Rep av uppblåsbar durk i gummibåt
-
seniorseglare
- Platinamedlem
Rep av uppblåsbar durk i gummibåt
Har en Quicksilver gummibåt med uppblåsbar durk och har lyckats med konststycket att göra hål på den - har någon tips hur man kan laga?
-
KaptenKlant
- Diamantmedlem
Re: Rep av uppblåsbar durk i gummibåt
Båttilbehörsbutikerna har reparationssatser med klister och lappar. Ungefär som att laga punka på cykeldäck. Lycka till!
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså
Ajaj. Här är jag något mer pessimistisk än Kapten Klant. De här durkarna har ett högre tryck än pontonerna (rätt ordentligt), så det här kan vara ett läge när man skall tala med någon som har utraljudsvets och inte bara de rätta sorternas klister och material. När man lagar "normala" pontoner kan man ibland lägga en lapp på insidan och en på utsidan, då genom att göra hålet större och vränga litet på väven, men det känns som att ett litet hål i en uppblåsbar botten absolut inte skall göras större. Handlar det om en reva hade jag nog talat med tillverkaren för rådgivning.seniorseglare skrev:Har en Quicksilver gummibåt med uppblåsbar durk och har lyckats med konststycket att göra hål på den - har någon tips hur man kan laga?
är botten fast i båten (som på min) eller är den lös? Kanske kan man hitta en ny botten i det senare fallet?
Skall man testa själv är det väl annars rätt tid nu. Får man inte till det kan man ju söka ytterligare hjälp.
Anders S
-
seniorseglare
- Platinamedlem
Botten är lös. Jag råkade klämma gummibåten mellan skrovet och en stolpe, och tror att läckan uppstod då, så det är ingen direkt yttre påverkan så vitt jag vet. Det kan ju faktiskt vara ventilen också.
Tack för tips, det blir till att testa och forska vidare
Tack för tips, det blir till att testa och forska vidare
-
KaptenKlant
- Diamantmedlem
Hmm, helt rätt Anders S.
Det var mycket sent i går kväll -lokal tid - när jag besvarade detta. Missade uppenbarligen det där lilla ordet durk. Cykelslangmetoden kan nog funka ändå men Anders S alternativ, om genomförbart, är klart att föredera. Antar med tanke på årstiden att det inte är ngn större brådska med reparationen. Tilläggas kan att renlighet vid cykelslangmetoden är helt avgörande för resultatet
Ska vi sen gå in på detaljer, lär det ha viss betydelse om jollen är i vanlig PVC eller Hypalon också. Lycka till en gång till..
Det var mycket sent i går kväll -lokal tid - när jag besvarade detta. Missade uppenbarligen det där lilla ordet durk. Cykelslangmetoden kan nog funka ändå men Anders S alternativ, om genomförbart, är klart att föredera. Antar med tanke på årstiden att det inte är ngn större brådska med reparationen. Tilläggas kan att renlighet vid cykelslangmetoden är helt avgörande för resultatet
Ska vi sen gå in på detaljer, lär det ha viss betydelse om jollen är i vanlig PVC eller Hypalon också. Lycka till en gång till..
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså
Nu när jag tänker efter litet till, så finns det "mekaniska laglappar" (se här http://www.bartonmarine.com/products-the-clamseal.asp ). Jag tror att en permanent lagning kan vara en bättre lösning, men en sådan kan kanske lösa problem för stunden. Sedan har vi ju det lilla problemet med alla trådarna som finns i uppblåsbara durkar, som gör densvår att laga på insidan. Jag hade provat utifrån, och hållit tummen för ett så litet hål att det gått lätt att täta. Man kan lägga två lappar på varandra också, om man tänker så.KaptenKlant skrev:Hmm, helt rätt Anders S.
Anders S
-
KaptenKlant
- Diamantmedlem
Jo, fast den 'mekaniska laglappen' är väl mer tänkt som en nödreparation (tänker på livflotte t.ex) inte värst roligt att ha en sån på undersidan durken på en planande gummijolle. (blir nog före detta planande)
-
Majgrabben
- Trogen medlem
Ta kontakt med Flottservice i Gbg dom kan detta, det vet jag av egen erfarenhet.
-
seniorseglare
- Platinamedlem
Nu har jag kollat och det är ett "minimini-hål" på udnersidan och det var minsann inte lätt att hitta.
Det är inte orsakat av klämskada som jag trodde utan det är troligare en liten sten, gruskron e.dy. som gjort det.
Hålet är ungefär som om man stuckit in en knappnål och dragit ut nålen igen.
Jag vet att Flottservice är duktiga på detta, men de har vett att ta betalt också så det är kanske på sin plats att prova med enklare medel först
Återkommer med resultatet
Det är inte orsakat av klämskada som jag trodde utan det är troligare en liten sten, gruskron e.dy. som gjort det.
Hålet är ungefär som om man stuckit in en knappnål och dragit ut nålen igen.
Jag vet att Flottservice är duktiga på detta, men de har vett att ta betalt också så det är kanske på sin plats att prova med enklare medel först
Återkommer med resultatet