Det jag tror Jaramaz vill säga är att du befinner dig i ett område där alla produkter har inbyggda fel, men de ser olika ut när man jämför.Ridax skrev:Jag går inte vilse någonstans (än, har ju inte skaffat Navionics-korten än, sedan kanske jag går vilse med hjälp av dem?Jaramaz skrev:RIdax, det är här någonstans du går vilse. Du tittar på detaljer under noggranhetsgränsen ( på papperskorten brukar den vara ~50 m), och kräver att de skall vara "bättre". Bättre än vad? En karta blir aldrig så bra som verkligheten, det är matematiskt omöjligt.).
Jag anser att det är stor skillnad mellan en något förenklad/felritad/felplacerad strandlinje och halvstora öar/skär som helt plötsligt finns med i kartbilden men som inte finns (och aldrig har funnits) i verkligheten. Ser man öar markerade i sjökortet så förväntar man sig nog att de skall finnas i verkligheten och finns de inte i verkligheten så blir man förvirrad när man försöker verifiera kartbilden med verkligheten.
Och varför överhuvudtaget inta en sådan konfrontativ attityd? Jag är inte ute efter att svartmåla Navionics, om du nu råkar vara så att du använder de korten eller har aktier i det företaget. Jag bara undrade om jag kunde förvänta mig samma typ av misstag i plotterkorten som i mobil-appen och det verkar ju vara så, det har jag fått bekräftat av den länkade artikeln.
Jag håller definitivt med om att jag inte vill ha öar i kortet som inte finns. Innebär Navionics approach att sådana artefakter skapas för att sedan plockas bort i nästa uppdatering är det inte enbart bra med användarinducrade rättelser (Det låter som Wikipedia, den som vet bättre rättar det som är dumt eller fel i artiklarna). Personligen vågar jag bara säga att jag hade inte bytt från (eller till) Navionics (eller Garmin, eller C-Map) bara för att få ett bättre kartmaterial, men jag hade kunnat göra det om en ny, riktigt mycket bättre plotter hade varit i min ägo. En "fådd plotter" hade varit ett bra argument, den sammantagna kvalitetskillnaden på endera fabrikatet av (bra) sjökort hade inte varit det.