Oljekvalité
-
Lucky Luke
- Erfaren medlem
Oljekvalité
Hej alla kloka sailguide:ister!
Jag funderar om det är nödvändigt att köpa Volvo Pentas DYRA olja? Vad köper ni?
Vad betyder egentligen beteckningen som står på deras oljedunkar? ACEA E5, API CI-4?
Och vad menas med Oljekvalité VDS 2 alt VDS 3?
Många frågor blev det, av en som inte begriper! Jag hoppas det finns någon som har ett bra svar!
Jag funderar om det är nödvändigt att köpa Volvo Pentas DYRA olja? Vad köper ni?
Vad betyder egentligen beteckningen som står på deras oljedunkar? ACEA E5, API CI-4?
Och vad menas med Oljekvalité VDS 2 alt VDS 3?
Många frågor blev det, av en som inte begriper! Jag hoppas det finns någon som har ett bra svar!
Det var bättre förr. Längre tillbaka!
Re: Oljekvalité
Jag köper min olja (oftast) på biltema, och den enda som har betydelse är API-xx
där xx är beskrivet i motorns manual.
Att sedan oljebolagen och vissa motorleverantörer vill att vi lägger en större andel
pengar till dem är en ren profithunger.
Det enda viktiga är att byta olja till hösten innan uppläggningen samt att i övrigt
förja bytesintervallen för olja och filter.
Se även en tidigare tråd på sailguide om just detta ämne:
http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... t=oljebyte
där xx är beskrivet i motorns manual.
Att sedan oljebolagen och vissa motorleverantörer vill att vi lägger en större andel
pengar till dem är en ren profithunger.
Det enda viktiga är att byta olja till hösten innan uppläggningen samt att i övrigt
förja bytesintervallen för olja och filter.
Se även en tidigare tråd på sailguide om just detta ämne:
http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... t=oljebyte
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Jag har i något annat inlägg (kanske i något annat forum) skrivit detsamma som peterh skriver, att det är kvalitébeteckningen som gäller. Det håller jag med om när det gäller rena smörjande oljor i backslag, drev och växellådor som normalt inte blir nesmutsade. I själva motorn behövs det renande tillsatser också, annars beckar motorn igen. Jag har sett 5-6 år gamla motorer som är kolsvarta inuti när man lyfter på ventilkåpan och frågar man kunden vilken olja som de använt tar de fram en blå dunk av välkänt lågprismärke. Vissa oljor har dessutom ett rostskyddsmedel (marinolja) som ger ett visst extra skydd. Därför rekommenderar jag inte lågprisbutikens olja i detta fall. Däremot behöver man inte köpa Volvos olja för det, de har en egen prissättning. det finns fullgoda alternativ till VP som inte är sämre. Men man köper den inte hos det blå lågprisföretaget.
Nu anar jag ju vad du menar med "lågprisföretaget" (B*L*E*M* ?), men de renande tillsatserna du efterlyser finns i så fall i tillräcklig omfattning där också. Förmodligen menar du de tillsatser som finns i oljan för att bära sot och slam. Tidigare har man specificerat speciell olja för lagring av motorer (litet oegentligt kallat rostskydd, men man menar nog mer förmåga att hålla svavelrester från bränslet bundet så att inte svavelsyra bildas mha kondensfukt, alkalitet eller "bastal"). Numera har alla moderna motorer bra sådan förmåga. Här kan det dock vara mycket befogat att köpa dieselmotorolja, för det är fortfarande skillnad på tillsatspaketen mellan bensin- och diesel.paliswe skrev:Jag har i något annat inlägg (kanske i något annat forum) skrivit detsamma som peterh skriver, att det är kvalitébeteckningen som gäller. Det håller jag med om när det gäller rena smörjande oljor i backslag, drev och växellådor som normalt inte blir nesmutsade. I själva motorn behövs det renande tillsatser också, annars beckar motorn igen. Jag har sett 5-6 år gamla motorer som är kolsvarta inuti när man lyfter på ventilkåpan och frågar man kunden vilken olja som de använt tar de fram en blå dunk av välkänt lågprismärke. Vissa oljor har dessutom ett rostskyddsmedel (marinolja) som ger ett visst extra skydd. Därför rekommenderar jag inte lågprisbutikens olja i detta fall. Däremot behöver man inte köpa Volvos olja för det, de har en egen prissättning. det finns fullgoda alternativ till VP som inte är sämre. Men man köper den inte hos det blå lågprisföretaget.
Snarare tror jag det handlat om att inte byta ofta nog och varje höst, så att motorn står med ren olja i vintervilan eller ännu värre, köra utan byte tills man når 200 timmar (motsvarande ca 1000 mil med bilen) vilket kan bli flera år i en segelbåt. En annan indikation är slitna motorer med dålig förbränning (kan "gå bra", men sotar mer än den nya, täta motorn) där täta oljebyten är allmänt "bra". Tjafs om att "sot tätar" och slikt skall man inte lyssna på.
Problemet är att avgöra vilka marginaler det finns kvar i svart olja innan den inte bär mer sot, men en indikation kan man få genom att titta på oljan på ett vitt papper: Brun olja med svarta kanter på droppen har marginaler, jämnsvart, men blank olja skall bytas, mattsvart olja som ger sken av att vara litet sotig på ytan har gått för länge. Här kan man till uppbyggelse eller skräck studera filtret, då man byter, den sedan alltför lång tid obytta oljan har ett filter som har mycket skräp och kanske t o m öppnat överströmmaren, medan den friska oljan har ett rent filter. Den som är orolig kan utan vidare köpa en dunk billig men rätt specificerad olja och göra ett par tre byten i rask takt (glöm inte filtret).
Den som är orolig för det mystiska blå bolaget (jag är det inte, men jag lovar förstås inget) finner ju att till exempel Granngården säljer olja av etablerad agrar kvalitet och bättre än så till ungefär samma priser.
Anders S
Jag talade inte om att det var en diesel som jag lyfte på locket på, dessa är givetvis mycket mer utsatta än bensinare. Motorn i detta fall var välskött och ägaren hade bytt olja och filter varje höst. Den var som sagt 6 år gammal och av mycket känt italenskt fabrikat så den enda förklaringen till att den koksat igen verkar vara oljan. Nu kan ju även blå lågprisföretag bli bättre på sina produkter men tipset att vända sig till granngården och där köpa olja med god kvalité till samma pris verkar ju vara en klok åtgärd.
Jag utgick givetvis från att du beskrev en diesel.
Det är rätt så svårt att tänka sig att en motor koksar igen på grund av att en lämplig olja inte används, bara man följer rekommendationerna, men jag känner till att just "det kända italienska fabrikatet" (Leopardini, "med den kattmjuka gången"?
) rekommenderar syntetolja till några modeller och är noga med det. Det man kan tänkas sig (utan vidare, och för fler motorer) är till exempel att en turbo lokalt når så höga temperaturer på fullast att man är i gränsområdet där en syntetisk olja (med litet högre temperaturstabilitet) klarar jobbet, medan en konventionell olja kanske inte gör det.
Men motortillverkarna brukar ju vara tydliga med vad som krävs, och det bryter man ju mot på egen risk, så är det. Här är det ju viktigt att man noga tar reda på vilken olja man köper. En generisk allroundolja som anges vara 15-40 och passa för alla sorters bil- och dieselmotorer i PB och lätta lastbilar är har INTE samma paket med additiv som en olja avsedd för industridieslar med turbo. De ironiska är också att det knappast skiljer i pris, så det går ju att misstänka en olämplig oljesort i första hand, inte ett olämpligt oljemärke. Biltema gör ju inte oljan själv, utan köper den, efter vad jag fått för mig från Statoil. Ej heller Granngården kokar själv, givetvis.
Det är rätt så svårt att tänka sig att en motor koksar igen på grund av att en lämplig olja inte används, bara man följer rekommendationerna, men jag känner till att just "det kända italienska fabrikatet" (Leopardini, "med den kattmjuka gången"?
Men motortillverkarna brukar ju vara tydliga med vad som krävs, och det bryter man ju mot på egen risk, så är det. Här är det ju viktigt att man noga tar reda på vilken olja man köper. En generisk allroundolja som anges vara 15-40 och passa för alla sorters bil- och dieselmotorer i PB och lätta lastbilar är har INTE samma paket med additiv som en olja avsedd för industridieslar med turbo. De ironiska är också att det knappast skiljer i pris, så det går ju att misstänka en olämplig oljesort i första hand, inte ett olämpligt oljemärke. Biltema gör ju inte oljan själv, utan köper den, efter vad jag fått för mig från Statoil. Ej heller Granngården kokar själv, givetvis.
Anders S
Det var bara 13hk Lombardinin det handlade om så det var ingen avancerad motor. 15W-40 föreskrivs som du säger
Jo, det förstås. Men då kan det ju vara bra att veta att en generisk 15-40 universalolja som passar i bensinare och diesel inte är samma goda kvalisort som en dedikerad dieselmotorolja. Det är den inte därför att den har ett additivpaket som skall passa en bensinmotor med katalysator lika väl som en diesel. (Då handlar det om mindre doser av zinc-di-alkyl-ditiofosfat; ja, jag har googlat!) och mindre av de sotbärande additiven. En sådan olja rengör och neutraliserar inte lika väl som en renodlad dieselmotorolja.paliswe skrev:Det var bara 13hk Lombardinin det handlade om så det var ingen avancerad motor. 15W-40 föreskrivs som du säger
Därför tror jag det är viktigare att välja rätt oljesort än att favorisera något särskilt märke.
Anders S
-
Lucky Luke
- Erfaren medlem
Det blev till slut en 20 liters dunk Mobile (SAE 15W-40, ACEA E7, API CI-4) för 604:- = 30:-/l. Även Granngården hade liknande men priset var 200:- dyrare. Jag har även hittat ett oljefilter hos Malte Månsson för 83:- vilket pris Volvo inte kan matcha.
Kontrollera gärna att det finns en backventil i det filtret för 83:-. Om det finns det är det bra. Man tittar in i filtret och ser att det ligger en gummiduk där. En backventil är nödvändig till nästan alla motorer, då oljan annars rinner ur filtret när den står stilla. När man sedan startar måste oljepumpen först fylla filtret innan den kan börja smörja. Enklare (= billigare) filter kan sakna backventil.Lucky Luke skrev:Det blev till slut en 20 liters dunk Mobile (SAE 15W-40, ACEA E7, API CI-4) för 604:- = 30:-/l. Även Granngården hade liknande men priset var 200:- dyrare. Jag har även hittat ett oljefilter hos Malte Månsson för 83:- vilket pris Volvo inte kan matcha.
En variant kan ofta vara ett internt rör i filtret på trycksidan, så dräneras inte filtret då motorn vilar. En annan detalj som inte ingår i alla filter är en överströmningsventil, och det bör man veta om den behövs eller ej. Finns inte en överströmmare (fjäderbelastad kula) i filterfästet eller i själva motorn så är det vitalt att den finns i filtret, annars kan man spränga detta vid en kallstart.
Så det räcker inte att gängan och packningsdiametern stämmer, det andra skall vara med också. De stora filtertillverkarna (ex: Fram, Mahle, Purolator, Mann) kan man lita på, om man slår i deras stora kataloger. Chansen finns att de är eller har varit OEM-tillverkare till motorfirmorna.
Så det räcker inte att gängan och packningsdiametern stämmer, det andra skall vara med också. De stora filtertillverkarna (ex: Fram, Mahle, Purolator, Mann) kan man lita på, om man slår i deras stora kataloger. Chansen finns att de är eller har varit OEM-tillverkare till motorfirmorna.
Anders S
-
Lucky Luke
- Erfaren medlem
Filtret är ett Mahle-filter, så jag törs nog använda det. Köpt hos Malte Månsson, den bästa dieselfirman i min lilla stad.
- coppertail
- Platinamedlem
Malte Månsson maskin är nog inte bara bäst i din lilla stad. Snarare en av de bästa i Sverige imho.
By the way så blev jag faktiskt positivt överraskad när jag "tvingades" köpa Penta originalolja på Mekonomen i våras.
En femlitersdunk dieselmotorolja VDS-2 15-40 kostade 299:-
Svinbilligt i jämförelse med oljan till en modern personbilsdiesel av känt fabrikat.
By the way så blev jag faktiskt positivt överraskad när jag "tvingades" köpa Penta originalolja på Mekonomen i våras.
En femlitersdunk dieselmotorolja VDS-2 15-40 kostade 299:-
Svinbilligt i jämförelse med oljan till en modern personbilsdiesel av känt fabrikat.