Jag med.AndersGustafsson skrev:Jag tänkte köra bådaDvs packning och locktite.
Lin OCH Loctite (eller liknande fast billigare...)
Jag med.AndersGustafsson skrev:Jag tänkte köra bådaDvs packning och locktite.
Det beror naturligtvis på var och hur man seglar.AndersGustafsson skrev:Absolut!Tömde inte förra båtens tank i sjön heller och den var mindre.
En stilla undran för att eventuellt bättre förstå din logik. Bajar besättningmedlemmar på ett gammalt rostigt fraktfartyg mer än en fritidsseglare? I genomsnitt alltså?goph skrev:Off topic:
Är det någon här som inbillar sig att ett gammalt rostigt fraktfartyg behåller sin skit ombord? Det går antagligen rätt ut i havet. Att sila mygg och svälja kameler brukar funka ganska bra bland svenska myndigheter. Ska inte dra historien om professorn som tappat sina nycklar. Men "the bottom line" var, att han sökte efter dem där det var ljusast. Under gatlampan.
Ni har väl satt på era sommardäck?
Ja de bajar betydligt mer på ett fraktfartyg per person, de flesta fritidsbåtar bajar i land då möjlighet finns. Tittar man per person och år på respektive båt, så skulle jag gissa på 1 fritidsbåt baj per 100 fraktfartygs bajar, per person och år.Archibald skrev:En stilla undran för att eventuellt bättre förstå din logik. Bajar besättningmedlemmar på ett gammalt rostigt fraktfartyg mer än en fritidsseglare? I genomsnitt alltså?goph skrev:Off topic:
Är det någon här som inbillar sig att ett gammalt rostigt fraktfartyg behåller sin skit ombord? Det går antagligen rätt ut i havet. Att sila mygg och svälja kameler brukar funka ganska bra bland svenska myndigheter. Ska inte dra historien om professorn som tappat sina nycklar. Men "the bottom line" var, att han sökte efter dem där det var ljusast. Under gatlampan.
Ni har väl satt på era sommardäck?
Det blir nog vad det lider, men denna vår finns det en del annat i pipeline.Jag skulle nog plastat igen hålet direkt.
Var hittar man gummikorkar att köpa? Funderar på kanske att köra gummikort och lock+tätning/loctite. Då borde man ju vara säker...bosseh skrev:Oftast är det svårt att avlägsna ventilen utan att bordgenomföringens tätning skadas därför brukar det vara enklare att låta ventilen sitta kvar. Men gamla ventiler, i synnerhet skjutventiler brukar vara dåligt täta och då är en gummikork islagen från utsidan lämplig.
Märk bordgenomföringen på utsidan så man ser om den vrider sig när ventilen lossas. Gör den det så måste man göra om dess tätning.
Lossar ventilen så kan man sätta dit en huv men jag skulle inte lita helt på det arrangemanget, jag skulle ändå slå i en gummikork.
Gummikorken kan man såga av med ett bågfilsblad så man får en slät botten och slipper tappa några ppm i fart.
Alternativ till gummikork är en bit kvastskaft väl inbakad i sika. Så hade man gjort i min båt och för skojs skull försökte jag "öppna" genomföringen men gav upp,.
Tog upp båten på Torsdag, men det regnade så jag kom inte igång med att plasta igen bottengenomföringen. Täckte visserligen över sittbrunnen med en pressrening, men i den starka vinden kom det in alldeles för mycket vatten för att det skulle va bra att slipa upp glasfibern och plasta. Slipade ur och plastade inifrån Fredag morgon, Slipad ur och plastade från utsidan Lördag morgon. En lättare avslipning och spackling med epoxyspackel Lördag kväll. Plastar alltid sånt under vattenlinjen med epoxy. När arbetet är klart är också epoxybehandlingen klar. Skall man måla över med en epoxygrundfärg kan man göra det i stort sett direkt. Med polyester får man vänta 4 veckor med den epoxygrundfärgen jag brukar använda.AndersGustafsson skrev:Det blir nog vad det lider, men denna vår finns det en del annat i pipeline.Jag skulle nog plastat igen hålet direkt.
Kuntze & Cosaxofon skrev: Var hittar man gummikorkar att köpa? Funderar på kanske att köra gummikort och lock+tätning/loctite. Då borde man ju vara säker...
Låter bekant.toaen skrev: Att sätta igen en genomföring permanet tar inte längre tid för mig än om jag skulle skaffa grejor för att täta provisoriskt. Total arbetstid 1 timme fördelad på fyra tillfällen. Skulle jag täta provisoriskt för att sedan plasta igen vid ett senare tillfälle är risken stor att det hade blivit en permanent provisorisk tätning.
Skulle det stängas in vatten som fryser så åker gummikorken ut, det är det som är det fina med gummikork. Men det brukar bli tät med en kork.Seglaren skrev:På tal om gummikorkar så kommer nog jag om jag skaffar ett lock att skruva dit på insidan av genomföringen att strunta i gummikork och fortsatt låta genomföringen vara helt öppen utåt. Vatten kommer in förr eller senare även om korken verkar täta och instängt vatten på land vintertid kan ju ställa till det. Men måhända skulle kanske gummit röra sig så att ev instängt fruset vatten kan expandera utan risk. Men jag tror nog mest på helt öppet utåt, eller plasta igen.
Var det min bild som du avsåg med texten ovan?Seglaren skrev:Hmm, plastningen ser inte ut som jag tänkte mig en sådan lagning. Kanske är jag skadad av att växt upp med en far som plastat mer än halva livet och sett många lagningar och byggen. Men den kanten i hålet vet jag inte skulle gå hem i vissa läger. På tok för brant yta, bör fasas ut till en mycket större yta. Typ en väldigt grund försänkning från båda håll så att det nya verkligen plastas ihop med omliggande laminat och inte bara liknar ett igenspacklat hål. Obs, det är inte min mening att låta stöddig och måhända har jag också fel, det kan vara overkill men är så jag lärt mig.
Tar det i tur och ordning. Ja, det var din bild jag avsåg, försökte "citera" men bilden kom inte med så jag gjorde inget citat.toaen skrev: Var det min bild som du avsåg med texten ovan?
Är det så . Hur har du då belägg för vad du skriver?
Hur vet du hur mycket det är utfasat?
Hur mycket annseer du att det skall va utfasat?
Seglaren skrev:Tar det i tur och ordning. Ja, det var din bild jag avsåg, försökte "citera" men bilden kom inte med så jag gjorde inget citat.toaen skrev: Var det min bild som du avsåg med texten ovan?
Är det så . Hur har du då belägg för vad du skriver?
Hur vet du hur mycket det är utfasat?
Hur mycket annseer du att det skall va utfasat?
Mina belägg har jag redogjort för, och jag säger dessutom att jag kan ha fel.
Hur mycket det är utfasat på utsidan syns av fotot.
Hur mycket bör det fasas ut, tja ju mer desto bättre så klart. 3-4ggr laminattjockleken skulle inte skada. Men epoxi fäster väl riktigt bra på gammal polyester och man får anta att insidan ser helt annorlunda ut och att du gjort en rimlig avvägning för att inte skapa onödigt merjobb på utsidan som man vill ha slät efteråt. Och jag påstår inte att du har fel. Det jag säger är att jag vet att inte alla skulle ta det för en bra utförd reparation - Men jag upprepar, beroende på hur avfasningen och plastningen på insidan gjorts så tror jag mycket väl att det är en mer än fullgod lagning - så måhända var det en förhastad slutsats av mig.