Navionics-sjökort?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Navionics-sjökort?

Inlägg av Ridax » fre 14 sep 2012, 07:33

Såg bara på den felrapport som låg inlagd i community layer i Navionics-korten och där stod det något ganska svårtolkat i beskrivningen av vad felet var (kommer inte ihåg exakt vad det stod men kommer ihåg att engelskans "bridge" var helt felskrivet, jag ändrade texten i alla fall). Men jag misstänker att de inte tittar på rapporten igen, bara för att texten har förändrats.

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » fre 14 sep 2012, 08:03

Ridax skrev:Såg bara på den felrapport som låg inlagd i community layer i Navionics-korten och där stod det något ganska svårtolkat i beskrivningen av vad felet var (kommer inte ihåg exakt vad det stod men kommer ihåg att engelskans "bridge" var helt felskrivet, jag ändrade texten i alla fall). Men jag misstänker att de inte tittar på rapporten igen, bara för att texten har förändrats.
Aha..
Jag mailade OCH pratade med dem...

Inte via community layer..

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » fre 14 sep 2012, 10:35

Rudder pin.jpg
Såhär har jag löst problemet med för långt avstånd till plottern.
Anders B skrev:Köpte Raymarine e7 sent i höstas (2011), satte igång den i maj och blev besviken. I e7:an fanns Navionics silver kort, som enligt uppgift skulle ha samma djupinformation ner till 10 m som gold och platinum korten. Började rota i detta, kontaktade Hydrographica eftersom ryktet sa att Navionics har köpt in Hydrographicakorten. Navionics köpte in HG-korten för ca ett år sedan, uppskattningsvis tar det ett år att implementera hela informationen i Navionics, sannolikt är därför de kort som levererats sedan hösten succesivt uppdaterade och är därför olika beroende på när man fått dom. Grundkortet i Navionics är S57 kortet, dvs samma som finns på eniro, Ipad apparna "Eniro på sjön HD" (helt gratis) och Sea Pilot (kostar ca 700.- med enbart det svenska kortet, ytterligare 900 .- för det danska., HG korten kostar 85.-/st, ett komplett Sea Pilot paket kostar 7 500.-). Jag startade alltså med e7:ans silverkort (inte uppgraderingsbart), uppgraderade till gold (sydsverige, danmark, norge), kostade 1 800.-. Det blev bättre, men av HG baserade uppgraderingar fann jag inget. Det kan jag enkelt kolla gm att jämföra med Sea Pilot. Det finns bara några få HG kort för Bohuslän där jag seglar för det mesta. Men Navionics verkar inte ha lagt in HG informationen för bohuslän ännu i alla fall. Sannolikt är Navionicskorten mycket bättre på ostkusten. Använder Sea Pilot när jag kan (inget regn eller stänk, då slutar paddan fungera trots Griffin Survivor fodralet). Ett problem med min plotter (vet inte om det beror på GPS-signalen, programvaran eller Navionicskortet) är att positionen ligger ca 20 m fel. Ett annat problem är den långsamma uppdateringen av e7:an. Seglar 32fotare med rorkult, ca 2,5 avstånd till plottern. e7:an är för liten, jag borde ha skaffat en betydligt större skärm. Men det har ju inte med Navionicskortet att göra.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 14 sep 2012, 12:50

[quote="Nautihamstern quote]

Snygg rorkult

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » fre 14 sep 2012, 13:05

Lasse L skrev:[quote="Nautihamstern quote]

Snygg rorkult
[/quote]
Man tackar! :D

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » sön 16 sep 2012, 22:27

Instämmer!

Mycket snygg rorkult!
Dessutom praktisk och med trevligt innehåll!! :D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 17 sep 2012, 06:31

På vilket träd växer sådana grenar? :mrgreen:
Anders S

DanneL
Trogen medlem

Inlägg av DanneL » mån 17 sep 2012, 08:07

Lagerträd?

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 17 sep 2012, 15:46

Nautihamstern skrev:
Rudder pin.jpg
Anders B skrev:Köpte Raymarine e7 sent i höstas (2011), satte igång den i maj och blev besviken. I e7:an fanns Navionics silver kort, som enligt uppgift skulle ha samma djupinformation ner till 10 m som gold och platinum korten. Började rota i detta, kontaktade Hydrographica eftersom ryktet sa att Navionics har köpt in Hydrographicakorten. Navionics köpte in HG-korten för ca ett år sedan, uppskattningsvis tar det ett år att implementera hela informationen i Navionics, sannolikt är därför de kort som levererats sedan hösten succesivt uppdaterade och är därför olika beroende på när man fått dom. Grundkortet i Navionics är S57 kortet, dvs samma som finns på eniro, Ipad apparna "Eniro på sjön HD" (helt gratis) och Sea Pilot (kostar ca 700.- med enbart det svenska kortet, ytterligare 900 .- för det danska., HG korten kostar 85.-/st, ett komplett Sea Pilot paket kostar 7 500.-). Jag startade alltså med e7:ans silverkort (inte uppgraderingsbart), uppgraderade till gold (sydsverige, danmark, norge), kostade 1 800.-. Det blev bättre, men av HG baserade uppgraderingar fann jag inget. Det kan jag enkelt kolla gm att jämföra med Sea Pilot. Det finns bara några få HG kort för Bohuslän där jag seglar för det mesta. Men Navionics verkar inte ha lagt in HG informationen för bohuslän ännu i alla fall. Sannolikt är Navionicskorten mycket bättre på ostkusten. Använder Sea Pilot när jag kan (inget regn eller stänk, då slutar paddan fungera trots Griffin Survivor fodralet). Ett problem med min plotter (vet inte om det beror på GPS-signalen, programvaran eller Navionicskortet) är att positionen ligger ca 20 m fel. Ett annat problem är den långsamma uppdateringen av e7:an. Seglar 32fotare med rorkult, ca 2,5 avstånd till plottern. e7:an är för liten, jag borde ha skaffat en betydligt större skärm. Men det har ju inte med Navionicskortet att göra.

inte heller långt till bärsen heller... :D
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Anders B
Guldmedlem

Inlägg av Anders B » tis 18 sep 2012, 17:22

Nu har mitt inlägg citerats två gånger. Här följer fortsättningen som inte alls är lika negativ: Nu funkar både e7:an och Navionics kortet 45XG. Efter att Raymarine släppt ny version av mjukvaran och Navionics kortet är uppdaterat och efter uppgraderingstips av Kalle Kula i annan tråd på Sailguide. Hydrographica finns med (nästan allt), mer information från S57 kortet, men fortfarande hittar jag felplacerade grund och bojar i Navionicskortet.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » ons 19 sep 2012, 10:46

Anders B skrev:Nu har mitt inlägg citerats två gånger. Här följer fortsättningen som inte alls är lika negativ: Nu funkar både e7:an och Navionics kortet 45XG. Efter att Raymarine släppt ny version av mjukvaran och Navionics kortet är uppdaterat och efter uppgraderingstips av Kalle Kula i annan tråd på Sailguide. Hydrographica finns med (nästan allt), mer information från S57 kortet, men fortfarande hittar jag felplacerade grund och bojar i Navionicskortet.
Jag har nu varit ute de första gångerna med nya plottern (riktigt trevlig) och jag är inte direkt imponerad av Navionics Gold XL 44G... flera missade remmare, kummel och ett par kobbar på bara 15 sjömil. Fel som dessutom INTE fanns med i mitt gamla 24G -kort. F*n också att Lowrance ska vara bundna till just det här fabrikatet...
:evil:

najad373
Rookie

Inlägg av najad373 » lör 28 dec 2013, 12:31

Hej,
Jag funderar själv på en e95, c95 eller en e7 från Raymarine.
Tror väl kanske att e7 blir lite för liten, så det lutar väl åt c/e 95.
Men den stora frågan är om det är värt de extra pengarna imellan en c95 utan touch och
E95 med touchskärm.
Skulle vara kul att höra era synpunkter angående
touch skärmen på nya e serien..

Skriv svar