanlig färg/fernissa som målas slät och då blir enkel att rengöra.
Huvudfrågan, om durkarna kan räddas är enkel att besvara: självklart.
Gå också över själva kölsvinet ordentligt. Torka, tvätta ... osv . Här kan det vara läge för mögeldödande medel! Det kommer väl in mer vatten vad det lider.
Det kan vara väl värt att hyra en ozongenerator, mögelsporer skall bort helt och hållet, lukten biter sig lätt in.
/J
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Det är liksom det som är grejen. Fernissa som utsätts för fukt nere i kölsvinet flagar loss efter några år, eftersom fukten ändå tar sej in i trävirket på ett eller annat sätt. Impregnerat trävirke släpper inte in fukten överhuvudtaget. Om man vill ha fernissad yta kan man dra på några lager D2. Men alla sätt som funkar är säkert braJaramaz skrev: Owalotrol ... är inte mer en olja än fernissa? Som förvisso torkar, men ändå? Inget jag skulle rekommendera, sedvanlig färg/fernissa som målas slät och då blir enkel att rengöra.
/J
Jag tycker mögel i båt hör till lite...
Det viktigaste tycker jag är att ta hand om grundproblemet, alltså se till att täta läckan där vattnet kommer in.
Rengör sedan alla ytor, jag brukar skura med Ajax på våren, det luktar fräscht tycker jag. Att ställa in ett par skålar med ättiksprit i några dagar är också bra för att få bukt med dåliga lukter, funkar även bra i t.ex. kylskåpet.
Textilier, ex gardiner som blivit mögelskadade får man byta ut, dynorna skall tvättas. Jag försöker att aldrig förvara sådana saker i båten över vintern.
Över vintern ställer jag också in några fuktslukare (typ Torrbollen el. liknande). Efter att jag började vidta dessa åtgärder har min tidigare mögliga båt alltid känts fräsch, trots att jag inte givit mig på att försöka behandla mögelfläckar med klorin, boracol eller liknande. Håller man rent och torrt stoppar man tillväxten av mögel.
Det viktigaste tycker jag är att ta hand om grundproblemet, alltså se till att täta läckan där vattnet kommer in.
Rengör sedan alla ytor, jag brukar skura med Ajax på våren, det luktar fräscht tycker jag. Att ställa in ett par skålar med ättiksprit i några dagar är också bra för att få bukt med dåliga lukter, funkar även bra i t.ex. kylskåpet.
Textilier, ex gardiner som blivit mögelskadade får man byta ut, dynorna skall tvättas. Jag försöker att aldrig förvara sådana saker i båten över vintern.
Över vintern ställer jag också in några fuktslukare (typ Torrbollen el. liknande). Efter att jag började vidta dessa åtgärder har min tidigare mögliga båt alltid känts fräsch, trots att jag inte givit mig på att försöka behandla mögelfläckar med klorin, boracol eller liknande. Håller man rent och torrt stoppar man tillväxten av mögel.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Eftersom man det nästan alltid finns mögelsporer kan det vara ide att satsa på en effektiv metod att avlägsna problemet vilket idag är ozon.
Om ozon:
När ozon kommer i kontakt med föroreningar sker en oxidation. Den elektriska laddningen i ozonmolekylen skapar en "mikroskopisk explosion" som effektivt tar bort lukt, mögel, virus och bakterier. Återstående efter oxidation är i de flesta fall bara koldioxid och vatten eller i vatten icke lösliga och till botten sjunkande metaller.
Vanliga användningsområden är:
http://www.swema-trading.se/nerladdning ... m-ozon.pdf
http://www.ozonetech.com/index.php?id=o ... ad&lang=sv
Om ozon:
När ozon kommer i kontakt med föroreningar sker en oxidation. Den elektriska laddningen i ozonmolekylen skapar en "mikroskopisk explosion" som effektivt tar bort lukt, mögel, virus och bakterier. Återstående efter oxidation är i de flesta fall bara koldioxid och vatten eller i vatten icke lösliga och till botten sjunkande metaller.
Vanliga användningsområden är:
- Desinfektion av luft och vatten, genom att ozonet dödar mögelsporer, bakterier och mikroorganismer. På många håll i världen används ozon i stället för klor för att rena kommunalt dricksvatten. Ozon bildar inga organiska klorföreningar och finns inte heller kvar i vattnet efter reningsprocessen.
- Dödande av bakterier, jäst, mögel och insekter på matvaror och i sädeslager.
- Odöreliminiering av möbler som har överlevt eldsvåda men luktar rök.
http://www.swema-trading.se/nerladdning ... m-ozon.pdf
http://www.ozonetech.com/index.php?id=o ... ad&lang=sv
Håller väl med om att ozon kan vara bra, men samtidigt är det en fri radikal, och (något) frätande - det är ju det som är meningen.
Jod påminner om Ozon, borde ha motsvarande egenskaper i denna användning. För den som nu inte vill hyra en ozongenerator.
Och så var det Owalotrol: mögel trivs fint i lite oljat trä. Jag skulle aldrig använda en olja under durkarna, just pga av mögelfrågan.
Jaja, var och en blir salig på sin tro ...
/J
Jod påminner om Ozon, borde ha motsvarande egenskaper i denna användning. För den som nu inte vill hyra en ozongenerator.
Och så var det Owalotrol: mögel trivs fint i lite oljat trä. Jag skulle aldrig använda en olja under durkarna, just pga av mögelfrågan.
Jaja, var och en blir salig på sin tro ...
/J
jod kommer väl att missfärga många material ?
ozon tycks inte missfärga ( men det påskyndar sannolikt oxidering)
När vi nu ändå dskuterar att förgifta mögel, klorin kan väl också användas?
ozon tycks inte missfärga ( men det påskyndar sannolikt oxidering)
När vi nu ändå dskuterar att förgifta mögel, klorin kan väl också användas?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Ozon är kraftigt oxiderande men bryts ner snabbt så någon påverkan på andra material verkar det inte bli. Man kör kanske 20 min/dygn i en båt. En liten, billig generator (några hundra) har en effektförbrukningen på ca 18W och avger ca 400 mg ozon/tim och det ska tydligen räcka till mer än väl.
De som sysslar med sådant (poppis på bilrekond-firmor) påpekar att man förstås inte får finnas i fordonet (rimligen; båten) då man ozongenererar.bosseh skrev:Ozon är kraftigt oxiderande men bryts ner snabbt så någon påverkan på andra material verkar det inte bli. Man kör kanske 20 min/dygn i en båt. En liten, billig generator (några hundra) har en effektförbrukningen på ca 18W och avger ca 400 mg ozon/tim och det ska tydligen räcka till mer än väl.
Boracolpensling får en depåeffekt i träet, ozongeneratorn tar bort lukten och färg ger en slät och fin yta. Om den skall vara rödorange eller grå (eller vit eller röd) får var och en bestämma. Eftersom mögel och svamp lever på organiskt material, så håller jag med Jaramaz i övrigt: ingen olja.
(Det kan utan vidare vara så att den klassiska röda färgen under durkarna kommer sig av att man förr, på den onda tiden) målade med blymönja på trä för att få hållbarhet.
Anders S