Laga sprucket roder? [Klart och med bilder]

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
nauska
Trogen medlem

Laga sprucket roder? [Klart och med bilder]

Inlägg av nauska » mån 09 jan 2012, 10:32

Hej,

Nu när våren är kommen så påbörjades båtfixet, och tyvärr så är rodret sprucket. Jag vet inte när detta hände, men jag inser att det måste fixas pronto.

Här är lite bilder på hur det ser ut. Jag kan ta fler bilder om det skulle underlätta.
Bild 1
Bild 2
Bild 3

Hur lagar man detta bäst? Slipa ner och plasta om? Då jag aldrig har plastat tidigare så får någon vänlig själ gärna ge en beskrivning på vad jag behöver och hur jag går till väga. Eller finns det ett bättre sätt?

Uppdatering 2012-06-19:
Nu är rodret lagat och färdigt. Har lagt till bilder i ett inlägg längre ner, men jag lägger till dom här också för sakens skull!

Slutresultatet blev inte så perfekt som jag hade önskat, tyvärr alldeles för lite tid för att hinna slipa ner det med 400- och 800-papper för att få den där perfekta finnishen ;) Nu är det slipat med 50-papper till "good enough"-nivå och sen bottenmålat och sitter fint på båten i vattnet. Det är några moment som jag inte har bilder ifrån, men detta återspeglar ändå det mesta av arbetet.

Bild 1 - Nedslipat och spacklat med epoxi. Satt rör i hålen då hålen inte var så runda i formen.
Bild 2 - Lagt på ett par lager med glasfiberväv och plast.
Bild 3 - Några lager till, samt rorkulten som slipats och lackats.
Bild 4 - Nu är det målat med top coat.
Bild 5 - Slipat med 50-papper till "OK" finnish.
Bild 6 - En närmare bild.
Senast redigerad av 1 nauska, redigerad totalt 0 gånger.

peterh
Diamantmedlem

Re: Laga sprucket roder?

Inlägg av peterh » mån 09 jan 2012, 12:24

nauska skrev:Hej,

Nu när våren är kommen så påbörjades båtfixet, och tyvärr så är rodret sprucket. Jag vet inte när detta hände, men jag inser att det måste fixas pronto.

Här är lite bilder på hur det ser ut. Jag kan ta fler bilder om det skulle underlätta.
Bild 1
Bild 2
Bild 3

Hur lagar man detta bäst? Slipa ner och plasta om? Då jag aldrig har plastat tidigare så får någon vänlig själ gärna ge en beskrivning på vad jag behöver och hur jag går till väga. Eller finns det ett bättre sätt?
Du kan be ett båtvarv om ett kostnadsförslag.
Ett trasigt roder vill man inte ha på semestern..
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 09 jan 2012, 15:00

Slipa ner och laminera upp med epoxy och väv.
Laminerar du lika tjockt som det galma håller det.
Innan du börjar skall rodret vara heeeelt torrt.
Du slipar en fasning som är MINST 1:20 där du ska laminera.
Sedan kan du behandla hela rodret med epoxy och måla det, 2K-lack ovan vattenlinjen, bottenfärg under.
Här finns lite tips, http://www.westsystem.se/handboecker.html
Klicka på "Ingående teknisk handbok..." och läs kap 3.7, "Våtmetoden" om lamineringstips.
Alla borde ha skägg

Anders B
Guldmedlem

Inlägg av Anders B » mån 09 jan 2012, 16:31

Epoxi är dyrt, polyester är billigt. Det blir lika starkt om du handupplägger (vilket är helt OK). Men du måste bygga minst lika tjocka glasfiberskal som tidigare. Laminera över skarven ordentligt (ökar styrkan på det färdiga rodret) och öka glasfibertjockleken runt hålet (hålen) genom att ta bort lite extra distansmaterial där. Spackla gärna upp distansmaterialet slätt (med glasfiberspackel) innan du börjar laminera, rulla (pressa) ut så mycket polyester du kan med Al-rulle. Polyester och glasfiberspackel kan du köpa på Biltema (även om PP glasfiberspackel enligt min uppfattning är lite bättre). Biltemas tjockaste glasfiber är 450 g/m2 (där jag bor), bygger ungefär 0,3 mm så det kommer att gå åt många lager. Kommer du åt tjockare, tex 800 g, kan du hellre använda det. Spackla med epoxispackel (efter lamineringen), eftersom rodret kommer att vara under vattnet (polyesterspackel suger upp vatten och det kan bli blåsor), måla med epoxiprimer. Köper du på samma ställe. Det blir skitbra. Lycka till!

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » mån 09 jan 2012, 16:35

Det kan vara bra att försöka lista ut vad som har hänt med rodret också. Kan det vara fråga om att det har stått vatten inuti rodret och det har blivit en frostsprängning? Det drabbade mig för några år sedan. Isåfall bör du se till att det finns ett dräneringshål så att det inte händer igen (antingen borrar du ett hål längst ned som alltid är öppet, det kommer garanterat att stå vatten i rodret när båten är i vattnet, alternativt borrar du ett hål och sätter dit en skruv som du kan plocka bort när du tar upp båten så att eventuellt vatten i rodret rinner ut).
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 09 jan 2012, 17:22

Jag tycker det ser ut som slit- och brytskador vid rorkultens infästning?

Rodret ser rätt tilltufsat ut, men gör du som övriga tipsare föreslagit. Jag håller med om att man kan använda polyester för lagningen, men bara om GRUNDMATERIALET är polyester. Att välja epoxy för reparation kan bara därför vara en ide.

Har rodret hängt med hjälpligt i nuvarande skick skall det säkert gå att laga.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 09 jan 2012, 19:37

Anders B skrev:Epoxi är dyrt, polyester är billigt. Det blir lika starkt om du handupplägger (vilket är helt OK). Men du måste bygga minst lika tjocka glasfiberskal som tidigare. Laminera över skarven ordentligt (ökar styrkan på det färdiga rodret) och öka glasfibertjockleken runt hålet (hålen) genom att ta bort lite extra distansmaterial där. Spackla gärna upp distansmaterialet slätt (med glasfiberspackel) innan du börjar laminera, rulla (pressa) ut så mycket polyester du kan med Al-rulle. Polyester och glasfiberspackel kan du köpa på Biltema (även om PP glasfiberspackel enligt min uppfattning är lite bättre). Biltemas tjockaste glasfiber är 450 g/m2 (där jag bor), bygger ungefär 0,3 mm så det kommer att gå åt många lager. Kommer du åt tjockare, tex 800 g, kan du hellre använda det. Spackla med epoxispackel (efter lamineringen), eftersom rodret kommer att vara under vattnet (polyesterspackel suger upp vatten och det kan bli blåsor), måla med epoxiprimer. Köper du på samma ställe. Det blir skitbra. Lycka till!
Jag är ingen förespråkare för epoxy som det enda saliggörande vi plastreparationer och visst duger det med polyeterplast.

Men

Jobbet är så litet till volymen att kostnade för epoxy blir begränsad. Biltema

Om man skall måla utanpå nylaminerad polyester med epoxygrundfärg skall polyeterlaminatet härda minst fyra veckor. Det gäller åtminstone för den epoxyprimern jag använder.

Dessutom skriver du att polyesterspackel suger åt sig vatten.

Varför kladda med en massa olika material. Jag är så lat att jag skulle kört med epoxy rakt över.

Förr kunde jag köpa 450 grams matta för polyester från det varv där jag vanligen handlar såna varor. Den tjockleken var utmärkt att jobba med. Nu har man bara 600 grams matta. den tycker jag är skitjobbig. Skall man då gå upp till 800grams matta så fårman nog va mycket van att plasta. Jag skulle, om jag skulle plasta så kraftiga böjar som på rodret ifråga försökt att få tag på 450 grams matta.

Sist jag köpte epoxy och väv (300 grams) på Biltema för ett par år sen, var det billigare att köpa 10 st konsumentförpackade 1m2 bitar än att köpa en rulle på 10 m2 "Konsigt va" (som mitt äldsta barnbarn alltid brukar säga)
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Anders B
Guldmedlem

Inlägg av Anders B » mån 09 jan 2012, 20:49

Plastningen över skarven gör man förstås bäst med tunnare glasfibermatta. Enklast är faktiskt vävd matta 0 - 90 grader som man diagonaldrar. Prova lite utan polyester så att du får in snitsen. Skarven behöver inte ha lika tjockt laminat som de plana ytorna. Plasta skarven först, slipa rent och fint och plasta sen dom plana ytorna. Du kan använda vilken glasfibertjocklek du vill, det handlar bara om hur många lager det ska vara. Vill du göra det riktigt fint direkt, så plastar du båda ytorna samtidigt, lägger på plastfolie (tjock plast som byggare använder), två stora plattor och en massa tvingar. Det är förstås ett logistikproblem att få till allt i rätt ordning. Plasta en sida i taget kan vara en ide. Det blir slätt, en massa onödig polyester/epoxi (vilket du nu använder) pressas ut och du få två plana ytor. Kanske inte i precis rätt dimension, men spacklingsjobbet till rätt tjocklek blir enkelt. Utöver priset, så har polyester fördelen att härda snabbt. Man gör hela plastjobbet på några timmar.

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » mån 09 jan 2012, 22:19

Oj!
Det rodret ser inte roligt ut. :(
Tyvärr så brukar det vara så att de sprickor man ser. Brukar nästan
alltid betyda att det finns mer delaminering är bara just sprickorna.
Ta en kniv och bryt bort allt löst du kan. (Det måste bort iaf.)
Slipa tills du inte hittar mer delaminerat laminat. Då har du området
som behövs repareras. Man kan ta en femkrona till hjälp.
Knackar man försiktigt över ett misstänkt område. Så ska det
låta snarlikt som ett område som garanterat är helt.
Är det delaminerat så brukar man höra hur det låter. :o

Vad gäller material, så rekomenderar jag tunnare vävar som läggs
diagonalt. om vart annat. Det är lättare att få en bra laminering
med lagom utmättade fibrer. Behöver man göra lamineringen i flera
omgångar, så slipar man bara noga mellan härdningarna. Tvätta gärna
med lite aceton innan man börjar nästa omgång.

Jag föredrar epoxy i alla reparationer. Speciellt om man är tveksam
vad som använts innan. Förmodligen är ditt roder upplagt med polyester.
Problemet är att polyester fungerar bra att laga med polyester. Men
Polyester binder dåligt mot epoxy. Epoxy fungerar mot nästan allt.
Dessutom stinker polyester något för dj.ligt :o
Men, epoxy är allt annat än nyttigt det med. Så full skyddsmundering gäller.

En sak till..
Det är lättare än vad man tror att laga. Även rätt stora reparationer i laminat.
Trixet brukar vara slutfinish. Men, blir det knort om tid. Så kan man fixa
finliret till nästa vinter!

p.s
Som peter K skriver. Man behöver slipa en kant på minst 1:20, för att få en bra "lask"

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » tis 10 jan 2012, 05:23

Här är en bra länk för reparationer av plastlaminat med många bra tips om materialval och tillvägagångssätt.

http://www.viebke.nu/komposit/

nauska
Trogen medlem

Inlägg av nauska » tis 10 jan 2012, 08:33

Tack för alla tips och råd! Jag ska ut till båten till helgen antagligen, så det blir kanske till att börja slipa då för att se hur pass stor skadan egentligen är.

nauska
Trogen medlem

Inlägg av nauska » fre 08 jun 2012, 13:10

Nu har jag slipat, spacklat, plastat och påbörjat att lägga på topcoat. Rodret kommer bli som nytt! Återstår bara att lägga på ett lager till då det första blev lite tunt, och sen slipa till det så man får det slätt och snyggt. Kan lägga upp bild på det när jag är färdig.

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » fre 08 jun 2012, 21:17

Gött att det löser sig!
Ska bli kl att se skillnaden! :D

nauska
Trogen medlem

Inlägg av nauska » tis 19 jun 2012, 11:46

Här kommer lite bilder från renoveringen av rodret. Slutresultatet blev inte så perfekt som jag hade önskat, tyvärr alldeles för lite tid för att hinna slipa ner det med 400- och 800-papper för att få den där perfekta finnishen ;) Nu är det slipat med 50-papper till "good enough"-nivå och sen bottenmålat och sitter fint på båten i vattnet. Det är några moment som jag inte har bilder ifrån, men detta återspeglar ändå det mesta av arbetet. Jämför gärna med bilderna i första inlägget!

Bild 1 - Nedslipat och spacklat med epoxi. Satt rör i hålen då hålen inte var så runda i formen.
Bild 2 - Lagt på ett par lager med glasfiberväv och plast.
Bild 3 - Några lager till, samt rorkulten som slipats och lackats.
Bild 4 - Nu är det målat med top coat.
Bild 5 - Slipat med 50-papper till "OK" finnish.
Bild 6 - En närmare bild.

Så nu är detta gjort och man har lärt sig att plasta :) Det är inte så svårt!

Tack alla för tips och idéer!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Re: Laga sprucket roder? [Klart och med bilder]

Inlägg av Seawolf » tis 19 jun 2012, 15:08

Grattis!
Nu kan du ge dig hän med allehanda förbättringar också :)
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar