Jag har inte kollat upp eller talat för speciellt hur just VC17 är funtat. Men då t.ex. Coppercoat funkar tillräckligt bra av allt att döma så torde VC17 inte stå och falla med irgarol. Nu fick ju inte den färgen chansen att saluföra sig utan irgarol på grund av kopparfobierna som medförde att det blev för lite kopparhalt. Personligen tror jag inte att VC17 hade sin huvudsakliga funktion av irgarol utan av koppar. De som spetsade den irgarolfria VC17 med kopparpuder säger att det fungerade så. Den nuvarande varianten lär väl visa hur det går utan Irgarol. Och effekterna av KI:s Don Quijote-artade härnadståg blev ju initialt att alla möjliga gifter som inte klassats som gifter ännu gjorde sitt intåg i stället i färger med större upplösning i vattnet än VC17, vilket med största sannolikhet var värre än den som fortsatt användning av VC17 hade medfört.Anders S skrev:Allt det du skriver är gott och väl, men när det gäller VC17 i sin tidigare, fungerande version handlar problemet (indragningsanledningen) inte om koppar, utan Irgarol. Koppar fungerar finfint mot snäckor, notera gärna påväxten på Toaens bild. Den nya varianten av VC17 lär inte ha Irgarol, eftersom det medlet är numera förbehållet de professionella produkterna. (Apropå att köpa fartygsfärg, som i allt väsentligt motsvarar de kopparrika fritidsbåtsvarianterna, med irgarol som extra tillsats).Seawolf skrev:
Med ovanstående i åtanke skall det bli tragikomiskt att se hur länge påståendena om koppar som gift i applikationen bottenfärg kommer att leva kvar i diverse uttalanden, både här och i allmänna media.
Irgarol uppges hämma fotosyntesen hos växtalger såsom verksam effekt, och anges ha mycket låg löslighet i vatten. I den mån detta medel skulle kunna accepteras så skulle det i första appliceras med ett bindemedel som likaledes inte löses upp i vatten, och som inte heller behöver slipas, i vart fall bara mycket sällan.
Den "civila olydnaden" var alltså såvitt jag kan se det bättre för miljön (inklusive lite bunden irgarol) än "lydig färg".
Nu kan i alla fall seriös utveckling börja för att se vad kopparn eventuellt behöver kompletteras med för att även bemästra fotosyntesväxtligheten, utan att läcka ut i skadlig mängd till de omgivande vattenvolymerna (alltså de vattenvolymer som är utanför den omedelbara hamnmiljön).