Lacka durk
Lacka durk
Det är dags att lacka om durkarna (invändigt) i vinter.
Frågan är vilken produkt som är bäst att använda?
Antagligen 2-komponent av något slag men jag tror att det sitter någon typ av vanlig lack nu och jag undviker helst att slipa ner till trärent.
Brukar bygga upp "inomhusytor" med International Original och avsluta med ett par lager Goldspar halvmatt men det finns kanske lacker/fernissor som klarar slitage bättre?
Det är ju skillnad på t.ex ett skott och durk i det avseendet.
Frågan är vilken produkt som är bäst att använda?
Antagligen 2-komponent av något slag men jag tror att det sitter någon typ av vanlig lack nu och jag undviker helst att slipa ner till trärent.
Brukar bygga upp "inomhusytor" med International Original och avsluta med ett par lager Goldspar halvmatt men det finns kanske lacker/fernissor som klarar slitage bättre?
Det är ju skillnad på t.ex ett skott och durk i det avseendet.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Re: Lacka durk
Jag lackade durkar, trappa etc med standard enkomponents uretanfernissa (från Mordor, dvs Biltema...) ovanpå väl uthärdad (oxiderad, torkad...) Le Tonk. Det har hållit utmärkt, men behöver förnyas nu (fem säsonger). Innan sista lagret använde jag glaspärlor (Halkanix), det blev "sådär" halkfritt - jag kan ha snålat. Där krävs litet bättre till nästa gång.
Anders S
Mina durkar var lackade med två komponent och det var nästan omöjligt att slipa dem när jag skulle lägga på
nya lager. Jag la på vanlig blank original och har även testat biltemas lack. Jag la en massa lager lack
och sedan ett eller två lager matt på slutet. Det durkar som går att ta lös kan man få riktigt fina medan
fasta durkar är svåra att få bra då man drar runt en massa damm. Jag skulle inte använda mig av 2 komp.
nya lager. Jag la på vanlig blank original och har även testat biltemas lack. Jag la en massa lager lack
och sedan ett eller två lager matt på slutet. Det durkar som går att ta lös kan man få riktigt fina medan
fasta durkar är svåra att få bra då man drar runt en massa damm. Jag skulle inte använda mig av 2 komp.
Det mesta av durken går att ta loss och lacka hemma under kontrollerade former som väl är. För resten gäller sträng hygien!
2-komp går bort. Jag ska kanske köra min vanliga metod ändå (som ju påminner om Anders, fast Tonkin är väl t.o.m. mjukare än Original?).
Anders: Körde du Halkanix bara i trappan eller på hela durken? Att ha hela golvet knottrigt vet jag inte om jag är så sugen på. Lite för fåfäng... :)
2-komp går bort. Jag ska kanske köra min vanliga metod ändå (som ju påminner om Anders, fast Tonkin är väl t.o.m. mjukare än Original?).
Anders: Körde du Halkanix bara i trappan eller på hela durken? Att ha hela golvet knottrigt vet jag inte om jag är så sugen på. Lite för fåfäng... :)
/p
/p
Hej
Jag har lagt på 4 lager Goldspar Halvmatt på mina durkar. De lackades hemmavid för 5 vintrar sedan, och de har hållit sig mycket bra, samt med en vacker lyster. Dock är jag mycket noggrann med att skydda durkar och nedgångstrappa med mattor på durkarna vinter, -vår och höst när båten står på land och man drar in en massa grus när man springer upp och ned i båten.
Halkanix hade jag för flera år sedan i trappan, men jag tyckte att det nöttes ned på bara en säsong. Jag slipade ned, lackade om och satte dit Scotch anti-halk-tape längst ut på stegen, och det har hållit mycket bra.
Var noggrann med att inte sätta sådan tape så att den ”rundar” trappsteget. Det blir då som ett rivjärn mot vaderna om man går ned barbent. Ja, jag fick göra om anti-halk-tapes-arrangemanget, efter att ha varit tvungen att ha det täckt med silvert-tape en hel säsong……
Halkanix har jag numer bara på durken som är närmast nedgångstrappan, ca 120 cm in i båten, och där har det hållit bra.
Mycket nöje
Miguel i Vagabond 31:an Vattenvind
Jag har lagt på 4 lager Goldspar Halvmatt på mina durkar. De lackades hemmavid för 5 vintrar sedan, och de har hållit sig mycket bra, samt med en vacker lyster. Dock är jag mycket noggrann med att skydda durkar och nedgångstrappa med mattor på durkarna vinter, -vår och höst när båten står på land och man drar in en massa grus när man springer upp och ned i båten.
Halkanix hade jag för flera år sedan i trappan, men jag tyckte att det nöttes ned på bara en säsong. Jag slipade ned, lackade om och satte dit Scotch anti-halk-tape längst ut på stegen, och det har hållit mycket bra.
Var noggrann med att inte sätta sådan tape så att den ”rundar” trappsteget. Det blir då som ett rivjärn mot vaderna om man går ned barbent. Ja, jag fick göra om anti-halk-tapes-arrangemanget, efter att ha varit tvungen att ha det täckt med silvert-tape en hel säsong……
Halkanix har jag numer bara på durken som är närmast nedgångstrappan, ca 120 cm in i båten, och där har det hållit bra.
Mycket nöje
hedgehog skrev:Det mesta av durken går att ta loss och lacka hemma under kontrollerade former som väl är. För resten gäller sträng hygien!
Anders: Körde du Halkanix bara i trappan eller på hela durken? Att ha hela golvet knottrigt vet jag inte om jag är så sugen på. Lite för fåfäng...
Jag försökte vara smart, men kom bara halvvägs med det (bra så, kanske?): Jag studerade (likt parförvaltaren studerar spontanstigar på gräset) durkarna för att se var man står och går, och så lackade jag hela durkarna, men med glaspärlor och extra två lager där jag tyckte man kunde se var slitaget varit större. Detta gjordes med maskeringstape, så att halkskyddet blir rakt avgränsat och så varje delyta får en fri rand runt omkring. Bortsett från att halkskyddet inte direkt blev bra (mitt eget "snålfel") ser det rätt propert ut på det viset. Nu drar jag på rejält med pärlor, så blir det väl fel på det sättet istället...
Anders S
-
Majgrabben
- Trogen medlem
Hej på er, nu när ni ändå talar om att lacka durkar, så undrar jag om någon har något tips vad man ska göra med peket där ribborna är av teak, ska det lackas eller ska det oljas med teakolja?
Förra året behandlades teak ribborna med teakolja från Biltema ett flertal gånger, men det blev utslitet och fult, och i så fall vad ska jag använda?
Tacksam för svar.
Förra året behandlades teak ribborna med teakolja från Biltema ett flertal gånger, men det blev utslitet och fult, och i så fall vad ska jag använda?
Tacksam för svar.
Teak ute använder jag kinaolja som blir mörk och sitter kvar på ett helt annat sätt än det som kallas teakolja. I mitt fall använde jag burkarna som biltema säljer, 6-7 lager la jag på.
mvh
mvh
När det gäller utvändig teak så fördrar jag att inte behandla alls. Eller rättare sagt, jag behandlar med Boracol 1 gång/år vilket gör att mögelsporer och annat mög dör och teaken håller sig silvergrå och fin!
/p
/p
Ja, halvmatt Goldspar är en fantastisk lack tycker jag. Väldigt fin lyster och det är precis som om den sträcker sig lite under härdningen för det är nästan svårt att åstadkomma penseldrag. Har använt den mycket på inomhusdetaljer men var lite osäker på hur den skulle klara slitaget som en durk får utstå. Men det verkar ju lugnt.Vagabond skrev:Hej
Mycket nöje
Scotch anti-halk är också bra, hustrun skippar vaxning av vaderna sommartid! :)
/p
/p
hedgehog:
funkar den nya sortens Boracol lika bra som den gamla? Eller jag kanske skall fråga, funkar den bra?
mvh
funkar den nya sortens Boracol lika bra som den gamla? Eller jag kanske skall fråga, funkar den bra?
mvh
Hmm, när kom den "nya"? Visste inte att man gjort någon ändring.robban999 skrev:hedgehog:
mvh
Flaskan jag använde i våras köptes 2011 men den fungerade lika bra som vanligt.
/p
/p