Rusta upp Seacat eller köpa nytt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
felix.t
Rookie

Rusta upp Seacat eller köpa nytt?

Inlägg av felix.t » sön 16 sep 2012, 12:53

Hej!

Vi köpte oss en segelbåt för att prova på seglingslivet förra hösten, det blev en Marieholms Seacat som vi fick till ett mycket bra pris. Har nu seglat den hela sommaren och lärt oss lite mer och "fastnat" för det här med segling. Frågan är nu hur vi ska gå vidare. Det vi väljer mellan är att lägga ner en hel del tid och pengar på att rusta upp båten, eller att byta upp oss en klass. Båtplatsen vi har är väldigt smal, så vi hamnar i storleksordningen IF eller H-båt. Svärfar har en IF i toppskick som vi seglat en del med, och den känns väldigt lik Seacaten på många sätt om än lite mer av allt.

Till sin fördel har vår katt att den är så otroligt smidig jämfört med många av bjässarna där ute, vi har hela sommaren suttit och med viss skadeglädje iaktagit 38 fotare desperat leta efter plats i gästhamnen eller lämplig ankringsplats vid badholmarna, där vi hur lätt som helst kommer in. Det är långt ifrån den snabbaste båten, men både jag och tjejen kan segla den själva, och vad jag har förstått från forumen här är att med nya segel och lite kärlek kan man göra något åt snabbheten.

Seacaten vi har är fullt sjöduglig, men ganska sliten till utseendet och både fock och genua behöver bytas ut. Storen är i hyfsat skick och bara 2 år gammal, men verkar vara skuren för att passa en annan båt (bommen i brösthöjd för fullt utsträckt förlik, fullt uthal och ändå rynkor etc...), så behöver sys om för att vara perfekt. Som jag nämnde tidigare så går det inte direkt fort. Båten känns "trög", och går inget vidare att kryssa med. Detta kan säkert till viss del förklaras av skit bakom spakarna, menjag tror nog att segel och övrig utrustning gör sitt till. En spinnaker vore inte fel heller. Det är dessutom en hel del skönhetsfel, framförallt är gelcoaten på i stort sett hela båten i desperat behov av underhåll. Behöver även nya dynor, och om jag får välja drar jag nog ut alla mattor som sitter på väggarna för lägger nytt. En sista nackdel är att det kan bli väldigt trångt om man vill ha med sig en vän eller två.

Så, för att sammanfatta:
* rusta upp Seacat till riktigt bra skick ~40 000 + många timmar slip och spackel
* sälja och köpa IF ~50 000 - vad vi får för Seacat:en

Hur skulle ni göra?

Mvh,
Felix

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Rusta upp Seacat eller köpa nytt?

Inlägg av Anders S » sön 16 sep 2012, 14:55

Inget fel på en Seacat, men,... En H-båt (min rekommendation nr 1) eller en IF (rekommendation nr 2) ger er en litet större båt, bättre (mer pålitligt) andrahandsvärde och troligen en del av det ni önskar er är redan ordnat.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 16 sep 2012, 15:06

På Blocket liggger Seacattorna på 6-15000 Skr
http://www.blocket.se/goteborg?q=seacat ... &f=p&md=th
Jag seglar IF och trivs med den. Fast den är lite "omodern" inombords.
http://lasselundell.se/if.html

felix.t
Rookie

Inlägg av felix.t » sön 16 sep 2012, 16:40

Tack för svar.

Varför H-båt över IF?

Tror ni att man offrar något i form av smidighet om man byter upp sig en storlek? Jag vet att IF:en inte sticker så djupt, och att den är långkölad vilket innebär att en grundstötning inte är jordens undergång. Hur ser det ut med en H-båt?

Skiljer de båda sig åt komfortmässigt? Vad är prisvärdast?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 16 sep 2012, 18:11

Förmodligen mest en smaksak. Men innan man hugger en fin IF skall man försöka provsegla en H-båt också. Sedan tar man den man tycker bäst om. För IF:en talar att man för samma peng kan få en litet finare IF, för H-båten talar att den är en "nimmare" och smidigare segelbåt (skillnaden är inte jättestor). Båda är starka och tåliga båtar som tål mycket vind.
Anders S

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » sön 16 sep 2012, 22:34

Hej!
Bestämmer ni er för att ha båten kvar en längre tid. Ja då kan det vara värt investeringen i tid och pengar. (det är kul att skruva, men lönar sig sällan ekonmiskt)
Annars skulle jag oxå sätta H-båt som alt. 1 och IF som alt. 2

Båda är fina båtar. Dock så tycker jag nog att H seglar bättre.
Men, smaken är som baken. Delad! :o :D

Skaffa den båt som passar ER!

Tips, kolla runt. Det är köparens marknad.

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » sön 16 sep 2012, 22:41

Hej,

Även jag skulle välja H-båten framför IF av ett skäl - den är tycker jag roligare att segla - det händer mer, utan att vara jolle-lik. Jag håller inte med om att dom är så lika, IF:en tycker jag behöver mer vind för att vara rolig, men klarar å andra sidan nästan vilket väder som helst.

Vad gäller köl skulle jag inte vara så orolig även om IF är långkölad och H-båten fen kölad. Titta ned i "svinet" det syns tydligt om H-båten har varit på kraftigt.

Möjligen ett skäl till som talar för H-båten är att det är en kappseglingsklass, och du kan troligen få tag i bra och billiga segel, utan att behöva köpa nytt. Jag har uppfattningen att IF är mer en "crusing"båt, även om det även kappseglas i den klassen, men den är definitivt mindre.

Vad gäller budgetfrågan - finns utrymmet skulle jag mycket hellre lägga pengarna på en IF eller en H-båt än att rusta en SeaCat

Hälsningar

Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 17 sep 2012, 05:18

Det finns ett annat sätt att välja nästa båt, nämligen att bestämma sig för ett pris och sen se vad man får för det priset.
Exempelvis kan man idag på Blocket finna en Monark 700 ritad av Peter Norlin, för 20 tusen, och det är en riktigt riktigt välseglande båt.
Och massor av andra exempel.

Att rusta upp en båt i dagens marknadsläge är absolut fel väg att gå om man inte älskar själva jobbet och inser att man aldrig får igen det jobb och de pengar man lagt ut.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 17 sep 2012, 06:30

Seawolfs princip är intressant, men om man är i början av sin "seglarkarriär" kan man gärna tänka på att den båt man köper också kanske skall säljas. Det skulle i så fall vara det stora argumentet för att köpa båtar i de populära klasserna där det finns en "ständig efterfrågan". Det andra argumentet är att man kan vara med på litet kappsegling med de vanligare båtarna OCH då segla mot andra, likadana båtar, mycket fostrande och lärorikt. Har man den enda båten (då mäter man med SRS, gamla LYS) så får man inte den omedelbara feedbacken "går det bra"...

Gäller det att få "mest båt för pengarna" är uddabåtarna helt oslagbara. Jag har en sådan själv... :mrgreen:
Anders S

bran
Guldmedlem

Inlägg av bran » mån 17 sep 2012, 08:45

Tittar ganska mkt på Blocket, och det är väldigt sällan man hittar båtar i mindre storlekar med fräscha segel. Ofta man ser "fräscha segel, 10 år gamla". Eller än värre "originalsegel i bra skick" (30 år gamla..). Så ni kanske ska vara beredda på att ni får köpa nya segel även till en "ny" båt.

Fördelen med båda modellerna är väl att man vad jag hört inte bör ha så stora problem att hitta begagnade kappseglingssegel i hyfsat cruisingskick?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 17 sep 2012, 09:25

Fräscha segel är ett nid-krav, inte ett najs-krav, om man köper en båt som har ett marknadsvärde under 50.000. En uppsättning segel av bra kvalisort till vare sig IF eller H-båt kostar minst 20 papp. Men det trista är att man aldrig får tillbaka kostnaden för segel om man själv köper dem nya. Det finns dock en liten skillnad; H-båtar torrseglas ibland (står på trailer) och då bortfaller behovet av transportsegel. Annars är det till sådana som de flesta degraderar sina avlagda tävlingsställ.

Men det är bara en parameter, av flera, vid bedömningen. Den fina, välutrustade och välskötta båten (av vilket fabrikat som helst) är det bättre köpet, men man måste värdera vad seglen är värda litet kritiskt. Tänker man kappsegla, vet hur man gör och är duktig är "fina segel" något helt annat än om man provar litet för att se om det är roligt. Det är bara när allt annat är lika som 1 % snabbare pga superfina segel betyder något. Att segla rätt väg, att hänga med i starten och att vara vaken på vad som händer på banan betyder 5-10 % - lätt.
Anders S

felix.t
Rookie

Inlägg av felix.t » mån 17 sep 2012, 12:45

Monarken ser fin ut, men vi har som sagt en ganska hård begränsning i from av bredden på vår båtplats. Är inte 100% säker men som det är nu har vi inte mer än 40 cm över mellan pålarna när vi ska in, vilket ger en maxbredd runt 2,30 m.

Det verkar som att de flesta av er håller H-båten högre än IF:en vad gäller seglingsegenskaperna. Hur ser ni på komforten? Jag är helt med på att det blir campingstandard vilken man än väljer, men saker som sittbrunnens storlek, kojer, stuvutrymmen...?

En annan fundering är att de flesta H-båtar som finns ute till ett för oss rimligt pris har rätt många år på nacken. Finns det några skillnader mellan äldre/nyare H-båtar?

Sist, men inte minst, så har jag verkligen inget emot skruvandet. Som jag ser det är båten mest en ursäkt för att få köpa mer verktyg... :D Det jag ser som problemet är, precis som ni säger, kostnaden för nya segel. Här antar jag att H-båten vinner på att det är en så stor kappseglingsklass. Vad hamnar ett bättre begagnat segelställ på för pris?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 17 sep 2012, 15:04

Jag har av olika anledningar (vill någon köpa en halvsunkig starbåt och ett presentkort till sjukgymnasten för knävård?) tittat på att bli delägare i en H-båt. Det ena man absolut skall titta på är så att masten är konad (trimbarhet), det andra är att båten inte läcker i kölpartiet. Sedan är det tycke och smak, värderar man en nästan ny fyrtaktare högre än fina beslag, tycker/tänker man att tre år gamla segel är "nästan nya" eller "nästan slut"... Några struntar i om dynorna kastades 1988 på hösten för att aldrig ersättas, några värderar kök och värmare...

Komforten är "camping" i båda, möjligen något mer så i H-båten. Men jag skulle ändå tro att den som "cruisar" till 80 % eller mer kanske vill titta på en IF före en lika dyr (eller billig) H-båt. Som jag sett det så får man redigare, mer välskötta och bättre utrustade IF för samma penning som en H-båt. Men så är det det här med känslan och seglingsegenskaper, där vinner H-båten, tycker jag. Men jag behöver ju inte bo i den (det får i så fall delägaren göra), bara vara med och segla.

Men lyssna på en IF-aficionado också, eller två.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 17 sep 2012, 15:16

Fick en Debutant som var osäljbar.
Seglen var stora "påsar".
Bra segel är nödvändigt.
Efter upprustning och nya segel fick jag en trevlig dag/campingbåt.
Det tog 2 år att sälja den för att få tillbaka alla utlagda pengar, arbetet oräknat.
http://lasselundell.se/debutant.html
Har nu en IF som "objekt".
Debutanten var roligare att segla men IFen är tryggare när det piper i.
Får ny fock i veckan, skall bli intressant med självslående fock.
Båtskruvandet är en trevlig sysselsättning.
http://lasselundell.se/teknik.html

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 17 sep 2012, 20:10

I en H-båt blir man lycklig :D
Kika här: http://web.archive.org/web/200004071859 ... -baten.htm
Och där undertecknad är med också med min gamla Artekno: http://web.archive.org/web/200003052102 ... btbild.htm Den hade segelnr 93 och var mörkblå och med bussrutor när jag köpte så ett H-båtsköp tar ju inte bort möjligheten att renovera också :wink:

Beroende på vad man prioriterar är förutom masten (konad topp) sittbrunnsargen något att beakta. Äldre modellerna ser mer klassiska ut och passar bättre till cruising, men inte är lika burkvänlig för gastarna.

Tillbaka till småbåtarna så kan det finnas exemplar med toppsegel för en liten slant. Matsa som tidigare var aktiv här ser ut att ha en liten till salu: http://www.batnet.se/batmarknad/sok/ann ... id=3&tid=0
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Skriv svar